strony i zestawienia

czwartek, 30 lipca 2020

Po raz czwarty przypłynie Arctic Discoverer

Arctic Discoverer od dwóch miesięcy bezczynnie stoi na redzie Hammerfest, tj. od momentu powrotu po zrealizowaniu swojej 15 dostawy do Kłajpedy w dniach 03-04.06.2020 roku. Jest trzecim termosem w liczbie zrealizowanych dowózek dla Litwy. Był to 77 ładunek dla FSRU Independence.

Tegoroczne zatrudnienie tego metanowca jest znikome i zdecydowanie odstaje od pozostałej trójki siostrzanych jednostek. Dostawa do Świnoujścia będzie piątą podróżą w 2020 roku, po dostawach do Rotterdamu, Kłajpedy [72. ogółem: 05-06.03.], Dunkierki i ponownie Kłajpedy [77. 03-04.06.]. Był to kolejno 7/12/18/25 tegoroczny załadunek w terminalu Melkøya. Zapowiadana dostawa (ETA 11.08) do Świnoujścia będzie 35 załadunkiem norweskiego LNG wyeksportowanym w 2020 roku.
Czyli tegoroczna zajętość tego metanowca, liczona wraz z dostawą do Świnoujścia, to tylko około 2,5 miesiąca! Pozostały czas (bilansowo), to około 5 miesięcy kotwiczenia na redach Hammerfest i Skagen. Marna efektywność na poziomie 33%. Mógłby w tym czasie dokonać 4 (nieśpiesznie) - 5 (intensywnie) podróży okrężnych (międzyzatokowych): Zatoka Meksykańska >< Zatoka Pomorska. Może PGNiG to rozważy czarterując flotę do zwózki LNG z USA? :-)
Przypomnę co się w 2017 roku kroiło: „W czerwcu ARCTIC DISCOVERER w Świnoujściu?”, i jak się zakończyło: „ARCTIC DISCOVERER” oraz „Dostawa norweska we wrześniu” :-)

Widok podczas żeglugi na s/y FRI z Akkarfjord do Hammerfest - 20 czerwca 2011 r.
Arctic Discoverer wypłynął po załadunku w terminalu na wyspie Melkøya.
To jeden z nielicznych metanowców, blisko spotkanych na morzu, będący w drodze (niekotwiczący/niecumujący).

Wracając do statystyk dla Terminalu Świnoujście, będzie to 3 tegoroczna dostawa norweskiego LNG, po 6-miesięcznej przerwie (dostawy [80.] i [82.] w I 2020, obie Arctic Princess). Statystycznie: 103. ogółem, 12. norweska (precyzyjnie 11. + częściowa), 25. tegoroczna. Swoim 4 zawinięciem do Świnoujścia, Arctic Discoverer* zrówna się z Arctic Princess w liczbie dowózek LNG z terminalu Melkøya. Pozostałe 4 ładunki dostarczyły Arctic Voyager i Arctic Aurora (po 2). Czyli będzie to jednocześnie 11 zawinięcie metanowca z klasycznymi zbiornikami sferycznymi (na 103). :-)

Wacław Sałaban, koniec lipca 2020 roku.

* 289,5m×48,5m, nominalna ładowność LNG to 140 000 m3, oddany w lutym 2006, stocznia Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd. – MES Ichihara, bandera Bahamy, MMSI 309481000, pływa pod zarządem „K” Line Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. Wśród czterech kulistych ARCTIC+ jest jedynym ze stoczni Ichihara.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,