Cztery lata temu, w dniach 11-18.12.2015
roku, do świnoujskiego gazoportu zawinął pierwszy metanowiec, Al Nuaman - jednostka klasy Q-Flex, dowożąc pierwszy ładunek LNG
(katarski) do celów rozruchowych terminala.
Olimpiada od tego historycznego
zawinięcia Al Nuaman jest dobrym pretekstem dla artykułu o tytule Metanowce Q-Flex, gdyż ta klasa
dominuje w zawinięciach do Zatoki Pomorskiej. Na 76 dostaw ogółem, 56 dokonały
metanowce Q-Flex (24 różne jedn. oddane do eksploatacji w latach 2007-2009).
Pozostałe 20 dostaw
zrealizowały 3 jednostki z klasycznymi zbiornikami sferycznymi (7 ładunków) i
11 metanowców konwencjonalnych wielkościowo, ze zbiornikami membranowymi (13
ładunków), a wśród nich są 2 specjalistyczne FSRU, czasowo oddelegowane do
zwykłego rozwożenia LNG. Cała ta grupa 14 metanowców ma dużą rozpiętość wiekową:
2006 rok i lata 2013-2018.
Artykuł Metanowce Q-Flex ukazał się pierwotnie w BIZNESALERT w dniu
11.12.2019 roku pt. Wszystko
o metanowcach klasy Q-Flex (ANALIZA).
Aktualizacja 31.03.2021 r.: Przepraszam za pisanie dla i linkowanie do BiznesAlert.
Metanowce klasy Q-Flex
Metanowiec to rodzaj gazowca z
przeznaczeniem wyłącznie do transportu skroplonego gazu ziemnego (Liquefied Natural Gas) w temperaturze
poniżej -162oC, z ciśnieniem zbliżonym do atmosferycznego. Obecna
flota światowa termosów LNG liczy
około 500 jednostek. 90% tych statków to bardzo duże statki, znacznie swoją
wielkością wyróżniające się spośród innych gazowców - LPG (Liquefied Petroleum Gas) i PNG (Pressurised
Natural Gas).
Metanowce klasy Q-Flex (31
jednostek) powstały (wg. dat oddania do eksploatacji) w latach 2007 (IX) - 2010
(I), na zapotrzebowanie rozwózki katarskiego LNG, po rozbudowie terminala w Ras
Laffan do 14 linii technologicznych wytwarzania LNG (oczyszczanie + skraplanie
gazu ziemnego), o łącznej wielkości rocznej produkcji ponad 77 mln ton.
Równolegle, ale z rocznym opóźnieniem, powstawała flota jeszcze większych 14
jednostek klasy Q-Max, o maksymalnych gabarytach umożliwiających zawinięcie do
macierzystego terminalu eksportowego w Ras Laffan.
Zlecenie budowy 31 jednostek
Q-Flex i 14 Q-Max, katarski Nakilat, w przeróżnych udziałach właścicielskich
światowych koncernów w poszczególnych jednostkach, zlecił trzem południowokoreańskim stoczniom: Hyundai Heavy
Industries w Ulsan (HHI), Samsung Heavy Industries na Geoje Island (SHI) i Daewoo
Shipbuilding & Marine Engineering na Geoje Island (DSME). Był to kontrakt
stulecia ale czy takim pozostanie?
Obecnie Katar planuje rozbudowę
swoich mocy produkcyjnych LNG z dotychczasowych 77 mln do 110/126 (różne
źródła) mln ton rocznie (do 2023/27 roku). Nastąpi to przez zbudowanie 4(6)
mocarnych linii technologicznych skraplania gazu ziemnego, o nominalnych mocach
po min 7,5 mln ton rocznie. Obecne 14 linii pracuje ze średnią mocą po 5,5 mln
ton.
Do obsługi eksportu dodatkowych
mln ton LNG, Katarczycy planują rozbudowę floty metanowców (na początek) o 40
jednostek. Do końca roku Qatar Petroleum ma złożyć zamówienia na te statki.
Docelowo rozbudowa floty ma nastąpić łącznie o 60 jednostek (lub 100 - różne
źródła). Nastąpi proces sukcesywnej wymiany jednostek sprzed powstania flot
Q-Flex/Max. Oczywiście, od kilku miesięcy trwają rozmowy na
szczeblu rządowym Katar - Korea Południowa. O nowej (nowych?) konstrukcji, jej
(ich) wielkości, mało dzisiaj wiadomo, ale testowy rejs Q-Flex, Al Safliya, przez Kanał Panamski
(12.05.2019) - pierwsze przejście przez nowe śluzy kanału, coś prorokuje.
* * *
Ogólne dane techniczne klasy
Q-Flex: wyposażenie w 5 zbiorników membranowych (czyli baniaki z chytrze pozgniatanych blach) o łącznej nominalnej
pojemności 210-217 tys.m3, 315m długości całkowitej, 50m szerokości,
12,5m to maksymalne zanurzenie (dotyczy też jednostek klasy Q-Max).
Konstrukcja Q-Flex była na
przełomie 2/3-ciej dekady XXI w. prekursorską i przełomową za sprawą:
- swojej wielkości, krótkoczasowo
(do momentu oddania pierwszego Q-Max Mozah
we IX 2008) te jednostki były największymi w światowej flocie. Obecnie
wielkościowo wyprzedza je flota 14-tu Q-Max (powstała IX 2008 – VIII 2010) i
zbudowana w 2017 roku na ich bazie (kadłubie) jednostka do magazynowania i
regazyfikacji LNG (FSRU) o nazwie MOL
FSRU CHALLENGER. Od tych obydwu konstrukcji Q-Flex/Max, kolejne metanowce gabarytowo
i pojemnościowo oddziela znaczna przepaść. Obecnie, licznie (do ok. 30
statków rocznie), budowane są metanowce o pojemności 170-180 tys.m3.
- zastosowania dwuśrubowego
napędu i dwóch sterów, znacznie poprawiające manewrowość w terminalach
załadunkowych/odbiorczych.
- nowoczesnej izolacyjności
termicznej ze skutecznością ograniczania samoregazyfikacji LNG poniżej 0,15% na
dobę (z całej objętości), ale współcześnie budowane jednostki mają izolację
termiczną ograniczającą ów niekorzystny efekt poniżej 0,07-0,08%/doba.
- zainstalowania systemu
ponownej regazyfikacji lotnego gazu ziemnego powstałego w zbiornikach w wyniku
samoregazyfikacji. Przy czym są to instalacje mocno energochłonne.
Natomiast za sprawą silników na
jednorodzajowe paliwo, tzn. wyłącznie olej napędowy (wyjątek jest wśród Q-Max,
jest nim najmłodszy Rasheeda, ze
zmodyfikowaną siłownią dwupaliwową: olej+gaz, podczas pierwszego remontu
klasowego po 5 latach eksploatacji. Ale biorąc pod uwagę ciszę medialną po
modernizacji silników, efekt jest znikomy lub żaden!), oraz braku nowoczesnych
rozwiązań technicznych (regulowany wtrysk, odzysk cieplny, brak napędu
elektrycznego, itd.), konstrukcje Q-Flex/Max były przełomowe, ale współcześnie
(po ponad dekadzie) są średnio-nowoczesną konstrukcją.
Flota Q-Flex obecnie obsługuje
eksport LNG głównie na Daleki Wschód (Japonia, Chiny, Korea Południowa,
Tajlandia) i Środkowy Wschód (Indie, Pakistan), do Europy i okazjonalnie na
Bliski Wschód (Kuwejt, Jordania). Do Ameryk i rejonu Zatoki Meksykańskiej, po
opanowaniu masowej technologii pozyskiwania gazu łupkowego (szczelinowanie
hydrauliczne) i po pierwszych przekształceniach w USA terminali importowych LNG
(regazyfikujące) w terminale eksportowe (skraplające), eksport katarskiego LNG
zanikł - został całkowicie wyrugowany ceną amerykańskiego LNG.
Specyfiką dostaw w ramach umów
średnio- i krótkoterminowych na Daleki Wschód oraz do Europy jest naprzemienna intensywność
sezonowa, ale nie klimatyczna lecz …cenowa. Klimatyczna (lato/zima) fluktuacja
cen LNG w Europie jest znacznie mniejsza i latem cena sprzedaży skroplonego
gazu ziemnego w Europie jest korzystniejsza od ceny dalekowschodniej.
Kolejną specyfiką jest eksport
LNG do Japonii, w obsłudze którego rola i udział floty Q-Flex są uzupełniające starą
flotę Q-Fleet (10 jednostek ze zbiornikami sferycznymi), powstałą w latach
1996-2000. To efekt małych gabarytów, małych głębokości oraz małych zbiorników
lądowych w przeważającej liczbie terminali importowych w Japonii. Logistyka
floty Q-Fleet jest niedościgłym wzorem optymalnej eksploatacji metanowców.
Japońskie stocznie, japońska konstrukcja, japońska własność, japoński armator,
japoński zarząd i japońska organizacja - te jednostki nie kotwiczą na redach
portów-terminali w oczekiwaniu na załadunek/rozładunek i w Ras Laffan mają
własne, zadedykowane stanowisko cumownicze.
* * *
Jednostki klasy Q-Flex,
dostarczające katarski LNG do świnoujskiego terminala w ramach dwóch kontraktów
długoterminowych, są główną grupą metanowców zawijających do naszego gazoportu.
W trakcie pięciu lat funkcjonowania gazoportu, na 76 dostaw ogółem, 56
zrealizowały katarskie Q-Flex.
Na około 30 terminali LNG w
Europie, tylko około połowa jest dostępna dla tej wielkości metanowców. Świnoujście
jest jedynym portem na północ od Rotterdamu przyjmującym metanowce klasy
Q-Flex. Nasz terminal jest trzecim gazoportem w Europie pod względem
częstotliwości zawinięć Q-Flex (średnio 17-18 rocznie), po walijskim Milford
Haven (ponad 25 ładunków spotowych) i po belgijskim Zeebrugge (około 25 dostaw
- obsługa kontraktu długoterminowego + spoty).
Do 11.12.2019 roku, Świnoujście
odwiedziło ponad ¾ tej floty, tzn. 24 jednostki Q-Flex z 31 istniejących
(tabela). Liderem w częstotliwości zawinięć na Bałtyk jest Al Nuaman. Świnoujście jest jedynym bałtyckim portem z możliwością
odbioru dostaw LNG realizowanych przez Q-Flex.
Ten drugi najmłodszy Q-Flex
jest jednostką wręcz zadomowioną w gazoporcie Świnoujście. Przywiózł pierwszy
historycznie ładunek (11.12.2015), kolejny rozruchowy (08.02.2016), następnie pierwszy
komercyjny (17.06.2016) oraz kolejne 4 dostawy kontraktowe (do XII 2019) i
jedną spotową (04.07.2017). Był to ładunek interwencyjny w związku ze
wstrzymaniem odbioru rosyjskiego gazu (rurowego) na przełomie VI/VII 2017 roku,
w wyniku znacznego jego zawilgocenia. Kolejne Q-Flex nie mają tak imponującej
liczby zawinięć (tabela).
Q-
Flex
|
miesiąc, rok
oddania do
eksploatacji
|
nazwa metanowca
|
ilość zawinięć do Świnoujścia
stan na 30.11.2019
|
stocznie:
HHIx8; SHIx7; DSME x16
|
nominalna
pojemność
w m3
|
MMSI / bandera
538_W.Marshala
308-311_Bahamy
|
1
|
XI
2007
|
Al Gattara
|
2
|
HHI
|
216
280
|
538002917
|
2
|
XI
2007
|
Tembek
|
2
|
SHI
|
216
200
|
538002921
|
3
|
X
2007
|
Al Safliya
|
-
|
DSME
|
210
100
|
308171000
|
4
|
X
2007
|
Al Ruwais
|
3
|
DSME
|
210 100
|
309904000
|
5
|
I 2008
|
Al Gharrafa
|
2
|
HHI
|
216
224
|
538002920
|
6
|
I
2008
|
Al Oraiq
|
1
|
DSME
|
210
198
|
538003072
|
7
|
I
2008
|
Murwab
|
1
|
DSME
|
210
174
|
538003100
|
8
|
I
2008
|
Al Ghariya
|
1
|
DSME
|
210
100
|
308248000
|
9
|
I
2008
|
Duhail
|
1
|
DSME
|
210
100
|
309599000
|
10
|
I
2008
|
Al Shamal
|
3
|
SHI
|
217
000
|
309781000
|
11
|
II
2008
|
Al Hamla
|
4
|
SHI
|
216
200
|
538002922
|
12
|
IV
2008
|
Al Thumama
|
-
|
HHI
|
216
235
|
538003018
|
13
|
V
2008
|
Al Aamriya
|
1
|
DSME
|
210
168
|
538003099
|
14
|
V
2008
|
Al Huwaila
|
2
|
SHI
|
217
000
|
309255000
|
15
|
VI
2008
|
Al Sahla
|
-
|
HHI
|
216
164
|
538003019
|
16
|
VI
2008
|
Al Kharsaah
|
-
|
SHI
|
217
000
|
309333000
|
17
|
VII
2008
|
Al Khuwair
|
4
|
SHI
|
217
000
|
311000140
|
18
|
VIII
2008
|
Fraiha
|
-
|
DSME
|
210
152
|
538003101
|
19
|
IX
2008
|
Al Utouriya
|
1
|
HHI
|
216
203
|
538003020
|
20
|
IX
2008
|
Umm Al Amad
|
1
|
DSME
|
210
157
|
538003073
|
21
|
I
2009
|
Al Rekayyat
|
-
|
HHI
|
216
200
|
538003347
|
22
|
II
2009
|
Al Sheehaniya
|
4
|
DSME
|
210
166
|
538003364
|
23
|
III
2009
|
Mesaimeer
|
2
|
HHI
|
216
200
|
538003360
|
24
|
III
2009
|
Al Sadd
|
1
|
DSME
|
210
162
|
538003361
|
25
|
IV
2009
|
Al Ghashamiya
|
3
|
SHI
|
217
330
|
538003353
|
26
|
IV
2009
|
Onaiza
|
2
|
DSME
|
210
150
|
538003363
|
27
|
VI
2009
|
Al Kharaitiyat
|
3
|
HHI
|
216
200
|
538003352
|
28
|
X 2009
|
Al Khattiya
|
3
|
DSME
|
210
100
|
538003350
|
29
|
X
2009
|
Al Karaana
|
-
|
DSME
|
210
100
|
538003358
|
30
|
XI
2009
|
Al Nuaman
|
8
|
DSME
|
210
100
|
538003351
|
31
|
I
2010
|
Al Bahiya
|
1
|
DSME
|
210
100
|
538003349
|
Oznaczenie stoczni
południowokoreańskich: HHI - Hyundai Heavy Industries w Ulsan (tu powstał
pierwszy Q-Flex - Al Gattara), SHI - Samsung Heavy Industries na Geoje Island
(tu powstała niejednorodna grupa Q-Flex: 2+4+1, więcej o tym poniżej), DSME -
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na Geoje Island (tu powstał
ostatni Q-Flex).
Kolejność pierwszych dwóch
jednostek Q-Flex jest wg. faktycznego załadunku pierwszych dwóch dostaw. Do
podanych w tabeli miesięcy przekazania przez stocznię (oddania do eksploatacji)
należy mieć ograniczone zaufanie (+/- 1 miesiąc). Natomiast kolejność w ramach
tych samych miesięcy jest wg. narastania MMSI. W stoczniach odbywały się
grupowe przekazania po 2-3 (4?) jednostki.
Podobnie należy z ostrożnością
odnosić się do nominalnych pojemności. Zaprezentowane dane są pobrane z
kwartalnych sprawozdań spółki Nakilat, w latach 2007-2010. Ale w kolejnych
opracowaniach zdarzały się różnice w danych (+/- 0,5 tys.m3).
Precyzyjną weryfikację danych
utrudniają przeróżne udziały właścicielskie światowych koncernów w
poszczególnych jednostkach, które dodatkowo, notorycznie, ulegają zmianom i
modyfikacjom.
21.08.2019
r. - debiutujące zawinięcie do Świnoujścia.
Pisząc o flocie Q-Flex należy
mieć na uwadze, że nie są to jednostki identyczne gabarytowo, pojemnościowo i
istotnie różnią się kształtem ruf (pawęży), dziobowych części pokryw zbiorników
nad pokładem, gruszek dziobowych, również kształtem nadbudówek, kominów i
rozmieszczeniem szalup ratunkowych. Zasadniczo wiąże się to z różnym rodowodem
stoczniowym tych metanowców (3 stocznie), ale nie tylko - są też różnice w
ramach wersji stoczniowych.
Różne
kształty pawęży są najmocniejszym wyróżnikiem dla rozróżnienia trzech podtypów.
Różne
kształty dziobowych części pokryw zbiorników są wyróżnikiem skutecznym dla
rozpoznania Q-Flex z DSME.
Trzecim
wyróżnikiem umożliwiającym rozróżnienie podtypów Q-Flex są kształty gruszek
dziobowych, ale zasadniczo podczas zawijania są one pod wodą. Klasyczne, o
kształcie solidnego tarana, mają jednostki Q-Flex powstałe w HHI/SHI, natomiast
gruszki dziobowe z zadartym ku górze czubem zdradzają rodowód z DSME.
12.06.2018
r. - w debiutującym zawinięciu, po rozładunku, tuż przed wypłynięciem.
Dodatkowym
utrudnieniem w rozróżnianiu jednostek klasy Q-Flex są niejednoznaczności rodowodu
ze stoczni SHI:
- jednostki Tembek i Al
Hamla, jako wyjątki, mają identyczny kształt pawęży jak jednostki z HHI, a
wraz z Al Gattara, Al Gharrafa z HHI, mają dodatkowy wspólny
wyróżnik dla tej czwórki - zainstalowane na rufie zrzutowe szalupy ratunkowe.
- Al Ghashamiya ma największą
ładowność wśród Q-Flex, gdyż jest szczególnym egzemplarzem kończącym serię
Q-Flex w SHI i budowany był w trakcie realizacji połowy głównego zamówienia dla
tej stoczni, opiewającego na 11 Q-Max z 14-tu ogółem. Pozostałe 3 jednostki
zrealizowała stocznia DSME. W konsekwencji zastosowania pewnych rozwiązań
z tych większych jednostek, stał się największym w nominalnej pojemności wśród jednostek
Q-Flex. Ma jako jedyny nadbudówkę maszynowni z otworami wentylacyjnym
(czerpniami) zlokalizowanymi w tylnej ścianie nadbudówki (rozwiązanie
z Q-Max), a nie typowo dla Q-Flex w bocznych (burtowych) ścianach.
16.07.2019
r. - tuż przed zacumowaniem w trzecim zawinięciu do Świnoujścia.
Kluczową konsekwencją różnic w
poszczególnych wersjach stoczniowych, są ich różne pojemności eksploatacyjne. Jednostki
Q-Flex z rodowodem ze stoczni HHI i SHI dowożą ładunki o średniej objętości
około 213 tys.m3 oraz ze stoczni DSME około 206,8 tys.m3.
Natomiast średni ładunek ogółem to: 209,9 tys.m3. Przedstawione dane
są na podstawie obserwacji 56 dostaw (HHI x10 ładunków, SHI x18, DSME x28)
zrealizowanych dla świnoujskiego terminala. Wśród nich skrajne wielkości
ładunków Q-Flex to:
Al Shamal (SHI), 31. dostawa ogółem, 10.05.2018 r.
218 129 m3 (1453 GWh).
Umm Al Amad (DSME), 8. dostawa, 17.10.2016 r. 204 606
m3 (1363 GWh).
Jeśli chodzi o pojemność Q-Flex'ów i Q-Max'ów, to zestawiając przytaczane przez Pana dane z Nakilatu z wartościami podawanymi przez biuletyny stowarzyszenia GIIGNL, również wychodzą ciekawe rozbieżności. Np. wg GIIGNL dla Al Utouriya to było ponad 1200 m^3 mniej, aniżeli podawało katarskie przedsiębiorstwo. Rozbieżności wśród Q-Fleet i jednostek membranowych konwencjonalnych nie sprawdzałem.
OdpowiedzUsuńNawiasem mówiąc, pozycja Q-Max'ów jest zagrożona - wg informacji z kwietnia tego roku z portalu Maritime Executive, Chińczycy planują wybudowanie gazowca o pojemności okrągłych 270 000 m^3. Jednostkę ma zbudować Hudong Zhonghua.
Sprawdziłem w swoich archiwalnych zapiskach, faktycznie ta rozbieżność dla Al Utouriya jest średnią. Dla Al Shamal, Al Huwaila, Al Kharsaah, Al Khuwair (wszystkie z SHI) ta różnica to 2800-3900 m3.
UsuńZ nominalnymi pojemnościami (wszystkich) metanowców, podawanymi przez różne źródła, są zabawne sytuacje. Najistotniejsze dla Q-Flex jest: V/HHIvSHI = V/DSME + 6000 m3. Na podstawie rzeczywistych wielkości dostaw do Świnoujścia.
Tak śledzę próbę chińskiego ataku na tytuł MAX-metanowiec, ale ostatnio …cisza.
Wypada podziękować za te cztery lata systematycznych, czasami żmudnych obserwacji. Oby trwały w niezmiennej formie.
OdpowiedzUsuńCo do treści, to po raz kolejny rodzi się pytanie o zasięgi pływania Q-Flex i Q-Max na jednym bunkrowaniu. Pamiętamy rejs z Zatoki Perskiej do Świnoujścia bez postoju, dookoła Afryki.
Ad 1 dziękuję! To satysfakcjonuje. NIC nie poprawiać? :-)
UsuńAd 2 w tym moja wiedza jest znikoma.
Ad 3 przypomnę: Al Sadd [41. dostawa] z ładunkiem Ras Laffan>Świnoujście i Al Hamla [19.] pod balastem Świnoujście>Ras Laffan.