sobota, 11 stycznia 2020

BW Pavilion Leeara - trzecia dostawa LNG z Cove Point

BW Pavilion Leeara po 24 godzinnym załadunku w Cove Point (28-29.12.) i szybkim trawersowaniu Atlantyku w 7 dób (pierwszy sygnał po europejskiej stronie Atlantyku 04.01. h1955), zawijając do Świnoujścia 10.01.2020 roku, zainaugurował nasz tegoroczny import LNG. Niestety*, wejście do portu zostało opóźnione o dobę z powodu mgły. Pobyt w gazoporcie trwał dobę. Była to 79. dostawa ogółem, 13. z USA i 3. z Cove Point.

10.01.2020 h. h1124.



11.01.2020 r. h1121.

Dotychczasowe 3 spoty z Zatoki Chesapeake to:

- 46. dostawa w dn.13.12.2018, zrealizowana przez Hoegh Gallant (w pewnym sensie zaskakująca),
- 61. dostawa w dniu 07.06.2019 roku, dowieziona przez Maran Gas Sparta (rozwleczona czasowo),
- 79. dostawa w dniu 09.01.2010 roku, zrealizowana przez BW Pavilion Leeara.

O Cove Point wcześniej pisałem. Ten terminal eksportowy (ex-importowy) uprzednio przyjmował LNG z Kataru. Obecnie z tej linii technologicznej w Ras Laffan (Qatargas III + gazociąg 6) są realizowane dostawy do nas w ramach obu kontraktów katarskich.
Natomiast 4 metanowce, jednostki Arctic+, powiązane z norweskim terminalem Melkøya, zasadniczo powstały do realizacji eksportu LNG z Norwegii do USA, a obecnie, np. Arctic Princess, po raz trzeci dowiezie LNG do świnoujskiego terminala (ETA 14.01.).
To odwrócenie zasadniczej roli terminala w Cove Point zostało spowodowane opanowaniem masowego wydobycia gazu łupkowego w USA - z importera gazu ziemnego stały się eksporterem! Ale terminal w Cove Point nie dokonał całkowitego odwrócenia swojej roli. Właśnie Arctic Discoverer zrealizował (05-07.01.) dostawę norweskiego LNG do tego terminalu – pisałem o tym.

Dominion Energy, amerykański wytwórca LNG, 11.11.2019 roku wyekspediował setny ładunek LNG ze swojego terminala w Cove Point. Było to dziewiętnaście miesięcy po rozpoczęciu komercyjnej usługi skraplania i eksportu gazu ziemnego - rozpoczął działalność komercyjną 09.04.2018 r. Głównymi klientami Cove Point, na podstawie 20-letnich umów, są importerzy z Japonii i Indii. Dwie z tych stu dostaw dotarły do Polski - jest o tym powyżej.
Podejrzewam, że 3 dostawy (z tegoroczną) do Świnoujścia, były w ramach wymiany ładunków inicjowanych przez podmiot hinduski: odbierz sobie mój ładunek w USA, a dostarcz mi inny… np. z pobliskiego Kataru (Omanu/Malezji). Ale uwaga, faktycznej zamiany ładunków, w sensie biznesowym, dokonuje pośrednik handlowy, np. Centrica LNG Co Ltd. (Windsor).

Wacław Sałaban, styczeń 2020 r.

PS Pierwszą tegoroczną dostawę katarską dowiezie Al Utouriya [81.], w swoim drugim zawinięciu na Bałtyk. Uprzednio było to w marcu 2019 roku, teraz czas przybycia do Świnoujścia: 21.01. Będzie to trzecia dostawa w styczniu po dostawach spotowych: amerykańskiej (BW Pavilion Leeara) [79.] i będącej w drodze norweskiej (Arctic Princess) [80.]. Czy będzie czwarta w styczniu 2020 roku?

* Dzień przed planowanym zawinięciem w dniu 09.01., Stacja Pilotów co rusz zmieniała godzinę obsadzenia pilotem metanowca: h0600/0730/0800/0730/0900. W końcu, w czwartek, grubo po czasie i po mgle (!), zakomunikowano: 10.01. h0600 i jeszcze raz zmieniono na 0730. Nie był to mój trafiony i udany wyjazd na zawinięcie tego metanowca :-) Zdjęcie poniżej z 09.01.2020 r. h1107, przy widoczności poniżej 4 kbl.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,