Żaden inny polski żaglowiec nie
jest tak utytułowany*. Po zwycięstwach w 2012,
2015 i 2019 roku bryg jest jedynym polskim
trzykrotnym zwycięzcą regat The Tall Ships’ Races w klasie A (duże urejone
żaglowce) i wyprzedził w historycznych dokonaniach fregaty Dar Pomorza (1972 i
1980) oraz Dar Młodzieży (1994 i 2001). Inne polskie żaglowce wygrywały regaty TTSR jednokrotnie.
28 lipca
2019 roku po h1650, na granicy wód terytorialnych Danii,
pomiędzy
Hanstholm i Hirsthals - przechyłomierz na brygu się zaciął.
Ósemka rufowa Mira.
Fregata Mir tradycyjnie, od lat, pływa w czubie flot TTSR, zawsze w
bezpośredniej walce z Fryderykiem
Chopinem o zwycięstwo w czasie rzeczywistym, w poszczególnych etapach.
W czasie przeliczeniowym
(nagradzanym), tradycyjnie fregata jest bez szans, nawet na tzw. pudło, z uwagi
na fatalny przelicznik handicapowy, który faworyzuje np. bark Statsraad
Lehmkuhl, fregaty Christian Radich i Sørlandet, mocno deprecjonując dokonania
Mira (fregata), Fryderyka Chopina (bryg) i Daru Młodzieży (fregata) - kolejność
istotna w obu zestawieniach.
Tegoroczny finisz podczas
drugiego wyścigu przejdzie do historii TTSR. Po czterech dobach od wypłynięcia
oraz różnych kolejach losów meteorologicznych, dwaj główni aktorzy tego wyścigu
(reszta stawki jedynie …płynęła) fregata Mir
(nie uczestnicząca w pierwszy wyścigu) i bryg Fryderyk Chopin spotkały się na ostatniej prostej do mety i pod
wiatr.
Mir po, skutecznym przez 2/3 dystansu, pościgu za Fryderykiem Chopinem, który od
tradycyjnie zwycięskiego startu (25.07. h0606 CEST) w pobliżu Bergen przyjął
indywidualną taktykę halsowania przy wybrzeżu norweskim, gdy cała stawka poszła
długim, lewym, halsem w ocean, został tuż przed metą, w ramach rewanżu,
dogoniony przez Fryderyka Chopina, na
dystans około dwóch mil po zawietrznej.
Finiszowy spektakl był głównie jednak
dziełem fregaty Mir, która pod
presją nadciagającego Fryderyka Chopina
wykonała na mecie ÓSEMKĘ RUFOWĄ! Początkowo fregata planowała przeciąć linię
mety tuż przy lewym skraju, jednak wiatr, dryf i może znos, razem to uniemożliwiły
- zbrakło około dwóch kabli. Bryg, któremu brakowało min. dwóch Mm na wiatr od
lewego skraju był skazany na dodatkowy hals - docinkę. Odbyła się widowiska
walka manewrowa, której świadkiem była załoga kecza Urania (pominięty na obu poniższych mapkach).
Porównanie dwóch kluczowych
momentów: 09:24 - początek omijania mety przez Mira i 10:24 - faktyczne
przecięcie mety przez fregatę, z tymi samymi czasami na śladzie Fryderyka
Chopina, ukazuje ów spektakl manewrowy.
Odstępy między strzałkami na
śladach wynoszą 5’ (4÷6). Dokładność odwzorowania ok. 0,1 kbl. Czas CEST.
Ósemka rufowa na mecie -
nazewniczo odpowiednik ósemki sztagowej**, dała Mirowi:
- skuteczną obronę przed
atakiem Fryderyka Chopina na
ostatniej prostej, bryg przeciął linię mety +22’ (protokólarnie: Mir o h1024, FCh o h1046)
po
żegludze trwającej 4 doby i 4h. Była to wyłącznie tradycyjna rywalizacja
bryg/fregata w czasie rzeczywistym, …nieistotna dla STI i TTSR.
- spowodowała stratę miejsca na
podium w czasie przeliczeniowym o …2 minuty 21 sekund, pomimo że kolejne bark Statsraad Lehmkuhl i fregata Christian Radich finiszowały ponad
20/21,5h później.
Żadna inna jednostka z 18-tu w
klasie A, nie ukończyła wyścigu przed zamknięciem mety - ponad 23,5h po
pierwszym w czasie rzeczywistym Mirze.
Kolejność przeliczeniowo w
drugim wyścigu:
1. Fryderyk Chopin: 2d 17h 34m
0s,
2. Statsraad Lehmkuhl: 2d 23h
14m 55s,
3. Christian Radich: 3d 0h 20m 49s,
4. Mir: 3d 0h 23m 10s.
Zwycięstwo w drugim wyścigu FCh
nad StLeh z przewagą 5h 40m 55s zapewniło zneutralizowanie przewagi barku z
pierwszego wyścigu, który w czasie rzeczywistym wygrał Fryderyk Chopin przed drugim i przeliczającym Statsraad Lehmkuhl.
Ślady
Zwycięzcy TTSR 2019: ↑ I wyścig Skagen (Aalborg) - Fredrikstad, ↓ II wyścig
Bergen - Skagen (Aarhus).
W taki sposób bryg Fryderyk Chopin po raz trzeci wygrał regaty The
Tall Ships’ Races w kl. A.
Wacek Sałaban, 02.08.2019 r.
PS Popieram
stosowanie przeliczników handicapowych w regatach TTSR, ale od lat ryczę za ich
ograniczeniem o ½ ich mocy przeliczeniowej !!! Tegoroczne proporcje: Mir
przepłynął II etap w 100 h (bez 1’ i 9”), a Statsraad Lehmkuhl w 120 h (bez 8’)
i bark przeliczył fregatę o 1h 8’ i 15”. Christian Radich w 122h (bez 11”) i
przeliczył o wspomniane 2’ i 31” 3-cie miejsce na pudle. Komentarz się
…zawiesił.
* Załogi
Fryderyka Chopina trzykrotnie i podrząd (2014, 2015 i 2016) zostały wybrane podczas
TTSR jako Friendship Trophy!
** wyznawcy
starej szkoły żeglarstwa (nie mylić z jachtingiem) znają i pamiętają znaczenie
tego manewru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,