sobota, 4 stycznia 2020

4 lata morskiego importu LNG

Faktyczne uruchomienie świnoujskiego terminala LNG zainaugurowała w dniu 11.12.2015 roku dostawa katarskiego ładunku LNG, z przeznaczeniem na rozruch technologii rozładunku metanowca i napełnienie dwóch zbiorników lądowych oraz rozruch całej instalacji technologicznej terminala, wraz z zainaugurowaniem procesu regazyfikacji LNG.
W pierwszej dekadzie lutego 2016 roku został odebrany drugi ładunek w celach rozruchowych i testowych, natomiast pierwsza dostawa komercyjna, w ramach długoterminowego kontraktu, została rozładowana w dniach 17-18.06.2016 roku. Te trzy katarskie dostawy zrealizowała jednostka klasy Q-Flex, Al Nuaman.

Zestawienie morskiego importu LNG odebranego w Świnoujściu w latach 2015-2019.

   rok        producent/wytwórca    | rodzaj kontraktu  |  ilość ład. |  łącznie:   |    tys. m3  |   tys. ton   |  mld.m3   |   udział  
                                                                                                                            GWh           LNG            LNG           gaz ziem.       w  %
2015
Ras Laffan - Katar
ład. rozruchowy
1
-
-
-
-
-
brak danych
2016

Ras Laffan - Katar
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
ład. rozruchowy
długoterminowy
krótkoterminowy
1
7
1
= 9
-
9771
927
= 10 698
-
1 467
139
= 1606
-


= 691
-


= 0,964
-
91,3
8,7
= 100,0
brak danych


2017
Ras Laffan - Katar
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Sabine Pass - USA
długoterminowy
krótkoterminowy
krótkoterminowy
krótkoterminowy
11
1
1
1
= 14
15 500
1376
  943
1007
= 18 826
2 327
207
142
151
= 2 827




= 1 215




= 1,696
Katar ↓
∑= 89,6
5,0
5,4
= 100,0
nominalna ilość ład.
ład. interwencyjny

dost. wizytówkowa
2018
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Cove Point - USA
długoterminowy
krótko/średnio-?
krótko/średnio-?
18
4
1
= 23
25 160
3 749
924
= 29 833
3 778
563
139
= 4 479



= 1 926



= 2,688
84,3
12,6
3,1
= 100,0
rezygnacja z 6 ład.
2019
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Sabine Pass - USA
Sabine Pass - USA
Cove Point - USA
długoterminowy
krótko/średnio-?
krótko/średnio-?
długoterminowy
krótko/średnio-?
18
2 2/5
8
1
1
= 30 2/5
25 079
2 243
   8 159
1 094
1 007
= 37 581
3 766
337
   1 225
164
151
= 5 643





= 2 426





= 3,386
66,7
6,0
USA ↓
         ↓
∑= 27,3
= 100,0
rezygnacja z 6 ład.


druga dost. w 2020
Suma
5 lat
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Sabine Pass - USA
Cove Point - USA
wszelkie
rodzaje
dostaw
>>> 
55 (+2)
8 2/5
10
2
= 77 2/5
76 886
7 862
10 259
1 931
= 96 938
11 544
1180
1540
290
= 14 555




= 6 259




= 8,733
79,3
8,1
USA ↓
∑= 12,6
= 100,0
+2 ład. rozruchowe

[wersja do druku: morski import LNG 2015-2019]

Wymiar energetyczny importu jest w GWh, na podstawie oficjalnych danych Polskie LNG (operator terminalu), natomiast objętość LNG jest wyliczona dla stałego współczynnika konwersji, co nie jest zgodne z rzeczywistością, gdyż kaloryczności gazu jest różna dla poszczególnych dostaw (jest też różna w różnych fazach rozładunku!) i jest identycznie poufna jak cena kubika importowanego gazu. W tabeli przyjmuję stałą wartość współczynnika konwersji [11,1] w celach porównawczych dostaw odebranych w naszym terminalu w tys.m3 LNG. - jest to w wymiarze zdecydowanie bardziej intuicyjnym. Kolejne przeliczenia na tony LNG i m3 gazu ziemnego, są kolejnymi przybliżeniami.
W latach 2018-2019 rozróżnienie dostaw z kontraktu średnioterminowego (zawartego z pośrednikiem handlowym) od dostaw spotowych – krótkoterminowych, z powodu braku oficjalnych danych (wstydliwość?), jest utrudniona. Tym bardziej, że część dostaw spotowych sprzedał/dostarczył podmiot związany kontraktem średnioterminowym.

Wzrost importu od 2016 roku < do 176% w 2017 < do 158% w 2018 < do 126% w 2019.

Procentowe wzrosty importu w kolejnych latach są odnoszone do roku poprzedzającego. W wyliczeniu pominąłem 2 ładunki rozruchowe z przełomu 2015/2016. Pomimo braku oficjalnych danych można przyjąć średnią wielkość z 6-ciu pozostałych dostaw, tym metanowcem - Al Nuaman, ale nie uwzględniam tego importu, gdyż część ładunku z tych dostaw służyła rozruchowi i testom, schłodzeniu zbiorników lądowych, technologicznemu podgrzaniu atmosfery przez kilkudobowy wyrzut i spalanie gazu ziemnego, oraz stanowi stały, minimalny zapas technologiczny w celu utrzymywania temperatury -162oC w zbiornikach.
Z szacunków wynika, że również cała dotychczasowa sprzedaż LNG cysternami drogowymi, kolejowymi i kontenerami LNG była BILANSOWO realizowana z pozostałej objętości tych dwóch dostaw rozruchowych. Co potwierdza informacja PGNiG z 10 grudnia 2019: terminal LNG w Świnoujściu opuściła 6000. autocysterna z ładunkiem gazu skroplonego, co jest przekroczeniem 100 tys. ton LNG (233 tys. m3) sprzedanego detalicznie skroplonego gazu.

Podsumowując, zaprezentowane wyliczenia liczbowe, bez ładunków rozruchowych, są skalą zregazyfikowanego LNG w tym czteroleciu.

Około-środkowa dostawa, tzn. 40. ogółem, 35. katarska, zawierała ośmiomilionowy kubik importowanego LNG.
Al Sheehaniya podczas wpływania do gazoportu w dniu 06.09.2018 roku.
Było to drugie zawinięcie tego metanowca z trzech w 2018 roku. W XI 2019 roku był po raz czwarty w świnoujskim terminalu.

Ciekawostki:

rozkład ilościowy zapoczątkowanych rozładunków w poszczególnych dniach tygodnia dla 78 zawinięć metanowców: 12-tokrotnie w poniedziałek, we wtorek x6, środy x9, czwartki x14, piątki x11, soboty x14 i w niedziele x12.

„100” ładunku możemy oczekiwać na początku drugiej połowy 2020 roku. Lato będzie sprzyjać medialnemu, plażowemu eventowi w gazoporcie z okazji 100-krotnego zawinięcia. Ale 102 dostawa będzie dużo wcześniej przed 11 listopada 2020 roku.


Szczegółowe dane o dostawach w 2019 roku są w:

Wacław Sałaban, styczeń 2020 r.

2 komentarze:

  1. Wyłapałem pomyłkę - pod zdjęciem jest mowa że Al Sheehaniya "W innych latach nie bywał w świnoujskim terminalu" (w domyśle innych niż 2018). A przecież rzeczona jednostka w 2019 r. zawinęła do polskiego gazoportu - 9 listopada, i była to 73. dostawa. Jeśli dobrze pamiętam Pana posty (oraz własne wyliczenia) przywiozła 14-milionowy kubik i 6-milionową tonę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ oczywiście TAK! Dziękuję za korektę.
      Mimo ..., to każdy zapis należy zweryfikować, gdyż pamięć zawodzi i myli :-)
      Dziękuję!

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,