6. Największe metanowce Q-Flex/Q-Max


Q-
Flex
miesiąc, rok
oddania do
eksploatacji
nazwa metanowca

ilość zawinięć
do Świnoujścia na 16.10.2019
stocznie:
HHIx8; SHIx7; DSME x16
historyczni
czartero-biorcy
nominalna
pojemność
w m3
MMSI / bandera
538_W.Marshala
308-311_Bahamy
 1
XI 2007
Al Gattara
2
HHI
Qatargas
216 280
538002917
 2
XI 2007
Tembek
2
SHI
Qatargas
216 200
538002921
 3
X 2007
Al Safliya
-
DSME
Qatargas
210 100
308171000
 4
X 2007
Al Ruwais
3
DSME
Qatargas
210 100
309904000
 5
  I 2008
Al Gharrafa
2
HHI
Qatargas
216 224
538002920
 6
I 2008
Al Oraiq
1
DSME
RasGas
210 198
538003072
 7
I 2008
Murwab
1
DSME
RasGas
210 174
538003100
 8
I 2008
Al Ghariya
1
DSME
Qatargas
210 100
308248000
 9
I 2008
Duhail
1
DSME
Qatargas
210 100
309599000
10
I 2008
Al Shamal
3
SHI
RasGas
217 000
309781000
11
II 2008
Al Hamla
4
SHI
Qatargas
216 200
538002922
12
IV 2008
Al Thumama
-
HHI
RasGas
216 235
538003018
13
V 2008
Al Aamriya
1
DSME
RasGas
210 168
538003099
14
V 2008
Al Huwaila
2
SHI
RasGas
217 000
309255000
15
VI 2008
Al Sahla
-
HHI
RasGas
216 164
538003019
16
VI 2008
Al Kharsaah
-
SHI
RasGas
217 000
309333000
17
VII 2008
Al Khuwair
4
SHI
RasGas
217 000
311000140
18
VIII 2008
Fraiha
-
DSME
RasGas
210 152
538003101
19
IX 2008
Al Utouriya
1
HHI
RasGas
216 203
538003020
20
IX 2008
Umm Al Amad
1
DSME
RasGas
210 157
538003073
21
I 2009
Al Rekayyat
-
HHI
Qatargas
216 200
538003347
22
II 2009
Al Sheehaniya
4 - w drodze
DSME
Qatargas
210 166
538003364
23
III 2009
Mesaimeer
2
HHI
Qatargas
216 200
538003360
24
III 2009
Al Sadd
1
DSME
Qatargas
210 162
538003361
25
IV 2009
Al Ghashamiya
3
SHI
Qatargas
217 330
538003353
26
IV 2009
Onaiza
2
DSME
Qatargas
210 150
538003363
27
VI 2009
Al Kharaitiyat
3
HHI
Qatargas
216 200
538003352
28
X 2009
Al Khattiya
2
DSME
Qatargas
210 100
538003350
29
X 2009
Al Karaana
-
DSME
Qatargas
210 100
538003358
30
XI 2009
Al Nuaman
8
DSME
Qatargas
210 100
538003351
31
I 2010
Al Bahiya
1 - w drodze
DSME
Qatargas
210 100
538003349

Kolejność pierwszych dwóch jednostek Q-Flex jest wg. faktycznego załadunku pierwszych dwóch dostaw.
Do podanych w tabeli miesięcy przekazania przez stocznię (oddania do eksploatacji) należy mieć ograniczone zaufanie (+/- 1 miesiąc). Natomiast kolejność w ramach tych samych miesięcy jest wg. narastania MMSI. W stoczniach odbywały się grupowe przekazania po 2-3 (4?) jednostki.

Podobnie należy z ostrożnością odnosić się do nominalnych pojemności. Zaprezentowane dane są pobrane z kwartalnych sprawozdań spółki Nakilat, w latach 2007-2010. Ale w kolejnych opracowaniach zdarzały się różnice w danych (+/- 0,5 tys.m3).
Precyzyjną weryfikację danych utrudniają przeróżne udziały właścicielskie światowych koncernów w poszczególnych jednostkach, które dodatkowo, notorycznie, ulegają zmianom i modyfikacjom.   

Oznaczenie stoczni południowokoreańskich:
HHI - Hyundai Heavy Industries w Ulsan (tu powstał pierwszy Q-Flex - Al Gattara),
SHI - Samsung Heavy Industries na Geoje Island (tu powstała niejednorodna grupa Q-Flex: 2+4+1, więcej o tym będzie poniżej),
DSME - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na Geoje Island (tu powstał ostatni Q-Flex).

Niejednorodności Q-Flex z SHI:
- jednostki Tembek i Al Hamla, jako wyjątki, mają identyczny kształt pawęży jak jednostki z HHI, a wraz z Al Gattara, Al Gharrafa z HHI, mają dodatkowy wspólny wyróżnik dla tej czwórki - zainstalowane na rufie zrzutowe szalupy ratunkowe. O różnicach w podtypach jednostek jest poniżej.
- Al Ghashamiya ma największą ładowność wśród Q-Flex, gdyż jest wersją ze stoczni Samsung, dodatkowo jest szczególnym egzemplarzem kończącym serię Q-Flex w SHI i budowany był w trakcie realizacji połowy głównego zamówienia na 11 Q-Max.
W konsekwencji  zastosowania pewnych rozwiązań z tych większych jednostek, stał się największym w nominalnej pojemności wśród jednostek Q-Flex. Ma jako jedyny Q-Flex nadbudówkę maszynowni z otworami wentylacyjnym (czerpniami) zlokalizowanymi w tylnej ścianie nadbudówki (rozwiązanie z Q-Max), a nie typowo dla Q-Flex w bocznych (burtowych) ścianach.

 Q-
Max
miesiąc, rok
oddania do
eksploatacji
nazwa metanowca
(FSRU)
stocznie:
SHI x11,
DSME x3 i 1
nominalna
pojemność
w m3
MMSI / bandera
538_ Wyspy Marshala
311_ Bahamy
 1
IX 2008
Mozah 
SHI
267 335
538003212
 2
XI 2008
Umm Slal
SHI
267 335
538003300
 3
XII 2008
Al Ghuwairiya
DSME
263 249
538003293
 4
XII 2008
Bu Samra
SHI
267 335
538003301
 5
I 2009
Lijmiliya
DSME
261 700
538003294
 6
II 2009
Al Samriya
DSME
261 700
538003295
 7
II 2009
Al Mayeda
SHI
267 335
538003356
 8
III 2009
Mekaines
SHI
267 335
538003365
 9
V 2009
Al Mafyar
SHI
267 335
538003357
10
X 2009
Al Dafna  (jedyny w RasGas)
SHI
266 366
538003355
11
XI 2009
Shagra
SHI
266 398
538003348
12
III 2010
Zarga
SHI
266 433
538003346
13
V 2010
Aamira
SHI
266 236
538003354
14
VIII 2010
Rasheeda
SHI
266 276
538003362
15
2017
MOL FSRU CHALLENGER
DSME
263 000
311000505

Metanowce Q-Max (jest to odniesienie do maksymalnej wielkości metanowca w terminalu Ras Laffen) mają różne szerokości: 53,80-53,83m ma 11 jednostek z SHI, 55,00-55,03m mają 3 z DSME.

Rasheeda, ostatni metanowiec Q-Max, podczas przeglądu klasowego w stoczni w Ras Laffan w 2016 roku, został  poddany modernizacji silników do używania dwóch paliw; oleju napędowego i LNG.

Al Dafna był jedynym Q-Max pływającym w czarterze RasGas.

MOL FSRU CHALLENGER (IMO 9713105), armator Mitsui O.S.K Lines. Ten największy FSRU został zamówiony i zbudowany jako GNL del Plata dla przerwanego projektu FSRU w Montevideo w Urugwaju, który miał zostać uruchomiony na początku 2018 z 20-letnim czarterem tego największego na Świecie FSRU. Z braku postępu w budowie infrastruktury terminalowej, w tym falochronu osłonowego o długości 1,5 km, projekt został porzucony. Po zmianie nazwy (II p. 2017) na MOL FSRU CHALLENGER, docelowo, pod koniec 2020 zostanie na stałe zacumowany jako FSRU w budowanym terminalu LNG w Hongkongu. Obecnie przejściowo pracuje jako FSRU w tureckim Dörtyol. Wyjątkowo, 02-03.01.2019 r, przyjął katarski ładunek LNG dowieziony przez Al Sadd. MOL FSRU CHALLENGER jest jedynym FSRU mogącym przyjmować cały ładunek dowieziony przez jednostkę Q-Flex.

* * * * *

Jednostki powstające w stoczniach południowokoreańskich mają swoje charakterystyczne różnice w kształtach kadłuba, umożliwiające skuteczne ich rozróżnianie.

1. Trzy różne kształty pawęży:
Najmocniejszy wyróżnik dla rozróżnienia trzech podtypów.


2. Dwa różne kształty dziobowych części pokryw zbiorników
 Wyróżnik skuteczny dla rozpoznania Q-Flex z DSME.


3. Różne kształty gruszek dziobowych.
Trzecim wyróżnikiem umożliwiającym rozróżnienie podtypów Q-Flex/Max są kształty gruszek dziobowych, ale zasadniczo są one pod wodą :-) Klasyczne o kształcie solidnego tarana mają jednostki Q-Flex/Max powstałe w HHI/SHI, natomiast gruszki dziobowe z zadartym ku górze czubem zdradzają rodowód z DSME.

4. Malowanie kominów.

Przed wchłonięciem spółki RasGas przez Qatargas, jednostki pływające w zarządach tych podmiotów miały własne znaki armatorskie na kominach. Po połączeniu (wchłonięciu) znaki usunięto pozostawiając malowanie tła w stosownej kolorystyce: beżowo-pomarańczowej (Qatargas) i białej RasGas.  


Końcowe uwagi:
- rozróżnienie jednostek z HHI i SHI bez widoku rufy jest trudne, czasami niemożliwe.
- rozróżnienie 4 wspomnianych jednostek Tembek, Al Hamla (SHI) oraz Al Gattara, Al Gharrafa (HHI), mających zainstalowane szalupy zrzutowe na rufie, nawet z widokiem na rufę, jest bardzo trudne.
- charakterystyczne kształty konstrukcji metanowców, specyficzne dla poszczególnych stoczni, dotyczą nie tylko serii Q-Flex/Max, są również istotnym wyróżnikiem u innych zbudowanych typów gazowców LNG. Także inne stocznie mają swoje charakterystyczne np. kształty budowanych pawęży.


ws


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,