środa, 8 maja 2024

Clean Destiny - 50. największy metanowiec

Jest w 3-ciej klasie wielkościowej metanowców (nowej), po klasach Q-Max/Flex(14 jedn.+FSRU i 31). Oczywiście, wszystkie te metanowce (46 jedn.) są w eksploatacji. Natomiast w swojej klasie „200”*, jest 4-tym oddanym do eksploatacji (11/2023), tym samym jest 50-tym powstałym największym LNGC na Świecie!

Ilość zdjęć Clean Destiny w sieci jest znikoma.

Do Świnoujścia zrealizuje swoją 3-cią dowózkę (ETA 21.05). Wypłynął z Ingleside po załadunku w dniach 02-04.05. Poprzednią dostawę zrealizował pomiędzy Sabine Pass > Mab Tapud/Tajlandia, natomiast wcześniejsza prawdopodobna realizacja: Arzew/Algieria > Aliaga/Turcja, była debiutem.

O klasie „200” napisałem rok temu zagajenie w oparciu o mało szczegółowe dane, często ze sobą sprzeczne. Niestety, mimo upływu roku, nadal jest mało wieści o tej klasie metanowców. Obecnie zamieszczam zestawienie o zadawalającej wiarygodności i obejmujące wyłącznie jedn.już pływające: 

Klasa „200 000”
       IMO          nr        nazwa                        armator   stocznia   mies./rok  napęd    system              czarter                 DW
                       stocz.                                                                     oddania                  izolacji                                                  _
1.  9886732   3137   Clean Cajun               Dynagas    HHI       05/2022   X-DF       Mark III Flex+   Cheniere             107662
2.  9886744   3138   Clean Copano            Dynagas    HHI       07/2022   X-DF       Mark III Flex+   Cheniere             105602
3.  9943475   3290   Clean Resolution       Dynagas    HHI       09/2023   ME-GA   Mark III Flex+   Cheniere             105602
4.  9943487   3291   Clean Destiny             Dynagas    HHI       11/2023   ME-GA   Mark III Flex+   Cheniere             105602
5.  9943499   3292   Clean Vitality              Dynagas    HHI       02/2024   ME-GA   Mark III Flex+   Cheniere             107621
6.  9943504   3293   Clean Future               Dynagas    HHI     ?05/2024   ME-GA   Mark III Flex+ (w trakcie testów) 107661

Co do kolejnych jednostek, pomimo ich zapowiadanej obfitości, są istotne wątpliwości, czy będą to jedn. w ramach kl.„200”? Raczej …NIE! Wiele sprzecznych informacji jest w tej kwestii. M.in. dość poważne źródło podaje, że kolejne 8 z zamówionych jedn. w HHI przez Dynagas, mają mieć tylko ok. 93 tys.(!) DWT (92994÷93044), czyli będą w klasie 174-HHI! Mają już też przydzielone nazwy Clean+ (6 jedn.), których 2-gie części nazw stanowią 2 grupy po 3 określenia powiązane znaczeniowo. Czyżby nazwy pod różne podmioty czarterujące?

Z pobieżnej obserwacji marszrut 1-szych 2-ch i kolejnego Clean+ wynikało, że Cheniere logistycznie zatrudnia te pojemniejsze LNGC w realizacje dostaw na Daleki Wchód, z opływaniem Afryki od S. Nie przez Kanały: Panamski i Sueski (również przed jego obecną bezużytecznością). Ale obecnie - poza sezonem, realizują inne kombinacje dowózek:

- Clean Copano powracając z Mab Tapud - Tajlandia, zapłynął do Ras Laffan na załadunek, a następnie dostarczył katarski LNG do Zeebrugge płynąc dookoła Afryki, obecnie po rozładunku powrócił do Zatoki Meksykańskiej,
- Clean Resolution podobnie, po rozładunku w Mab Tapud, popłynął na załadunek w Ras Laffan, ale płynie na D. Wschód,
- Clean Destiny płynie do Europy, na Bałtyk, do Świnoujścia, co cieszy - stanowi to pewną sensację obserwacyjną, na którą oczekiwałem w kontekście czarteru tych jednostek przez Cheniere.
3 poz.: Clean Cajun wytrwale na DW; Clean Vitality w dowozowym debiucie na DW; Clean Future w trakcie testów stocz.

Będzie to:

- 113 debiut metanowca w Gazoporcie,

- dopiero 3-cia jedn. Dynagas w Świnoujściu po: Clean Ocean** oraz Arctic Aurora***, i to pomimo sporej floty LNGC tego armatora - wśród nich jest 5 jednostek stanowiących 1/3 floty Yamalmax,

- szansa na rekordowy ładunek wśród LNGC spoza kl. Q-Flex. Warunkiem jest pełne załadowanie metanowca! Pomimo, że będzie to realizacja kontraktu z Cheniere Marketing International, to z uwagi na rozliczenia całoroczne, załadunek może mieć wymiar typowej dost. realizowanej przez klasę„174”. Przy całkowitym załadunku można oczekiwać ładunku o wartości energetycznej 1200-1250 GWh (180-185 tys.m3 LNG). Od długiego czasu średnia z wszystkich dostaw zrealizowanych do Terminalu Świnoujście minimalnie oscyluje wokół 1200 GWh (obecnie = 1199,092753).
Przypomnę najbardziej zbliżone ładunki dla tej wartości:
(<) 1363 GWh,       [8.] / 17.10.2016, Umm Al Amad (DSME) - rekord małości dostawy przez Q-Flex,
(>) 1130 GWh, [158.] / 28.03.2022, Celsius Charlotte (180/SHI)/Sabine Pass - rekordowa dostawa przez konwencjonalny metanowiec.

Wacław Sałaban, maj 2024 roku.

* istotą większej pojemności klasy „200”, względem „174”, jest zwiększona szerokości z 46 do 49 m (prawie Q-Flex), natomiast powiększenie nominalnej poj. „180/SHI” vs. „174”, jest efektem większego współczynnika napełnienia zbiorników!
** zrealizował medialną, tj. wizytówkową: 1-szą dostawę (spot) z USA, z Sabine Pass od Cheniere, w VI-2017/ [16.].
*** zrealizował w 2019 r. 2 dostawy z Melkoya [57.] i [72.] jako ład. cz.= 2/5 poj. (historycznie najmniejsza ogółem dostawa).


Maturalnie:

ja się uczę
 …, ja się cały czas czegoś uczę.

14 komentarzy:

  1. Szkoda, że nie mogą do nas przypływać q-maxy. z Kataru jest daleko więc byłoby to ekonomicznie uzasadnione a q- flexy I tak teraz omijają kan. sueski. A tak teoretycznie, bo wiem że to się nie stanie,ale gdyby w zat.Gdańskiej stanął jakiś z większych fsru typu challengera lub bauhinia , to w tamte rejony mogłyby przypływać tak duże jednostki jak q-maxy czy też coś stoi na przeszkodzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mnie zrobili w jajo.bauhinia to challenger 😄

      Usuń
    2. Tu przypomnienie sprzed 7,5 lat dlaczego nie Q-Max: https://morskosci.wordpress.com/2016/10/07/o-manewrowaniu-metanowcem/
      Podpisaliśmy umowę na czarter FSRU o poj. 170 tys.

      Usuń
    3. No nie mogą do Świnoujścia wpływać.Przeiez napisałem że szkoda. A odnośnie fsru to teoretycznie pytałem czy do Zat.Gdańskiej mógłby taki wpływać jeśliby odpowiedni fsru wyczarterowano

      Usuń
    4. Mniej egoizmu!
      Dyskusja jest publiczną i ja informuję ogół Czytelników.
      Na tym polega m.in. idea nie cenzurowanych komentarzy na blogu!

      Usuń
    5. Nie przemawia przeze mnie egoizm, ale jeśli Pan lub ktoś z czytających tak to odebrał to przepraszam. Ja się raczej podirytowałem tym że zapytując Pana jako autorytet lub kogokolwiek innego kto się na tym lepiej zna, nie dostałem odpowiedzi, a informację zwrotną z pańskiej strony odebrałem ( być może mylnie) jako korygującą moją niewiedzę, spostowującą mój błąd 😄 no to jak z tym Gdańskiem? Jest tam dość głęboko i szeroko ?

      Usuń
    6. Q-Max i O-Flex po całkowitym załadunku mają podobne zanurzenia ok. 12,5m. Oba mają możliwość (gabarytową) wpłynięcia do Świnoujścia, ale stanowisko cumownicze nie jest przystosowane do zacumowania Q-Max z uwagi na jego znaczną długość (+30 m).
      FSRU nie będzie cumował w Gdańsku, tylko w Zatoce Gdańskiej, ok. 1 Mm na NNW od ujścia Wisły Śmiałej. FSRU kl.170 będzie miał zanurzenie max ok. 11,7 m. Uwaga, na ekstremalne wezbrania sztormowe (nawet >1m) i obniżenia (wywiania do 1m) poziomu wody w tej części Zat. Pomorskiej w trakcie jesienno-zimowych niżów.
      Błędem projektowym/inwestycyjnym byłoby, gdyby cumowanie Q-Flex/Q-Max do FSRU było nie możliwe z uwagi na zanurzenie! Tak, umowy z QatarEnergy w formule DES determinują Świnoujście jako port odbioru, to jednak inwestycja w FSRU powinna nie ograniczać sporadycznej-interwencyjnej-okazjonalnej możliwości rozładunku (na 2 raty!) metanowców Q-Flex/Max (+ nowopowstających new-Q-Max)! Nawigacyjnie dopływanie do FSRU będzie dużo łatwiejsze od zawijania do Świnoujścia.
      Proszę nie określać mnie „autorytetem”! To określenie proszę kierować do pisujących o LNG (np. ostatnio o pobycie Minerva Amorgos) w imieniu Biura Prasowego PGNIG, oraz portali: wnp.pl i polska-morska.pl itp.

      Usuń
    7. "z tym Gdańskiem" to taki skrót myślowy. Wyżej pisałem "zat. Gdańskiej"

      Usuń
    8. ... a niżej: " ... i szeroko?"!

      Usuń
    9. No tak. Wiadomo że jak jest szeroko to się lepiej manewruje niż gdy jest wonsko ....ehhh

      Usuń
  2. Al Nuaman niebawem pod mostem StoreBaelt. Wszyscy na kamerki

    OdpowiedzUsuń
  3. Na 16 maja awizowano Q-Flex Fraiha, oczywiście dostawa z Kataru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm… ,
      informacja o Fraiha z ETA 16.05. jest na Morskości!! od …12.04. i to w 2-ch miejscach: https://www.morskosci.pl/2024/04/co-w-maju.html + https://www.morskosci.pl/p/2-dostawy-lng-do-swinoujskiego-gazoportu.html, tj. od momentu wypłynięcia tego metanowca z Ras Laffan!

      Usuń
  4. Asklipios pod załadunkiem w Sabine - obserwować :).

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,