środa, 17 września 2025

Clean Destiny po raz 5-ty i … kluczowo

Pływa w czarterze Cheniere, dotychczas dostarczył do Term. Świnoujście 4 ładunki z Sabine Pass i 1 z Ingleside. Na koncie ma rekordowy ładunek, oraz 4-ty i 8-my wśród największych nie przez Q-Flex. Średnia dostawa to ~1099,8 GWh.

Przypłynął do Świnoujścia po prawie 3-ch miesiącach od poprzedniego pobytu. W międzyczasie był z dostawą tylko w Egipcie. Historia 2-ch poprzednich do nas zawinięć Clean Destiny (raz za razem), pływającego w czarterze Cheniere, ukazuje pływanie nieśpiesznie, na ½ gwizdka! Zaskakujące.
Był 20-21.03. z [347.] i 22-23.06. z [367.]. Teraz miał być 19-20.09. z [387.]. Odwiedziny regularnie co kwartał, gdy Terminal Świnoujście odbiera po … 20 ładunków kwartalnie! Ale nastąpiła podmiana! ↓

Po załadunku w Sabine Pass w dniach 23-25.08., w drodze do Świnoujścia kotwiczył przy Skagen od 09.09./h1200 do 14.09./h0900.
Czyli Clean Destiny z ładunkiem kontraktowym (DES), przepuścił BW Lilac pośpiesznie mijający 10.09./h1730 Skagen z ład. spotowym też z Sabine Pass. Ów rozładunek [385.] odbył się 12-13.09. Clean Destiny według oficjalnych zapowiedzi miał też przepuścić IL Knutsen OAS, który przed planowanym rozładunkiem (16-17.09.) naszego odbioru kontraktowego (FOB), też zakotwiczył przy Skagen; 13.09./h1300 - 14.09./h2330. Wtedy nastąpiła nagła zamiana kolejności odbiorów.

Czy to był zamiar równoczesnego rozładunku 2-ch dostaw w dobie terminalowej 16.09., w efekcie nagłego przyśpieszenia o 4 doby odbioru kontraktowego ładunku z Clean Destiny? A udaremniony wstrzymaniem zawinięcia IL Knutsen OAS, przez niekorzystne warunki hydro-meteorologiczne: wiatr SW 15 (szk. do 23) m/s + b. niski poziom wody w Świnoujściu (452 cm, h1200/16.09.) - po wywianiu wachy z Zatoki Pomorskiej?

Ostatecznie Clean Destiny do Gazoportu zawinął 15.09./h2035, pomimo jeszcze dobę wcześniej zaplanowanego wpływania dopiero na 19.09. Po rozładunku 1136 GWh (4-ty największy ład. wśród nie Q-Flex), czeka na poprawę pogody. Wypłynięcie zaplanowano h2000 nastąpiło o h1955 - 17.09.



Historycznie dostawa [386.], 223-cia z reszty Świata ↓ przy 163-ch katarskich. A w 2025 roku 57-ma.
223 dostawy z 13-tu innych terminali: Sabine Pass x103; Ingleside x28; Calcasieu Pass x22; Freeport x17; Melkoya x16; Hackberry x16; Cove Point x10; Point Fortin x4; Bonny x3; Elba-Savannah x1; Damietta x1; Idku x1; Punta Europa x1).

W wyniku przyśpieszenia zawinięcia Clean Destiny, z planowanego w dniu 19.09. na 15.09., tym samym dokonania podmiany kolejności odbiorów (IL Knutsen OAS/ETA 16.09. ↔ Clean Destiny), na konto tej dostawy, tej realizacji* i tego LNGC, historycznie zapisało się ostateczne zdetronizowanie (po 10-ciu latach bez kwartału trwania) z bezwzględnego liderowania katarskiego importu z Ras Laffan, przez nasze łączne importy LNG z pozostałych kierunków! Nastąpiło to po rozładunku ~18% dostawy, pod koniec doby terminalowej 15.09., tj. przed h0600/16.09.
Wzajemne wyprzedzanie się importów z Kataru oraz ∑od innych, następowało symbolicznie, gdyż tuż po osiągnięciu 450 TWh całego naszego importu LNG oraz po przekroczeniu ½ dostaw katarskich, tj. sumy, faktycznie odebranych ładunków z Ras Laffan do końca VIII-2025 r. i nominalnej liczby dostaw, do planowego zakończenia w połowie 2034 r. obu kontraktów z QatarEnergy.

Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.

PS Czy to koniec serii (x4) symbolicznych i okolicznościowych wielkości statystycznych (200 TWh imp. z USA-wytwórczo / 450 TWh całego importu / ½ dostaw z Ras Laffan /ostateczna detronizacji z liderowania importu katarskiego nad resztą), a trwającej od 3-ciej dekady VIII-2025? Nie, będzie jeszcze 5-te symboliczne osiągnięcie i przekroczenie - na pocz. X-2025.

* ta podmiana kolejności odbiorów jest satysfakcjonującą i historycznie sprawiedliwą, bo dokonuje tego dostawa:
- od Cheniere Marketing International, od solidnego amerykańskiego dostawcy naszego importu LNG (131 ładunków z Sabine Pass + Ingleside),
- z Sabine Pass (103-ci ładunek), z 2-go kluczowego terminala wytwórczego naszego importu LNG -właśnie po Ras Laffan!
a nie odbiór:
- od amerykańskiego Venture Global, od skrajnie niesolidnego wytwórcy UŁAMKA naszego importu!
- z Calcasieu Pass (jako 23-ci ładunek przy min 50-ciu brakujących!) i mający charakter wyłudzania …, po 2 latach i kwartale nierealizowania kontraktu z tego terminala!

1 komentarz:

  1. https://system.new-vessels.com/Ship-13667336-RotmistrzWitolkPilecki.
    htmlhttps://www.vesselfinder.com/vessels/details/9963815

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,