Arctic Prince, swoim czwartym (ogółem)
zawinięciem do Świnoujścia (załadunek odbył się 24-25.01., wyładunek 31.12.),
zamknął styczniowy import LNG. Był to 4. ładunek w miesiącu, 82. ogółem i 11. norweski. Nie licząc współdzielonego, najmniejszy
pośród dostaw norweskich, niecałe 922 GWh.
Zawinięcie
nocą, rozładunek w ok. 20h i wypłynięcie w kolejną noc.
Podczas
rozładunku 31.01.2020 roku, h1017.
Listopad 2019 był rekordowy w
liczbie dostaw (4) i w wielkości odebranego LNG (574 tys.m3). Ale też
wyróżnił się pierwszym odbiorem współdzielonego (częściowego) ładunku - jego
3/5 odpłynęło do greckiego terminala Revithoussa. Niecały wyładunek LNG
powoduje, że kolejny miesiąc z czterema pełnymi dostawami, i to niezależnie od
wielkości metanowców obsługujących ów import, będzie obfitszy. Tym kolejnym
miesiącem jest styczeń 2020 roku z dostawami:
[79.] – 10.01. BW
Pavilion Leeara spot USA - CovePoint 996 GWh
149,5 m3
[80.] – 14.01. Arctic
Princess spot
Norwegia 934 GWh 140,0 m3
[81.] – 21.01. Al Utouriya 58 dostawa 1402 GWh 210,5 m3
[82.] – 31.01. Arctic
Princess spot Norwegia 933 GWh 138,5 m3
Razem: 4265 GWh 638,5 m3
W oszacowaniu wielkości możliwego
rekordowo importu dla świnoujskiego terminala, przy czterech(!) dostawach,
należy uwzględnić: 3x Q-Flex ze stoczni HHI/SHI (był już miesiąc z trzema
dostawami katarskimi - V 2019) +1 współczesny, konwencjonalny, metanowiec np. z
kontraktowym ładunkiem od Cheniere Marketing International z Sabine Pass. Razem
= 3 x 213 + 165 = 804 tys.m3
LNG.
Co dalej w I kwartale?
Po zmianie prezesa PGNiG,
zamiast wcześniej zapowiadanych 12 dostaw LNG w I kw. 2020 (i zapewnienia: „…prawie co tydzień…”), obecnie, mało
jawnie, sygnalizowane jest łącznie 10 ładunków importowych. Cztery ładunki przypłynęły w
styczniu (↑), pierwszy do odbioru w lutym wiezie Duhail (ETA 07.02.), kolejny Wilpride (17/18.02.) z Cameron LNG w Hackberry (Luizjana) > nowy dla PGNiG wytwórca LNG.
Wśród ewentualnych pozostałych
czterech sygnalizowanych dostaw będą:
- minimum jedna katarska
(raczej w marcu?),
- prawdopodobnie jedna
nigeryjska (deklarowano początek marca),
- może jedna w ramach
długoterminowego kontraktu z Cheniere Marketing International (z dwóch
nominalnych w 2020 + zaległa z 2019 roku),
- i … jeszcze jedna - skąd?
Wacław Sałaban, luty 2020 r.
PS 28.01.2020
roku na specjalnej konferencji prasowej ZMPSiŚ podsumował rok 2019 pod względem
dokonań, m.in. przeładunków. Według tych zeznań przeładowano … 30 dostaw LNG w
tym: 17 metanowców z Kataru, 10 z USA i 3 z Norwegii. No cóż, dostaw było 31. Osiemnaście z Kataru, … itd. Nawet jeśli w rachunku przeładunków,
2/5 ładunku częściowego pominięto [72.], to zwracam uwagę, była to norweska, nie
katarska dostawa, współdzielona z terminalem Revithoussa. Również rozładunki
pierwszej i ostatniej dostawy w 2019 nie odbyły się na przełomie lat -
stosownie w dniach 04-05.01. i 26-27.12. PROFESJONALIZMU! Nie obarczone błędami
dane są TUTAJ.
Brexit:
podzielili się i się oddzielają.
Nie
ważcie się wracać do EU jako Wielka Brytanie w tym pokoleniu!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,