piątek, 18 sierpnia 2023

Płynie Vivirt City LNG - 100. debiutujący metanowiec w Świnoujściu

Na szczęście, nie jest to trywialna jednostka (dla mało kogo będzie to atrakcja - bo nie „nasza”!), ale jest poprzedzającą „nasze” ze stoczni HSHI. Jest 15-tym powstałym 174000-HSHI (XII-2021) - nr stoczniowy 8025. „Nasze” będą domykać 30-tkę (nr 8148-8149) i zostaną przekazane do eksploatacji na przełomie lat 2023/24.

Vivirt City LNG będzie w Świnoujściu pierwszym 174000-HSHI o długość 299 m - dokładnie jak przyszłe „nasze” metanowce. Dotychczas bywające w gazoporcie 174000-HSHI, tj. Flex Aurora (x2) i Flex Vigilant (x1) mają długość 297 m! To jest istotne!

Ta różnica (w ramach jednostek z tej samej stoczni!) spowodowana jest innym kształtem dziobów, tzn. stew i gruszek dziobowych. Vivirt City LNG (299m) ma kliprowy dziób ze smukłą gruszką, natomiast Flex-y (297m) mają grubo-ciosaną stewę dziobową z toporną gruchą! Były/są budowane jednocześnie! Te różnice podtypów łatwo dostrzec na zdjęciach tych jednostek w stanie stoczniowym, tzn. bez załadunku i bez balastu, czyli z wynurzoną gruszką dziobową! Nie znam powodów tej różnicy kadłubowej. Różne długości metanowców 174-HSHI, podawane przez różne źródła, nie są błędem z definicji! Już kiedyś deklarowałem; w stosownym momencie opublikuję szczegółowe opracowanie o LNGC typoszeregu „174-HSHI/HHI”.


Na obu zdjęciach ukazane są wszystkie charakterystyczne elementy dla konstrukcji 174000-HSHI,
różniące się od podtypu 174000-HHI (inna stocznia!), czyli od metanowców LK/GG Knutsen OAS.

Vivirt City LNG - ETA 01.09. i przypłynie z ładunkiem z Sabine Pass (zał. 12-14.08.). Uprzednio zrealizował dostawę współdzieloną z Hackberry do Brazylii i Argentyny (Pecem/ Escobar) - trwa zima!
Armatorem tego LNGC jest H-Line Shipping Co.,Ltd. z Korei Południowej i jest czarterowy przez holenderski Vitol - pośrednik handlowy na światowym rynku z siedzibami w Rotterdamie i…Genewie.
To komplikuje kwalifikację płynącej dostawy do Świnoujścia: czy to spot od Vitol wyprodukowany w Sabine Pass, czy ładunek kontraktowy od Cheniere? Wyjaśni to podsumowanie i analiza roku 2023!

***** PiS

Będzie to również 100-ny ładunek z … (?). Generalnie IX-2023 będzie miesiącem obfitym w równo-liczbowe, różne wymiary importu LNG realizowanego przez Terminal Świnoujście. Kolejno nastąpią szczególne zawinięcia: na początek 2x po „100”, oraz w 2-giej połowie miesiąca „250” i „300”.
Więcej szczegółów w kolejnych wpisach.

Z lubością obserwuję inne media żonglujące takimi szczególnymi danymi statystycznymi bez podania źródła ich pozyskania!
Od zawsze na dole witryny MORSKOSCI!!, jest zamieszczone stosowne zaproszenie do korzystania z zawartych danych + … (bo obowiązek podania źródła informacji to jedna z … dobrych praktyk).

Wacław Sałaban, sierpień 2023 roku.

PS Zawinięcie Vivirt City LNG ETA 01.09., poprzedzą odwiedziny Global Sealine ETA 27.08. - powtórne, tym razem ładunek z Ingleside (10-11.08.). Będzie to domknięcie chudego sierpnia z 2-ma dostawami katarskimi (razem w VIII: 3+1-na przekierowana do Rotterdamu). Po „zagęszczeniu” katarskim, nastąpi intensyfikacja zwózki z USA.
Tu polecam analizę dr. Piotra SyryczyńskiegoDlaczego Amerykanie sprzedają gaz tak tanio?”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,