niedziela, 5 maja 2024

Minerva Amorgos zadebiutował

O tym metanowcu pisałem w zapowiedzi jego zawinięcia - pływa w czarterze francuskiego Total, co jednoznacznie sugeruje, kto jest sprzedawcą owej dostawy spotowej. Dowiózł ładunek wytworzony w egipskim terminalu Idku - Port Rashid. Jest to 13-ty terminal wytwórczy i 4-ty afrykański z którego LNG przyjął Terminal Świnoujście (6-ty ładunek z Afryki*).
Niedoszły debiut tego wytwórcy LNG, był półgębkiem zapowiadany na koniec 2022 r. i nie był to 1-ny niezrealizowany** ładunek spotowy w 1-szym roku napaści rosji na Ukrainę, oraz po zakręceniu kurka na gazrurce jamalskiej przez kacapów.

Minerva Amorgos wpłynął 04.05./h0800. Rozładunek 1-dobowy, typowej wielkości dostawy spotowej „150 tys. kubików” LNG, tj. niecałkowity rozładunek LNGC (974 GWh)***. Wypłynął 05.05./h0915 z zanurzeniem 10,2 m (na wpływaniu 11,2 m - odlichtowany jedynie 1 m). Po tej dowózce, obrał kurs na … przerwane trawersowanie Atlantyku - do Sabine Pass ETA 20.05. (dość pilne ETA).

Tak został zainaugurowany import majowy: [285.], dopiero 17-ta tegoroczna!
Ogólna proporcja w dostawach dla Terminalu Świnoujście, Katar : reszta Świata 139 : 146, przy średnich ładunkach 1397 : 1011GWh. W niecałe 30 dni od rozładunku tej dostawy nastąpi realizacja aż 3-ch dost. katarskich: 140-tej ETA 10.05.-Al Nuaman/10; 141-szej ETA 16.05.-Fraiha/2; 142-giej ETA 01.06.-Al Aamriya/3. Ta ostatnia będzie już 11-tą z Ras Laffan w 1-szej poł. 2024 roku. Będzie 12-ta(?)! Import majowy powinny uzupełnić (przedzielić katarskie) dwie dost. od Cheniere. Nie od VG!

06.05./h2350. Dopisek po kłamliwej informacji ↓

To powyżej nie świadczy o dyletanctwie pismaka, nie o niechlujstwie Biura Prasowego, to świadczy o:

kłamliwej polityce informacyjnej podmiotu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

Nie jest to 1-szy przypadek kłamstwa informacyjnego PGNiG.
Podobnie było z dostawą [210.], dostarczoną 21-22.01.2023 roku do Terminalu Świnoujście przez metanowiec Qogir, z norweskiego terminala na wyspie Melkøya. Załadunek odbył się 11-12.01. i był to 46-ty wytworzony ładunek od reaktywacji terminala Equinor w VI-2022 r. (po pożarze we IX-2020). Zarazem była to ostatnia dostawa od norweskiego wytwórcy odebrana przez Terminal Świnoujście.
PGNiG o tej dostawie, po jej odbiorze (Biuro Prasowe PGNiG) i w kol. miesiącach w różnych statystykach, informowało, że „… została dostarczona z USA”! Gówno prawda!

Oczywiście, obie te dostawy mogły zostać sprzedane przez podmioty amerykańskie, ale żadna z nich nie przypłynęła z USA i nie została dostarczona z USA! Zostały wytworzone w norweskim i egipskim terminalu, oraz stosownie przypłynęły z Melkøya (opodal Hammerfest) i z Idku (opodal Port Rashid). Amerykańska własność ładunków powstałych w Melkøya oraz Idku, nie jest czymś standardowym, ale również nie jest kuriozalnie wydumanym. Są historyczne powiazania biznesowe, jak również logistyczne podmiany ładunków pomiędzy wytwórcami, sprzedawcami i handlującymi pośrednikami (my zamiast was temu, wy zamiast nas tamtemu).

Dodatkowo: jeśli wielkość tej dostawy w tys ton jest prawdziwa, to odebraliśmy ład. szczególnie ciężkiego/mokrego LNG, a powiązane wymiary: [150 tys. kubików LNG] / [974 GWh] / [66 tys. ton LNG] mają względem siebie stosowne przeliczniki: aż [0,44] i tylko [10,8]. Czy zakup był stosownie tani? Czy terminalowi technolodzy są uczuleni na zbiornikową stratyfikację LNG i ryzyko zjawiska rolowania LNG?

Wacław Sałaban, maj 2024 roku.

* 3 ładunki z nigeryjskiego Bonny, po 1-nym z egipskiej Damietty, gwinejskiej Punta Europa oraz teraz z egipskiego Idku. Czyli 6-ty spot wytwórczo afrykański - istotne dla kategorii odległości. A 9-ty egzotyczny (+3 z Point Fortin).
** były 3 takie i są kolejno wymienione w zestawieniu dostaw, po dostawach [170.], [202.] i ta tu istotna po [204.].
*** w przeliczeniach kluczowa jest faktyczna wielkość współczynnika konwersji.

Z poranka 03.05.

Alert RCB: Uwaga: Dziś (03.05.) istnieje poważne zagrożenie możliwego wieczornego orędzia prezydenta RP.
Zachowaj ostrożność i zabezpiecz rzeczy, które może porwać wkurw.

Ufff … nie było!




11 komentarzy:

  1. W Ingleside stoi na załadunku COOL DISCOVERER . Może zadebiutuje u nas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Terminowo jak najbardziej możliwe. Nie wiem w czyim pływa czarterze.

      Usuń
    2. Jeszcze IBERICA KNUTSEN, z tym że tu już bez debiutu

      Usuń
    3. A tu mam pewne wątpliwości - ten starawy (starszy od wszystkich Q-Flex/Max) i maławy (138 tys. kubików) wozi raczej spoty, a nie ładunki w ramach stałych kontraktów długoterminowych.

      Usuń
  2. PGNIG twierdzi, że Minerva Amorgos dostarczył LNG z USA :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Potwierdzam, LNG z dostawy z Idku jest wyraźnie cięższy od katarskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za potwierdzenie. Muł też jest pewną formą skupienia wody!

      Usuń
  4. Czyli jednak nie Cool Discoverer a Clean Destiny. Ale nadal to debiucie. A do tego nóweczka i 200 tyś. pojemności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten 2-gi CD był nie do przewidzenia! Będzie o tym wpis.

      Usuń
    2. Należy się spodziewać kolejnej od Cheniere bezpośrednio po Clean Density

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,