strony i zestawienia

poniedziałek, 25 sierpnia 2025

Clean Mistral z dostawą zawierającą … TRZY szczególne kWh-ny!

- osiągającą wymiar 200 TWh z wszystkich ładunków wytworzonych w USA !

zrównującą importy LNG z Kataru i od reszty Świata !!  

- osiągającą wymiar 450 TWh z wszystkich dostaw dla Terminala Świnoujście !!!

Clean Mistral zadebiutował jako 145-ty* LNGC w Gazoporcie, po załadunku w Ingleside (27-28.07.).
To kolejny (5-ty) metanowiec kl.200/HHI-03/2025 (armator Dynagas) odwiedzający Gazoport. Łącznie to 10-te zawinięcie Clean+ (kl. 200/HHI). Jest starszy o miesiąc od Clean Levant, który jest 142-gim debiutantem (zawinął na pocz. VII-2025/ [370.]).

Clean Mistral przypłynął do Kattegatu już w nocy 15/16.08., tj. 1,5 doby po Al Kharaitiyat, oraz aż 3 doby przed Vivit Americas LNG, ale oba one zostały rozładowane wcześniej! Gotowy do rozładunku kotwiczył przy pławie N-1 od 18.08./h0600! Po 6-ciu dobach oczekiwania wpłynął do Gazoportu 24.08./h0815, a wypłynął 25.08./h1040. Rozładował 1050 GWh, jako [381.] dostawę ogółem, 52-gą w 2025 roku, ogółem 220-tą z reszty Świata (poza Ras Laffan), historycznie 194-tą wytworzoną w USA, w tym 27-mą z Ingleside [czyli: 381=161/Katar(wytwórczo/sprzedażowo) +194/USA(wytwórczo) +26/inni(wytwórczo)].


Po rozładunku szczególnych … 3-ch kWh!

Ale wszystko powyżej to są ….mniej istotne okoliczności dostawy [381.], w której nastąpił niebywały i równoczesny zbieg pewnych danych statystycznych naszego importu LNG i to w 1-nym ładunku:              ↓↓↓
1. Po rozładunku ok. 90 GWh (~8%),
przekroczono wymiar 200 000 000 000 kWh importowanego LNG, a wytworzonego dla nas w 7-miu amerykańskich terminalach (ale bez Plaquemines - Venture Global)!

2. Po rozładunku ok. 600 GWh (~58%),
łączny import LNG z wszystkich innych źródeł (6 krajów), tj. od wszelkich innych wytwórców naszego importu (13 terminali), dorównał importowi z Kataru (terminal Ras Laffan) - czyli po 50%ok. 449,70 TWh.
To 1-sza taka sytuacja zrównania oraz wyprzedzenia - będzie krótkotrwała (4 doby), i nie będzie jedyną takową przed trwałym wyprzedzeniem importu z Ras Laffan, przez sumarycznie wszystkich innych wytwórców naszego importu LNG (USA x7 terminali/ Norwegia x1/ Egipt x2/ Trynidad i Tobago x1/ Nigeria x1/ Gwinea Równikowa x1).

3. Po rozładunku ok. 900 GWh (~86%),
osiągnięto historyczną wartość energetyczną 450 000 000 000 kWh całego LNG importowanego przez Terminal Świnoujście.

Niebywały zbieg 3-ch okoliczności!!! To wszystko w jednej dostawie!** 
Wystarczyłaby podmiana kolejności odbioru tej dostawy z kolejnym ładunkiem (z Kataru), a zaistniałby tylko pkt.3, w kolejnej dostawie pkt.1, a dopiero za kilka odbiorów pkt.2.

Nastąpiło to po 9-ciu latach, 8-miu miesiącach, 2-ch tyg. (od 11.12.2015r.), w dostawie [381.].
Można żałować, że nie nastąpiło to w 380-tej dostawie (było możliwe!) za sprawą 2-ch dostaw współdzielonych: min (-)500 i min (-)450 GWh oraz 1-go niedoładowania ok. (-)350 GWh. 

Po całkowitym rozładunku [381.].
Katar: 161 ładunków ze średnią ok. 1397 GWh, co daje 224,852 TWh = 49,95% całego importu LNG.
Reszta Świata: 220 ład.(w tym 194 z USA) ze średnią ok.1036 GWh, co daje 225,296 TWh = 50,05%.

Kolejne zawinięcie Q-Flex, Al Karaana /(162-ga katarska) już za 4 dni, ponownie odwróci proporcję kierunków importu na: Katar > ∑inni, i takowe roszady liderujących kierunków co dostawa, potrwają może nawet miesiąc, za sprawą zagęszczenia docierających dostaw katarskich (x3 w 24 doby): 161/16.08. + 162Al Karaana ETA 29.08. + 163Umm Al Amad ETA 08.09.
Może (?) od 2-j połowy IX-2025, zacznie się stały i powolny trend rosnącej przewagi importu z innych terminali nad importem z Ras Laffan.
Ale uwaga: sporo jeszcze czasu do sytuacji, że ∑LNG USA (z wszystkich terminali!) =/> Katar/Ras Laffan. Nastąpi to ok. połowy 2026 roku, pod warunkiem 40-tu ogółem dostaw w półroczu, i nastanie to po grubym przekroczeniu 500 TWh całego importu! 

Wacław Sałaban, sierpień 2025 roku.

PS Nie będzie nudy okolicznościowo-statystycznej, kolejna dostawa ([382.]/162-ga z Ras Laffan) też będzie istotnie szczególną! Ale nie po kWh-ch, też nie po kubikach i nie po tonach!
Czyli ewentualny brak danych o jej wielkości, nie będzie miał żadnego znaczenia dla tej statystyki!

PPS Czy podmioty PGNiG/Orlen i Gaz-System/Terminal LNG są świadome powyższych osiągnięć statystycznych? Wątpię.

* Przy ok. 750-ciu metanowcach na Świecie, odliczając FSRU, FSU, oraz stare metanowce robiące faktycznie za FSU - razem ok. 150 jedn., okazuje się, że z czynnych LNGC, co ok. ¼ odwiedziła Świnoujście. To bardzo duża różnorodność, ciesząca obserwatorów logistyki LNG na Bałtyk.

**owe wyliczenia są z dużą pewnością, gdyż ew. błąd z 2-ch katarskich oszacowanych dost. technologiczno-rozruchowych [1.] i [2.], oraz z 3-ch wytworzonych w USA; [144.], [263], [322.] i doszacowanych z uwagi na częściowy brak danych rozładunkowych, łącznie mieści się w zakresie (+/-) 50 GWh - dla powyższych okoliczności, jest to spory przedział sumarycznego rozrzutu ich wielkości

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,