GasLog Greece, z dobowym
opóźnieniem przez warunki sztormowe na Atlantyku (lub szukanie ↓ wejścia na
Bałtyk), 19.12. o h1045 wpłynął do gazoportu. Zrealizował 77. dostawę ogółem,
21. niekatarską. Wielkościowo był to ładunek spory (1087 GWh), w grupie nie
Q-Flex – trzeci.
19.12.2019
r. h1031 CET, odległości 8 kbl od główek portu.
Mimo
głoszenia przez cały Atlantyk, cel: SUEZ CANAL, GasLog Greece trafił na Bałtyk.
A po
rozładunku od razu zadeklarował cel: Sabine Pass z ETA 03.01.2020 r. To
wyklucza SUEZ CANAL.
20.12.2019
r. h1343 CET.
Zawinięcie GasLog Greece jest 15 prezentacją metanowca różnego od konstrukcji
Q-Flex, których 24 z 31 odwiedziło świnoujski terminal. Z tej piętnastki,
odliczając 3 metanowce ze zbiornikami sferycznymi (Arctic+), pozostała
dwunastka konwencjonalnych metanowców membranowych jest reprezentacją aż ośmiu
armatorów - zasadniczo greckich i norweskich:
- Dynagas LTD. > Clean Ocean (HHI-2014), Arctic Aurora (HHI-2013),
- Höegh LNG AS > Hoegh Gallant (HHI-2014), Hoegh Giant (HHI-2017),
- Knutsen O.A.S. Shipping AS > Iberica Knutsen (DSME-2006),
- Flex Lng > Flex Rainbow (SHI-2018),
- GasLog Ltd. > GasLog Hong Kong (HHI-2018), GasLog Greece (SHI-2016),
- Maran Gas Maritime Inc > Maran Gas Sparta (HSHI-2015), Maran Gas
Posidonia (HSHI-2014),
- Teekay Shipping Corporation > Oak Spirit (DSME-2016),
- Chandris Group. - K Line LNG Shipping UK Ltd. (armator
zarządzający) > Patris (DSME-2018).
Poza Clean Ocean (w 2017), wszystkie pozostałe jednostki zawijały w 2019
roku, przy czym Hoegh Gallant zawinął
pierwszy raz w 2018. Drugą jednostką z dwoma zawinięciami jest Arctic Aurora.
Najstarszy metanowiec w tej
grupie: Iberica Knutsen (DSME-2006).
Najmłodsze: Flex Rainbow (SHI-2018), GasLog Hong Kong (HHI-2018), Patris (DSME-2018).
Były też 2 FSRU w roli
jedn. rozwożących: Hoegh Gallant
(HHI-2014), Hoegh Giant (HHI-2017).
Reprezentowane stocznie: HHI x5
jednostek, HSHI x2, SHI x2, DSME x3.
Już podsumowując na koniec 2019
roku, licząc wraz z ostatnim tegorocznym zawinięciem (Duhail 26.12.), na 78
dostaw ogółem, przez 4 lata do Świnoujścia przypłynęło 39 różnych
metanowców. Jest to bardzo satysfakcjonująca proporcja dla obserwatorów ruchu
metanowców. Zwrócę uwagę, że dla pobliskiej Kłajpedy ta proporcja jest dużo
mniej interesująca: 68 dostaw (do końca 2019 roku) zrealizowało tylko 12 (13?)
różnych metanowców. Przyczyna: Arctic Princess ma 24 zawinięcia, Arctic Voyager
x14, Arctic Discoverer x13.
Przy okazji zawinięcia do
Świnoujścia drugiej jednostki GasLog wrócę do październikowego wpisu Co robi
GasLog Warsaw? Po wcześniejszym, mało ambitnym, pierwszym zleceniu, 19.10. GasLog Warsaw wypłynął z Corpus Christi,
z drugim ładunkiem, kursem do Europy, bez informacji o porcie docelowym. W
portalach AIS metanowiec pojawił się przed północą CET 29/30.10., po drugiej stronie
Atlantyku pomiędzy Azorami i Maderą, na kursie do Cieśniny Gibraltarskiej. Było
to pierwsze wpłynięcie na wody europejskie tej jednostki. Potwierdziło się, że
deklarowany krótki termin trawersowania Atlantyku wymusza odbiór ładunku na
bliskim zachodnim skraju Europy.
Metanowiec zawinął do
hiszpańskiej Huelvy, rozładunek trwał 03-04.11. Postój na kotwicy w oczekiwaniu
na rozładunek trwał od 31.10. Z Europy, pod balastem, odpłynął do USA i do
Corpus Christi zawinął 16.11. - prosto z marszu. Wypłynął z ładunkiem 17.11. i
popłynął ponownie do Europy, do Montoir, na rozładunek w dniach 03-04.12. Następnie
popłynął pod balastem do Nigerii. Załadunek w terminalu Bonny trwał
15-17.12. Obecnie z tym ładunkiem płynie do tureckiego terminalu Marmara ETA
30.12. Mało typowy wytwórca i mało typowy terminal odbiorczy. To kiedy na Bałtyk?
Wacław Sałaban, grudzień 2019 r.
Czasami bywają tak ważkie
działania, że nawet śmierć nie jest usprawiedliwieniem dla nieobecności.
Ci, których w ostatniej chwili
zawiodło zdrowie (zawał, udar, wylew, zapaść, złamana noga itp.), niech skutek
swojej nieobecności dopiszą do wartości utraconego zdrowia, a nie szukają w tym
usprawiedliwienia dla swojego niedziałania!
Poniżej lista posłów, której
nie określam listą hańby, nie określam listą sprzedawczyków, nie określam listą
tumiwisizmu i nie określam jej listą zdrajców. To jest lista posłów, których
…mam w DUPIE! Użyte stwierdzenie
jest dostosowaniem się do poziomu mentalności poniżej wymienionych:
Jerzy Borowczak,
Joanna
Frydrych,
Jerzy
Hardie-Douglas,
Joanna
Kluzik-Rostkowska,
Tomasz
Kostuś,
Gabriela
Lenartowicz,
Jagna
Marczułajtis-Walczak,
Grzegorz
Napieralski,
Paweł
Poncyljusz,
Witold
Zembaczyński,
Tadeusz
Zwiefka.
Lista nie obejmuje nieobecnych posłów
PSL-Kukiz, nieobecnych posłów zwanych jakąś tam lewicą i nieobecnych nacjonalistycznych oszołomów. Te
nazwiska od zawsze są przeze mnie
skreślone - włącznie z weselnym+ grajkiem!
Zaobserwowałem na VF, że podczas podchodzenia do portu w Świnoujściu wielu metanowców, na wschód od nich krążyły okręty Marynarki Wojennej (wg schematu: 1 metanowiec - 1 okręt wojenny). Przykładowo w tym roku były to:
OdpowiedzUsuń03.04. GasLog Hong Kong - ORP Sarbsko
16.04. Al Shamal - ORP Gniezno
26.04. Arctic Aurora - ORP Necko
19.11. Patris - ORP Poznań
28.11. Maran Gas Posidonia - kuter desantowy proj. 716 (KD12; numer taktyczny 852)
18.12. GasLog Greece - ORP Mielno
Nie kojarzę czy już kiedyś Pan to opisywał, ale czy jest to planowa, rutynowa asysta dla zapewnienia bezpieczeństwa dla zawijających gazowców, czy może Marynarka Wojenna korzysta z okazji i robi sobie ćwiczenia z eskortowania i ochraniania?
Nawiasem mówiąc, śledząc zawijanie do Polic i Szczecina chemikaliowców (wożących tam odpowiednio: amoniak i metanol ). I choć niepodważalnie w obu przypadkach są to ładunki niebezpieczne, to chemikaliowce mają "obstawę" jedynie w postaci statku pożarniczego; natomiast nie towarzyszy im MW ani nawet SG.
Nie, tematyki asystowania manewrom metanowców na Zatoce Pomorskiej, przez jednostki ORP nie poruszałem. Pomimo zaobserwowania tego w systemie AIS lub naocznie podczas pobytów na falochronie Centralnym. Jeśli jest to pretekst do rzucenia cum przez ORP, to dobrze. Mogą np. wprawiać się w rozpoznawaniu ilości i rodzajów wywieszonych sygnałów na masztach sygnalizacyjnych manewrujących metanowców (+ ich znaczenia!). :-)
UsuńCo do jednostek SG, to jej aktywność w asystowaniu jest bardzo zróżnicowana. W sezonie żeglarskim intensywnie i ostro płoszą jachty - na podstawie własnych obserwacji :-)
Natomiast w odniesieniu do chemikaliowców, sądzę, że skala wielkości jednostek ma znaczenie w podejmowaniu decyzji o …chronieniu.