sobota, 1 listopada 2025

„Najazd” metanowców kl. 200/HHI w 2025 roku

O pojemnościowo 3-ciej klasie dowozowych metanowców pisałem wcześniej [200], oraz z okazji debiutu w Świnoujściu przedstawiciela tej grupy [Clean Destiny - 50. największy metanowiec].

Teraz pretekstem do uzupełnienia danych o flocie CLEAN+ jest znaczne zintensyfikowanie ich pobytów w świnoujskim Gazoporcie.
Z końcem X-2025 nastąpiło 10-te tegoroczne zawinięcie, dokonane przez łącznie 7 jedn. tej klasy. Zarazem był to 5-ty tegoroczny debiut LNGC kl.200/HHI!
Łączna ilość dostaw do Terminala Świnoujście przez te metanowce od 2024 roku, to 13 realizacji.
Ten „najazd” zawdzięczamy stałemu kontraktowi z Cheniere Marketing International (formuła DES), realizowanemu przez tego Eksportera grupą nowoczesnych LNGC, długoterminowo wyczarterowaną od Dynagas.

Klasa „200 000”

       IMO          nr         nazwa                        armator   stocznia   mies./rok  napęd    system               czarter         DWT*
                       stocz.                                                                      oddania                  izolacji__________________________  200/HHI:
1.  9886732   3137   Clean Cajun    (x2)       Dynagas    HHI       05/2022   X-DF       Mark III Flex+   Cheniere    107662
2.  9886744   3138   Clean Copano              Dynagas    HHI       07/2022   X-DF       Mark III Flex+   Cheniere    107817
3.  9943475   3290   Clean Resolution         Dynagas    HHI       09/2023   ME-GA    Mark III Flex+   Cheniere    107573
4.  9943487   3291   Clean Destiny (x5)       Dynagas    HHI       11/2023   ME-GA    Mark III Flex+   Cheniere    107637
5.  9943499   3292   Clean Vitality               Dynagas    HHI       02/2024   ME-GA    Mark III Flex+   Cheniere    107621
6.  9943504   3293   Clean Future   (x2)      Dynagas    HHI       04/2024   ME-GA    Mark III Flex+   Cheniere    107661
7.  9967328   3356   Clean Mistral               Dynagas    HHI       03/2025   X-DF       Mark III Flex+   Cheniere    107386
8.  9967330   3357   Clean Levant               Dynagas    HHI       04/2025   X-DF       Mark III Flex+   Cheniere    107380
9.  9967342   3358   Clean Sirocco              Dynagas    HHI       ??/2025   X-DF       Mark III Flex+        ?                ?
(dane zmienione po zweryfikowaniu i uzupełnione) - (jednostki będące w Gazoporcie)     
Kolejne zamówione przez Dynagas jednostki kl. 200/HHI:
10. 9994008   3433   Clean Texas                  Dynagas    HHI       IV-2026    ME-GA
11. 9994034   3434   Clean Rio Grande         Dynagas    HHI      VII-2026    ME-GA
12. 9994046   3435   Clean Brownsville         Dynagas    HHI       XI-2026    ME-GA
13. 1017165   3452   Clean Astraeus              Dynagas    HHI        V-2027        ?
14. 1017177   3453   Clean Azeus                  Dynagas    HHI       XI-2027       ?

Od 2-ch miesięcy pływa 1-szy przekazany do eksploatacji metanowiec z 2-giej podklasy “200 000”, powstały w Hanwha Ocean (ex- Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Pierwszy z 3-ch zamówionych przez Venture Global płynie do Świnoujścia w swoim debiucie komercyjnym!

200/DSME:
1.  9970569   2541   Venture Pelican** Venture Global   DSME  08/2025    ME-GI       ?                       -             107840
2.  9970571   2542   Venture Iberia       Venture Global   DSME    ?/2025    ME-GI       ?                       -                  ?
Zamówiona przez Venture Global jednostka kl. 200/DSME:
3.  9970583   2543   Venture Cameron   Venture Global    DSME  ?/2026    ME-GI       ?                        -                 ?

* nom. poj. w tys.m3 LNG zawierają się pomiędzy 195,8÷196,9. Jest możliwa dost. o wym. energetycznym 1180-1200 GWh.
** 1-szy operacyjny załadunek - Plaquemines 18-20.10. i dowózka do Terminala Świnoujście ETA 07.11.

Mimo upływu kolejnego roku (>3 lata od zakończenia 1-szej budowy), nadal jest mało informacji o tej klasie metanowców. Pewne nieścisłości i wątpliwości uprzednio podawane udało mi się pozytywnie wykluczyć.

Generalnie od najazdu kacapów na Ukrainę, Dynagas mocno zaangażowane w rozwózki LNG z Yamal - Sabetta (trwa to nadal), generalnie milczy, m.in. na temat rozbudowy własnej floty i jej zatrudnienia. Prawdopodobnie, wszystkie jednostki kl. 200/HHI mają … wzmocnienia lodowe, raczej mało przydatne do rozwózki LNG z USA.

Podobnie Venture Global, kolejny armator LNGC kl. 200 ale z DSME. Obecnie nie jest zainteresowany informowaniem gdzie lokuje zyski ze sprzedaży dostaw spotowych z Calcasieu Pass i Plaquemines. Po początkowo hucznym informowaniu o 2-ch pierwszych odebranych metanowcach: Venture Gator (06/2024) i Venture Bayou (07/2024) - oba kl. 174/SHI, następne odbiory były w ciszy: Venture Acadia (05/2025) i Venture Creole (07/2025) - oba kl. 174/DSME (będą jeszcze Venture Manatee i Venture Venice), oraz ostatnio 1-szego z 3-ch kl. 200/DSME - Venture Pelican (08/2025).

Taka sobie analiza obserwatora 13-tu ↑ zrealizowanych dostaw do Świnoujścia przez kl. 200/HHI:
- średni ładunek = 1096 GWh,
- 6 ładunków >1100 GWh ze średnią 1134; 5 ładunków <1065 GWh ze średnią 1051; +2 ładunki około średniej z wszystkich realizacji,
- 9 realizacji z Sabine Pass, 4 z Ingleside (po 2 małe i duże ładunki).

Powodami mniejszych dostaw (w odniesieniu do kl. 200/HHI) są i mogą być:
- niepełne załadunki i pozastawianie po rozładunku (na powrót) większej raty chłodzącego LNG, oba typowe zachowania w początkowym okresie eksploatacji metanowca:
                - dostawy [288.] i [295.], to 3-cia i 4-ta realizacja Clean Destiny,
                - dostawa [370.], to był debiut realizacyjny Clean Lavant,
                - dostawa [381.], to była 3-cia(?) realizacja Clean Mistral,
- znacznie wydłużony czas realizacji dostawy (nieśpieszne dopływanie):
                - dostawa [365.] - 2-ga realizacja Clean Future raz zarazem z odstępem >2 miesiące,
- pozostawienie większej rezerwy po rozładunku z uwagi na niesprecyzowaną logistykę powrotną na kolejny załadunek.

Wacław Sałaban, listopad 2025 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,