niedziela, 30 listopada 2025

Marvel Falcon

To 154-ty różny metanowiec w Gazoporcie. Jego debiut zapowiedziały już 04.11. Stacja Pilotowa + ZMPSiŚ - kończył wtedy trawersowanie Kuby po wpłynięciu do Zat. Meksykańskiej. Na załadunek wpłynął do Hackberry 11.11. i wypłynął 12.11.
Metanowiec kl. 174/SHI (04/2018) - armator Nippon Yusen Kaisha (NYK), pływa w czarterze Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i zasadniczo dedykowany do obsługi terminala Cameron LNG.

Skan z raportu: IGU 2025 WORLD LNG REPORT (fragment str.138). [inne raporty]

Na żółto zaznaczona ↑ 4-ka metanowców z różnorodnej grupy Marvel+, która odwiedziła Świnoujście. Mimo wielu różnic*, tą grupę łączą: armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) lub pływanie w czarterze MOL, oraz prawie stałe oddelegowanie do obsługi rozwozowej z terminala Sempra Energy** o nazwie Cameron LNG w Hackberry***, którego współudziałowcem jest MOL.

Marvel Falcon wpłynął do Gazoportu 29.11./h0825 (w gęstej mgle) i rozładował 1072 GWh. Wypłynął 30.11./h1045.
Dostawa [404.]; 75-ta tegoroczna; 211-ta (w Term. Świnoujście!) wytworzona w USA; 19-ta z Hackberry.
8-ma odebrana w XI-2025 - historycznie jest to 3-ci miesiąc z 8-ma odbiorami w Term. Świnoujście.

Energetycznie import LNG w XI-2025 osiągnął wymiar 8701 GWh, ale jest 3-cim z tych ↑ miesięcy i to pomimo 2-ch rekordowych dostaw niekatarskich: [398.]/1258 GWh - Venture Pelican i [403.]/1249 GWh - Clean Resolution (oba kl. 200). Zadecydowała małość pół-dostawy [401.] / 506 GWh - SB Knutsen OAS - ów odprysk też był z Hackberry. A mógł listopad być bezwzględnie rekordowym i to tylko z 1-nym ładunkiem katarskim. Nieistotne, że częściowo import w listopadzie nie był dla nas.

Wacław Sałaban, listopad 2025 roku.

* 11 jednostek skrajnie się różniących; nominalnymi pojemnościami (zbiorniki membranowe/sferyczne), napędami,  stoczniami je budującymi (koreańskie/japońskie), właścicielami/armatorami.

** z Sempra Energy mamy zawarte porozumienie (PGNiG / V-2022), które…przewiduje podpisanie 20-letniego kontraktu kupna-sprzedaży LNG z rozbudowanego terminala skraplającego Cameron LNG w Luizjanie oraz z planowanego terminalu Port Arthur LNG w Teksasie. Z tego pierwszego PGNiG ma odbierać 2 mln ton a z drugiego - 1 mln ton LNG rocznie,… . Strony zakładają, że realizacja kontraktu może rozpocząć się od 2027 roku. Przyszła umowa oparta byłaby na formule free-on-board, co oznacza, że odbiór i transport ładunków leży po stronie kupującego.

*** terminal Cameron LNG nie jest przy/w Cameron i też nie w Lake Charles! Takie błędne określenia bywają i nie tylko w AIS. Przy Cameron jest terminal Calcasieu Pass, a w Lake Charles jest … lotnisko, np. istotne przy wymianie załóg LNGC!

3 komentarze:

  1. A już niebawem miże być jeszcze "ciekawiej" z tymi terminalami
    https://www.spglobal.com/commodity-insights/en/news-research/latest-news/lng/110623-infographic-north-america-lng-projects-terminals-usgc-feedgas

    OdpowiedzUsuń
  2. Schładzanie instalacji w Golden Pass wykonują za pomocą LNG z Kataru, jakby bliżej nie mieli ;]...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. QatarEnergy, własny (70%) terminal, uruchamia własnym (100%) LNG, dowieziony „własnym” - wyczarterowanym na stałe LNGC (Imsaikah).

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,