Przy okazji zapowiedzi
powtórnego w styczniu zawinięcia Arctic Princess pisałem o dostawach rodzaju raz
za razem i zaznaczałem, że debiut Duhail
i kolejna dostawa tym metanowcem (koniec XII 2019), były przedzielone
nieodległą dowózką ładunku do Indii. Teraz trzecie zawinięcie Duhail do
Świnoujścia będzie realizacją raz za
razem.
Ostatnie marszruty Duhail:
Ras Laffan wypłynięcie 18.11. >
ponad 2 tyg. postój na redzie Malty > 26.12. zaw. do Świnoujścia >
Ras Laffan wypłynięcie 17.01.
> Świnoujście, ETA 07.02.
Podróż liczona RL > RL trwała
60 dni, natomiast Św > Św będzie trwała optymalne 43 doby.
To jest przykład niepełnego
wykorzystania floty Q-Flex, o czym wspominałem w rozważaniach:
Q-Flex-y z amerykańskim importem LNG?
Q-Flex-y z amerykańskim importem LNG?
Spostrzeżenie obserwacyjne:
Od 50 dostawy katarskiej (1419
GWh), [66. ogółem], odebranej na początku VIII 2019 roku od Al Khuwair (stocznia SHI), kolejne 8
katarskich dostaw, w wymiarze 1371÷1378 GWh, dostarczyło 7 jednostek z DSME:
- w tych siedmiu zawinięciach 2
razy gościł Duhail z ładunkami po
1371/1372 GWh. Są to drugi i trzeci ładunek w kolejności najmniejszych ze
wszystkich dostaw katarskich. Obecnie Duhail
jest w drodze do Świnoujścia ze swoją trzecią dostawą (ETA 07.02.) - z 9
„chudą”,
- jedynym Q-Flex o innym
rodowodzie był Al Utouriya (HHI) z
ładunkiem tylko 1402 GWh, znacznie odstającym od średniej 1419 GWh dla innych jednostek
z SHI/HHI.
Dotychczasowa średnia wielkość
energetyczna katarskich dostaw to 1397 GWh, jest wyliczona dla 58 odebranych ładunków.
Średnia z 29 dowózek jednostkami z SHI/HHI to 1418 GWh, a z 29 dowózek DSME wynosi
1377 GWh.
Można postawić pytanie:
dlaczego od połowy VIII 2019
roku, przez kolejne ½ roku docierały z Ras Laffan wyłącznie możliwie małe
ładunki (x9) dowożone przez Q-Flex? Poprzedzające półrocze to inna proporcja: 6x
SHS/HHI (po 1413÷1423 GWh) i 2x DSME (po 1378÷1379) + debiut Al Utouriya (1401
GWh).
Odpowiedź nie jest skomplikowana,
klientowi importującemu LNG w ramach długotrwałych umów i regularnie
rezygnującemu z części zamówionych dostaw, nie celowe jest wysyłanie „tłustych”
ładunków, lepiej jest wysłać jesienią/zimą na Daleki Wschód :-)
W latach 2018-2019, w każdym półroczu (x4), PGNiG odebrało po 9 z
kontraktowo nominalnie 12 katarskich ładunków!
Jaki jest wymiar owego
pomniejszenia?
Różnica pomiędzy średnimi
wielkościami ładunków dowożonych różnymi wersjami Q-Flex to około 6150 m3.
Zakładając, że w omawianym okresie z dziewięciu dostaw, pięć byłyby „tłustych”,
to różnica wynosi 30 750 kubików LNG, którą przeliczyć można na prawie 800
autocystern LNG, lub stanowi ponad ½ przyjętej części ładunku współdzielonego
[72.].
* * *
W świnoujskim terminalu od
11.01., czyli przez 16 dobę, trwa regazyfikacja z całkowitą zakontraktowaną
mocą 152,90136 GWh/d. Jest to w historii terminalu najdłuższy okres nieprzerwanej
pracy z taką mocą regazyfikacyjną.
Wacław Sałaban, styczeń 2020 r.
PS [1 GWh =
150,15 m3 LNG]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,