Od 19.04.2018 roku prowadzę zestawienie
zawinięć jednostek Q-Flex do Europy i Turcji z ładunkami LNG z Kataru.
Lista jest ułożona wg. dat wypłynięć z Ras Laffan i obejmuje już okres 21
miesięcy.
Data inauguracji zestawienia
jest przypadkowym momentem, mimo, że obserwację jednostek Q-Flex płynących pod
ładunkiem do Europy prowadziłem wcześniej, przez kilkanaście miesięcy,
analizując który z metanowców zawinie na Bałtyk z kolejnym ładunkiem dla
gazoportu. Zintensyfikowanie katarskich dostaw po 01.01.2018 roku (drugi
kontrakt z Qatargas), nominalnie ponad dwukrotne (z 11 do 24 ładunków rocznie),
spowodowało potrzebę prowadzenia notatek. Natomiast sam pomysł na stworzenie zestawienia
dostaw Q-Flex przekraczających Kanał Sueski zrodził się na początku maja 2018
roku, a odtworzenie wiarygodnych, poprzedzających danych (bez luk), dało
właśnie datę 19.04. Wcześniejsze zarchiwizowanie obejmowało wyłącznie dostawy
do Świnoujścia oraz wyłącznie te podejrzewane o ten port przeznaczenia -
pomijałem ładunki tuż po wypłynięciu awizowane do innych portów.
Początkowo tworzenie
zestawienia planowałem do końca roku kalendarzowego 2018, następnie do liczby
100 dostaw lub przez rok ich trwania, dalej do 150 ładunków, itd. Dość szybko
okazało się, że owe zestawienie jest bardzo przydatne przy różnych obserwacjach
porównawczych i ich analizach. Dlatego je kontynuuję :-)
W okresie 19.04.2018 - 19.01.2020 roku, do Europy i Turcji przez Kanał Sueski
zostało wysłane, jednostkami Q-Flex, 200
ładunków LNG. Oczywiście nie stanowi to całego eksportu katarskiego w tym
kierunku Świata. Strumień tego eksportu LNG uzupełniają jednostki Q-Max (na 43
zawinięcia do Europy w tym okresie, ponad 30! było do Milford Haven) oraz
metanowce konwencjonalne, które regularnie obsługują znaczny włoski import LNG
z Kataru oraz sporadycznie inne terminale w Europie - głównie zlokalizowane w
basenie Morza Śródziemnego.
Te 200 ładunków dowiezionych przez Q-Flex odebrało 9 państw -
importerów, poprzez 16 terminali europejskich i 2 w azjatyckiej części Turcji
(Aliaga i FSRU w Dörtyol). Z wszystkich terminali w Europie z możliwością
przyjmowania jednostek klasy Q-Flex, jedynie Mugardos nie został odwiedzony w
tym czasie przez tej klasy metanowiec. W omawianym okresie odbyły się debiutujące
zawinięcia
jednostek Q-Flex do czterech terminali importowych LNG:
- Dörtyol, 02-03.01.2019
roku do MOL FSRU CHALLENGER* przycumował Al
Sadd,
- Marmara (w europejskiej
części Turcji), 12-13.06.2019 dostawę zrealizował Al Sheehaniya,
- Revithoussa,
20.07.2019 zawinął Al Gharrafa
(zdjęcie poniżej ↓),
- Rovigo, 20.06.2019
odbyło się testowe cumowanie Al Khuwair,
ale bez ładunku.
Kolejną ciekawostką z tego okresu
obserwacji jest zainaugurowanie dostaw współdzielonych pomiędzy terminalami (inaugurujący
ładunek: Milford Haven/Isle of Grain w dniach 08/10.06.2018) i
rozpowszechnienie ich rozwózki przez Q-Flex. Ładunki częściowe głównie
rozwożono w zachodnim basenie Morza Śródziemnego: Milford Haven/Barcelona, FOS
Cavaou/Barcelona, Sagunto/Barcelona i Barcelona/Sagunto, oraz Revithoussa
(zdj.↑)/Kartagena, Barcelona/Kuwejt(!),
Barcelona/Kartagena, FOS Cavaou/Sagunto. Jak widać, Barcelona współdzieli z
każdym :-)
Zestawienie ilościowe wg.
krajów i terminali importowych:
terminal \ kraj
|
W.Brytania
|
Belgia
|
Polska
|
Turcja
|
Hiszpania
|
Francja
|
Niderlandy
|
Grecja
|
Portugalia
|
|
Razem: 200
|
48,5
|
41
|
31
|
32
|
19
|
18
|
5
|
3,5
|
2
|
|
1-2
|
Milford Haven^
|
46
|
||||||||
3
|
Zeebrugge
|
41
|
||||||||
4
|
Swinoujście
|
31
|
||||||||
5
|
Aliaga
|
23
|
||||||||
6
|
Barcelona
|
12,5
|
||||||||
7
|
FOS Cavaou
|
10
|
||||||||
8
|
Dunkierka
|
7
|
||||||||
9
|
Dörtyol
|
6
|
||||||||
10
|
Rotterdam
|
5
|
||||||||
11
|
Sagunto
|
3,5
|
||||||||
12
|
Revithoussa
|
3,5
|
||||||||
13
|
Marmara (Eur.)
|
3
|
||||||||
14
|
Isle of Grain
|
2,5
|
||||||||
15
|
Sines
|
2
|
||||||||
16
|
Kartagena
|
2
|
||||||||
17
|
Bilbao
|
1
|
||||||||
18
|
Montoir
|
1
|
^ w Milford Haven są zlokalizowane dwa terminale: South Hook i
Dragon, ale udział Dragon jest bardzo
mały - są to pojedyncze ładunki.
W Europie 3 lokalizacje
wyróżniają się częstotliwością goszczenia metanowców klasy Q-Flex (Milford
Haven/Zeebrugge/Świnoujście) i przyjęły ok. 60% strumienia tych dostaw. Są w
grupie 6-8 europejskich terminali najbardziej oddalonych od Kataru, ale też wyróżnia
je obsługa dostaw w ramach dużych kontraktów długoterminowych. Czwarty w
kolejności terminal Aliaga, zlokalizowany w azjatyckiej części Turcji, też obsługuje
jednostki Q-Flex w ramach istotnego kontrakt importowego.
Pozostałe dowózki do innych
terminali w Europie i Turcji były dostawami krótkoterminowymi, tzn. spotowymi,
okazjonalnymi, interwencyjnymi i …nadwyżkowymi
(te współdzielone?) :-)
* * *
W omawianym okresie europejskie
terminale (+ tureckie) odwiedziły wszystkie z 31 istniejących jednostek Q-Flex.
Statystycznie powinny dowieźć po 6,5 ładunku na akwen na N od Port Saidu.
Liczba zawinięć poszczególnych
Q-Flex w ramach zestawienia „200”:
Liczba
zawinięć w okresie:
|
19.04.2018
- 19.01.2020
|
przed 19.04.2018
|
razem
|
||
ogółem
|
do Świnoujścia
|
||||
1
|
Al
Khuwair
|
10
|
2
|
2
|
4
|
2
|
Al
Sheehaniya
|
9
|
3
|
1
|
4
|
3
|
Al
Shamal
|
9
|
2
|
1
|
3
|
4
|
Al
Bahiya
|
8
|
1
|
1
|
|
5
|
Al
Khattiya
|
8
|
2
|
1
|
3
|
6
|
Onaiza
|
8
|
1
|
1
|
2
|
7
|
Al
Ruwais
|
8
|
1
|
2
|
3
|
8
|
Al
Aamriya
|
7
|
1
|
1
|
|
9
|
Al
Oraiq
|
7
|
1
|
1
|
|
10
|
Al
Gharrafa
|
7
|
2
|
2
|
|
11
|
Al
Kharaitiyat
|
7
|
3
|
3
|
|
12
|
Mesaimeer
|
7
|
2
|
2
|
|
13
|
Al
Hamla
|
7
|
1
|
3
|
4
|
14
|
Al
Ghashamiya
|
7
|
3
|
3
|
|
15
|
Al
Utouriya
|
7
|
2
|
2
|
|
16
|
Murwab
|
6
|
1
|
1
|
|
17
|
Al
Sadd
|
6
|
1
|
1
|
|
18
|
Tembek
|
6
|
2
|
2
|
|
19
|
Al
Rekayyat
|
6
|
0
|
||
20
|
Al Kharsaah
|
6
|
0
|
||
21
|
Al
Nuaman
|
6
|
2
|
6
|
8
|
22
|
Fraiha
|
6
|
0
|
||
23
|
Al
Huwaila
|
5
|
2
|
2
|
|
24
|
Al
Ghariya
|
5
|
1
|
1
|
|
25
|
Al
Safliya
|
5
|
0
|
||
26
|
Al
Sahla
|
5
|
0
|
||
27
|
Al
Gattara
|
5
|
2
|
2
|
|
28
|
Umm
Al Amad
|
5
|
1
|
1
|
|
29
|
Al
Thumama
|
4
|
0
|
||
30
|
Al
Karaana
|
4
|
0
|
||
31
|
Duhail
|
4
|
2
|
2
|
|
200
|
31
|
27
|
58
|
W ramach tej samej liczby
zawinięć kolejność jednostek jest chronologiczna.
W rozkładzie zawinięć
poszczególnych Q-Flex rzuca się w oczy zależność: wszystkie 7 jednostek
dotychczas nie zawijających na Bałtyk jest w grupie najrzadziej wpływających na
akweny europejskie. Dla 31 Q-Flex, w omawianym czasie było 31 ich zawinięć do
Świnoujścia (przypadkowe zrównanie), W tym okresie gościło w gazoporcie 18
różnych Q-Flex, a z 13 pozostałych, 6 zawinęło do świnoujskiego terminalu w
poprzedzającym czasie (do 19.04.2019).
Wacław Sałaban, 19 stycznia 2020 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,