Składa się z 4-ch metanowców powstałych w stoczni DSME o poj. nom.173 400*m3. Prawdopodobnie ich zbiorniki mają duży współczynnik dopuszczalnego napełnienia. Jako dwusterowe dwuśrubowce, z napędami ME-GI / XDF(kolejno 2+2↓), wyposażone są w systemy ponownego skraplania i wydajnego zapobiegania samoregazyfikacji, tj. w system izolacji membranowej NO96 GW (GTT).
Pływają pod banderą Wysp Marshalla, armatorem floty jest Global Shipping Company, spółka joint venture Nakilat i Maran Ventures Inc.(60:40%). Zarząd eksploatacyjny/techniczny sprawuje Nakilat. Budowę zrealizowano w ramach zamówienia na >10 jedn.złożonego przez Maran Gas Maritime Inc, z odbiorem w latach 2020-2021. Pływają w czarterze: Shell(ad 2.↓) i Cheniere Energy (pozostałe 3). Nie mam informacji o ewentualnym kontynuowaniem rozbudowy floty GLOBAL+ w mariażu N-MV.
To ów amerykański czarter (przez Chenier ↑) katarsko-greckich metanowców, daje nam sposobność ich obserwacji na Bałtyku ↓. Potrwa to jeszcze kilka lat, do czas wzrostu zapotrzebowania na nowe LNGC, po uruchomieniu (rozbudowie) w Zat. Perskiej nowych katarskich mocy produkcyjnych LNG, tzn. wzrost produkcji z 77 przez 110 do 126 mln ton rocznie do 2027 roku.
Nazwa przekazanie IMO nr pobyt w
Świnoujściu wytwórca
wielkość
stoczniowy w GWh
1. Global
Energy 05/2020 9845013
2478 [194.] -
30.10.2022 spot USA - Sabine
Pass /30 1030
2. Global
Star 01/2021 9859741
2487 [247.] - 06.09.2023 spot
Gwinea - Punta Europa /1 ?
3. Global
Sea Spirit** 10/2021 9880465
2502? [152.] - 14.02.2022 spot
USA - Freeport /6 1101***
4. Global
Sealine 01/2022 9880477 2503? [237.] - 04.07.2023 CMI - Sabine
Pass /43 1059
+ [245.] - 27.08.2023 CMI - Ingleside
/15 1059
Po odbiorze dostaw [245.] i [247.] uzupełnię dane ↑.
***** PiS
W Świnoujściu bywały inne jednostki klasy 173400/DSME
- zestawienie ↓ od najstarszych.
2016: Oak Spirit; Seapeak Creole (ex- Creole
Spirit), 2018: Patris; Flex
Endeavour; Kinisis; Megara;
2019: British Listener; 2020: BW Magnolia; 2021: Energy Endeavour; Isabella;
Z tych 10-ciu jednostek tylko ostatnia ma napęd XDF,
pozostałe mają ME-GI. Wszystkie mają system izolacji NO96 GW.
* niektóre źródła podają
174 000 m3. Natomiast pojemność pomiarowa GSS wynosi 170 689 v 170 799 m3
(różne źródła).
** GSS był w Kłajpedzie z dostawą
150. - 14.04.2023 - spot USA - Sabine Pass.
*** 7-my
największy ładunek dostarczony przez LNGC nie-Q-Flex (spośród 119).
Wacław Sałaban, sierpień 2023 roku.
PS Powyższe dane zebrałem na podstawie wielu szczątkowych informacji gromadzonych od początku 2020 roku. Nie znalazłem kompleksowego opracowania / artykułu dotyczącego floty GLOBAL+. W przypadku wykrycia nieścisłości / błędów proszę o sprostowanie lub uzupełnienie - dziękuję)
Więcej (+ zdjęcia jednostek Global+):
Metanowiec
Global Energy zwiastuje rozbudowę floty Nakilat + linki
Global
Sea Spirit płynie na Bałtyk
Global Energy
Global
Sealine - ogółem 98 (?) debiutant
Płynie
Global Star - 101. debiutujący metanowiec w Świnoujściu
Na 8 tygodni przed zamknięciem lokali wyborczych:
Był już polski październik (1956), ale
w minimalny stopniu za sprawą suwerena … .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,