O pojemnościowo 3-ciej klasie dowozowych metanowców pisałem wcześniej [„200”], oraz z okazji debiutu w Świnoujściu przedstawiciela tej grupy [Clean Destiny - 50. największy metanowiec].
Teraz pretekstem do uzupełnienia danych o flocie
CLEAN+ jest znaczne zintensyfikowanie ich pobytów w świnoujskim Gazoporcie.
Z końcem X-2025 nastąpiło 10-te tegoroczne zawinięcie,
dokonane przez łącznie 7 jedn. tej klasy. Zarazem był to 5-ty tegoroczny
debiut LNGC kl.200/HHI!
Łączna ilość dostaw do Terminala Świnoujście przez
te metanowce od 2024 roku, to 13 realizacji.
Ten „najazd” zawdzięczamy stałemu kontraktowi z Cheniere
Marketing International (formuła DES), realizowanemu przez tego Eksportera grupą
nowoczesnych LNGC, długoterminowo wyczarterowaną od Dynagas.
Klasa „200 000”
IMO nr nazwa armator stocznia
mies./rok napęd system czarter DWT*
stocz.
oddania izolacji__________________________ 200/HHI:
1. 9886732 3137 Clean Cajun (x2) Dynagas HHI 05/2022
X-DF Mark III Flex+
Cheniere 107662
2. 9886744 3138
Clean Copano Dynagas HHI 07/2022
X-DF Mark III Flex+ Cheniere 107817
3. 9943475 3290
Clean Resolution Dynagas HHI 09/2023
ME-GA Mark III Flex+ Cheniere 107573
4. 9943487 3291
Clean Destiny
(x5) Dynagas HHI 11/2023 ME-GA Mark III Flex+ Cheniere 107637
5. 9943499 3292
Clean Vitality Dynagas HHI 02/2024
ME-GA Mark III Flex+ Cheniere 107621
6. 9943504 3293 Clean Future (x2) Dynagas HHI 04/2024 ME-GA Mark III Flex+ Cheniere 107661
7. 9967328 3356
Clean Mistral Dynagas HHI 03/2025
X-DF Mark III Flex+ Cheniere 107386
8. 9967330 3357
Clean Levant Dynagas HHI 04/2025 X-DF Mark
III Flex+ Cheniere 107380
9. 9967342 3358
Clean Sirocco Dynagas HHI ??/2025 X-DF Mark III Flex+ ?
?
(dane zmienione po
zweryfikowaniu i uzupełnione) - (jednostki będące w Gazoporcie)
Kolejne zamówione
przez Dynagas jednostki kl. 200/HHI:
10. 9994008 3433 Clean
Texas Dynagas HHI IV-2026 ME-GA
11. 9994034 3434 Clean Rio Grande Dynagas HHI VII-2026 ME-GA
12. 9994046 3435 Clean Brownsville Dynagas HHI XI-2026 ME-GA
13. 1017165 3452 Clean Astraeus Dynagas HHI
V-2027 ?
14. 1017177 3453 Clean Azeus Dynagas HHI
XI-2027 ?
Od 2-ch miesięcy pływa 1-szy przekazany do eksploatacji metanowiec z 2-giej podklasy “200 000”, powstały w Hanwha Ocean (ex- Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Pierwszy z 3-ch zamówionych przez Venture Global płynie do Świnoujścia w swoim debiucie komercyjnym!
200/DSME:
1. 9970569 2541
Venture Pelican** Venture Global
DSME 08/2025 ME-GI ? - 107840
2. 9970571 2542
Venture Iberia
Venture Global DSME ?/2025 ME-GI ? - ?
Zamówiona przez Venture Global jednostka kl. 200/DSME:
3. 9970583 2543 Venture Cameron Venture Global DSME
?/2026 ME-GI ? - ?
* nom. poj.
w tys.m3 LNG zawierają się pomiędzy 195,8÷196,9. Jest możliwa dost.
o wym. energetycznym 1180-1200 GWh.
** 1-szy
operacyjny załadunek - Plaquemines 18-20.10. i dowózka do Terminala Świnoujście
ETA 07.11.
Mimo upływu kolejnego roku (>3 lata od zakończenia 1-szej budowy), nadal jest mało informacji o tej klasie metanowców. Pewne nieścisłości i wątpliwości uprzednio podawane udało mi się pozytywnie wykluczyć.
Generalnie od najazdu kacapów na Ukrainę, Dynagas mocno zaangażowane w rozwózki LNG z Yamal - Sabetta (trwa to nadal), generalnie milczy, m.in. na temat rozbudowy własnej floty i jej zatrudnienia. Prawdopodobnie, wszystkie jednostki kl. 200/HHI mają … wzmocnienia lodowe, raczej mało przydatne do rozwózki LNG z USA.
Podobnie Venture Global, kolejny armator LNGC kl. 200 ale z DSME. Obecnie nie jest zainteresowany informowaniem gdzie lokuje zyski ze sprzedaży dostaw spotowych z Calcasieu Pass i Plaquemines. Po początkowo hucznym informowaniu o 2-ch pierwszych odebranych metanowcach: Venture Gator (06/2024) i Venture Bayou (07/2024) - oba kl. 174/SHI, następne odbiory były w ciszy: Venture Acadia (05/2025) i Venture Creole (07/2025) - oba kl. 174/DSME (będą jeszcze Venture Manatee i Venture Venice), oraz ostatnio 1-szego z 3-ch kl. 200/DSME - Venture Pelican (08/2025).
Taka sobie analiza obserwatora 13-tu ↑ zrealizowanych
dostaw do Świnoujścia przez kl. 200/HHI:
- średni ładunek = 1096 GWh,
- 6 ładunków >1100 GWh ze średnią 1134;
5 ładunków <1065 GWh ze średnią 1051; +2 ładunki około
średniej z wszystkich realizacji,
- 9 realizacji z Sabine Pass, 4 z Ingleside (po 2
małe i duże ładunki).
Powodami mniejszych dostaw (w odniesieniu do kl.
200/HHI) są i mogą być:
- niepełne załadunki i pozastawianie po rozładunku (na
powrót) większej raty chłodzącego LNG, oba typowe zachowania w początkowym okresie
eksploatacji metanowca:
-
dostawy [288.] i [295.], to 3-cia i 4-ta realizacja Clean
Destiny,
-
dostawa [370.], to był debiut realizacyjny Clean Lavant,
-
dostawa [381.], to była 3-cia(?) realizacja Clean Mistral,
- znacznie wydłużony czas realizacji dostawy (nieśpieszne
dopływanie):
-
dostawa [365.] - 2-ga realizacja Clean Future raz zarazem z
odstępem >2 miesiące,
- pozostawienie większej rezerwy po rozładunku z
uwagi na niesprecyzowaną logistykę powrotną na kolejny załadunek.
Wacław
Sałaban, listopad 2025 roku.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,