Pływa w czarterze Cheniere, dotychczas dostarczył do Term. Świnoujście 4 ładunki z Sabine Pass i 1 z Ingleside. Na koncie ma rekordowy ładunek, oraz 4-ty i 8-my wśród największych nie przez Q-Flex. Średnia dostawa to ~1099,8 GWh.
Przypłynął do Świnoujścia po prawie 3-ch miesiącach
od poprzedniego pobytu. W międzyczasie był z dostawą tylko w Egipcie. Historia 2-ch
poprzednich do nas zawinięć Clean Destiny (raz za razem), pływającego w czarterze Cheniere, ukazuje
pływanie nieśpiesznie, na ½ gwizdka! Zaskakujące.
Był 20-21.03. z [347.] i 22-23.06. z [367.].
Teraz miał być 19-20.09. z [387.]. Odwiedziny regularnie
co kwartał, gdy Terminal Świnoujście odbiera po … 20 ładunków kwartalnie! Ale
nastąpiła podmiana! ↓
Po załadunku w Sabine Pass w dniach 23-25.08., w
drodze do Świnoujścia kotwiczył przy Skagen od 09.09./h1200 do 14.09./h0900.
Czyli Clean Destiny z ładunkiem kontraktowym
(DES), przepuścił BW
Lilac pośpiesznie mijający 10.09./h1730 Skagen z ład. spotowym też z Sabine
Pass. Ów rozładunek [385.] odbył się 12-13.09. Clean Destiny według
oficjalnych zapowiedzi miał też przepuścić IL Knutsen OAS, który przed planowanym
rozładunkiem (16-17.09.) naszego odbioru kontraktowego (FOB), też zakotwiczył
przy Skagen; 13.09./h1300 - 14.09./h2330. Wtedy nastąpiła nagła zamiana
kolejności odbiorów.
Czy to był zamiar równoczesnego rozładunku 2-ch dostaw w dobie terminalowej 16.09., w efekcie nagłego przyśpieszenia o 4 doby odbioru kontraktowego ładunku z Clean Destiny? A udaremniony wstrzymaniem zawinięcia IL Knutsen OAS, przez niekorzystne warunki hydro-meteorologiczne: wiatr SW 15 (szk. do 23) m/s + b. niski poziom wody w Świnoujściu (452 cm, h1200/16.09.) - po wywianiu wachy z Zatoki Pomorskiej?
Ostatecznie Clean Destiny do Gazoportu zawinął
15.09./h2035, pomimo jeszcze dobę wcześniej zaplanowanego wpływania dopiero na
19.09. Po rozładunku 1136 GWh (4-ty największy ład. wśród nie Q-Flex), czeka
na poprawę pogody. Wypłynięcie zaplanowano h2000 nastąpiło o h1955 - 17.09.
223 dostawy z 13-tu innych terminali: Sabine Pass x103; Ingleside x28; Calcasieu Pass x22; Freeport x17; Melkoya x16; Hackberry x16; Cove Point x10; Point Fortin x4; Bonny x3; Elba-Savannah x1; Damietta x1; Idku x1; Punta Europa x1).
W wyniku przyśpieszenia zawinięcia Clean Destiny,
z planowanego w dniu 19.09. na 15.09., tym samym dokonania podmiany
kolejności odbiorów (IL Knutsen OAS/ETA 16.09. ↔ Clean Destiny), na
konto tej dostawy, tej realizacji* i tego LNGC, historycznie zapisało się ostateczne
zdetronizowanie (po 10-ciu
latach bez kwartału trwania) z bezwzględnego liderowania katarskiego importu z Ras Laffan, przez nasze
łączne importy LNG z pozostałych kierunków! Nastąpiło to po rozładunku ~18%
dostawy, pod koniec doby terminalowej 15.09., tj. przed h0600/16.09.
Wzajemne wyprzedzanie się importów z Kataru oraz ∑od
innych, następowało symbolicznie, gdyż tuż po osiągnięciu 450 TWh całego naszego importu
LNG oraz po
przekroczeniu ½ dostaw katarskich, tj. sumy, faktycznie odebranych ładunków z Ras Laffan do końca
VIII-2025 r. i nominalnej liczby dostaw, do planowego zakończenia w połowie
2034 r. obu kontraktów z QatarEnergy.
Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.
PS Czy to koniec serii (x4) symbolicznych i okolicznościowych wielkości statystycznych (200 TWh imp. z USA-wytwórczo / 450 TWh całego importu / ½ dostaw z Ras Laffan /ostateczna detronizacji z liderowania importu katarskiego nad resztą), a trwającej od 3-ciej dekady VIII-2025? Nie, będzie jeszcze 5-te symboliczne osiągnięcie i przekroczenie - na pocz. X-2025.
* ta podmiana kolejności odbiorów jest
satysfakcjonującą i historycznie sprawiedliwą, bo dokonuje tego
dostawa:
- od Cheniere Marketing International, od solidnego
amerykańskiego dostawcy naszego importu LNG (131 ładunków z Sabine
Pass + Ingleside),
- z Sabine Pass (103-ci ładunek), z
2-go kluczowego terminala wytwórczego naszego importu LNG -właśnie po Ras
Laffan!
a nie odbiór:
- od amerykańskiego Venture Global, od skrajnie
niesolidnego wytwórcy UŁAMKA naszego importu!
-
z Calcasieu Pass (jako 23-ci ładunek przy min 50-ciu brakujących!) i mający charakter
wyłudzania …, po 2 latach i kwartale nierealizowania kontraktu z tego
terminala!
https://system.new-vessels.com/Ship-13667336-RotmistrzWitolkPilecki.
OdpowiedzUsuńhtmlhttps://www.vesselfinder.com/vessels/details/9963815