Zaczynają powoli docierać informacje i są podawane
konkretne dane o rozbudowie floty QatarEnergy.
Niezbędnej do eksportu i rozwózki LNG po kol.
fazach planowanej rozbudowy zdolności produkcyjnej w Katarze, od obecnego
poziomu 77 mln ton/rok, poprzez 110, następnie 126, po aż 142
mln ton rocznie do 2030 roku. Da to ostatecznie wzrost o prawie 85%!
Zdecydowany powrót na światowego lidera w produkcji LNG.
Podobno i ostatecznie, 2-etapowa rozbudowa floty
katarskiej ma liczyć razem 122 metanowce.W tym 104
konwencjonalne klasy „174”. W 1-szym etapie informowano o 60-ciu
konwencjonalnych LNGC, a 2-gi etap ustalono ostatecznie na dokładnie 44
jednostki. Zlecenia budowy i podpisane umowy opiewają na budowę tych LNGC w
południowokoreańskich
stoczniach i chińskiej Hudong-Zhonghua.
I tak metanowce o pojemności 174 000 m3 zbudują
w stosownych ilościach:
34 jedn. HHI / HSHI
- Hyundai Heavy Industries przy współudziale Hyundai Samho Heavy Industries,
33 jednostki SHI - Samsung
Heavy Industries,
25 jednostek DSME - Hanwha
Ocean / ex-Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering,
12 jednostek H-Z - Hudong-Zhonghua.
Flotę 104-ch określanych konwencjonalnymi ↑ uzupełni 18 metanowców klasy QC-Max (do łącznej ilości 122 jedn.), które zostaną zbudowane w chińskiej stoczni H-Z - Hudong-Zhonghua w ramach dwóch umów na 8 i 10 LNGC. Już trwa budowa 2 jedn. Wszystkie 18 ma zostać oddane do 2031 r.
Klasa
QC-Max [QC →
chińszczyzna?] [podane dane ↓ są niezweryfikowane!]:
- pojemność nominalna 271 000 m3, 5
zbiorników,
- system izolacji NO96 Super+, system ponownego
skraplania,
- 344 x 53,6 x 12 m - długość/szerokość/zanurzenie,
- dwupaliwowy napęd WinGD (XDF), system smarowania kadłuba
powietrzem.
Natomiast stocznia DSME/Hanwha Ocean
przymierza się do budowy metanowców „Q-Max+” o parametrach: poj. nom.
270 000 m3, 5-zbiorników, 345x55 m, napęd XDF, system ponownego
skraplania - projekt uzyskał akceptację klasyfikatora. Dla kogo ewentualnie te
metanowce? Brak informacji.
Tu przypomnę, że flota Q-Max (14 szt.) powstała w
stoczniach: SHI/11 jedn. i DSME/3 +1x FSRU na kadłubie Q-Max.
Poszczególne grupy tych 122-ch jednostek będą w
zarządzie Nakilat oraz innych dużych zarządców flotowych. W przypadku Nakilat
dotyczy to 34-ch jednostek: 25-ciu kl.174 i 9-ciu QC-Max. Mariaż innych
podmiotów, głównie chińskich oraz singapurskiego, japońskich i europejskich
(też Knutsen!), jest spory i zawiły, też występuje w formie współudziałów w
poszczególnych jednostkach. Sadzę, że również będzie ulegał zmianom do momentów
przekazania poszczególnych jedn. do eksploatacji. Przykładowo: pozostałe 9 QC-Max
trafi …do China Merchants Energy Shipping (CMES) x4, Shandong Marine Energy
x3, China LNG Shipping (CLNG), spółka joint venture Cosco Shipping i China
Merchants x2. Duży biznes na kilka 10-leci!
Również należy pamiętać, że owa rozbudowa floty ma
na celu cz. wymianę obecnie eksploatowanej i starzejącej się floty - tej starszej
od Q-Flex/Max. Niestety, w ramach rozbudowy nie ma w planach budowy jednostek zbliżonych
do kl. Q-Flex!
QatarEnergy podał nazwę 1-szego LNGC ze 104-ch
kl.174, budowanego przez H-Z (w ramach zamówienia na 12-cie jednostek ↑) z terminem oddania
IX-2024.
Nie, nie będzie to nazwa kolejnej wsi katarskie -
te nazwy się już skończyły - więcej nazwanych „zagród” nie ma w Katarze. 1-szy
LNGC z rekordowej rozbudowy floty otrzymał nazwę: Rex Tillerson (H1790A).
[... amerykański inżynier, menedżer i dyplomata.
W latach 2006–2016 pełnił funkcję prezesa i dyrektora generalnego
ExxonMobil. Ten republikanin krótko (II-2017 - III-2018) był sekretarzem
stanu USA w administracji Trumpa. Po roku został zdymisjonowany, ale nie za
bliskie relacje z … putinem]
No cóż, nie tylko u nas nad Bałtykiem, brak
sensownego konceptu przy wyborze nazw statków (XY...).
Właścicielem i armatorem ostatniej pary (4-ta)
„naszych” metanowców będzie Maran Gas Maritime spółka mająca (+/-) 45
metanowców, z których 40/41 jednostek pływa pod grecką banderą. Wyjątki
stanowią jednostki, które już zawijały do Gazoportu Świnoujście. Są to 4
jednostki floty GLOBAL+;
Pływają pod banderą Wysp Marshalla,
armatorem floty jest Global Shipping Company, spółka joint venture Nakilat
i Maran Ventures Inc. (60:40%). Zarząd eksploatacyjny/techniczny
sprawuje Nakilat. Budowę zrealizowano w ramach zamówienia na >10
jednostek złożonego przez Maran Gas Maritime Inc, z odbiorem w
latach 2020-2021. Pływają w czarterze: Shell (Global Star)
i Cheniere Energy (pozostałe 3).
Z 5-tą jednostką, niby wyjątkową pod względem noszonej
bandery, jest pewien problem, chyba MGM samo nie wie pod jaką pływa ich
metanowiec Isabella (w czarterze Cheniere). No cóż, bywa tak w
korporacjach.
Wacław Sałaban, maj 2024 roku.
Jest koncept na nazwy ostatnich dwóch „naszych” LNGC, pod grecką banderą, czarterowanych od Maran Gas Maritime: Jaro Sław; Bojem Dzielny - uzasadnienie:
Jarosław
to znaczy "bojem dzielny",
dlatego 43 lata temu, 13- tego grudnia spał do południa!
14 lat temu, 10- tego kwietnia stwierdził:
… mój
szacowny bracie, trzeba lądować za wszelką cenę! I
brat lądował …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,