niedziela, 28 lipca 2019

Co przypłynie w drugiej połowie 2019 roku?

W nawiązaniu do opracowania Dostawy LNG w I półroczu 2019 roku pospekuluję jakie będą zawinięcia w II półroczu 2019.


- kontrakt Qatargas I opiewający na 1 mln ton. Jest to 11 dostaw Q-Flex rocznie - nieodwołalnie 1 ładunek na miesiąc, bez dostawy lipcowej (na podstawie obserwacji).
-  kontrakt Qatargas II opiewający po 1,17 mln ton przez 3 lata (trwa drugi rok, potem 1 mln), to 13 dostaw Q-Flex w roku. Nominalnie 1 ładunek na miesiąc +1 uzupełniający umowę Q-I, do łącznie i nominalnie (!) dwóch ładunków katarskich co miesiąc. Ale w perspektywie trzech półroczy obowiązywania tej umowy (od początku 2018), w każdym PGNiG odebrało łącznie tylko po 9 dostaw, lub inaczej, w każdym zrezygnowano z odbioru trzech ładunków.
- zainagurowany kontrakt z Cheniere Marketing International, obecnie to 0,13 mln rocznie, czyli 2 ładunki po min 150 tys.m3.
- średnioterminowy kontrakt z Centrica LNG Company Ltd. opiewa na 9 ładunków w 4-5 lat. Teoretycznie obowiązuje już drugi rok, ale miszmasz z dotychczasowymi dostawami spotowymi uniemożliwia oszacowanie poziomu realizacji umowy z pośrednikiem brytyjskim Centrica LNG – też realizował dostawy spotowe do świnoujskiego terminala.

Wszystkie powyższe umowy są w formule DES tzn. przejęcie ładunku następuje w trakcie rozładunku w terminalu docelowym. Fizycznie staje się to na końcówkach przyłączy statkowych (typowe na skraju burty).

Inne przesłanki:

- ubiegło-jesienna, wielokrotna, deklaracja przedstawicieli PGNiG oraz ministerstw o minimum 28 dostawach w 2019 roku.
- nieodbieranie ładunków w ramach Qatargas II w miesiącach jesienno-zimowych (IX-XII-I-III), co +/- potwierdzają obserwacje z ostatnich trzech półroczy (odbiór po 9 zamiast 12 dostaw). 
- zwyżka cen LNG jesienią i zimą oraz wzmożone zakupy dalekowschodnie na pewno, razem, spowodują spadek zakupów dostaw spotowych po okazjonalnych cenach. Ale znaczny wzrost cen LNG może dać presję na odbiór wszystkiego co nasze w ramach Qatargas I+II :-)


No to policzmy co przypłynie.

1. Poza lipcową, katarską, ale pojedynczą w tym miesiącu, dostawą zrealizowaną przez Al Ghashamiya, do końca roku oczekuję jeszcze tylko 8 zawinięć Q-Flex. Pierwszą dostawę w sierpniu dowiezie Al Khuwair (03.08.)
2. Po inaugurującym zawinięciu Oak Spirit pod koniec lipca, oczekuję do końca roku drugiego metanowca z ładunkiem Cheniere, może tym razem z terminala Corpus Christi. Byłoby to nowe, piąte, źródło dostawy LNG do świnoujskiego terminala, po Ras Laffan, Melkoya, Sabine Pass i Cove Point.
Nadchodząca jesień, oraz nagłe w amerykańskim terminalu Sabine Pass odstawienie dwóch (z czterech) linii technologicznych do pilnego przeglądu/remontu, „zaowocowało” wstrzymaniem drugiej wysyłki w ramach zainaugurowanego 24-letniego kontraktu na import LNG od Cheniere Marketing International. Ten drugi tegoroczny ładunek przypłynie w przyszłym roku [aktualizacja 07.08.2019].
3. Uzupełnienie do min 28 ładunków w 2019 roku, czyli 3 (28 deklarowanych - 16 zrealizowanych w I pół. - 9 powyższych) dodatkowe spoty, wliczając do nich ewentualne ładunki od Centrica.

Zasymulowane powyżej 12 dostaw dałoby ubiegłoroczną średnią w drugim półroczu, tj. 2 ładunki na miesiąc (faktycznie w 2018 dotarły 23 dostawy).
- - -

Rok 2019, czwarty rok działania terminala, zakończy się liczbą minimum 75 dostaw ogółem w historii świnoujskiego gazoportu. Jest to ilość ładunków symptomatyczna, gdyż od roku 2023 identyczną ilość dostaw będziemy musieli sami w formule FOB odbierać z USA rocznie (+43 w formule DES).
To będzie wymagało zatrudnienia na stałe floty ośmiu metanowców z pojemnościami 170-180 tys.m3. Ta symulacja nie obejmuje ewentualnego odsprzedawania ładunków LNG w ramach reeksportu, a takie operacje raczej wydłużą czas poszczególnych wywózek z USA. Czyli zwiększą zapotrzebowanie na konieczny tonaż gazowców LNG.

To kto nas wesprze swoją flotą? PŻM z jeziorowcami pominąłem :-)


GasLog? Dynagas? Maran Gas Maritime? Flex LNG? Höegh LNG? Knutsen OAS? Czy Teekay?

Każdy z tych armatorów dowoził LNG do Świnoujścia swoimi jednostkami. Każdy z tych armatorów ma poważny ilościowo pakiet zamówień na metanowce, złożony w koreańskich stoczniach DSME, HHI, HSHI i SHI, z planowanymi odbiorami jednostek w latach 2020-2023. Oczywiście, wszystkie te jednostki będą miały pojemności w zakresie 170-185 tys.m3.
Przypominam, GasLog Warsaw planowo ma zostać oddany w lipcu 2019 roku. Nadal intensywnie pływa (testy) wte i wewte w Cieśninie Koreańskiej, pomiędzy wyspą Geoje (lokalizacja SHI) i japońską grupą wysp Cuszima. O szansach armatora GasLog pisałem wcześniej w GasLog Pruchnik!

Poniżej reprezentanci powyższych armatorów w kolejności dotychczasowych zawinięć do świnoujskiego gazoportu:

VI 2017:  Clean Ocean [DYNAGAS],
XII/18 i I/19:  Hoegh Gallant (dwukrotnie),
I 2019:  Iberica Knutsen,
II 2019:  Flex Rainbow,
IV 2019:  GasLog Hong Kong,
IV 2019:  Arctic Aurora [DYNAGAS, druga jedn.],
VI 2019:  Maran Gas Sparta,
VII 2019:  Oak Spirit [TEEKAY].

Wacław Sałaban, koniec lipca 2019 r.

PS Pozdrawiam tych Sympatyków bloga, którzy jego lekturę ograniczają wyłącznie do dopisków pod wpisami. Fakt, dopiski są ISTOTNE, a same wpisy nudnawe :-)

Ministrze Tchórzewski, tego nawet komuchy nie wymyśliły,
aby prąd dla badylarzy, prywaciarzy i sklepikarzy był …na zapisy ! 
Po odstaniu w typowych dla ustroju kolejkach!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,