poniedziałek, 20 stycznia 2020

200 dostaw jednostkami Q-Flex

Od 19.04.2018 roku prowadzę zestawienie zawinięć jednostek Q-Flex do Europy i Turcji z ładunkami LNG z Kataru. Lista jest ułożona wg. dat wypłynięć z Ras Laffan i obejmuje już okres 21 miesięcy.

Data inauguracji zestawienia jest przypadkowym momentem, mimo, że obserwację jednostek Q-Flex płynących pod ładunkiem do Europy prowadziłem wcześniej, przez kilkanaście miesięcy, analizując który z metanowców zawinie na Bałtyk z kolejnym ładunkiem dla gazoportu. Zintensyfikowanie katarskich dostaw po 01.01.2018 roku (drugi kontrakt z Qatargas), nominalnie ponad dwukrotne (z 11 do 24 ładunków rocznie), spowodowało potrzebę prowadzenia notatek. Natomiast sam pomysł na stworzenie zestawienia dostaw Q-Flex przekraczających Kanał Sueski zrodził się na początku maja 2018 roku, a odtworzenie wiarygodnych, poprzedzających danych (bez luk), dało właśnie datę 19.04. Wcześniejsze zarchiwizowanie obejmowało wyłącznie dostawy do Świnoujścia oraz wyłącznie te podejrzewane o ten port przeznaczenia - pomijałem ładunki tuż po wypłynięciu awizowane do innych portów.
Początkowo tworzenie zestawienia planowałem do końca roku kalendarzowego 2018, następnie do liczby 100 dostaw lub przez rok ich trwania, dalej do 150 ładunków, itd. Dość szybko okazało się, że owe zestawienie jest bardzo przydatne przy różnych obserwacjach porównawczych i ich analizach. Dlatego je kontynuuję :-)

W okresie 19.04.2018 - 19.01.2020 roku, do Europy i Turcji przez Kanał Sueski zostało wysłane, jednostkami Q-Flex, 200 ładunków LNG. Oczywiście nie stanowi to całego eksportu katarskiego w tym kierunku Świata. Strumień tego eksportu LNG uzupełniają jednostki Q-Max (na 43 zawinięcia do Europy w tym okresie, ponad 30! było do Milford Haven) oraz metanowce konwencjonalne, które regularnie obsługują znaczny włoski import LNG z Kataru oraz sporadycznie inne terminale w Europie - głównie zlokalizowane w basenie Morza Śródziemnego.

Te 200 ładunków dowiezionych przez Q-Flex odebrało 9 państw - importerów, poprzez 16 terminali europejskich i 2 w azjatyckiej części Turcji (Aliaga i FSRU w Dörtyol). Z wszystkich terminali w Europie z możliwością przyjmowania jednostek klasy Q-Flex, jedynie Mugardos nie został odwiedzony w tym czasie przez tej klasy metanowiec. W omawianym okresie odbyły się debiutujące zawinięcia jednostek Q-Flex do czterech terminali importowych LNG:
            - Dörtyol, 02-03.01.2019 roku do MOL FSRU CHALLENGER* przycumował Al Sadd,
            - Marmara (w europejskiej części Turcji), 12-13.06.2019 dostawę zrealizował Al Sheehaniya,
            - Revithoussa, 20.07.2019 zawinął Al Gharrafa (zdjęcie poniżej ↓),
            - Rovigo, 20.06.2019 odbyło się testowe cumowanie Al Khuwair, ale bez ładunku.


Kolejną ciekawostką z tego okresu obserwacji jest zainaugurowanie dostaw współdzielonych pomiędzy terminalami (inaugurujący ładunek: Milford Haven/Isle of Grain w dniach 08/10.06.2018) i rozpowszechnienie ich rozwózki przez Q-Flex. Ładunki częściowe głównie rozwożono w zachodnim basenie Morza Śródziemnego: Milford Haven/Barcelona, FOS Cavaou/Barcelona, Sagunto/Barcelona i Barcelona/Sagunto, oraz Revithoussa (zdj.↑)/Kartagena, Barcelona/Kuwejt(!), Barcelona/Kartagena, FOS Cavaou/Sagunto. Jak widać, Barcelona współdzieli z każdym :-)

Zestawienie ilościowe wg. krajów i terminali importowych:

 terminal \ kraj
W.Brytania
Belgia
Polska
Turcja
Hiszpania
Francja
Niderlandy
Grecja
Portugalia

Razem: 200
48,5
41
31
32
19
18
5
3,5
2
1-2
Milford Haven^
46








3
Zeebrugge

41







4
Swinoujście


31






5
Aliaga



23





6
Barcelona




12,5




7
FOS Cavaou





10



8
Dunkierka





7



9
Dörtyol



6





10
Rotterdam






5


11
Sagunto




3,5




12
Revithoussa







3,5

13
Marmara (Eur.)



3





14
Isle of Grain
2,5








15
Sines








2
16
Kartagena




2




17
Bilbao




1




18
Montoir





1



^ w Milford Haven są zlokalizowane dwa terminale: South Hook i Dragon, ale udział Dragon  jest bardzo mały - są to pojedyncze ładunki.

W Europie 3 lokalizacje wyróżniają się częstotliwością goszczenia metanowców klasy Q-Flex (Milford Haven/Zeebrugge/Świnoujście) i przyjęły ok. 60% strumienia tych dostaw. Są w grupie 6-8 europejskich terminali najbardziej oddalonych od Kataru, ale też wyróżnia je obsługa dostaw w ramach dużych kontraktów długoterminowych. Czwarty w kolejności terminal Aliaga, zlokalizowany w azjatyckiej części Turcji, też obsługuje jednostki Q-Flex w ramach istotnego kontrakt importowego.
Pozostałe dowózki do innych terminali w Europie i Turcji były dostawami krótkoterminowymi, tzn. spotowymi, okazjonalnymi, interwencyjnymi i …nadwyżkowymi  (te współdzielone?) :-)

* * *

W omawianym okresie europejskie terminale (+ tureckie) odwiedziły wszystkie z 31 istniejących jednostek Q-Flex. Statystycznie powinny dowieźć po 6,5 ładunku na akwen na N od Port Saidu.

Liczba zawinięć poszczególnych Q-Flex w ramach zestawienia „200”:
Liczba zawinięć w okresie:
19.04.2018 - 19.01.2020
przed 19.04.2018

razem


ogółem
do Świnoujścia
1
Al Khuwair
10
2
2
4
2
Al Sheehaniya
9
3
1
4
3
Al Shamal
9
2
1
3
4
Al Bahiya
8
1

1
5
Al Khattiya
8
2
1
3
6
Onaiza
8
1
1
2
7
Al Ruwais
8
1
2
3
8
Al Aamriya
7
1

1
9
Al Oraiq
7
1

1
10
Al Gharrafa
7

2
2
11
Al Kharaitiyat
7
3

3
12
Mesaimeer
7

2
2
13
Al Hamla
7
1
3
4
14
Al Ghashamiya
7
3

3
15
Al Utouriya
7
2

2
16
Murwab
6
1

1
17
Al Sadd
6
1

1
18
Tembek
6
2

2
19
Al Rekayyat
6


0
20
Al Kharsaah
6


0
21
Al Nuaman
6
2
6
8
22
Fraiha
6


0
23
Al Huwaila
5

2
2
24
Al Ghariya
5

1
1
25
Al Safliya
5


0
26
Al Sahla
5


0
27
Al Gattara
5

2
2
28
Umm Al Amad
5

1
1
29
Al Thumama
4


0
30
Al Karaana
4


0
31
Duhail
4
2

2


200
31
27
58
W ramach tej samej liczby zawinięć kolejność jednostek jest chronologiczna.

W rozkładzie zawinięć poszczególnych Q-Flex rzuca się w oczy zależność: wszystkie 7 jednostek dotychczas nie zawijających na Bałtyk jest w grupie najrzadziej wpływających na akweny europejskie. Dla 31 Q-Flex, w omawianym czasie było 31 ich zawinięć do Świnoujścia (przypadkowe zrównanie), W tym okresie gościło w gazoporcie 18 różnych Q-Flex, a z 13 pozostałych, 6 zawinęło do świnoujskiego terminalu w poprzedzającym czasie (do 19.04.2019).

Wacław Sałaban, 19 stycznia 2020 r.

* jest jedynym FSRU mogącym przyjmować cały ładunek dowieziony przez jednostkę Q-Flex.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,