Q- 
Flex 
 | 
  
miesiąc, rok 
oddania do 
eksploatacji 
 | 
  
nazwa metanowca 
 | 
  
ilość zawinięć  
do Świnoujścia 
na 01.11.2025  | 
  
stocznie:
   
HHIx8; SHIx7;  
DSME x16  | 
  
historyczni 
czarterobiorcy 
 | 
  
nominalna  
pojemność 
w m3 
 | 
  
MMSI / bandera 
538_W.Marshala 
308-311_Bahamy 
 | 
 
 1 
 | 
  
XI
  2007 
 | 
  
Al
  Gattara  
 | 
  6 
 | 
  
HHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 280 
 | 
  
538002917 
 | 
 
 2 
 | 
  
XI
  2007 
 | 
  
Tembek 
 | 
  8 
 | 
  
SHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 200 
 | 
  
538002921 
 | 
 
 3 
 | 
  
X
  2007 
 | 
  
Al
  Safliya 
 | 
  3 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 100 
 | 
  
308171000 
 | 
 
 4 
 | 
  
X
  2007 
 | 
  
Al
  Ruwais 
 | 
  6 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 100 
 | 
  
309904000 
 | 
 
 5 
 | 
  
  I
  2008 
 | 
  
Al
  Gharrafa 
 | 
  5 
 | 
  
HHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 224 
 | 
  
538002920 
 | 
 
 6 
 | 
  
I
  2008 
 | 
  
Al
  Oraiq 
 | 
  9 
 | 
  
DSME 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
210 198 
 | 
  
538003072 
 | 
 
 7 
 | 
  
I
  2008 
 | 
  
Murwab 
 | 
  2 
 | 
  
DSME 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
210 174 
 | 
  
538003100 
 | 
 
 8 
 | 
  
I
  2008 
 | 
  
Al
  Ghariya 
 | 
  4 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 100 
 | 
  
308248000 
 | 
 
 9 
 | 
  
I
  2008 
 | 
  
Duhail 
 | 
  6 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 100 
 | 
  
309599000 
 | 
 
10 
 | 
  
I
  2008 
 | 
  
Al
  Shamal 
 | 
  7 
 | 
  
SHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
217 000 
 | 
  
309781000 
 | 
 
11 
 | 
  
II
  2008 
 | 
  
Al
  Hamla 
 | 
  10 
 | 
  
SHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 200 
 | 
  
538002922 
 | 
 
12 
 | 
  
IV
  2008 
 | 
  
Al
  Thumama 
 | 
  
2 
 | 
  
HHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
216 235 
 | 
  
538003018 
 | 
 
13 
 | 
  
V
  2008 
 | 
  
Al
  Aamriya 
 | 
  3 
 | 
  
DSME 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
210 168 
 | 
  
538003099 
 | 
 
14 
 | 
  
V
  2008 
 | 
  
Al
  Huwaila  
 | 
  11 
 | 
  
SHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
217 000 
 | 
  
309255000 
 | 
 
15 
 | 
  
VI
  2008 
 | 
  
Al
  Sahla 
 | 
  2 
 | 
  
HHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
216 164 
 | 
  
538003019 
 | 
 
16 
 | 
  
VI
  2008 
 | 
  
Al
  Kharsaah 
 | 
  3 
 | 
  
SHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
217 000 
 | 
  
309333000 
 | 
 
17 
 | 
  
VII
  2008 
 | 
  
Al
  Khuwair  
 | 
  7 
 | 
  
SHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
217 000 
 | 
  
311000140 
 | 
 
18 
 | 
  
VIII
  2008 
 | 
  
Fraiha 
 | 
  4 
 | 
  
DSME 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
210 152 
 | 
  
538003101 
 | 
 
19 
 | 
  
IX
  2008 
 | 
  
Al
  Utouriya  
 | 
  4 
 | 
  
HHI 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
216 203 
 | 
  
538003020 
 | 
 
20 
 | 
  
IX
  2008 
 | 
  
UmmAl Amad 
 | 
  3 
 | 
  
DSME 
 | 
  
RasGas 
 | 
  
210 157 
 | 
  
538003073 
 | 
 
21 
 | 
  
I
  2009 
 | 
  
Al
  Rekayyat 
 | 
  
2 
 | 
  
HHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 200 
 | 
  
538003347 
 | 
 
22 
 | 
  
II
  2009 
 | 
  
AlSheehaniya 
 | 
  7 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 166 
 | 
  
538003364 
 | 
 
23 
 | 
  
III
  2009 
 | 
  
Mesaimeer
   
 | 
  4 
 | 
  
HHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 200 
 | 
  
538003360 
 | 
 
24 
 | 
  
III
  2009 
 | 
  
Al
  Sadd 
 | 
  4 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 162 
 | 
  
538003361 
 | 
 
25 
 | 
  
IV
  2009 
 | 
  
AlGhashamiya 
 | 
  10 
 | 
  
SHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
217 330 
 | 
  
538003353 
 | 
 
26 
 | 
  
IV
  2009 
 | 
  
Onaiza
   
 | 
  3 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 150 
 | 
  
538003363 
 | 
 
27 
 | 
  
VI
  2009 
 | 
  
Al
  Kharaitiyat 
 | 
  7 
 | 
  
HHI 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
216 200 
 | 
  
538003352 
 | 
 
28 
 | 
  
X
  2009 
 | 
  
Al
  Khattiya 
 | 
  6 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210
  100 
 | 
  
538003350 
 | 
 
29 
 | 
  
X
  2009 
 | 
  
Al
  Karaana 
 | 
  5 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210
  100 
 | 
  
538003358 
 | 
 
30 
 | 
  
XI
  2009 
 | 
  
Al
  Nuaman  
 | 
  10 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210
  100 
 | 
  
538003351 
 | 
 
31 
 | 
  
I
  2010 
 | 
  
Al
  Bahiya 
 | 
  3 
 | 
  
DSME 
 | 
  
Qatargas 
 | 
  
210 100 
 | 
  
538003349 
 | 
 
Kolejność pierwszych dwóch
jednostek Q-Flex jest wg. faktycznego załadunku pierwszych dwóch dostaw.
Do podanych w tabeli miesięcy
przekazania przez stocznię (oddania do eksploatacji) należy mieć ograniczone
zaufanie (+/- 1 miesiąc). Natomiast kolejność w ramach tych samych miesięcy
jest wg. narastania MMSI. W stoczniach odbywały się grupowe przekazania po 2-3 (4?)
jednostki. 
Podobnie należy z ostrożnością odnosić
się do nominalnych pojemności. Zaprezentowane dane są pobrane z kwartalnych
sprawozdań spółki Nakilat, w latach 2007-2010. Ale w kolejnych opracowaniach zdarzały
się różnice w danych (+/- 0,5 tys.m3). 
Precyzyjną weryfikację danych
utrudniają przeróżne udziały właścicielskie światowych koncernów w
poszczególnych jednostkach, które dodatkowo, notorycznie, ulegają zmianom i
modyfikacjom.   
Oznaczenie stoczni
południowokoreańskich: 
HHI - Hyundai Heavy Industries
w Ulsan (tu powstał pierwszy Q-Flex - Al Gattara), 
SHI - Samsung Heavy Industries
na Geoje Island (tu powstała niejednorodna grupa Q-Flex: 2+4+1, więcej o tym
będzie poniżej), 
DSME - Daewoo Shipbuilding
& Marine Engineering na Geoje Island (tu powstał ostatni Q-Flex).
Niejednorodności Q-Flex z SHI:
- jednostki Tembek i Al Hamla,
jako wyjątki, mają identyczny kształt pawęży jak jednostki z HHI, a wraz z Al
Gattara, Al Gharrafa z HHI, mają dodatkowy wspólny wyróżnik dla tej czwórki - zainstalowane
na rufie zrzutowe szalupy ratunkowe. O różnicach w podtypach jednostek jest
poniżej.
- Al Ghashamiya ma największą
ładowność wśród Q-Flex, gdyż jest wersją ze stoczni Samsung, dodatkowo jest
szczególnym egzemplarzem kończącym serię Q-Flex w SHI i budowany był w trakcie
realizacji połowy głównego zamówienia na 11 Q-Max. 
W konsekwencji 
zastosowania pewnych rozwiązań z tych większych jednostek, stał się
największym w nominalnej pojemności wśród jednostek Q-Flex. Ma jako jedyny
Q-Flex nadbudówkę maszynowni z otworami wentylacyjnym (czerpniami) zlokalizowanymi w tylnej ścianie nadbudówki (rozwiązanie z Q-Max), a nie typowo dla Q-Flex w
bocznych (burtowych) ścianach.
Max 
 | 
  
miesiąc, rok 
oddania do 
eksploatacji 
 | 
  
nazwa metanowca  
(FSRU) 
 | 
  
stocznie: 
SHI x11, 
DSME x3+1 
 | 
  
nominalna
   
pojemność 
w
  m3 
 | 
  
MMSI / bandera 
538_
  Wyspy Marshala 
311_ Bahamy 
 | 
 
 1 
 | 
  
IX
  2008 
 | 
  
Mozah  
 | 
  
SHI 
 | 
  
267 335 
 | 
  
538003212 
 | 
 
 2 
 | 
  
XI
  2008 
 | 
  
Umm
  Slal 
 | 
  
SHI 
 | 
  
267 335 
 | 
  
538003300 
 | 
 
 3 
 | 
  
XII
  2008 
 | 
  
Al
  Ghuwairiya 
 | 
  
DSME 
 | 
  
263 249 
 | 
  
538003293 
 | 
 
 4 
 | 
  
XII
  2008 
 | 
  
Bu Samra 
 | 
  
SHI 
 | 
  
267 335 
 | 
  
538003301 
 | 
 
 5 
 | 
  
I
  2009 
 | 
  
Lijmiliya 
 | 
  
DSME 
 | 
  
261 700 
 | 
  
538003294 
 | 
 
 6 
 | 
  
II
  2009 
 | 
  
Al Samriya 
 | 
  
DSME 
 | 
  
261 700 
 | 
  
538003295 
 | 
 
 7 
 | 
  
II
  2009 
 | 
  
Al Mayeda 
 | 
  
SHI 
 | 
  
267 335 
 | 
  
538003356 
 | 
 
 8 
 | 
  
III
  2009 
 | 
  
Mekaines 
 | 
  
SHI 
 | 
  
267 335 
 | 
  
538003365 
 | 
 
 9 
 | 
  
V
  2009 
 | 
  
Al Mafyar 
 | 
  
SHI 
 | 
  
267 335 
 | 
  
538003357 
 | 
 
10 
 | 
  
X
  2009 
 | 
  
Al Dafna  (jedyny
  w RasGas) 
 | 
  
SHI 
 | 
  
266 366 
 | 
  
538003355 
 | 
 
11 
 | 
  
XI
  2009 
 | 
  
Shagra 
 | 
  
SHI 
 | 
  
266 398 
 | 
  
538003348 
 | 
 
12 
 | 
  
III
  2010 
 | 
  
Zarga 
 | 
  
SHI 
 | 
  
266 433 
 | 
  
538003346 
 | 
 
13 
 | 
  
V
  2010 
 | 
  
Aamira 
 | 
  
SHI 
 | 
  
266 236 
 | 
  
538003354 
 | 
 
14 
 | 
  
VIII
  2010 
 | 
  
Rasheeda 
 | 
  
SHI 
 | 
  
266 276 
 | 
  
538003362 
 | 
 
15 
 | 
  
2017 
 | 
  
Bauhinia Spirit MOL FSRU Challenger (do 2023) 
 | 
  
DSME 
 | 
  
263
  000 
 | 
  
311000505 
 | 
 
Metanowce Q-Max (jest to
odniesienie do maksymalnej wielkości metanowca w terminalu Ras Laffen) mają różne
szerokości: 53,80-53,83m ma 11 jednostek z SHI, 55,00-55,03m mają 3 z DSME.
Rasheeda, ostatni metanowiec Q-Max,
podczas przeglądu klasowego w stoczni w Ras Laffan w 2016 roku, został  poddany modernizacji silników do używania
dwóch paliw; oleju napędowego i LNG.
Al Dafna był jedynym Q-Max
pływającym w czarterze RasGas.
MOL FSRU CHALLENGER (IMO 9713105), armator Mitsui O.S.K Lines. Ten największy FSRU został zamówiony i zbudowany jako GNL del Plata dla przerwanego projektu FSRU w Montevideo w Urugwaju, który miał zostać uruchomiony na początku 2018 z 20-letnim czarterem tego największego na Świecie FSRU. Z braku postępu w budowie infrastruktury terminalowej, w tym falochronu osłonowego o długości 1,5 km, projekt został porzucony. Po zmianie nazwy (II p. 2017) na MOL FSRU CHALLENGER, docelowo, pod koniec 2020 zostanie na stałe zacumowany jako FSRU w budowanym terminalu LNG w Hongkongu. Obecnie przejściowo pracuje jako FSRU w tureckim Dörtyol. 02-03.01.2019 r, przyjął pierwszy ładunek LNG dowieziony przez Q-Flex Al Sadd. MOL FSRU CHALLENGER jest jedynym FSRU mogącym przyjmować cały ładunek dowieziony przez jednostkę Q-Flex.
Aktualizacja w MOL FSRU Challenger i LNG Croatia i cd. (22.12.): po kilkumiesięcznym kotwiczeniu na redach Singapuru w oczekiwaniu na(?) i po remoncie w Pasir Gudang, Malezja-Johor (tuż przy Singapurze), na początku XI 2021 wypłynął na zachód przez Kanał Sueski (19.11.) do …Sabine Pass (załadunek 07-10.12.). Obecnie trawersuje Atlantyk na wschód, ale nie wiadomo, czy jako LNGC, czy płynie z ładunkiem jako FSRU do docelowego portu cumowania? Coś rola bycia FSRU nie wypala tej jednostce od momentu powstania. A może w tej roli zawinie do Zatoki Gdańskiej? → Gaz-System uruchomił procedurę Open Season i trwa weryfikacja zainteresowania rynku planowanym terminalem pływającym LNG w Zatoce Gdańskiej.
MOL FSRU CHALLENGER (IMO 9713105), armator Mitsui O.S.K Lines. Ten największy FSRU został zamówiony i zbudowany jako GNL del Plata dla przerwanego projektu FSRU w Montevideo w Urugwaju, który miał zostać uruchomiony na początku 2018 z 20-letnim czarterem tego największego na Świecie FSRU. Z braku postępu w budowie infrastruktury terminalowej, w tym falochronu osłonowego o długości 1,5 km, projekt został porzucony. Po zmianie nazwy (II p. 2017) na MOL FSRU CHALLENGER, docelowo, pod koniec 2020 zostanie na stałe zacumowany jako FSRU w budowanym terminalu LNG w Hongkongu. Obecnie przejściowo pracuje jako FSRU w tureckim Dörtyol. 02-03.01.2019 r, przyjął pierwszy ładunek LNG dowieziony przez Q-Flex Al Sadd. MOL FSRU CHALLENGER jest jedynym FSRU mogącym przyjmować cały ładunek dowieziony przez jednostkę Q-Flex.
Aktualizacja w MOL FSRU Challenger i LNG Croatia i cd. (22.12.): po kilkumiesięcznym kotwiczeniu na redach Singapuru w oczekiwaniu na(?) i po remoncie w Pasir Gudang, Malezja-Johor (tuż przy Singapurze), na początku XI 2021 wypłynął na zachód przez Kanał Sueski (19.11.) do …Sabine Pass (załadunek 07-10.12.). Obecnie trawersuje Atlantyk na wschód, ale nie wiadomo, czy jako LNGC, czy płynie z ładunkiem jako FSRU do docelowego portu cumowania? Coś rola bycia FSRU nie wypala tej jednostce od momentu powstania. A może w tej roli zawinie do Zatoki Gdańskiej? → Gaz-System uruchomił procedurę Open Season i trwa weryfikacja zainteresowania rynku planowanym terminalem pływającym LNG w Zatoce Gdańskiej.
*****  ***
Jednostki powstające w stoczniach południowokoreańskich mają
swoje charakterystyczne różnice w kształtach kadłuba, umożliwiające skuteczne
ich rozróżnianie.
1. Trzy
różne kształty pawęży:
2. Dwa
różne kształty dziobowych części pokryw zbiorników. 
 Wyróżnik
skuteczny dla rozpoznania Q-Flex z DSME.
3. Różne
kształty gruszek dziobowych.
Trzecim wyróżnikiem
umożliwiającym rozróżnienie podtypów Q-Flex/Max są kształty gruszek dziobowych,
ale zasadniczo są one pod wodą :-) Klasyczne o kształcie solidnego tarana mają
jednostki Q-Flex/Max powstałe w HHI/SHI, natomiast gruszki dziobowe z zadartym
ku górze czubem zdradzają rodowód z DSME.
4. Malowanie
kominów.
Przed wchłonięciem spółki
RasGas przez Qatargas, jednostki pływające w zarządach tych podmiotów miały
własne znaki armatorskie na kominach. Po połączeniu (wchłonięciu) znaki usunięto
pozostawiając malowanie tła w stosownej kolorystyce: beżowo-pomarańczowej
(Qatargas) i białej RasGas.  
Końcowe uwagi:
- rozróżnienie jednostek z HHI
i SHI bez widoku rufy jest trudne, czasami niemożliwe.
- rozróżnienie 4 wspomnianych
jednostek Tembek, Al Hamla (SHI) oraz Al Gattara, Al Gharrafa (HHI), mających zainstalowane szalupy
zrzutowe na rufie, nawet z widokiem na rufę, jest bardzo trudne.
- charakterystyczne kształty konstrukcji metanowców, specyficzne dla poszczególnych stoczni,
dotyczą nie tylko serii Q-Flex/Max, są również istotnym wyróżnikiem u innych zbudowanych
typów gazowców LNG. Także inne stocznie mają swoje charakterystyczne np. kształty
budowanych pawęży.
ws



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,