Flex LNG to firma żeglugowa zajmująca się wyłącznie
przewozami LNG. Swoją flotę złożoną z 13
metanowców stworzyła w 4 lata*.
IMO bandera stocznia poj. nom. % poziomu napęd ponowne data przejęcia [m3] samoregaz. skraplanie
1 |
FLEX ENDEAVOUR |
9762261 |
M |
10.01.2018 |
DSME |
173
400 |
0,075 |
ME-GI |
częśc. |
2 |
FLEX ENTERPRISE |
9762273 |
M |
11.01.2018 |
DSME |
173
400 |
0,075 |
ME-GI |
częśc. |
3 |
FLEX RANGER |
9709025 |
MH |
22.06.2018 |
SHI |
174
000 |
0,085 |
ME-GI |
brak |
4 |
FLEX RAINBOW |
9709037 |
MH |
09.07.2018 |
SHI |
174
000 |
0,085 |
ME-GI |
brak |
5 |
FLEX CONSTELLATION |
9825427 |
MH |
07.06.2019 |
DSME |
173
400 |
0,075 |
ME-GI |
częśc. |
6 |
FLEX COURAGEOUS |
9825439 |
MH |
27.08.2019 |
DSME |
173
400 |
0,075 |
ME-GI |
częśc. |
7 |
FLEX AURORA |
9857365 |
MH |
29.07.2020 |
HSHI |
174
000 |
0,085 |
X-DF |
brak |
8 |
FLEX AMBER |
9857377 |
MH |
15.10.2020 |
HSHI |
174
000 |
0,085 |
X-DF |
brak |
9 |
FLEX ARTEMIS |
9851634 |
MH |
17.08.2020 |
DSME |
173
400 |
0,035 |
ME-GI |
pełna |
10 |
FLEX RESOLUTE |
9851646 |
MH |
04.09.2020 |
DSME |
173
400 |
0,035 |
ME-GI |
pełna |
11 |
FLEX FREEDOM |
9862308 |
MH |
01.01.2021 |
DSME |
173
400 |
0,035 |
ME-GI |
pełna |
12 |
FLEX VOLUNTEER |
9862463 |
MH |
20.01.2021 |
HSHI |
174
000 |
0,085 |
X-DF |
brak |
13 |
FLEX VIGILANT |
9862475 |
MH |
31.05.2021 |
HSHI |
174
000 |
0,085 |
X-DF |
brak |
Bardzo ciekawe są w tej flocie różnorodności:
-
stocznie je budujące: DSME (7 jednostek), SHI (2 jednostki) i HHI/precyzyjnie: HSHI (4
jednostki),
- 2 rodzaje
zastosowanych napędów: ME-GI (x9) i X-DF (x4),
- różne
systemy ponownego skraplania: całkowity (x3), częściowy (x4) i …bez systemu
(x6),
-
skuteczność systemu zapobiegania stratom z samoregazyfikacji: 0,035 (x3), 0,075
(x4), 0,085%(x6).
Ciekawą kwestią są również nadane nazwy, ale z niecałkowitą konsekwencją. Pewne przypomnienie; w początkowej fazie budowy, FLEX ARTEMIS miał nazwę FLEX RELIANCE (z grafiki armatorskiej).
Obecnie flota FLEX LNG zasadniczo operuje z Zatoki Meksykańskiej i Australii, z realizacją dowózek na Środkowy i Daleki Wschód, sporadycznie do Europy (nie z Australii!**). Rozmieszczenie jednostek FLEX w różnych basenach/rynkach jest celowym zabiegiem w strategii armatora FLEX LNG.
Recenzent tego opracowania zasugerował zwrócenie uwagi czytelnikom na specyficzne cechy budowy metanowców z tej floty, pozwalające na odróżnienie poszczególnych jednostek. Niestety, dostępność zdjęć floty FLEX jest ograniczona - nawet armator się nie chwali takowymi [www.flexlng.com]. Są tego różne powody, nowość jednostek, podział na dwie grupy pacyficzną i atlantycką, oraz znikoma ilość ich zawinięć do europejskich terminali, również z uwagi na kiepską fotogeniczność tych metanowców, o czym na końcu wpisu.
Jednostki floty Flex LNG z rodowodem DSME mają charakterystyczne dla tej stoczni kształty pawęży (wycinek koła) i dziobowej części pokrywy zbiorników (trumienne zwężenie). Jednostki z SHI mają typowe pawęże kuwetowe i brak zwężenia dziobowej części pokrywy zbiorników. Te powyżej wymienione wyróżniki kształtów są identyczne jak dla klas Q-Flex/Q-Max i bardzo ułatwiają rozpoznanie tych metanowców.
Stocznia HSHI buduje jednostki z różnymi ale „własnymi”*** kształtami pawęży, te w ramach floty FLEX prezentuje zdjęcie powyżej. Natomiast pokrywa zbiorników w dziobowej części nie ma trumiennego zwężenia. Nasuwa się pytanie, czy jest możliwość rozróżnienia, od strony dziobu, konstrukcji SHI i HSHI? Tak, jest. Trzeba „zajrzeć” na pokład dziobowy, ale nie z niskiego poziomu tuż nad wodą, najlepiej z poziomu drona! Te różnice wyeksponowałem na zdjęciach poniżej.
Czarno-biało-bordowe malowanie jednostek floty FLEX (kadłub/boki pokrywy/pokład), wraz z białym napisem LNG na burtach, nie powala. Na pewno w kwestii kolorystyki flota KNUTSEN OAS Shipping bardziej przypadła do gustu PGNiG. Ale jakby tak narodowo jeszcze …Kasztelański KNUTSEN !!!
Przedstawiciele floty Flex LNG w Świnoujściu:
FLEX RAINBOW, [52.], rozładunek 12-13.02.2019, była to dostawa spotowa z USA, z Sabine Pass. Mimo dużej pojemności nominalnej (174 tys. m³), sam ładunek był maławy, tylko 978 GWh (powinien mieć znacznie >1000), ale na wpłynięciu metanowiec miał tylko 11m zanurzenia! Faktycznym dostawcą handlowym tego ładunku była brytyjska firma pośrednicząca Centrica LNG Company Ltd., w ramach kontraktu średnioterminowego z PGNiG. To może być wyjaśnieniem tego niedoładowania - rezerwacja ładunku spotowego przez pośrednika u wytwórcy, mogła być pod starszy metanowiec z mniejszą nominalną pojemnością, a z łapanki zatrudniono FLEX RAINBOW.
FLEX ENDEAVOUR, [128.], rozładunek 30-31.05.2021 (1048 GWh), dostawa z USA / Corpus Christi - dopiero 2 ładunek od tego wytwórcy.
Wacław Sałaban, luty/maj 2021 roku.
* Do zwózki LNG z USA do Polski, w ramach 3 kontraktów
zawartych przez PGNiG w formule FOB, o łącznej wielkości nominalnego importu
5,5 mln t/rok (wątpliwości!),
potrzebnych jest min 8 takich metanowców np. zbudowanych w 2-3 lata.
** za tym LNG, na Antypody w połowie VIII 2018 roku
wybrał się późniejszy reelegent, ale nie
wiadomo czy odwiedzał Baranduda
Wiktoria 3691 (Australia). Szczegółów rozmów o „gazociągu” Australia -
Polska nie podano.
*** HSHI nie należy mylić z HHI, jak to robi część autorów różnych materiałów, mimo, że konglomerat HHI ma 100% udziałów w HSHI, to te podmioty mają różne stocznie!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,