Huragan Ciara po przejściu nad Wielką
Brytanią (nazwany Elsa w Norwegii), oraz
po przekroczeniu nowej zachodniej granicy EU będący orkanem Sabine, intensywnie przewietrza całą północną i środkową
Europę. Znikły żółte/pomarańczowe/czerwone tablice ostrzegające o złej jakości
powietrza, a pojawiły się kolorowe ostrzeżenia o silnym wietrze.
W niedzielę-środę nad Europę zawitał
lutowy(!), zbawienny dla Bałtyku,
potężny niż nazwany Ciara/Elsa/Sabine.
Potężny, gdyż głęboki, z centrum ok. 940 hPa nad Ålesund (h2400, 09/10.02.),
potem nad Lofotami > Tromso (941-943 hPa, h1200, 10.02.) i rozległy - południowy
jego skraj sięga po Alpy i wschodnie Karpaty.
Owa depresja poczyni znaczny
wlew wód do Bałtyku z Morza Północnego, przez Skagerrak/Kattegat. Dla naszego
Szorstkiego Morza będzie to potężny zastrzyk zasolonych i natlenionych wód
oceanicznych. Od wielu lat Bałtyk tego
oczekuje.
„Stara”
woda bałtycka będąca pożywką dla sinicy.
Zasolona
i natleniona woda atlantycka.
Będziemy to zawdzięczać mechanizmowi
długotrwałego i silnego wiatru SE przechodzącego w S, nad Południowym i
Centralnym Bałtykiem, powodującego znaczne przemieszczenie wód powierzchniowych
do Zatok Botnickiej i Fińskiej, oraz do północnej części Bałtyku Centralnego.
Powstałe obniżenie poziomu wód
w południowej i zachodniej części naszego morza, wraz ze sztormowym wiatrem W
nad Morzem Północnym, który podniesie jego poziom na zachodnim skraju Jutlandii,
spiętrzy i wtłoczy oceaniczne wody przez Skagerrak, Kattegat oraz Cieśniny
Duńskie.
Intensywności tego wlewu będzie
sprzyjał obniżony poziom wód na Bałtyku południowym i zachodnim. Powstaną
warunki łącznie sprzyjające potężnemu wlewowi wody! :-)
Mimo odległego od nas
przemieszczania się centrum Ciary/Elsy/Sabine
skandynawskim skrajem Europy na NE, typowym torem południowo-zachodnim – górnym* (wg. klasyfikacji torów niżów w
Europie), jego rozległość południowa, po Alpy i wschodnie Karpaty, stworzy
opisany powyżej hydrologiczny mechanizm wlewu wód. Generalnie im dłużej w
południowych ćwiartkach tej depresji będą trwały opisane warunki wiatrowe i
hydrologiczne, tym objętość wlewu będzie intensywniejsza i objętościowo
większa. Oby jego centrum powoli się
wypełniało i pomału przemieszczało na NE.
To jest WŁAŚCIWE uczczenie
100-lecia Zaślubin z Bałtykiem. I nie żałujmy połamanych
drzew na lądzie w tym przypadku.
Sytuacja
10.02.2020 o h1200 – metanowce przeczekujące sztorm:
Arctic Discoverer po rozładunku w Rotterdamie, w
dniach 07-08.02.2020 r.
Arctic Voyager po rozładunku w Kłajpedzie (FSRU
Independence), w dniach 06-07.02.2020 r.
Duhail po rozładunku w Świnoujściu, w dniach 07-08.02.2020 r.
Wilpride z ładunkiem kotwiczy od 07.02. (h1600), port
docelowy Świnoujście, ETA 18.02.
* nazwy torów niżów są drugim wyjątkiem (jak nazwy wiatrów) określającym skąd prowadzą (skąd wieją!), nie dokąd wiodą!!!
Ale pierdolnie! KURWAAAAAAAAAAAAAAA!!!
OdpowiedzUsuńDzięki za stosownie wyważony komentarz ...
UsuńObecnie na redzie Skagen również znajdują się 4 gazowce, w dodatku każdy inny (i pod różnymi względami) ciekawy - mały Coral Anthelia, wspomniane wcześniej przez Pana: Wilpride i Arctic Discoverer; do tego FSRU Marshal Vasilevskiy (przybył z Rotterdamu). Do "towarzystwa" mają gazowca LPG Kontich, który to - co warto dodać - dość często pojawia się w Hammerfest.
OdpowiedzUsuńGeneralnie nie śledzę gazowców LPG. Ich częste odwiedziny w Hammerfest są związane z odbiorem ubocznie wytworzonego LPG. Podobnie jest z kondensatem odbieranym przez chemikaliowce. W Hammerfest jest tylko jedno stanowisko załadunkowe – uniwersalne.
UsuńFSRU Marshal Vasilevskiy zanim zawinął do Rotterdamu, na częściowy ROZŁADUNEK(!), był w Zeebrugge, gdzie został całkowicie załadowany. Obecnie kotwiczy z częściowym ładunkiem. Nie mam logicznego wytłumaczenia dla tej logistyki.
Obecnie z uwagą śledzę załadunki w Bonny, gdyż powinna z tego terminala wypłynąć dostawa dla Świnoujścia. Jesienią była zapowiedź takiego ładunku z ETA w pierwszym tygodniu marca :-)