środa, 2 sierpnia 2023

[242.], 36. tegoroczna, 98. wytworzona w USA, 10. z Freeport

4. zawinięcie IMO9922976 do Terminala Świnoujście. Poprzednio zrealizował dowózki z Sabine Pass (x2) i z Ingleside.

26.06. wyp. po załadunku z Freeport. Początkową i nieśpieszną, wraz z zakosami, część marszruty LK Knutsen OAS, opisałem uprzednio [DES i FOB - wozi się]. Dalej było nie mniej intrygująco: po przejściu Cieśniny Gibraltarskiej(13/14.07.), popłynął na redę Skagen, gdzie kotwiczył w dn.19-25.07. Z Kattegatu 25.07. przestawił się na redę … stoczni FAYARD A/S w Lindø-Munkebo, przy Wielkim Bełcie. Ta stocznia m.in. remontuje metanowce, np. klasy Yamalmax - obecnie trwa przegląd klasowy Georgiy Brusilov! Konsekwencją było zdanie i ponowne zatrudnienie pilota na przerwane przejście Cieśnin Duńskich.*
Wpłynął 30.07./h0820, prosto z marszu. Wypłynął 31.07./h1130.

↓ [akapit poniżej, to nie jest cytat z folderu biura podróży z opisem atlantyckiej wycieczki sanatoryjnym statkiem!]
Przepłynięcie w poprzek Zatoki Meksykańskiej, przy Kubie, wokół Florydy i Bahamów, z przejściem Trójkąta Bermudzkiego, następnie przez Azory, do Zatoki Gibraltarskiej z postojem, oraz wypłynięcie na Morze Alborańskie, z ponownym przejściem Cieśniny Gibraltarskiej, dalej przez La Manche, po Kattegat wraz z postojem przy Skagen, następnie przez Wielki Bełt (postój!) i poranne przejście Zat. Pomorskiej! A wszystko w 34 doby! Czyli w tyle dób ile trwa okrężna podróż metanowca na trasie: Zatoka Meksykańska (z ładunkiem) → Świnoujście / (pod balastem) → Zatoka Meksykańska!
Do porównania dowózki w tym samym okresie:
Energy Endeavour - Świnoujście wyp. 14.06. → Świnoujście zaw. 16.07. Obie dostawy z Sabine Pass - co 32 doby.
Flex Endeavour      - Świnoujście wyp. 25.06. → Kłajpeda zaw. 03.08. Obie dostawy z Sabine Pass - odstęp 39 dób.

*****  PiS

GG Knutsen OAS, LNG Ships Athena, LK Knutsen OAS, to metanowce tej samej klasy „174”/HHI z 2023/2021/2022, które w okresie 01.07.-31.07. (w 1 miesiąc!) zrealizowały dostawę spotów od Freeport LNG Development, oraz stosownie i kolejno dowiozły:
 

1013 GWh/[236.]/FOB,          1071 GWh/[240.]/DES,          1077 GWh/[242.]/FOB,
[ten sam wytwórca i zbliżone momenty załadunku minimalizują różnice kaloryczne LNG wśród dostaw]
lub 152,1 / 161 / 162 tys.m3 LNG,
lub 66 / 70 / 70 tys. ton LNG.

Porównując. „Nasze” metanowce pływają z efektywnością czasową ok. 63% i ładunkową … wreszcie sensowną! [o poprzednim niedoładowaniu] WOZI się - to polska racja stanu!

Wacław Sałaban, sierpień 2023 roku.

PS Biuro Prasowe PGNiG-Orlen-ik 0-bajtka zaczęło nowe liczenie: „Była to już 4. dostawa zrealizowana gazowcem z floty Grupy ORLEN.” (info/zliczenie z 31.07.).
No to: „wy” macie już 2 wyczarterowane metanowce i zrealizowały wtedy 5-tą dostawę (4+1), a poprzednie 2 czarterowane LNGC zrealizowały 15 dostaw (9+6). Czyli ZERO sensowności w tym stwierdzeniu! A o profesjonalizmie … .

PPS Natomiast istotnością dostawy [242.], czym należało się chwalić, było przekroczenie wielkości miesięcznego importu >7 TWh (7013 GWh), co jest rekordem wśród miesięcy z 6-cioma dost. Jedyny z 7-ma, tj. XII-2022, osiągnął 7808 GWh

* Po co ów prawie 4-dobowy postój „naszego” LNGC? Zlecona naprawka gwarancyjna? Po rozładunku, ponownie zatrzymał się przy Wielkim Bełcie i nadal tam kotwiczy … .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,