niedziela, 20 sierpnia 2023

Flota GLOBAL+

Składa się z 4-ch metanowców powstałych w stoczni DSME o poj. nom.173 400*m3. Prawdopodobnie ich zbiorniki mają duży współczynnik dopuszczalnego napełnienia. Jako dwusterowe dwuśrubowce, z napędami ME-GI / XDF(kolejno 2+2↓), wyposażone są w systemy ponownego skraplania i wydajnego zapobiegania samoregazyfikacji, tj. w system izolacji membranowej NO96 GW (GTT).

Malowanie kadłubów w barwy katarskie - narodowe bordo - czerwień krwi spłowiała na słońcu, nie jest przypadkowe ↓

Pływają pod banderą Wysp Marshalla, armatorem floty jest Global Shipping Company, spółka joint venture Nakilat i Maran Ventures Inc.(60:40%). Zarząd eksploatacyjny/techniczny sprawuje Nakilat. Budowę zrealizowano w ramach zamówienia na >10 jedn.złożonego przez Maran Gas Maritime Inc, z odbiorem w latach 2020-2021. Pływają w czarterze: Shell(ad 2.↓) i Cheniere Energy (pozostałe 3). Nie mam informacji o ewentualnym kontynuowaniem rozbudowy floty GLOBAL+ w mariażu N-MV.

To ów amerykański czarter (przez Chenier ↑) katarsko-greckich metanowców, daje nam sposobność ich obserwacji na Bałtyku ↓. Potrwa to jeszcze kilka lat, do czas wzrostu zapotrzebowania na nowe LNGC, po uruchomieniu (rozbudowie) w Zat. Perskiej nowych katarskich mocy produkcyjnych LNG, tzn. wzrost produkcji z 77 przez 110 do 126 mln ton rocznie do 2027 roku.

     Nazwa                      przekazanie    IMO             nr          pobyt w Świnoujściu   wytwórca                                      wielkość
                                                                                 stoczniowy                                                                                      w GWh

1. Global Energy        05/2020     9845013     2478    [194.] - 30.10.2022      spot USA - Sabine Pass /30       1030
2. Global Star             01/2021     9859741     2487    [247.] - 06.09.2023      spot Gwinea - Punta Europa /1     ?
3. Global Sea Spirit** 10/2021     9880465    2502?   [152.] - 14.02.2022      spot USA - Freeport /6                1101***
4. Global Sealine        01/2022     9880477    2503?   [237.] - 04.07.2023      CMI - Sabine Pass /43                1059
                                                                                            + [245.] - 27.08.2023      CMI - Ingleside /15                     1059
Po odbiorze dostaw [245.] i [247.] uzupełnię dane ↑.

***** PiS

W Świnoujściu bywały inne jednostki klasy 173400/DSME - zestawienie ↓ od najstarszych.
2016: Oak Spirit; Seapeak Creole (ex- Creole Spirit),     2018: Patris; Flex Endeavour; Kinisis; Megara;
2019: British Listener;          2020: BW Magnolia;          2021: Energy Endeavour; Isabella;
Z tych 10-ciu jednostek tylko ostatnia ma napęd XDF, pozostałe mają ME-GI. Wszystkie mają system izolacji NO96 GW.

* niektóre źródła podają 174 000 m3. Natomiast pojemność pomiarowa GSS  wynosi 170 689 v 170 799 m3 (różne źródła).
** GSS był w Kłajpedzie z dostawą 150. - 14.04.2023 - spot USA - Sabine Pass.
*** 7-my największy ładunek dostarczony przez LNGC nie-Q-Flex (spośród 119).

Wacław Sałaban, sierpień 2023 roku.

PS Powyższe dane zebrałem na podstawie wielu szczątkowych informacji gromadzonych od początku 2020 roku. Nie znalazłem kompleksowego opracowania / artykułu dotyczącego floty GLOBAL+. W przypadku wykrycia nieścisłości / błędów proszę o sprostowanie lub uzupełnienie - dziękuję)

Więcej (+ zdjęcia jednostek Global+):
Metanowiec Global Energy zwiastuje rozbudowę floty Nakilat + linki
Global Sea Spirit płynie na Bałtyk
Global Energy
Global Sealine - ogółem 98 (?) debiutant
Płynie Global Star - 101. debiutujący metanowiec w Świnoujściu

Na 8 tygodni przed zamknięciem lokali wyborczych:

15 października!
- przywróćmy sobie
poczucie sprawczości!

Był już polski październik (1956), ale w minimalny stopniu za sprawą suwerena … .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,