Przedstawiciele różnych
podmiotów powiązanych z importem LNG, realizowanym przez świnoujski terminal
(Polskie LNG, Gaz-System, PGNiG oraz przyklejające się ministerstwa), na
przełomie roku 2018/19 gremialnie zapowiadali odbiór w gazoporcie minimum 28
dostaw LNG od różnych eksporterów. Pierwsze półrocze zamknęło się liczbą aż 16 dostaw:
- odebranych po 3 ładunki w
styczniu, kwietniu, maju i czerwcu oraz po 2 w lutym i marcu,
- dostarczonych przez czterech
różnych producentów/wytwórców LNG.
Tabela ze szczegółowymi danymi
o odebranych ładunkach LNG w Świnoujściu, w I półroczu 2019 r.
[rozpowszechnianie
opracowania tylko za zgodą autora]
Dostawa
|
Data zawinięcia
|
Metanowiec
/nr
zawinięcia
|
stocznia
|
kraj
- terminal
(importer
- producent)
|
wytwórca v
sprzedawca
|
GWh
|
tys.m3
|
1 / 48.
|
04-sty
|
Al
Hamla/4
|
SHI
|
40
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1413
|
212,146
|
2 / 49.
|
19-sty
|
Hoegh
Gallant/2
|
HHI
|
spot
USA - SabinePass
|
Gunvor
|
1024
|
153,752
|
3 / 50.
|
27-sty
|
Iberica Knutsen
|
DSME
|
spot
USA - SabinePass
|
Naturgy
|
856
|
128,467
|
4 / 51.
|
03-lut
|
Al
Nuaman/7
|
DSME
|
41
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1376
|
206,633
|
5 / 52.
|
12-lut
|
Flex Rainbow
|
SHI
|
spot
USA - SabinePass
|
Centrica
|
978
|
146,814
|
6 / 53.
|
10-mar
|
Al Utouriya
|
HHI
|
42
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1401
|
210,355
|
7 / 54.
|
21-mar
|
ArcticDiscoverer/3
|
Mitsui
|
spot Norw. - Melkøya
|
Equinor
|
926
|
139,033
|
8 / 55.
|
03-kwi
|
GasLog Hong Kong
|
HHI
|
spot
USA - SabinePass
|
Total
|
1097
|
164,764
|
9 / 56.
|
16-kwi
|
Al
Shamal/3
|
SHI
|
43
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1419
|
213,026
|
10/ 57.
|
26-kwi
|
Arctic Aurora
|
HHI
|
spot
Norw. - Melkøya
|
?
|
928
|
139,306
|
11/ 58.
|
04-maj
|
Al
Khattiya/2
|
DSME
|
44
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1379
|
207,067
|
12/ 59.
|
14-maj
|
Tembek/2
|
SHI
|
45
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1413
|
212,195
|
13/ 60.
|
29-maj
|
Al
Ghashamiya/2
|
SHI
|
46
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1423
|
213,623
|
14/ 61.
|
07-cze
|
Maran Gas Sparta
|
HSHI
|
spot
USA - CovePoint
|
?
|
1007
|
151,187
|
15/ 62.
|
15-cze
|
Al Kharaitiyat/3
|
HHI
|
47
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1414
|
212,374
|
16/ 63.
|
29-cze
|
Al Nuaman/8
|
DSME
|
48
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1378
|
206,904
|
RAZEM:
|
19432
|
2,918
mln
|
[Do porównania: cały hiszpański import LNG w maju
wyniósł 20,29 TWh, nasz przez 6 miesięcy to 19,432 TWh.]
- kolumna [Dostawa] zawiera
numerację roczną i historyczną (ogólną) odebranego ładunku.
- każdy rozładunek trwał około
doby, wypłynięcia następowały w drugim dniu po zawinięciu.
- brak liczby po nazwie
metanowca (/) oznacza debiut jednostki w świnoujskim gazoporcie.
- użyte skróty literowe określają
cztery stocznie południowokoreańskie: Samsung Heavy Industries, Hyundai Heavy
Industries, Hyundai Samho Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine
Engineering i jedną stocznię japońską Mitsui Ichihara Engineering &
Shipbuilding.
- w kolumnie [kraj - terminal],
w numeracji dostaw katarskich (z Ras Laffan) są wliczone 2 ładunki
inaugurująco-rozruchowe i jedna dostawa spotowa w VII 2017 r.
- w kolumnie [wytwórca lub
sprzedawca], w przypadkach dostaw krótkoterminowych (spoty) i średnioterminowych
(?), do przyporządkowania wymienionych podmiotów należy podchodzić z
ograniczonym zaufaniem.
- energetyczna wielkość ładunku
[GWh] jest określona na podstawie oficjalnych danych od operatora terminalu
Polskie LNG. Jest podawana z dokładnością do szóstego miejsca
po przecinku (np. dla dostawy 1 / 48. = 1412,890999 GWh) co oznacza rozliczenie
ze sprzedawcą z dokładnością do 1 kWh (około 0,1 m3 gazu ziemnego).
- objętościową wielkość ładunku
[tys.m3] wyliczam dla przyjętego, stałego, współczynnika konwersji
(11,1 tj. 1 m3 gazu ziemnego = 11,1 kWh), dla wszystkich dostaw jednakowego,
co nie jest zgodne z rzeczywistością. Celem tego zabiegu jest jedynie
porównawcze oszacowanie objętościowe ładunków. Współczynnik konwersji dla
poszczególnych ładunków jest równie poufny
jak cena 1 m3 zaimportowanego gazu.
Główny dostawca Qatargaz z Ras Laffan wyeksportował do nas 9 ładunków, zrealizowanych jednostkami Q-Flex, o średniej wielkości
około 210,5 tys.m3. Były
to realizacje w ramach dwóch kontraktów długoterminowych, z których nominalnie
powinno dotrzeć 12 ładunków, po 2 w miesiącu. Prawdopodobnie w ramach drugiego
kontraktu odstąpiono od odbioru 3 ładunków. Identycznie było w obu półroczach
2018 roku - odebrano po 9 dostaw.
Ciekawostką był obecny maj,
ustanawiający rekord w ilości odebranych katarskich dostaw (x3) w kalendarzowym
miesiącu. Prawdopodobnie w efekcie opóźnienia drugiej dostawy kwietniowej.
Drugim wielkościowo
producentem/wytwórcą zaimportowanego LNG był amerykański Cheniere Marketing International ze swojego pierwszego terminala Sabine Pass. Natomiast określenie, kto
był sprzedawcą tych 4 ładunków o
średniej wielkości ponad 148 tys.m3,
jest tylko pewnym przypuszczeniem na podstawie sporadycznych informacji,
głoszonych okazjonalnie w celach polityczno-marketingowych. Tę grupę podmiotów,
sprzedających po jednym ładunku, tworzą w kolejności realizacji dostaw: Gunvor
Group Ltd. (Szwajcaria/Cypr/Rosja/? Itd.), hiszpańska Naturgy Energy Group SA
(Barcelona) - dawniej Gas Natural Fenosa, francuski Total oraz brytyjska Centrica
LNG Co Ltd. (Windsor). Kontraktowo były to okazjonalne dostawy spotowe. Może
jedna w ramach realizacji średnioterminowej umowy z Centrica? Ale powyższe
ustalenia należy przyjmować z ograniczonym zaufaniem.
Trzecim wolumenowo producentem/wytwórcą
importowanego przez nas LNG, z terminalu Melkøya,
był norweski Equinor (poprzednio
Statoil), ale niekoniecznie będąc sprzedawcą dwóch zrealizowanych dostaw po 139
tys.m3. Tu również mogło nastąpić wyręczenie w sprzedaży przez
realizację średnioterminowej umowy z Centrica (?). Może ładunek(ki) był(y) też
formą rozliczeń PGNiG-Equinor w ramach koncesji wydobywczych na Morzu
Norweskim? Też brak pewnych ustaleń.
Ostatnim wielkościowo i
realizacyjnie, z jedną dostawą (151 tys.m3), jest producent
amerykański Dominion Energy, wytwarzający
LNG w terminalu Cove Point. Tu o
sprzedawcy tego ładunku nic mi nie wiadomo, a przypuszczenia pominę.
W ujęciu narodowym odebraliśmy
9 ładunków katarskich (65% objętościowo), 5 amerykańskich (25,5%) i 2 norweskie
(9,5%). Import z Norwegii był identyczny jak w obu półroczach 2018 roku (po
dwie dostawy). Dysproporcję wolumenową, poza różnicą w liczbie ładunków (Katar
: reszta Świata), tworzy znaczna różnica w objętości LNG dostarczonego
metanowcami klasy Q-Flex, będącymi drugą grupą największych metanowców (31
jednostek) w światowej flocie, po 14 jednostkach Q-Max i jednym FSRU powstałym
na bazie Q-Max.
* * *
dostawy
|
łącznie
|
z Kataru
|
spoza
Kataru
|
z Norwegii
|
z USA
|
z
Sabine Pass
/ z
Cove Point
|
w
2015-2018:
|
47
|
39
|
8
|
6
|
2
|
1 / 1
|
w I poł. 2019:
|
16
|
9
|
7
|
2
|
5
|
4 / 1
|
RAZEM:
|
63
|
48
|
15
|
8
|
7
|
5 / 2
|
Pierwsze półrocze 2019 można
określić okresem dostaw spotowych. Mimo że spoty nie dorównały liczbie ładunków
(7:9) i wielkości dostarczonego wolumenu LNG z katarskich umów długoterminowych
(35%:65%), to różnorodnością źródeł LNG (3) oraz rekordową ich liczbą siedmiu w
okresie 6 miesięcy (przy pięciu w całym roku 2018), znacznie wyróżniają to
półrocze w historii świnoujskiego gazoportu.
Pomimo braku oficjalnych
informacji, można na podstawie obserwacji napisać, że Biuro handlowe PGNiG Supply & Trading w Londynie działa i jest
aktywne!
W wymiarze fizycznym, łącznie,
terminal przyjął: 19,432 TWh (na
podstawie oficjalnych danych publikowanych przez operatora Polskie LNG), tj. 2,918 mln m3 LNG (w wymiarze
kontraktowym 1,27 mln ton), co po
regazyfikacji stanowi około 1,725 mld
m3 gazu ziemnego. Oczywiście, import w I półroczu 2019 jest
historycznie rekordowy, jest większy o 27% od wyniku w II połowie 2018 roku (12
ładunków w tym 9 katarskich, razem 15 292 GWh). Dodatkowo: 60 dostawą przekroczono
5 000 000 ton LNG odebranego od początku istnienia świnoujskiego terminala LNG.
Wykorzystanie mocy terminala w
I półroczu 2019 było na poziomie 70%
mocy kontraktowej. W okresie 05.05. - 04.06., tj. po pierwszej
majowej dostawie katarskiej, pomiędzy kolejnymi dwoma ładunkami z Kataru oraz
przed kolejną dostawą, łącznie przez 16 dób terminal pracował pełną,
zakontraktowaną mocą.
Natomiast dla całego półrocza
osiągnął moc w wysokości 66%
nominalnej zdolności technicznej. Jest to prawdopodobnie najlepszy procentowy
wynik wśród terminali europejskich. Ale dystans od kolejnych prawdopodobnie
znacznie zmalał, za sprawą bardzo intensywnych dostaw w pierwszej połowie 2019
roku do Zeebrugge, Milford Haven, Montoir i Dunkierki.
* * *
Dostawy były rozładowywane w
świnoujskim terminalu w typowym czasie 1-2 dób, bez incydentów przedłużających
pobyt w gazoporcie lub poprzedzających kotwiczeń na redzie np. w oczekiwaniu na
poprawę warunków hydrometeorologicznych. Pomijam około 5h opóźnienia przy
wpływaniu Al Utouriya, oraz
intrygujący logistycznie przypadek, o którym więcej napisałem w końcowej części
opracowania.
Rekordowo szybkim rozładunkiem
była marcowa operacja przyjęcia norweskiego LNG z jednostki Arctic Discoverer, podczas której pobyt
metanowca
w gazoporcie trwał krócej od doby (!) o 20-25 min. Czas liczony brutto:
wpłynięcie +cumowanie +sam rozładunek +odcumowanie +wypłynięcie. Ładunek miał
typową wielkość dla norweskich dostaw - około 139 tys. m3. Mapa
poniżej dokumentuje tę sytuację:
Dostawy katarskie zrealizowało
8 różnych metanowców Q-Flex, w tym wspomniany, debiutujący, Al Utouriya oraz dwukrotnie zawijający Al Nuaman. Dostawy z USA i Norwegii
obsłużyły jednostki typowo czarterowane na rynku dostaw spotowych,
armatorów/operatorów greckich (GasLog, Dynagas, Maran Gas Maritime) i
norweskich (Höegh LNG, Knutsen OAS, Flex LNG).
Wśród 15 różnych metanowców,
tylko jeden był z klasycznymi zbiornikami sferycznymi - Arctic Discoverer i zawinął do Świnoujścia po raz trzeci. Dlatego
manewry wpływania i wypływania mogły odbyć się porą nocną (mapka powyżej).
Również pierwsze półrocze 2019
było szczególnie ciekawe w kontekście debiutujących zawinięć (6 jednostek, w
tym tylko 1 Q-Flex) i różnorodnej konstrukcyjnie grupy metanowców, wśród nich
jednostki specjalistycznej FSRU czasowo pływającej w roli trampa (Hoegh Gallant) oraz dwóch nowoczesnych
gazowców LNG wprowadzonych do eksploatacji w drugiej połowie 2018 roku (Flex Rainbow i GasLog Hong Kong).
Stwierdzenie o roli trampa w
odniesieniu do FSRU Hoegh Gallant nie jest bezpodstawne: na przełomie 2018/2019
zrealizował dwie kolejne dostawy spotowe, obie do Polski, pierwszą w grudniu
2018 z Cove Point drugą w omawianym półroczu, w styczniu 2019, z Sabine Pass.
Maran
Gas Sparta, rano 08.06.2019 r., tuż przed rozpięciem przyłączy.
Wśród dostaw spotowych dwa
ładunki wyróżniły się skrajnymi wielkościami, ustalając rekord wielkości
dostawy niekatarskiej w Świnoujściu: GasLog
Hong Kong (165 tys.m3), oraz bezwarunkowy rekord małości wśród
wszystkich dostaw: Iberica Knutsen,
ciut powyżej 128 tys. Natomiast największy ładunek w omawianym okresie
dowiózł Al Ghashamiya, prawie 214 tys.m3 (1423 GWh), będący zarazem
wielkościowo 3-4 ogółem (po ładunkach 1453 i 1431 GWh).
Tuż
przed wypłynięcie 08.06.2019 r. po h1000.
Ale najbardziej intrygującą
dostawą w I półroczu był ładunek spotowy z Cove Point, dowieziony przez Maran Gas Sparta. Przy czym, nie źródło
amerykańskiego LNG jest tu szczególne, z Cove Point była już dostawa w XII 2018
r., nie był nim debiutujący metanowiec, pomimo, że z rodowodem z Hyundai Samho
Heavy Industries, a był tym nieujawniony podmiot sprzedający ów ładunek (nie
mylić z producentem/wytwórcą LNG) i szczególna
logistyka w kwestiach czasu:
- bardzo wczesne anonsowanie
przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zawinięcia do Świnoujścia
(prawie 50 dni przed!). Kto (Maran Gas Sparta) i kiedy (ETA 08.06., faktycznie
07.06.) ogłoszono 18/19.04.(!), tj. 10 dni przed zawinięciem Maran Gas Sparta
do Cove Point pod załadunek! I nie ogłaszano wtedy skąd ma być ładunek!
- bardzo długi postój na redzie Świnoujścia w
oczekiwaniu na rozładunek (ponad 23 doby), od 14.05. do 07.06. Ostatecznie
przyśpieszono rozładunek o jedną dobę od początkowych planów.
Podsumowując:
pierwsza połowa 2019 roku to rekordowe półrocze w liczności
przyjętych dostaw, w liczbie odebranych spotów, w ilości źródeł wytworzenia, z
których zaimportowaliśmy LNG oraz w wielkości sumarycznego importu. To
wszystko, mimo odbioru mniejszej liczby ładunków katarskich od ich nominalnej
ilości, w ramach dwóch kontraktów długoterminowych.
Wacław Sałaban, Wrocław,
01.07.2019 r.
PS A co dalej? Hmm… ,
rzadka to sytuacja, sporadyczna w ubiegłym półroczu, gdy po rozładunku nie było
zapowiedzi kolejnej dostawy. Oczywiście, płyną ładunki Q-Flex z Zatoki Perskiej
do Europy, coś płynie przez Atlantyk z Sabine Pass/Corpus Christi, a w Melkøya
trwa letni marazm załadunkowy. Z uwagi na zbliżającą się sezonową zwyżkę cen na
światowym rynku LNG, nie oczekuję podobnego półrocza w świnoujskim terminalu.
Propo pańskiego PS:Jeśli wierzyć portalom AIS jedynym Q-flexem z możliwością płynięcia do Świnoujścia jest AL GHASHAMIYA (na wysokości Grecji deklarujący Giblartar) oprócz niego są jeszcze MESAIMEER (deklarujący Dunkierkę),ONAIZA (ZEEBRUGGE),AL AAMRIYA(Barcelona), MURWAB (ZEEBRUGGE) Niby przez kilka lat śledzenia statków były kwiatki innej deklaracji niż rzeczywistego importera ale to jednak rzadkość
OdpowiedzUsuńA co z Al Ruwais - wypłynął 25.06.h2330 ?
Usuń"Zawsze" aktualna lista zmierzających do EU jest w:
https://www.morskosci.pl/p/5-zawiniecia-jednostek-q-flex-do-europy.html
(lewa boczna szpalta: 4. Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji)
Fakt -mój błąd -ciekawe gdzie był i co deklarował że go kiedyś odrzuciłem jako potencjalnego dostawcę pierwszej lipcowej dostawy
UsuńTu i w tym błędy są ...normalnością :-)
UsuńŚwiatowe tuzy śledzenia przepływów LNG na rynku globalnym, śledzą dwa metanowce płynące z SP i CC. Że do EU, to wiadomo, ale gdzie konkretnie, to ...nadal brak sygnalistów - określenie wg. nowej nomenklatury ["nowomowy"! - kto to pamięta? :-) ]
apropo 2 części pańskiego wpisu z 19:36 chyba za bardzo mnie to wciągnęło żebym przez wiedzę o punkcie 4 (jakoś -Na szczęście-do tej pory go nie zauważałem)zrezygnował z brania pod uwagę wszystkich 21 Q-flexów później eliminacji tych które nie zdążą do RAS LAFFAN w sensownym terminie,odrzut tych które skręciły na wschód i późniejsze już zdecydowanie powolniejsze odrzucanie (bo zawinął do jakiegoś portu lub jakiś deklaruje).Nie znam (ale chyba też nie chcę poznać- za duży mam z tego "FUN"-odkrywanie samodzielne jest ciekawsze) stron typu:Urząd morski w szczecinie tylko dla np. Dunkierki.
OdpowiedzUsuńJedni zatracają się grom komputerowym, inni fascynują się śledzeniem statków i przewidywaniem ich portów docelowych :-) Ja też się w to bawię …
UsuńAle po kilku dotkliwych porażkach, ze 100% pewnością trafienia, że tu i tu zawinie, dopóki nie uzyskam potwierdzenia z (raczej) pewnego źródła, nie umieszczam w swoich zestawieniach przypuszczeń. Po znacznym czasie okazywało się, że pewne zawinięcia Al Khattiya/Al Safliya/Al Sahla, PEWNIE(!!!) zmierzające do Świnoujścia, kończyły się np. w Zeebrugge/Milford Haven :-) Dotyczyło to zwłaszcza znikających drugich dostaw w zimowych miesiącach.
Udanej dalszej zabawy :-)
Sorry za samozachwyt ale podoba mi się ostatnie moje zdanie tym bardziej ,że nie jest to niczyją(proszę wybaczyć ale nawet nie Pańską-MORSKOŚĆ poznałem później) zasługą-a zaczęło się od budowy gazoportu w Świnoujściu i mojego śledzenia postępów(nie pierwsza większa/nietypowa konstrukcja której budowę obserwowałem P.s. Nie -nie jestem budowlańcem, projektantem itp. )
UsuńUzupełnienie do PS:
OdpowiedzUsuńzapowiedzi kolejnej dostawy nie ma, ale regazyfikacja w terminalu, pełną zakontraktowaną mocą, trwa kolejną dobę. To jest niezawodnie sygnalizujący pewnik – przecież zapowiedzi mrozów nie ma :-)
AL GHASHAMIYA następna w świnujściu (sygnalizuje skagen)
OdpowiedzUsuńZ pamięci. Uprzednio, przed 60 dostawą, Al Ghashamiya zaryczał dokąd, też przy Skale :-) Wtedy płynął do Gibraltaru (od Ras Laffan) równolegle z Al Ghariya (do Milford Haven).
OdpowiedzUsuń