10. Flota FLEX LNG

(aktualizacja po 2 latach)

Flex LNG to firma żeglugowa zajmująca się wyłącznie przewozami LNG. Swoją flotę złożoną z 13 metanowców stworzyła w 4 lata*.

                                                                IMO             bandera                              stocznia      poj. nom.     % poziomu     napęd       ponowne                                                                                                       data przejęcia                       [m3]              samoregaz.                    skraplanie

1

FLEX ENDEAVOUR

9762261

M

10.01.2018

DSME

173 400

0,075

ME-GI

cz.regaz.

2

FLEX ENTERPRISE

9762273

M

11.01.2018

DSME

173 400

0,075

ME-GI

cz.regaz.

3

FLEX RANGER

9709025

MI

22.06.2018

SHI

174 000

0,085

ME-GI

brak

4

FLEX RAINBOW

9709037

MI

09.07.2018

SHI

174 000

0,085

ME-GI

brak

5

FLEX CONSTELLATION

9825427

MI

07.06.2019

DSME

173 400

0,075

ME-GI

cz.regaz.

6

FLEX COURAGEOUS

9825439

MI

27.08.2019

DSME

173 400

0,075

ME-GI

cz.regaz.

7

FLEX AURORA

9857365

MI

29.07.2020

HSHI

174 000

0,085

X-DF

brak

8

FLEX AMBER

9857377

MI

15.10.2020

HSHI

174 000

0,085

X-DF

brak

9

FLEX ARTEMIS

9851634

MI

17.08.2020

DSME

173 400

0,035

ME-GI

peł.regaz.

10

FLEX RESOLUTE

9851646

MI

04.09.2020

DSME

173 400

0,035

ME-GI

peł.regaz.

11

FLEX FREEDOM

9862308

MI

01.01.2021

DSME

173 400

0,035

ME-GI

peł.regaz.

12

FLEX VOLUNTEER

9862463

MI

20.01.2021

HSHI

174 000

0,085

X-DF

brak

13

FLEX VIGILANT

9862475

MI

31.05.2021

HSHI

174 000

0,085

X-DF

brak

M - Malta; MI - Marshall Islands.

Bardzo ciekawe są w tej flocie różnorodności:

- stocznie je budujące: DSME (7 jednostek), SHI (2 jednostki) i HHI/precyzyjnie: HSHI (4 jednostki),
- 2 rodzaje zastosowanych napędów: ME-GI (x9) i X-DF (x4),
- różne systemy ponownego skraplania: całkowity (x3), częściowy (x4) i …bez systemu (x6),
- skuteczność systemu zapobiegania stratom z samoregazyfikacji: 0,035 (x3), 0,075 (x4), 0,085%(x6).

Ciekawą kwestią są również nadane nazwy, ale z niecałkowitą konsekwencją. Pewne przypomnienie; w początkowej fazie budowy, FLEX ARTEMIS miał nazwę FLEX RELIANCE (z grafiki armatorskiej).

Obecnie flota FLEX LNG zasadniczo operuje z Zatoki Meksykańskiej i Australii, z realizacją dowózek na Środkowy i Daleki Wschód, sporadycznie do Europy (nie z Australii!**). Rozmieszczenie jednostek FLEX w różnych basenach/rynkach jest celowym zabiegiem w strategii armatora FLEX LNG.

Recenzent tego opracowania zasugerował zwrócenie uwagi czytelnikom na specyficzne cechy budowy metanowców z tej floty, pozwalające na odróżnienie poszczególnych jednostek. Niestety, dostępność zdjęć floty FLEX jest ograniczona - nawet armator się nie chwali takowymi [www.flexlng.com]. Są tego różne powody, nowość jednostek, podział na dwie grupy pacyficzną i atlantycką, oraz znikoma ilość ich zawinięć do europejskich terminali, również z uwagi na kiepską fotogeniczność tych metanowców, o czym na końcu wpisu.

Jednostki floty Flex LNG z rodowodem DSME mają charakterystyczne dla tej stoczni kształty pawęży (wycinek koła) i dziobowej części pokrywy zbiorników (trumienne zwężenie). Jednostki z SHI mają typowe pawęże kuwetowe i brak zwężenia dziobowej części pokrywy zbiorników. Te powyżej wymienione wyróżniki kształtów są identyczne jak dla klas Q-Flex/Q-Max i bardzo ułatwiają rozpoznanie tych metanowców.

Stocznia HSHI buduje jednostki z różnymi ale „własnymi”*** kształtami pawęży, te w ramach floty FLEX prezentuje zdjęcie powyżej. Natomiast pokrywa zbiorników w dziobowej części nie ma trumiennego zwężenia. Nasuwa się pytanie, czy jest możliwość rozróżnienia, od strony dziobu, konstrukcji SHI i HSHI? Tak, jest. Trzeba „zajrzeć” na pokład dziobowy, ale nie z niskiego poziomu tuż nad wodą, najlepiej z poziomu drona! Te różnice wyeksponowałem na zdjęciach poniżej.

FLEX RANGER (SHI) ↑ i ↓ FLEX VOLUNTEER (HSHI)

Czarno-biało-bordowe malowanie jednostek floty FLEX (kadłub/boki pokrywy/pokład), wraz z białym napisem LNG na burtach, nie powala. Na pewno w kwestii kolorystyki flota KNUTSEN OAS Shipping bardziej przypadła do gustu PGNiG. Ale jakby tak narodowo jeszcze …Kasztelański KNUTSEN !!!

Przedstawiciele floty Flex LNG w Świnoujściu:

FLEX RAINBOW, [52.], rozładunek 12-13.02.2019, była to dostawa spotowa z USA, z Sabine Pass. Mimo dużej pojemności nominalnej (174 tys. m³), sam ładunek był maławy, tylko 978 GWh (powinien mieć znacznie >1000), ale na wpłynięciu metanowiec miał tylko 11m zanurzenia! Faktycznym dostawcą handlowym tego ładunku była brytyjska firma pośrednicząca Centrica LNG Company Ltd., w ramach kontraktu średnioterminowego z PGNiG. To może być wyjaśnieniem tego niedoładowania - rezerwacja ładunku spotowego przez pośrednika u wytwórcy, mogła być pod starszy metanowiec z mniejszą nominalną pojemnością, a z łapanki zatrudniono FLEX RAINBOW.

FLEX ENDEAVOUR, [128.], rozładunek 30-31.05.2021 (1048 GWh), dostawa z USA / Corpus Christi - dopiero 2 ładunek od tego wytwórcy.

Wacław Sałaban, luty/maj 2021 roku.

* Do zwózki LNG z USA do Polski, w ramach 3 kontraktów zawartych przez PGNiG w formule FOB, o łącznej wielkości nominalnego importu 5,5 mln t/rok (wątpliwości!), potrzebnych jest min 8 takich metanowców np. zbudowanych w 2-3 lata.

** za tym LNG, na Antypody w połowie VIII 2018 roku wybrał się późniejszy reelegent, ale  nie wiadomo czy odwiedzał Baranduda Wiktoria 3691 (Australia). Szczegółów rozmów o „gazociągu” Australia - Polska nie podano.

*** HSHI nie należy mylić z HHI, jak to robi część autorów różnych materiałów, mimo, że konglomerat HHI ma 100% udziałów w HSHI, to te podmioty mają różne stocznie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,