strony i zestawienia

czwartek, 15 grudnia 2022

Höegh Giant – ciąg dalszy

We wpisie z 03.12.br (https://www.morskosci.pl/2022/12/fsru-hoegh-giant-powtornie-zawinie-jako.html) padło pytanie odnośnie przyszłości FSRU Höegh Giant (dalej w tekście HG – przyp. autora): Czy przypłynie w celu ponownego zaprezentowania się i zgłoszenia gotowości do wyczarterowania na trwały postój w Zatoce Gdańskiej ? "

W kilku słowach: mało prawdopodobne, ma pracować w Niemczech.

Jak to się stało że jeszcze na początku tego roku ten FSRU był w Indiach, obecnie swobodnie wozi LNG, a docelowo ma być w Niemczech? Historia i powody są zawiłe i nie do końca jasne, a żeby poznać je możliwie dokładnie, trzeba poświęcić trochę czasu na lekturę artykułów w Internecie na portalach branżowych.

W listopadzie 2020 r. indyjska firma H-Energy podpisała długoterminowy (10-letni) kontrakt z Höegh LNG na czarter 1 FSRU, który miał być zacumowany w Jaigarh (zwanym też Jaigad) nad Morzem Arabskim (stan Maharasztra, dystrykt Ratnagiri, ok. 180 km na południe od Mumbaju). Miał być pierwszym pływającym gazoportem Indii [1] – pozostałe ichniejsze gazoporty, takie jak Dabhol, Dahej czy Hazira są obiektami stałymi na lądzie (przyp. autora)

Oprócz podstawowej funkcji regazyfikacji, w Jaigarh mają (miały) być możliwe: przeładunek LNG na inne metanowce i do cystern samochodowych oraz bunkrowanie.

Dygresja: nad tym indyjskim gazoportem krąży jakieś fatum. Miał wystartować już w 2018 z użyciem FSRU GDF Suez Cape Ann (obecnie Cape Ann, IMO 9390680) - i też się nie powiodło.

Położenie niedoszłego/planowanego gazoportu w Jaigarh. Z prawej zbliżenie na zdjęciu satelitarnym
– widoczny zbiornik w trakcie budowy. Źródło: Mapy Google.

Höegh Giant dotarł z Singapuru (prawdopodobnie przechodził tam przegląd i naprawy w stoczni) po raz pierwszy do Jaigarh w I połowie kwietnia 2021. Nie przebywał tam długo; ukończenie prac w terminalu przeciągało się i metanowiec odpłynął na jakiś czas, wracając do roli dowozowca – zrealizował dostawy m.in. do Wielkiej Brytanii. HG ponownie dotarł do miejsca przeznaczenia w Indiach 1 marca 2022 [2]. Jak się później okazało – znów na krótko.

W wyniku niedopełnienia umowy przez czarterującego (H-Energy), Höegh zerwał (nie podając do publicznej wiadomości szczegółów) umowę w maju tego roku [3]. A po ok. 2-3 miesiącach, w sierpniu, HG opuścił pechową indyjską miejscówkę [4].

Natomiast wcześniej (na początku maja br.), w wyniku rosyjskiego najazdu na Ukrainę Niemcy przeprosili się z gazoportami – zaledwie jeszcze rok wcześniej mówili takim obiektom "Nein, danke" [5]. W październiku Höegh zaczął przygotowywać swoje FSRU do pracy w portach Wilhelmshaven i Brunsbüttel [6].

Zostając w temacie FSRU: nieco pechowa historia Höegh Giant przypomina nieco historię MOL FSRU Challenger (IMO 9713105) – największego obecnie jak dotąd FSRU. Pierwotnie miał pracować w Urugwaju jako pływający gazoport GNL del Plata, następnie przez pewien czas był zacumowany w tureckim Dörtyol (gdzie przyjął m.in. 6-krotnie metanowce klasy Q-Flex z dostawami z Kataru https://www.morskosci.pl/p/5-zawiniecia-jednostek-q-flex-do-europy.html); okresami z kolei pełnił rolę dowozowca (pływał m.in. z ładunkami z Sabine Pass). MOL FSRU Challenger stoi obecnie zacumowany w Singapurze i tymczasowo pracuje jako wzmocnienie singapurskiego lądowego gazoportu SLNG, w oczekiwaniu na sygnał by wyruszyć do Hong Kongu [7].

MOL FSRU Challenger w Dörtyol (Turcja) podczas rozładunku Al Sadd 02.01.2019.
(pierwsza dostawa jednostką Q-Flex w tym gazoporcie). Źródło: Eren Bozkurt / Anadolu / BusinessInsider.de

Terminal SLNG na zdjęciu satelitarnym. Źródło: Mapy Google.

MOL FSRU Challenger i FSU GasLog Singapore (IMO 9355604) zwizualizowane w VesselFinder 04.12.2022.

Druga z jednostek to „pływający magazyn”. Jeśli nie jest zacumowana, to najczęściej przebywa na kotwicowisku Singapuru. Caribbean Glory, który się „złapał” (IMO 9788875) to zbiornikowiec do przewozu ropy naftowej.

Jeśli inwestycja pływającego gazoportu w Hong Kongu się nie uda i „Challenger” znów byłby „bezrobotny”, a jednocześnie w Polsce nadal będzie potrzeba pozyskania FSRU i zacumowania go w Zatoce Gdańskiej – to Gaz-System / Orlen (czy inny podmiot) powinno bez wahania czarterować „Challengera”. Nie tylko z racji zdolności technicznych (możliwość przyjęcia jednostek klasy Q-Flex, a nawet i nie w pełni załadowanych Q-Max) – dających duży margines przepustowości, którą można potencjalnie udostępnić/zaoferować zainteresowanym przedsiębiorstwom gazowym z innych krajów naszego regionu (Czechy, Słowacja, Węgry, Ukraina, Rumunia, Mołdawia) – ale także ze względu na swoisty „efekt wizerunkowy”.

Źródła:
a) IGU World LNG report - 2022 Edition. International Gas Union (IGU), Barcelona. [pobrane z]: https://www.igu.org/
b) GIIGNL Annual Report 2022. International Group of Liquefied Natural Gas Importers (GIIGNL), Neuilly-sur-Seine. [pobrane z]: https://giignl.org/
[1:] https://www.offshore-energy.biz/hoegh-lng-fsru-picked-for-jaigarh-project/
[2:] https://lngprime.com/asia/indias-h-energy-says-to-launch-jaigarh-fsru-terminal-in-coming-weeks/44740/
[3:] https://lngprime.com/contracts-and-tenders/hoegh-lng-terminates-fsru-charter-with-indias-h-energy/52649/
[4:] https://lngprime.com/asia/hoegh-lngs-fsru-leaves-india-after-contract-termination/59923/
[5:] https://lngprime.com/contracts-and-tenders/hoegh-lng-inks-two-german-fsru-charter-contracts/50635/
[6:] https://lngprime.com/europe/hoegh-lng-preparing-fsrus-for-german-jobs/66686/
[7:] https://www.tradewindsnews.com/gas/singapore-lng-deploys-mol-s-q-max-sized-fsru-as-unit-awaits-hong-kong-job/2-1-1216532

Piotr Kosz, grudzień 2022 roku.

Z uwagi na fakt, że opracowania innych Autorów stanowią już istotną część MORSKOŚCI!!, w celu ułatwienia ich odszukania, wydzieliłem osobną zakładkę: „ inni Autorzy” - POLECAM!
Jest to pierwsza ze zmian na blogu - kolejne sukcesywnie zostaną wprowadzone na przełomie 2022/2023 i w pierwszych miesiącach 2023 roku.
ws

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,