BW Pavilion Leeara po 24 godzinnym załadunku w
Cove Point (28-29.12.) i szybkim trawersowaniu Atlantyku w 7 dób (pierwszy
sygnał po europejskiej stronie Atlantyku 04.01. h1955), zawijając do Świnoujścia
10.01.2020 roku, zainaugurował nasz tegoroczny import LNG. Niestety*, wejście
do portu zostało opóźnione o dobę z powodu mgły. Pobyt w gazoporcie trwał dobę.
Była to 79. dostawa ogółem, 13. z USA i 3. z Cove Point.
10.01.2020 h. h1124.
11.01.2020
r. h1121.
Dotychczasowe 3 spoty z Zatoki
Chesapeake to:
- 46. dostawa w dn.13.12.2018,
zrealizowana przez Hoegh Gallant (w
pewnym sensie zaskakująca),
- 61. dostawa w dniu 07.06.2019
roku, dowieziona przez Maran Gas Sparta
(rozwleczona
czasowo),
- 79. dostawa w dniu 09.01.2010
roku, zrealizowana przez BW Pavilion
Leeara.
O
Cove Point wcześniej pisałem. Ten terminal eksportowy
(ex-importowy) uprzednio przyjmował LNG z Kataru. Obecnie z tej linii
technologicznej w Ras Laffan (Qatargas III + gazociąg 6) są realizowane dostawy
do nas w ramach obu kontraktów katarskich.
Natomiast 4 metanowce,
jednostki Arctic+, powiązane z norweskim terminalem Melkøya, zasadniczo
powstały do realizacji eksportu LNG z Norwegii do USA, a obecnie, np. Arctic Princess, po raz trzeci dowiezie
LNG do świnoujskiego terminala (ETA 14.01.).
To odwrócenie zasadniczej roli
terminala w Cove Point zostało spowodowane opanowaniem masowego wydobycia gazu
łupkowego w USA - z importera gazu ziemnego stały się eksporterem! Ale terminal
w Cove Point nie dokonał całkowitego odwrócenia swojej roli. Właśnie Arctic Discoverer zrealizował (05-07.01.)
dostawę norweskiego LNG do tego terminalu – pisałem
o tym.
Dominion Energy, amerykański wytwórca LNG,
11.11.2019 roku wyekspediował setny ładunek LNG ze swojego terminala w Cove Point. Było to dziewiętnaście
miesięcy po rozpoczęciu komercyjnej usługi skraplania i eksportu gazu ziemnego
- rozpoczął działalność komercyjną 09.04.2018 r. Głównymi klientami Cove Point,
na podstawie 20-letnich umów, są importerzy z Japonii i Indii. Dwie z tych stu
dostaw dotarły do Polski - jest o tym powyżej.
Podejrzewam, że 3 dostawy (z
tegoroczną) do Świnoujścia, były w ramach wymiany ładunków inicjowanych przez
podmiot hinduski: odbierz sobie mój
ładunek w USA, a dostarcz mi inny… np. z pobliskiego Kataru (Omanu/Malezji).
Ale uwaga, faktycznej zamiany ładunków, w sensie biznesowym, dokonuje pośrednik
handlowy, np. Centrica LNG Co Ltd. (Windsor).
Wacław Sałaban, styczeń 2020 r.
PS Pierwszą
tegoroczną dostawę katarską dowiezie Al
Utouriya [81.], w swoim drugim zawinięciu na Bałtyk. Uprzednio było to w
marcu 2019 roku, teraz czas przybycia do Świnoujścia: 21.01. Będzie to trzecia
dostawa w styczniu po dostawach spotowych: amerykańskiej (BW Pavilion Leeara)
[79.] i będącej w drodze norweskiej (Arctic Princess) [80.]. Czy będzie
czwarta w styczniu 2020 roku?
* Dzień
przed planowanym zawinięciem w dniu 09.01., Stacja Pilotów co rusz zmieniała
godzinę obsadzenia pilotem metanowca: h0600/0730/0800/0730/0900. W końcu, w
czwartek, grubo po czasie i po mgle (!), zakomunikowano: 10.01. h0600 i jeszcze
raz zmieniono na 0730. Nie był to mój trafiony i udany wyjazd na zawinięcie
tego metanowca :-) Zdjęcie poniżej z 09.01.2020 r. h1107, przy widoczności
poniżej 4 kbl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,