Zapowiedź zawinięcia tego metanowca przez dyspozytora ZMPSiŚ nastąpiła już 28.10., tzn. jeszcze przed jego dopłynięciem na załadunek w Plaguemines w dniach 30-31.10.
To 71-sza tegoroczna dostawa, oraz
historycznie 3-cia (spotowa) z Plaquemines.
Metanowiec: armator Capital Gas Ship Management i czarterujący
Bonny Gas Transport.
Ładunek: wytwórca/sprzedawca Venture Global
Plaquemines i odbiorca Terminal Świnoujście.
Czyj to spot? Dla kogo ten ładunek?
Te
powyższe fakty i niejasności „okrasiły” historycznie 400-ną dostawę do Term.
Świnoujście.
Wpłynął 16.11./h1710 ↓, tj. 3 i ½ tyg. przed 10-tą
rocznicą dostawy inaugurującej działanie Terminalu.
Zawinięcie nastąpiło z opóźnieniem. Najpierw przełożono moment przekazania na redzie pilota z h0600 na h1200. Następnie trwało ono do…h1400! W tym czasie (przez 2h), Pilot 61 pływał wokół Aktoras. Dodatkowo powolne wpływanie trwało >3h. Tym samym, poza opadem deszczu, ciemności skryły to dostawowo jubileuszowe zawinięcie do Gazoportu.
W konsekwencji opóźnienia zawinięcia, rozładunek LNG o wym. 1046 GWh odbył się w 2-ch dobach. W dobie terminalowej 16.11., tj. do h0600 (17.11.), rozładowano zasadniczą część dostawy (>850 GWh), pozostałą (<200 GWh) do południa 17.11. Planowane wypłynięcie o h1500 odwołano, podobnie nastąpiło z planowanym w dniu 18.11.!
Natomiast 18.11. o h1705 do Gazoportu wpłynął SB Knutsen OAS ↑ z dostawą [401.] (też opóźnione zawinięcie - ok. 9h) i zacumował na rozładunek do nowego stanowiska ↓.
Wystąpił 1-szy przypadek pobytu w Gazoporcie
2-ch masowych metanowców!
Czy była to forma testu obrotu LNGC w basenie
Gazoportu przy zajętym stanowisku rozładunkowym? A może była to … forma wspólnego uczczenia zakończenia 4-tej setki
dostaw i inauguracji 5-tej?
Aktoras wypłynął o h2120 ↓ (18.11.). Tym samym, wspólny pobyt z SB Knutsen OAS w Gazoporcie trwał 4h i kwadrans.
400
dostaw z 16-tu terminali wytwórczych:
Ras Laffan x165 + Sabine Pass x104 +
Ingleside x30 + Calcasieu Pass x25 + Freeport x17 + Hackberry x17 + Melkoya x16
+ Cove Point x10 + Point Fortin x5 + Bonny x3 + Plaquemines x3 + Elba-Savannah
x1 + Damietta x1 + Idku x1 + Punta Europa x1 + Mauretania-Senegal
x1.
Energetyczny
wymiar całego zaimportowanego LNG przez Terminal Świnoujście: 472,10 TWh.
W tym import LNG z Kataru (z Ras Laffan) ma wymiar 230,43
TWh (48,8%),
import
LNG wytworzonego w USA (8 terminali) 215,19 TWh (45,6%),
import wytworzony przez innych wytwórców (7 terminali)
26,48 TWh (5,6%).
Pierwsze
zrównanie importu LNG z Kataru, z importem z reszty Świata, nastąpiło w dostawie
[381.]/24.08.2025, natomiast ostateczne
przeważenie importu katarskiego przez łączny import z reszty Świata nastąpiło w
dostawie [386.]/15.09.2025.
Przy zachowaniu tegorocznej proporcji importów z
Kataru i z amerykańskich terminali (wytwórczo!), zmiana liderującego kraju
nastąpi za min 4 miesiące. Wypłynęła 3-cia
dost. katarska dla Terminala Świnoujście z zawinięciem w XII-2025 roku.
Inne
wymiary całego zaimportowanego LNG przez Terminal Świnoujście:
ok. 31 mln ton LNG; ok.
71
mln m3 LNG; ok. 40 mld m3 g.zm.
Wacław
Sałaban, listopad 2025 roku.






Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,