- osiągającą wymiar 200 TWh z wszystkich ładunków wytworzonych w USA !
- zrównującą importy LNG z Kataru i od reszty Świata !!
- osiągającą wymiar 450 TWh z wszystkich dostaw dla Terminala Świnoujście !!!
Clean
Mistral zadebiutował
jako 145-ty* LNGC w Gazoporcie, po załadunku w Ingleside (27-28.07.).
To kolejny (5-ty) metanowiec kl.200/HHI-03/2025
(armator Dynagas) odwiedzający Gazoport. Łącznie to 10-te zawinięcie
Clean+ (kl. 200/HHI).
Jest starszy o miesiąc od Clean Levant, który jest 142-gim
debiutantem (zawinął na pocz. VII-2025/ [370.]).
Clean Mistral przypłynął do Kattegatu już w nocy 15/16.08., tj. 1,5 doby po Al Kharaitiyat, oraz aż 3 doby przed Vivit Americas LNG, ale oba one zostały rozładowane wcześniej! Gotowy do rozładunku kotwiczył przy pławie N-1 od 18.08./h0600! Po 6-ciu dobach oczekiwania wpłynął do Gazoportu 24.08./h0815, a wypłynął 25.08./h1040. Rozładował 1050 GWh, jako [381.] dostawę ogółem, 52-gą w 2025 roku, ogółem 220-tą z reszty Świata (poza Ras Laffan), historycznie 194-tą wytworzoną w USA, w tym 27-mą z Ingleside [czyli: 381=161/Katar(wytwórczo/sprzedażowo) +194/USA(wytwórczo) +26/inni(wytwórczo)].
Ale wszystko powyżej to są ….mniej istotne
okoliczności dostawy [381.], w której nastąpił niebywały i równoczesny
zbieg pewnych danych statystycznych naszego importu LNG i to w 1-nym ładunku: ↓↓↓
1. Po rozładunku ok. 90
GWh (~8%),
przekroczono wymiar 200 000 000 000 kWh importowanego LNG, a wytworzonego dla nas
w 7-miu amerykańskich terminalach (ale
bez Plaquemines - Venture Global)!
2. Po rozładunku ok. 600
GWh (~58%),
łączny import LNG z wszystkich innych źródeł
(6 krajów), tj. od wszelkich innych wytwórców naszego importu (13
terminali), dorównał importowi z Kataru (terminal Ras Laffan)
- czyli po 50% z ok. 449,70 TWh.
To 1-sza taka sytuacja zrównania oraz wyprzedzenia -
będzie krótkotrwała (4 doby), i nie będzie jedyną takową przed
trwałym wyprzedzeniem importu z Ras Laffan, przez sumarycznie wszystkich innych
wytwórców naszego importu LNG (USA x7 terminali/ Norwegia x1/ Egipt x2/ Trynidad i Tobago x1/ Nigeria
x1/ Gwinea Równikowa x1).
3. Po rozładunku ok. 900
GWh (~86%),
osiągnięto historyczną wartość energetyczną 450 000 000 000 kWh
całego LNG importowanego przez Terminal Świnoujście.
Niebywały
zbieg 3-ch okoliczności!!! To wszystko w jednej dostawie!**
Wystarczyłaby podmiana kolejności odbioru tej dostawy
z kolejnym ładunkiem (z Kataru), a zaistniałby tylko pkt.3, w kolejnej dostawie
pkt.1, a dopiero za kilka odbiorów pkt.2.
Nastąpiło to po 9-ciu latach, 8-miu miesiącach, 2-ch
tyg. (od 11.12.2015r.), w dostawie [381.].
Można żałować, że nie nastąpiło to w 380-tej
dostawie (było możliwe!) za sprawą 2-ch dostaw współdzielonych: min (-)500 i
min (-)450 GWh oraz 1-go niedoładowania ok. (-)350 GWh.
Po całkowitym rozładunku [381.].
Katar: 161 ładunków ze średnią ok. 1397
GWh, co daje 224,852 TWh = 49,95% całego importu LNG.
Reszta Świata: 220 ład.(w tym 194 z USA) ze
średnią ok.1036 GWh, co daje 225,296 TWh = 50,05%.
Kolejne zawinięcie Q-Flex, Al Karaana /(162-ga
katarska) już za 4 dni, ponownie odwróci proporcję kierunków importu na:
Katar > ∑inni, i takowe roszady liderujących kierunków co dostawa, potrwają może
nawet miesiąc, za sprawą zagęszczenia docierających dostaw katarskich (x3
w 24 doby): 161/16.08.
+ 162 → Al Karaana ETA 29.08. + 163 → Umm Al
Amad ETA 08.09.
Może (?) od 2-j połowy IX-2025, zacznie się stały i
powolny trend rosnącej przewagi importu z innych terminali nad importem z Ras
Laffan.
Ale uwaga: sporo jeszcze czasu do sytuacji, że ∑LNG
USA (z
wszystkich terminali!) =/>
Katar/Ras Laffan. Nastąpi to ok. połowy 2026 roku, pod warunkiem 40-tu ogółem
dostaw w półroczu, i nastanie to po grubym przekroczeniu 500 TWh całego
importu!
Wacław Sałaban, sierpień 2025 roku.
PS Nie będzie nudy okolicznościowo-statystycznej,
kolejna dostawa ([382.]/162-ga z Ras Laffan) też będzie istotnie szczególną! Ale nie po kWh-ch, też nie po kubikach i nie po tonach!
Czyli ewentualny brak danych o jej wielkości, nie
będzie miał żadnego znaczenia dla tej statystyki!
PPS Czy podmioty PGNiG/Orlen i Gaz-System/Terminal LNG są świadome powyższych osiągnięć statystycznych? Wątpię.
* Przy ok. 750-ciu metanowcach na Świecie, odliczając FSRU, FSU, oraz stare metanowce robiące faktycznie za FSU - razem ok. 150 jedn., okazuje się, że z czynnych LNGC, co ok. ¼ odwiedziła Świnoujście. To bardzo duża różnorodność, ciesząca obserwatorów logistyki LNG na Bałtyk.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,