Kolejny „bezrobotny” FSRU
odwiedzi Świnoujście jako klasyczny transportowy metanowiec. Tym razem Höegh Giant, czyli młodszy brat FSRU
Höegh Gallant, dwukrotnie zawijającego do naszego gazoportu - w XII 2018 [46.
dostawa ogółem] z ładunkiem z Cove Point (dostawca Centrica LNG Co Ltd.) oraz
w I 2019 [49.] z ładunkiem z Sabine Pass (Gunvor Group Ltd.).
„Bezrobotność” FSRU Höegh Giant
się przedłuża, gdyż miał od połowy 2018 w Ghanie regazyfikować LNG w ramach
20-letniego kontraktu. Na razie nic z tego. Obecnie jako tramp-metanowiec pływa
w doraźnym czarterze dla hiszpańskiego podmiotu LNG Naturgy, wcześniej Gas
Natural Fenosa. Ostatnio dowiózł do portugalskiego Sines dwa ładunki z Sabine
Pass (10.07. i 04.08.). Można się spodziewać, że ów spot słany na Bałtyk jest
hiszpańskim reeksportem. Hiszpania od lat jest największym reeksporterem LNG na
Świecie.
Załadunek w Sabine Pas FSRU Höegh
Giant, tj. zapełnienie objętości 170 tys.m3, trwał 30h w dniach 17-18.08.
Spore zanurzenie (11,9 m) po wypłynięciu na wody Zatoki Meksykańskiej sugeruje
pełne załadowanie. Już podczas trwającego załadunku sygnalizowano w AIS: port
docelowy Świnoujście z ETA 31.08. (tuż przed północą). Dobę po wypłynięciu z
Sabine Pass zmodyfikowano ETA w komunikacie AIS na 01.09. h0000 CEST. Ciekawe,
czy świnoujscy piloci podejmą się wprowadzania debiutującego metanowca w porze
nocnej? Był już jeden taki przypadek.
Inne źródła milczą o tym spocie! Będzie
to 68. dostawa ogółem, 17. ładunek spoza kontraktów długoterminowych, 9.
amerykański, 7. z Sabine Pass.
FSRU Höegh Giant wybudowała
koreańska stocznia Hyundai Heavy Industries i oddała do eksploatacji w 2017
roku.
Wacław Sałaban, sierpień 2019 r.
PS Prawdopodobnie
pierwszy katarski ładunek we wrześniu
dowiezie Tembek, w swoim trzecim zawinięciu, w okolicy 09.09.2019 r.
Tymczasem w Stoczni Remontowej w Gdańsku ciekawe spotkanie 2 małych metanowców - Coral Fungia i Coral Favia. Ten pierwszy z wymienionych bywał ostatnio często w Kłajpedzie, i podpływał pod burtę FSRU Independence.
OdpowiedzUsuń