Jest w 3-ciej klasie wielkościowej metanowców (nowej), po klasach Q-Max/Flex(14 jedn.+FSRU i 31). Oczywiście, wszystkie te metanowce (46 jedn.) są w eksploatacji. Natomiast w swojej klasie „200”*, jest 4-tym oddanym do eksploatacji (11/2023), tym samym jest 50-tym powstałym największym LNGC na Świecie!
Do Świnoujścia zrealizuje swoją 3-cią dowózkę (ETA 21.05). Wypłynął z Ingleside po załadunku w dniach 02-04.05. Poprzednią dostawę zrealizował pomiędzy Sabine Pass > Mab Tapud/Tajlandia, natomiast wcześniejsza prawdopodobna realizacja: Arzew/Algieria > Aliaga/Turcja, była debiutem.
O klasie „200” napisałem rok temu zagajenie w oparciu o mało szczegółowe dane, często ze sobą sprzeczne. Niestety, mimo upływu roku, nadal jest mało wieści o tej klasie metanowców. Obecnie zamieszczam zestawienie o zadawalającej wiarygodności i obejmujące wyłącznie jedn.już pływające:
Klasa „200 000”
IMO nr nazwa
armator stocznia
mies./rok napęd system czarter DW
stocz. oddania izolacji
_
1. 9886732 3137 Clean
Cajun Dynagas HHI 05/2022
X-DF Mark III Flex+
Cheniere 107662
2.
9886744 3138 Clean Copano Dynagas HHI 07/2022 X-DF
Mark III Flex+
Cheniere 105602
3.
9943475 3290 Clean Resolution Dynagas
HHI 09/2023
ME-GA Mark III Flex+ Cheniere 105602
4.
9943487 3291 Clean Destiny Dynagas HHI 11/2023 ME-GA
Mark III Flex+ Cheniere 105602
5.
9943499 3292 Clean Vitality Dynagas
HHI 02/2024
ME-GA Mark III Flex+ Cheniere 107621
6.
9943504 3293 Clean Future Dynagas HHI ?05/2024
ME-GA Mark III Flex+ (w trakcie testów) 107661
Co do kolejnych jednostek, pomimo ich zapowiadanej obfitości, są istotne wątpliwości, czy będą to jedn. w ramach kl.„200”? Raczej …NIE! Wiele sprzecznych informacji jest w tej kwestii. M.in. dość poważne źródło podaje, że kolejne 8 z zamówionych jedn. w HHI przez Dynagas, mają mieć tylko ok. 93 tys.(!) DWT (92994÷93044), czyli będą w klasie 174-HHI! Mają już też przydzielone nazwy Clean+ (6 jedn.), których 2-gie części nazw stanowią 2 grupy po 3 określenia powiązane znaczeniowo. Czyżby nazwy pod różne podmioty czarterujące?
Z pobieżnej obserwacji marszrut 1-szych 2-ch i
kolejnego Clean+ wynikało, że Cheniere logistycznie zatrudnia te pojemniejsze
LNGC w realizacje dostaw na Daleki Wchód, z opływaniem Afryki od S. Nie przez Kanały:
Panamski i Sueski (również przed jego obecną bezużytecznością). Ale
obecnie - poza sezonem, realizują inne kombinacje dowózek:
- Clean Resolution podobnie, po rozładunku w Mab Tapud, popłynął na załadunek w Ras Laffan, ale płynie na D. Wschód,
- Clean Destiny płynie do Europy, na Bałtyk, do Świnoujścia, co cieszy - stanowi to pewną sensację obserwacyjną, na którą oczekiwałem w kontekście czarteru tych jednostek przez Cheniere.
3 poz.: Clean Cajun wytrwale na DW; Clean Vitality w dowozowym debiucie na DW; Clean Future w trakcie testów stocz.
Będzie to:
- 113 debiut metanowca w Gazoporcie,
- dopiero 3-cia jedn. Dynagas w Świnoujściu
po: Clean Ocean** oraz Arctic Aurora***,
i to pomimo sporej floty LNGC tego armatora - wśród nich jest 5 jednostek
stanowiących 1/3
floty Yamalmax,
- szansa na rekordowy ładunek wśród LNGC spoza kl. Q-Flex.
Warunkiem jest pełne załadowanie metanowca! Pomimo, że będzie to realizacja
kontraktu z Cheniere Marketing International, to z uwagi na rozliczenia
całoroczne, załadunek może mieć wymiar typowej dost. realizowanej przez klasę„174”. Przy całkowitym załadunku można oczekiwać ładunku o wartości
energetycznej 1200-1250 GWh (180-185 tys.m3 LNG). Od długiego
czasu średnia z wszystkich dostaw zrealizowanych do Terminalu Świnoujście minimalnie
oscyluje wokół 1200 GWh (obecnie = 1199,092753).
Przypomnę najbardziej zbliżone
ładunki dla tej wartości:
(<) 1363 GWh, [8.] / 17.10.2016, Umm Al Amad (DSME)
- rekord małości dostawy przez Q-Flex,
(>) 1130 GWh, [158.] / 28.03.2022,
Celsius Charlotte (180/SHI)/Sabine Pass - rekordowa dostawa przez
konwencjonalny metanowiec.
Wacław Sałaban, maj 2024 roku.
* istotą większej pojemności klasy „200”, względem „174”, jest zwiększona
szerokości z 46 do 49 m (prawie Q-Flex), natomiast powiększenie nominalnej poj.
„180/SHI” vs. „174”, jest efektem większego współczynnika napełnienia zbiorników!
** zrealizował medialną, tj. wizytówkową: 1-szą dostawę (spot) z
USA, z Sabine Pass od Cheniere, w VI-2017/ [16.].
*** zrealizował w 2019 r. 2 dostawy z Melkoya [57.] i [72.] jako
ład. cz.= 2/5 poj. (historycznie najmniejsza ogółem dostawa).
Maturalnie:
Szkoda, że nie mogą do nas przypływać q-maxy. z Kataru jest daleko więc byłoby to ekonomicznie uzasadnione a q- flexy I tak teraz omijają kan. sueski. A tak teoretycznie, bo wiem że to się nie stanie,ale gdyby w zat.Gdańskiej stanął jakiś z większych fsru typu challengera lub bauhinia , to w tamte rejony mogłyby przypływać tak duże jednostki jak q-maxy czy też coś stoi na przeszkodzie
OdpowiedzUsuńAle mnie zrobili w jajo.bauhinia to challenger 😄
UsuńTu przypomnienie sprzed 7,5 lat dlaczego nie Q-Max: https://morskosci.wordpress.com/2016/10/07/o-manewrowaniu-metanowcem/
UsuńPodpisaliśmy umowę na czarter FSRU o poj. 170 tys.
No nie mogą do Świnoujścia wpływać.Przeiez napisałem że szkoda. A odnośnie fsru to teoretycznie pytałem czy do Zat.Gdańskiej mógłby taki wpływać jeśliby odpowiedni fsru wyczarterowano
UsuńMniej egoizmu!
UsuńDyskusja jest publiczną i ja informuję ogół Czytelników.
Na tym polega m.in. idea nie cenzurowanych komentarzy na blogu!
Nie przemawia przeze mnie egoizm, ale jeśli Pan lub ktoś z czytających tak to odebrał to przepraszam. Ja się raczej podirytowałem tym że zapytując Pana jako autorytet lub kogokolwiek innego kto się na tym lepiej zna, nie dostałem odpowiedzi, a informację zwrotną z pańskiej strony odebrałem ( być może mylnie) jako korygującą moją niewiedzę, spostowującą mój błąd 😄 no to jak z tym Gdańskiem? Jest tam dość głęboko i szeroko ?
UsuńQ-Max i O-Flex po całkowitym załadunku mają podobne zanurzenia ok. 12,5m. Oba mają możliwość (gabarytową) wpłynięcia do Świnoujścia, ale stanowisko cumownicze nie jest przystosowane do zacumowania Q-Max z uwagi na jego znaczną długość (+30 m).
UsuńFSRU nie będzie cumował w Gdańsku, tylko w Zatoce Gdańskiej, ok. 1 Mm na NNW od ujścia Wisły Śmiałej. FSRU kl.170 będzie miał zanurzenie max ok. 11,7 m. Uwaga, na ekstremalne wezbrania sztormowe (nawet >1m) i obniżenia (wywiania do 1m) poziomu wody w tej części Zat. Pomorskiej w trakcie jesienno-zimowych niżów.
Błędem projektowym/inwestycyjnym byłoby, gdyby cumowanie Q-Flex/Q-Max do FSRU było nie możliwe z uwagi na zanurzenie! Tak, umowy z QatarEnergy w formule DES determinują Świnoujście jako port odbioru, to jednak inwestycja w FSRU powinna nie ograniczać sporadycznej-interwencyjnej-okazjonalnej możliwości rozładunku (na 2 raty!) metanowców Q-Flex/Max (+ nowopowstających new-Q-Max)! Nawigacyjnie dopływanie do FSRU będzie dużo łatwiejsze od zawijania do Świnoujścia.
Proszę nie określać mnie „autorytetem”! To określenie proszę kierować do pisujących o LNG (np. ostatnio o pobycie Minerva Amorgos) w imieniu Biura Prasowego PGNIG, oraz portali: wnp.pl i polska-morska.pl itp.
"z tym Gdańskiem" to taki skrót myślowy. Wyżej pisałem "zat. Gdańskiej"
Usuń... a niżej: " ... i szeroko?"!
UsuńNo tak. Wiadomo że jak jest szeroko to się lepiej manewruje niż gdy jest wonsko ....ehhh
UsuńAl Nuaman niebawem pod mostem StoreBaelt. Wszyscy na kamerki
OdpowiedzUsuńNa 16 maja awizowano Q-Flex Fraiha, oczywiście dostawa z Kataru.
OdpowiedzUsuńHmm… ,
Usuńinformacja o Fraiha z ETA 16.05. jest na Morskości!! od …12.04. i to w 2-ch miejscach: https://www.morskosci.pl/2024/04/co-w-maju.html + https://www.morskosci.pl/p/2-dostawy-lng-do-swinoujskiego-gazoportu.html, tj. od momentu wypłynięcia tego metanowca z Ras Laffan!
Asklipios pod załadunkiem w Sabine - obserwować :).
OdpowiedzUsuń