Q-
Flex
|
miesiąc, rok
oddania do
eksploatacji
|
nazwa metanowca
|
ilość zawinięć
do Świnoujścia
na 06.12.2024 |
stocznie:
HHIx8; SHIx7;
DSME x16 |
historyczni
czarterobiorcy
|
nominalna
pojemność
w m3
|
MMSI / bandera
538_W.Marshala
308-311_Bahamy
|
1
|
XI
2007
|
Al
Gattara
|
6
|
HHI
|
Qatargas
|
216 280
|
538002917
|
2
|
XI
2007
|
Tembek
|
8
|
SHI
|
Qatargas
|
216 200
|
538002921
|
3
|
X
2007
|
Al
Safliya
|
3
|
DSME
|
Qatargas
|
210 100
|
308171000
|
4
|
X
2007
|
Al
Ruwais
|
6
|
DSME
|
Qatargas
|
210 100
|
309904000
|
5
|
I
2008
|
Al
Gharrafa
|
5
|
HHI
|
Qatargas
|
216 224
|
538002920
|
6
|
I
2008
|
Al
Oraiq
|
8
|
DSME
|
RasGas
|
210 198
|
538003072
|
7
|
I
2008
|
Murwab
|
2
|
DSME
|
RasGas
|
210 174
|
538003100
|
8
|
I
2008
|
Al
Ghariya
|
4
|
DSME
|
Qatargas
|
210 100
|
308248000
|
9
|
I
2008
|
Duhail
|
6
|
DSME
|
Qatargas
|
210 100
|
309599000
|
10
|
I
2008
|
Al
Shamal
|
6
|
SHI
|
RasGas
|
217 000
|
309781000
|
11
|
II
2008
|
Al
Hamla
|
8
|
SHI
|
Qatargas
|
216 200
|
538002922
|
12
|
IV
2008
|
Al
Thumama
|
1
|
HHI
|
RasGas
|
216 235
|
538003018
|
13
|
V
2008
|
Al
Aamriya
|
3
|
DSME
|
RasGas
|
210 168
|
538003099
|
14
|
V
2008
|
Al
Huwaila
|
10
|
SHI
|
RasGas
|
217 000
|
309255000
|
15
|
VI
2008
|
Al
Sahla
|
2
|
HHI
|
RasGas
|
216 164
|
538003019
|
16
|
VI
2008
|
Al
Kharsaah
|
3
|
SHI
|
RasGas
|
217 000
|
309333000
|
17
|
VII
2008
|
Al
Khuwair
|
6
|
SHI
|
RasGas
|
217 000
|
311000140
|
18
|
VIII
2008
|
Fraiha
|
3
|
DSME
|
RasGas
|
210 152
|
538003101
|
19
|
IX
2008
|
Al
Utouriya
|
4
|
HHI
|
RasGas
|
216 203
|
538003020
|
20
|
IX
2008
|
UmmAl Amad
|
2
|
DSME
|
RasGas
|
210 157
|
538003073
|
21
|
I
2009
|
Al
Rekayyat
|
2
|
HHI
|
Qatargas
|
216 200
|
538003347
|
22
|
II
2009
|
AlSheehaniya
|
7
|
DSME
|
Qatargas
|
210 166
|
538003364
|
23
|
III
2009
|
Mesaimeer
|
4
|
HHI
|
Qatargas
|
216 200
|
538003360
|
24
|
III
2009
|
Al
Sadd
|
4
|
DSME
|
Qatargas
|
210 162
|
538003361
|
25
|
IV
2009
|
AlGhashamiya
|
8
|
SHI
|
Qatargas
|
217 330
|
538003353
|
26
|
IV
2009
|
Onaiza
|
3
|
DSME
|
Qatargas
|
210 150
|
538003363
|
27
|
VI
2009
|
Al
Kharaitiyat
|
5
|
HHI
|
Qatargas
|
216 200
|
538003352
|
28
|
X
2009
|
Al
Khattiya
|
6
|
DSME
|
Qatargas
|
210
100
|
538003350
|
29
|
X
2009
|
Al
Karaana
|
3
|
DSME
|
Qatargas
|
210
100
|
538003358
|
30
|
XI
2009
|
Al
Nuaman
|
10
|
DSME
|
Qatargas
|
210
100
|
538003351
|
31
|
I
2010
|
Al
Bahiya
|
3
|
DSME
|
Qatargas
|
210 100
|
538003349
|
Kolejność pierwszych dwóch
jednostek Q-Flex jest wg. faktycznego załadunku pierwszych dwóch dostaw.
Do podanych w tabeli miesięcy
przekazania przez stocznię (oddania do eksploatacji) należy mieć ograniczone
zaufanie (+/- 1 miesiąc). Natomiast kolejność w ramach tych samych miesięcy
jest wg. narastania MMSI. W stoczniach odbywały się grupowe przekazania po 2-3 (4?)
jednostki.
Podobnie należy z ostrożnością odnosić
się do nominalnych pojemności. Zaprezentowane dane są pobrane z kwartalnych
sprawozdań spółki Nakilat, w latach 2007-2010. Ale w kolejnych opracowaniach zdarzały
się różnice w danych (+/- 0,5 tys.m3).
Precyzyjną weryfikację danych
utrudniają przeróżne udziały właścicielskie światowych koncernów w
poszczególnych jednostkach, które dodatkowo, notorycznie, ulegają zmianom i
modyfikacjom.
Oznaczenie stoczni
południowokoreańskich:
HHI - Hyundai Heavy Industries
w Ulsan (tu powstał pierwszy Q-Flex - Al Gattara),
SHI - Samsung Heavy Industries
na Geoje Island (tu powstała niejednorodna grupa Q-Flex: 2+4+1, więcej o tym
będzie poniżej),
DSME - Daewoo Shipbuilding
& Marine Engineering na Geoje Island (tu powstał ostatni Q-Flex).
Niejednorodności Q-Flex z SHI:
- jednostki Tembek i Al Hamla,
jako wyjątki, mają identyczny kształt pawęży jak jednostki z HHI, a wraz z Al
Gattara, Al Gharrafa z HHI, mają dodatkowy wspólny wyróżnik dla tej czwórki - zainstalowane
na rufie zrzutowe szalupy ratunkowe. O różnicach w podtypach jednostek jest
poniżej.
- Al Ghashamiya ma największą
ładowność wśród Q-Flex, gdyż jest wersją ze stoczni Samsung, dodatkowo jest
szczególnym egzemplarzem kończącym serię Q-Flex w SHI i budowany był w trakcie
realizacji połowy głównego zamówienia na 11 Q-Max.
W konsekwencji
zastosowania pewnych rozwiązań z tych większych jednostek, stał się
największym w nominalnej pojemności wśród jednostek Q-Flex. Ma jako jedyny
Q-Flex nadbudówkę maszynowni z otworami wentylacyjnym (czerpniami) zlokalizowanymi w tylnej ścianie nadbudówki (rozwiązanie z Q-Max), a nie typowo dla Q-Flex w
bocznych (burtowych) ścianach.
Max
|
miesiąc, rok
oddania do
eksploatacji
|
nazwa metanowca
(FSRU)
|
stocznie:
SHI x11,
DSME x3+1
|
nominalna
pojemność
w
m3
|
MMSI / bandera
538_
Wyspy Marshala
311_ Bahamy
|
1
|
IX
2008
|
Mozah
|
SHI
|
267 335
|
538003212
|
2
|
XI
2008
|
Umm
Slal
|
SHI
|
267 335
|
538003300
|
3
|
XII
2008
|
Al
Ghuwairiya
|
DSME
|
263 249
|
538003293
|
4
|
XII
2008
|
Bu Samra
|
SHI
|
267 335
|
538003301
|
5
|
I
2009
|
Lijmiliya
|
DSME
|
261 700
|
538003294
|
6
|
II
2009
|
Al Samriya
|
DSME
|
261 700
|
538003295
|
7
|
II
2009
|
Al Mayeda
|
SHI
|
267 335
|
538003356
|
8
|
III
2009
|
Mekaines
|
SHI
|
267 335
|
538003365
|
9
|
V
2009
|
Al Mafyar
|
SHI
|
267 335
|
538003357
|
10
|
X
2009
|
Al Dafna (jedyny
w RasGas)
|
SHI
|
266 366
|
538003355
|
11
|
XI
2009
|
Shagra
|
SHI
|
266 398
|
538003348
|
12
|
III
2010
|
Zarga
|
SHI
|
266 433
|
538003346
|
13
|
V
2010
|
Aamira
|
SHI
|
266 236
|
538003354
|
14
|
VIII
2010
|
Rasheeda
|
SHI
|
266 276
|
538003362
|
15
|
2017
|
Bauhinia Spirit MOL FSRU Challenger (do 2023)
|
DSME
|
263
000
|
311000505
|
Metanowce Q-Max (jest to
odniesienie do maksymalnej wielkości metanowca w terminalu Ras Laffen) mają różne
szerokości: 53,80-53,83m ma 11 jednostek z SHI, 55,00-55,03m mają 3 z DSME.
Rasheeda, ostatni metanowiec Q-Max,
podczas przeglądu klasowego w stoczni w Ras Laffan w 2016 roku, został poddany modernizacji silników do używania
dwóch paliw; oleju napędowego i LNG.
Al Dafna był jedynym Q-Max
pływającym w czarterze RasGas.
MOL FSRU CHALLENGER (IMO 9713105), armator Mitsui O.S.K Lines. Ten największy FSRU został zamówiony i zbudowany jako GNL del Plata dla przerwanego projektu FSRU w Montevideo w Urugwaju, który miał zostać uruchomiony na początku 2018 z 20-letnim czarterem tego największego na Świecie FSRU. Z braku postępu w budowie infrastruktury terminalowej, w tym falochronu osłonowego o długości 1,5 km, projekt został porzucony. Po zmianie nazwy (II p. 2017) na MOL FSRU CHALLENGER, docelowo, pod koniec 2020 zostanie na stałe zacumowany jako FSRU w budowanym terminalu LNG w Hongkongu. Obecnie przejściowo pracuje jako FSRU w tureckim Dörtyol. 02-03.01.2019 r, przyjął pierwszy ładunek LNG dowieziony przez Q-Flex Al Sadd. MOL FSRU CHALLENGER jest jedynym FSRU mogącym przyjmować cały ładunek dowieziony przez jednostkę Q-Flex.
Aktualizacja w MOL FSRU Challenger i LNG Croatia i cd. (22.12.): po kilkumiesięcznym kotwiczeniu na redach Singapuru w oczekiwaniu na(?) i po remoncie w Pasir Gudang, Malezja-Johor (tuż przy Singapurze), na początku XI 2021 wypłynął na zachód przez Kanał Sueski (19.11.) do …Sabine Pass (załadunek 07-10.12.). Obecnie trawersuje Atlantyk na wschód, ale nie wiadomo, czy jako LNGC, czy płynie z ładunkiem jako FSRU do docelowego portu cumowania? Coś rola bycia FSRU nie wypala tej jednostce od momentu powstania. A może w tej roli zawinie do Zatoki Gdańskiej? → Gaz-System uruchomił procedurę Open Season i trwa weryfikacja zainteresowania rynku planowanym terminalem pływającym LNG w Zatoce Gdańskiej.
MOL FSRU CHALLENGER (IMO 9713105), armator Mitsui O.S.K Lines. Ten największy FSRU został zamówiony i zbudowany jako GNL del Plata dla przerwanego projektu FSRU w Montevideo w Urugwaju, który miał zostać uruchomiony na początku 2018 z 20-letnim czarterem tego największego na Świecie FSRU. Z braku postępu w budowie infrastruktury terminalowej, w tym falochronu osłonowego o długości 1,5 km, projekt został porzucony. Po zmianie nazwy (II p. 2017) na MOL FSRU CHALLENGER, docelowo, pod koniec 2020 zostanie na stałe zacumowany jako FSRU w budowanym terminalu LNG w Hongkongu. Obecnie przejściowo pracuje jako FSRU w tureckim Dörtyol. 02-03.01.2019 r, przyjął pierwszy ładunek LNG dowieziony przez Q-Flex Al Sadd. MOL FSRU CHALLENGER jest jedynym FSRU mogącym przyjmować cały ładunek dowieziony przez jednostkę Q-Flex.
Aktualizacja w MOL FSRU Challenger i LNG Croatia i cd. (22.12.): po kilkumiesięcznym kotwiczeniu na redach Singapuru w oczekiwaniu na(?) i po remoncie w Pasir Gudang, Malezja-Johor (tuż przy Singapurze), na początku XI 2021 wypłynął na zachód przez Kanał Sueski (19.11.) do …Sabine Pass (załadunek 07-10.12.). Obecnie trawersuje Atlantyk na wschód, ale nie wiadomo, czy jako LNGC, czy płynie z ładunkiem jako FSRU do docelowego portu cumowania? Coś rola bycia FSRU nie wypala tej jednostce od momentu powstania. A może w tej roli zawinie do Zatoki Gdańskiej? → Gaz-System uruchomił procedurę Open Season i trwa weryfikacja zainteresowania rynku planowanym terminalem pływającym LNG w Zatoce Gdańskiej.
***** ***
Jednostki powstające w stoczniach południowokoreańskich mają
swoje charakterystyczne różnice w kształtach kadłuba, umożliwiające skuteczne
ich rozróżnianie.
1. Trzy
różne kształty pawęży:
2. Dwa
różne kształty dziobowych części pokryw zbiorników.
Wyróżnik
skuteczny dla rozpoznania Q-Flex z DSME.
3. Różne
kształty gruszek dziobowych.
Trzecim wyróżnikiem
umożliwiającym rozróżnienie podtypów Q-Flex/Max są kształty gruszek dziobowych,
ale zasadniczo są one pod wodą :-) Klasyczne o kształcie solidnego tarana mają
jednostki Q-Flex/Max powstałe w HHI/SHI, natomiast gruszki dziobowe z zadartym
ku górze czubem zdradzają rodowód z DSME.
4. Malowanie
kominów.
Przed wchłonięciem spółki
RasGas przez Qatargas, jednostki pływające w zarządach tych podmiotów miały
własne znaki armatorskie na kominach. Po połączeniu (wchłonięciu) znaki usunięto
pozostawiając malowanie tła w stosownej kolorystyce: beżowo-pomarańczowej
(Qatargas) i białej RasGas.
Końcowe uwagi:
- rozróżnienie jednostek z HHI
i SHI bez widoku rufy jest trudne, czasami niemożliwe.
- rozróżnienie 4 wspomnianych
jednostek Tembek, Al Hamla (SHI) oraz Al Gattara, Al Gharrafa (HHI), mających zainstalowane szalupy
zrzutowe na rufie, nawet z widokiem na rufę, jest bardzo trudne.
- charakterystyczne kształty konstrukcji metanowców, specyficzne dla poszczególnych stoczni,
dotyczą nie tylko serii Q-Flex/Max, są również istotnym wyróżnikiem u innych zbudowanych
typów gazowców LNG. Także inne stocznie mają swoje charakterystyczne np. kształty
budowanych pawęży.
ws
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,