sobota, 1 lutego 2020

Ładunek z Arctic Princess zakończył styczniowy import

Arctic Prince, swoim czwartym (ogółem) zawinięciem do Świnoujścia (załadunek odbył się 24-25.01., wyładunek 31.12.), zamknął styczniowy import LNG. Był to 4. ładunek w miesiącu, 82. ogółem i 11. norweski. Nie licząc współdzielonego, najmniejszy pośród dostaw norweskich, niecałe 922 GWh. 


Zawinięcie nocą, rozładunek w ok. 20h i wypłynięcie w kolejną noc.
Podczas rozładunku 31.01.2020 roku, h1017.

Listopad 2019 był rekordowy w liczbie dostaw (4) i w wielkości odebranego LNG (574 tys.m3). Ale też wyróżnił się pierwszym odbiorem współdzielonego (częściowego) ładunku - jego 3/5 odpłynęło do greckiego terminala Revithoussa. Niecały wyładunek LNG powoduje, że kolejny miesiąc z czterema pełnymi dostawami, i to niezależnie od wielkości metanowców obsługujących ów import, będzie obfitszy. Tym kolejnym miesiącem jest styczeń 2020 roku z dostawami:

[79.] – 10.01.   BW Pavilion Leeara    spot USA - CovePoint     996 GWh   149,5 m3
[80.] – 14.01.   Arctic Princess            spot Norwegia                 934 GWh   140,0 m3
[81.] – 21.01.   Al Utouriya                   58 dostawa                   1402 GWh    210,5 m3            
[82.] – 31.01.   Arctic Princess            spot Norwegia                933 GWh    138,5 m3   
                                                                                   Razem:    4265 GWh    638,5 m3

W oszacowaniu wielkości możliwego rekordowo importu dla świnoujskiego terminala, przy czterech(!) dostawach, należy uwzględnić: 3x Q-Flex ze stoczni HHI/SHI (był już miesiąc z trzema dostawami katarskimi - V 2019) +1 współczesny, konwencjonalny, metanowiec np. z kontraktowym ładunkiem od Cheniere Marketing International z Sabine Pass. Razem = 3 x 213 + 165 = 804 tys.m3 LNG.

Co dalej w I kwartale?

Po zmianie prezesa PGNiG, zamiast wcześniej zapowiadanych 12 dostaw LNG w I kw. 2020 (i zapewnienia: „…prawie co tydzień…”), obecnie, mało jawnie, sygnalizowane jest łącznie 10 ładunków importowych. Cztery ładunki przypłynęły w styczniu (↑), pierwszy do odbioru w lutym wiezie Duhail (ETA 07.02.), kolejny Wilpride (17/18.02.) z Cameron LNG w Hackberry (Luizjana) > nowy dla PGNiG wytwórca LNG.
Wśród ewentualnych pozostałych czterech sygnalizowanych dostaw będą:
- minimum jedna katarska (raczej w marcu?),
- prawdopodobnie jedna nigeryjska (deklarowano początek marca),
- może jedna w ramach długoterminowego kontraktu z Cheniere Marketing International (z dwóch nominalnych w 2020 + zaległa z 2019 roku),
- i … jeszcze jedna - skąd?

Wacław Sałaban, luty 2020 r.

PS 28.01.2020 roku na specjalnej konferencji prasowej ZMPSiŚ podsumował rok 2019 pod względem dokonań, m.in. przeładunków. Według tych zeznań przeładowano … 30 dostaw LNG w tym: 17 metanowców z Kataru, 10 z USA i 3 z Norwegii. No cóż, dostaw było 31. Osiemnaście z Kataru, … itd. Nawet jeśli w rachunku przeładunków, 2/5 ładunku częściowego pominięto [72.], to zwracam uwagę, była to norweska, nie katarska dostawa, współdzielona z terminalem Revithoussa. Również rozładunki pierwszej i ostatniej dostawy w 2019 nie odbyły się na przełomie lat - stosownie w dniach 04-05.01. i 26-27.12. PROFESJONALIZMU! Nie obarczone błędami dane są TUTAJ.

Brexit: podzielili się i się oddzielają.
Nie ważcie się wracać do EU jako Wielka Brytanie w tym pokoleniu!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,