sobota, 3 sierpnia 2019

Fryderyk Chopin zwycięża w regatach TTSR po raz trzeci!

Żaden inny polski żaglowiec nie jest tak utytułowany*. Po zwycięstwach w 2012, 2015 i 2019 roku bryg jest jedynym polskim trzykrotnym zwycięzcą regat The Tall Ships’ Races w klasie A (duże urejone żaglowce) i wyprzedził w historycznych dokonaniach fregaty Dar Pomorza (1972 i 1980) oraz Dar Młodzieży (1994 i 2001). Inne polskie żaglowce wygrywały regaty TTSR jednokrotnie.

28 lipca 2019 roku po h1650, na granicy wód terytorialnych Danii,
pomiędzy Hanstholm i Hirsthals - przechyłomierz na brygu się zaciął.

Ósemka rufowa Mira.

Fregata Mir tradycyjnie, od lat, pływa w czubie flot TTSR, zawsze w bezpośredniej walce z Fryderykiem Chopinem o zwycięstwo w czasie rzeczywistym, w poszczególnych etapach.
W czasie przeliczeniowym (nagradzanym), tradycyjnie fregata jest bez szans, nawet na tzw. pudło, z uwagi na fatalny przelicznik handicapowy, który faworyzuje np. bark Statsraad Lehmkuhl, fregaty Christian Radich i Sørlandet, mocno deprecjonując dokonania Mira (fregata), Fryderyka Chopina (bryg) i Daru Młodzieży (fregata) - kolejność istotna w obu zestawieniach.

Tegoroczny finisz podczas drugiego wyścigu przejdzie do historii TTSR. Po czterech dobach od wypłynięcia oraz różnych kolejach losów meteorologicznych, dwaj główni aktorzy tego wyścigu (reszta stawki jedynie …płynęła) fregata Mir (nie uczestnicząca w pierwszy wyścigu) i bryg Fryderyk Chopin spotkały się na ostatniej prostej do mety i pod wiatr.

Mir po, skutecznym przez 2/3 dystansu, pościgu za Fryderykiem Chopinem, który od tradycyjnie zwycięskiego startu (25.07. h0606 CEST) w pobliżu Bergen przyjął indywidualną taktykę halsowania przy wybrzeżu norweskim, gdy cała stawka poszła długim, lewym, halsem w ocean, został tuż przed metą, w ramach rewanżu, dogoniony przez Fryderyka Chopina, na dystans około dwóch mil po zawietrznej.

Finiszowy spektakl był głównie jednak dziełem fregaty Mir, która pod presją nadciagającego Fryderyka Chopina wykonała na mecie ÓSEMKĘ RUFOWĄ! Początkowo fregata planowała przeciąć linię mety tuż przy lewym skraju, jednak wiatr, dryf i może znos, razem to uniemożliwiły - zbrakło około dwóch kabli. Bryg, któremu brakowało min. dwóch Mm na wiatr od lewego skraju był skazany na dodatkowy hals - docinkę. Odbyła się widowiska walka manewrowa, której świadkiem była załoga kecza Urania (pominięty na obu poniższych mapkach).

Porównanie dwóch kluczowych momentów: 09:24 - początek omijania mety przez Mira i 10:24 - faktyczne przecięcie mety przez fregatę, z tymi samymi czasami na śladzie Fryderyka Chopina, ukazuje ów spektakl manewrowy.
Odstępy między strzałkami na śladach wynoszą 5’ (4÷6). Dokładność odwzorowania ok. 0,1 kbl. Czas CEST.

Ósemka rufowa na mecie - nazewniczo odpowiednik ósemki sztagowej**, dała Mirowi:

- skuteczną obronę przed atakiem Fryderyka Chopina na ostatniej prostej, bryg przeciął linię mety +22’ (protokólarnie: Mir o h1024, FCh o h1046) po żegludze trwającej 4 doby i 4h. Była to wyłącznie tradycyjna rywalizacja bryg/fregata w czasie rzeczywistym, …nieistotna dla STI i TTSR.

- spowodowała stratę miejsca na podium w czasie przeliczeniowym o …2 minuty 21 sekund, pomimo że kolejne bark Statsraad Lehmkuhl i fregata Christian Radich finiszowały ponad 20/21,5h później.

Żadna inna jednostka z 18-tu w klasie A, nie ukończyła wyścigu przed zamknięciem mety - ponad 23,5h po pierwszym w czasie rzeczywistym Mirze.

Kolejność przeliczeniowo w drugim wyścigu:

1. Fryderyk Chopin: 2d 17h 34m 0s,
2. Statsraad Lehmkuhl: 2d 23h 14m 55s,
3. Christian Radich: 3d 0h 20m 49s,
4. Mir: 3d 0h 23m 10s.

Zwycięstwo w drugim wyścigu FCh nad StLeh z przewagą 5h 40m 55s zapewniło zneutralizowanie przewagi barku z pierwszego wyścigu, który w czasie rzeczywistym wygrał Fryderyk Chopin przed drugim i przeliczającym Statsraad Lehmkuhl.

Ślady Zwycięzcy TTSR 2019: ↑ I wyścig Skagen (Aalborg) - Fredrikstad, ↓ II wyścig Bergen - Skagen (Aarhus).


W taki sposób bryg Fryderyk Chopin po raz trzeci wygrał regaty The Tall Ships’ Races w kl. A.

Wacek Sałaban, 02.08.2019 r.

PS Popieram stosowanie przeliczników handicapowych w regatach TTSR, ale od lat ryczę za ich ograniczeniem o ½ ich mocy przeliczeniowej !!! Tegoroczne proporcje: Mir przepłynął II etap w 100 h (bez 1’ i 9”), a Statsraad Lehmkuhl w 120 h (bez 8’) i bark przeliczył fregatę o 1h 8’ i 15”. Christian Radich w 122h (bez 11”) i przeliczył o wspomniane 2’ i 31” 3-cie miejsce na pudle. Komentarz się …zawiesił.

* Załogi Fryderyka Chopina trzykrotnie i podrząd (2014, 2015 i 2016) zostały wybrane podczas TTSR jako Friendship Trophy!
** wyznawcy starej szkoły żeglarstwa (nie mylić z jachtingiem) znają i pamiętają znaczenie tego manewru.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,