W nawiązaniu do opracowania Dostawy LNG w I półroczu 2019 roku pospekuluję jakie będą zawinięcia w II półroczu 2019.
- kontrakt Qatargas I opiewający na 1 mln ton. Jest to 11 dostaw Q-Flex
rocznie - nieodwołalnie 1 ładunek na miesiąc, bez dostawy lipcowej (na
podstawie obserwacji).
- kontrakt Qatargas
II opiewający po 1,17 mln ton przez 3 lata (trwa drugi rok, potem 1 mln),
to 13 dostaw Q-Flex w roku. Nominalnie 1 ładunek na miesiąc +1 uzupełniający
umowę Q-I, do łącznie i nominalnie (!) dwóch ładunków katarskich co miesiąc. Ale
w perspektywie trzech półroczy obowiązywania tej umowy (od początku 2018), w
każdym PGNiG odebrało łącznie tylko po 9 dostaw, lub inaczej, w każdym
zrezygnowano z odbioru trzech ładunków.
- zainagurowany kontrakt z Cheniere Marketing International,
obecnie to 0,13 mln rocznie, czyli 2 ładunki po min 150 tys.m3.
- średnioterminowy kontrakt z Centrica
LNG Company Ltd. opiewa na 9 ładunków w 4-5 lat. Teoretycznie obowiązuje już
drugi rok, ale miszmasz z dotychczasowymi dostawami spotowymi uniemożliwia
oszacowanie poziomu realizacji umowy z pośrednikiem brytyjskim Centrica LNG –
też realizował dostawy spotowe do świnoujskiego terminala.
Wszystkie powyższe umowy są w
formule DES tzn. przejęcie ładunku następuje w trakcie rozładunku w terminalu
docelowym. Fizycznie staje się to na końcówkach przyłączy statkowych (typowe na skraju burty).
Inne przesłanki:
- ubiegło-jesienna, wielokrotna,
deklaracja przedstawicieli PGNiG oraz ministerstw o minimum 28 dostawach w 2019
roku.
- nieodbieranie ładunków w
ramach Qatargas II w miesiącach jesienno-zimowych (IX-XII-I-III), co +/-
potwierdzają obserwacje z ostatnich trzech półroczy (odbiór po 9 zamiast 12
dostaw).
- zwyżka cen LNG jesienią i
zimą oraz wzmożone zakupy dalekowschodnie na pewno, razem, spowodują spadek zakupów
dostaw spotowych po okazjonalnych cenach. Ale znaczny wzrost cen LNG może dać
presję na odbiór wszystkiego co nasze
w ramach Qatargas I+II :-)
No to policzmy co przypłynie.
1. Poza lipcową, katarską, ale
pojedynczą w tym miesiącu, dostawą zrealizowaną przez Al Ghashamiya, do końca roku oczekuję jeszcze tylko 8 zawinięć
Q-Flex. Pierwszą dostawę w sierpniu dowiezie Al Khuwair (03.08.)
2. Po inaugurującym zawinięciu Oak Spirit pod koniec lipca, oczekuję do
końca roku drugiego metanowca z ładunkiem Cheniere, może tym razem z terminala
Corpus Christi. Byłoby to nowe, piąte,
źródło dostawy LNG do świnoujskiego terminala, po Ras Laffan, Melkoya, Sabine
Pass i Cove Point.
Nadchodząca jesień, oraz nagłe w amerykańskim terminalu Sabine Pass odstawienie dwóch (z czterech) linii technologicznych do pilnego przeglądu/remontu, „zaowocowało” wstrzymaniem drugiej wysyłki w ramach zainaugurowanego 24-letniego kontraktu na import LNG od Cheniere Marketing International. Ten drugi tegoroczny ładunek przypłynie w przyszłym roku [aktualizacja 07.08.2019].
Nadchodząca jesień, oraz nagłe w amerykańskim terminalu Sabine Pass odstawienie dwóch (z czterech) linii technologicznych do pilnego przeglądu/remontu, „zaowocowało” wstrzymaniem drugiej wysyłki w ramach zainaugurowanego 24-letniego kontraktu na import LNG od Cheniere Marketing International. Ten drugi tegoroczny ładunek przypłynie w przyszłym roku [aktualizacja 07.08.2019].
3. Uzupełnienie do min 28
ładunków w 2019 roku, czyli 3 (28 deklarowanych - 16 zrealizowanych w I pół. - 9
powyższych) dodatkowe spoty, wliczając do nich ewentualne ładunki od Centrica.
Zasymulowane powyżej 12 dostaw
dałoby ubiegłoroczną średnią w drugim półroczu, tj. 2 ładunki na miesiąc
(faktycznie w 2018 dotarły 23 dostawy).
- - -
Rok 2019, czwarty rok działania
terminala, zakończy się liczbą minimum 75 dostaw ogółem w historii
świnoujskiego gazoportu. Jest to ilość ładunków symptomatyczna, gdyż od roku
2023 identyczną ilość dostaw będziemy musieli sami w formule FOB odbierać z USA
rocznie (+43 w formule DES).
To będzie wymagało zatrudnienia
na stałe floty ośmiu metanowców z pojemnościami 170-180 tys.m3. Ta
symulacja nie obejmuje ewentualnego odsprzedawania ładunków LNG w ramach
reeksportu, a takie operacje raczej wydłużą czas poszczególnych wywózek z USA.
Czyli zwiększą zapotrzebowanie na konieczny tonaż gazowców LNG.
To kto nas wesprze swoją flotą? PŻM z
jeziorowcami pominąłem :-)
GasLog? Dynagas? Maran Gas Maritime? Flex LNG? Höegh LNG? Knutsen OAS?
Czy Teekay?
Każdy z tych armatorów dowoził
LNG do Świnoujścia swoimi jednostkami. Każdy z tych armatorów ma poważny
ilościowo pakiet zamówień na metanowce, złożony w koreańskich stoczniach DSME,
HHI, HSHI i SHI, z planowanymi odbiorami jednostek w latach 2020-2023.
Oczywiście, wszystkie te jednostki będą miały pojemności w zakresie 170-185 tys.m3.
Przypominam, GasLog Warsaw planowo ma
zostać oddany w lipcu 2019 roku. Nadal intensywnie pływa (testy) wte i wewte
w Cieśninie Koreańskiej, pomiędzy wyspą Geoje (lokalizacja SHI) i japońską
grupą wysp Cuszima. O szansach armatora GasLog pisałem wcześniej w GasLog Pruchnik!
Poniżej reprezentanci
powyższych armatorów w kolejności dotychczasowych zawinięć do świnoujskiego gazoportu:
VI
2017: Clean Ocean [DYNAGAS],
XII/18
i I/19: Hoegh Gallant (dwukrotnie),
I 2019: Iberica Knutsen,
II 2019:
Flex
Rainbow,
IV 2019: GasLog
Hong Kong,
IV
2019: Arctic Aurora [DYNAGAS, druga jedn.],
VI
2019: Maran Gas Sparta,
VII
2019: Oak Spirit [TEEKAY].
Wacław
Sałaban, koniec lipca 2019 r.
PS Pozdrawiam tych Sympatyków bloga, którzy jego lekturę ograniczają wyłącznie do dopisków pod
wpisami. Fakt, dopiski są ISTOTNE, a same wpisy nudnawe :-)
aby prąd dla
badylarzy, prywaciarzy i sklepikarzy był …na zapisy
!
Po odstaniu w typowych dla ustroju kolejkach!
Po odstaniu w typowych dla ustroju kolejkach!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,