wtorek, 18 listopada 2025

400-na dostawa dla Terminala Świnoujście - realizacja Aktoras

Zapowiedź zawinięcia tego metanowca przez dyspozytora ZMPSiŚ nastąpiła już 28.10., tzn. jeszcze przed jego dopłynięciem na załadunek w Plaguemines w dniach 30-31.10.

To 71-sza tegoroczna dostawa, oraz historycznie 3-cia (spotowa) z Plaquemines.
Metanowiec: armator Capital Gas Ship Management i czarterujący Bonny Gas Transport.
Ładunek: wytwórca/sprzedawca Venture Global Plaquemines i odbiorca Terminal Świnoujście.
Czyj to spot? Dla kogo ten ładunek?

Te powyższe fakty i niejasności „okrasiły” historycznie 400-ną dostawę do Term. Świnoujście.
Wpłynął 16.11./h1710 ↓, tj. 3 i ½ tyg. przed 10-tą rocznicą dostawy inaugurującej działanie Terminalu.

Zawinięcie nastąpiło z opóźnieniem. Najpierw przełożono moment przekazania na redzie pilota z h0600 na h1200. Następnie trwało ono do…h1400! W tym czasie (przez 2h), Pilot 61 pływał wokół Aktoras. Dodatkowo powolne wpływanie trwało >3h. Tym samym, poza opadem deszczu, ciemności skryły to dostawowo jubileuszowe zawinięcie do Gazoportu.


W konsekwencji opóźnienia zawinięcia, rozładunek LNG o wym. 1046 GWh odbył się w 2-ch dobach. W dobie terminalowej 16.11., tj. do h0600 (17.11.), rozładowano zasadniczą część dostawy (>850 GWh), pozostałą (<200 GWh) do południa 17.11. Planowane wypłynięcie o h1500 odwołano, podobnie nastąpiło z planowanym w dniu 18.11.!

Natomiast 18.11. o h1705 do Gazoportu wpłynął SB Knutsen OAS ↑ z dostawą [401.] (też opóźnione zawinięcie - ok. 9h) i zacumował na rozładunek do nowego stanowiska ↓.

Wystąpił 1-szy przypadek pobytu w Gazoporcie 2-ch masowych metanowców!
Czy była to forma testu obrotu LNGC w basenie Gazoportu przy zajętym stanowisku rozładunkowym? A może była to … forma wspólnego uczczenia zakończenia 4-tej setki dostaw i inauguracji 5-tej?

Aktoras wypłynął o h2120 ↓ (18.11.). Tym samym, wspólny pobyt z SB Knutsen OAS w Gazoporcie trwał 4h i kwadrans.

400 dostaw z 16-tu terminali wytwórczych:
Ras Laffan x165 + Sabine Pass x104 + Ingleside x30 + Calcasieu Pass x25 + Freeport x17 + Hackberry x17 + Melkoya x16 + Cove Point x10 + Point Fortin x5 + Bonny x3 + Plaquemines x3 + Elba-Savannah x1 + Damietta x1 + Idku x1 + Punta Europa x1 + Mauretania-Senegal x1.

Energetyczny wymiar całego zaimportowanego LNG przez Terminal Świnoujście: 472,10 TWh.
W tym import LNG z Kataru (z Ras Laffan) ma wymiar 230,43 TWh (48,8%),
            import LNG wytworzonego w USA (8 terminali) 215,19 TWh (45,6%),
import wytworzony przez innych wytwórców (7 terminali) 26,48 TWh (5,6%).
Pierwsze zrównanie importu LNG z Kataru, z importem z reszty Świata, nastąpiło w dostawie [381.]/24.08.2025, natomiast ostateczne przeważenie importu katarskiego przez łączny import z reszty Świata nastąpiło w dostawie [386.]/15.09.2025.
Przy zachowaniu tegorocznej proporcji importów z Kataru i z amerykańskich terminali (wytwórczo!), zmiana liderującego kraju nastąpi za min 4 miesiące. Wypłynęła 3-cia dost. katarska dla Terminala Świnoujście z zawinięciem w XII-2025 roku.

Inne wymiary całego zaimportowanego LNG przez Terminal Świnoujście:
ok. 31 mln ton LNG;             ok. 71 mln m3 LNG;              ok. 40 mld m3 g.zm.

Wacław Sałaban, listopad 2025 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,