sobota, 21 grudnia 2019

Zawinięcie GasLog Greece

GasLog Greece, z dobowym opóźnieniem przez warunki sztormowe na Atlantyku (lub szukanie ↓ wejścia na Bałtyk), 19.12. o h1045 wpłynął do gazoportu. Zrealizował 77. dostawę ogółem, 21. niekatarską. Wielkościowo był to ładunek spory (1087 GWh), w grupie nie Q-Flex – trzeci.

19.12.2019 r. h1031 CET, odległości 8 kbl od główek portu.

Mimo głoszenia przez cały Atlantyk, cel: SUEZ CANAL, GasLog Greece trafił na Bałtyk.
A po rozładunku od razu zadeklarował cel: Sabine Pass z ETA 03.01.2020 r. To wyklucza SUEZ CANAL.
20.12.2019 r. h1343 CET.

Zawinięcie GasLog Greece jest 15 prezentacją metanowca różnego od konstrukcji Q-Flex, których 24 z 31 odwiedziło świnoujski terminal. Z tej piętnastki, odliczając 3 metanowce ze zbiornikami sferycznymi (Arctic+), pozostała dwunastka konwencjonalnych metanowców membranowych jest reprezentacją aż ośmiu armatorów - zasadniczo greckich i norweskich:
- Dynagas LTD. > Clean Ocean (HHI-2014), Arctic Aurora (HHI-2013),
- Höegh LNG AS > Hoegh Gallant (HHI-2014), Hoegh Giant (HHI-2017),
- Knutsen O.A.S. Shipping AS > Iberica Knutsen (DSME-2006),
- Flex Lng > Flex Rainbow (SHI-2018),
- GasLog Ltd. > GasLog Hong Kong (HHI-2018), GasLog Greece (SHI-2016),
- Maran Gas Maritime Inc > Maran Gas Sparta (HSHI-2015), Maran Gas Posidonia (HSHI-2014),
- Teekay Shipping Corporation > Oak Spirit (DSME-2016),
- Chandris Group. - K Line LNG Shipping UK Ltd. (armator zarządzający) > Patris (DSME-2018).


Poza Clean Ocean (w 2017), wszystkie pozostałe jednostki zawijały w 2019 roku, przy czym Hoegh Gallant zawinął pierwszy raz w 2018. Drugą jednostką z dwoma zawinięciami jest Arctic Aurora.
Najstarszy metanowiec w tej grupie: Iberica Knutsen (DSME-2006).
Najmłodsze: Flex Rainbow (SHI-2018), GasLog Hong Kong (HHI-2018), Patris (DSME-2018).
Były też 2 FSRU w roli jedn. rozwożących: Hoegh Gallant (HHI-2014), Hoegh Giant (HHI-2017).
Reprezentowane stocznie: HHI x5 jednostek, HSHI x2, SHI x2, DSME x3.
Już podsumowując na koniec 2019 roku, licząc wraz z ostatnim tegorocznym zawinięciem (Duhail 26.12.), na 78 dostaw ogółem, przez 4 lata do Świnoujścia przypłynęło 39 różnych metanowców. Jest to bardzo satysfakcjonująca proporcja dla obserwatorów ruchu metanowców. Zwrócę uwagę, że dla pobliskiej Kłajpedy ta proporcja jest dużo mniej interesująca: 68 dostaw (do końca 2019 roku) zrealizowało tylko 12 (13?) różnych metanowców. Przyczyna: Arctic Princess ma 24 zawinięcia, Arctic Voyager x14, Arctic Discoverer x13.

Przy okazji zawinięcia do Świnoujścia drugiej jednostki GasLog wrócę do październikowego wpisu Co robi GasLog Warsaw? Po wcześniejszym, mało ambitnym, pierwszym zleceniu, 19.10. GasLog Warsaw wypłynął z Corpus Christi, z drugim ładunkiem, kursem do Europy, bez informacji o porcie docelowym. W portalach AIS metanowiec pojawił się przed północą CET 29/30.10., po drugiej stronie Atlantyku pomiędzy Azorami i Maderą, na kursie do Cieśniny Gibraltarskiej. Było to pierwsze wpłynięcie na wody europejskie tej jednostki. Potwierdziło się, że deklarowany krótki termin trawersowania Atlantyku wymusza odbiór ładunku na bliskim zachodnim skraju Europy.
Metanowiec zawinął do hiszpańskiej Huelvy, rozładunek trwał 03-04.11. Postój na kotwicy w oczekiwaniu na rozładunek trwał od 31.10. Z Europy, pod balastem, odpłynął do USA i do Corpus Christi zawinął 16.11. - prosto z marszu. Wypłynął z ładunkiem 17.11. i popłynął ponownie do Europy, do Montoir, na rozładunek w dniach 03-04.12. Następnie popłynął pod balastem do Nigerii. Załadunek w terminalu Bonny trwał 15-17.12. Obecnie z tym ładunkiem płynie do tureckiego terminalu Marmara ETA 30.12. Mało typowy wytwórca i mało typowy terminal odbiorczy. To kiedy na Bałtyk?

Wacław Sałaban, grudzień 2019 r.


Czasami bywają tak ważkie działania, że nawet śmierć nie jest usprawiedliwieniem    dla    nieobecności.

Ci, których w ostatniej chwili zawiodło zdrowie (zawał, udar, wylew, zapaść, złamana noga itp.), niech skutek swojej nieobecności dopiszą do wartości utraconego zdrowia, a nie szukają w tym usprawiedliwienia dla swojego niedziałania!

Poniżej lista posłów, której nie określam listą hańby, nie określam listą sprzedawczyków, nie określam listą tumiwisizmu i nie określam jej listą zdrajców. To jest lista posłów, których …mam w DUPIEUżyte stwierdzenie jest dostosowaniem się do poziomu mentalności poniżej wymienionych:

Jerzy Borowczak,
         Joanna Frydrych,
                  Jerzy Hardie-Douglas,
                           Joanna Kluzik-Rostkowska,
                                    Tomasz Kostuś,
                                             Gabriela Lenartowicz,
                                                      Jagna Marczułajtis-Walczak,
                                                               Grzegorz Napieralski,
                                                                        Paweł Poncyljusz,
                                                                                 Witold Zembaczyński,
                                                                                         Tadeusz Zwiefka.

Lista nie obejmuje nieobecnych posłów PSL-Kukiz, nieobecnych posłów zwanych jakąś tam lewicą i nieobecnych nacjonalistycznych oszołomów. Te nazwiska od zawsze są przeze mnie skreślone - włącznie z weselnym+ grajkiem!

2 komentarze:

  1. Zaobserwowałem na VF, że podczas podchodzenia do portu w Świnoujściu wielu metanowców, na wschód od nich krążyły okręty Marynarki Wojennej (wg schematu: 1 metanowiec - 1 okręt wojenny). Przykładowo w tym roku były to:
    03.04. GasLog Hong Kong - ORP Sarbsko
    16.04. Al Shamal - ORP Gniezno
    26.04. Arctic Aurora - ORP Necko
    19.11. Patris - ORP Poznań
    28.11. Maran Gas Posidonia - kuter desantowy proj. 716 (KD12; numer taktyczny 852)
    18.12. GasLog Greece - ORP Mielno

    Nie kojarzę czy już kiedyś Pan to opisywał, ale czy jest to planowa, rutynowa asysta dla zapewnienia bezpieczeństwa dla zawijających gazowców, czy może Marynarka Wojenna korzysta z okazji i robi sobie ćwiczenia z eskortowania i ochraniania?

    Nawiasem mówiąc, śledząc zawijanie do Polic i Szczecina chemikaliowców (wożących tam odpowiednio: amoniak i metanol ). I choć niepodważalnie w obu przypadkach są to ładunki niebezpieczne, to chemikaliowce mają "obstawę" jedynie w postaci statku pożarniczego; natomiast nie towarzyszy im MW ani nawet SG.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, tematyki asystowania manewrom metanowców na Zatoce Pomorskiej, przez jednostki ORP nie poruszałem. Pomimo zaobserwowania tego w systemie AIS lub naocznie podczas pobytów na falochronie Centralnym. Jeśli jest to pretekst do rzucenia cum przez ORP, to dobrze. Mogą np. wprawiać się w rozpoznawaniu ilości i rodzajów wywieszonych sygnałów na masztach sygnalizacyjnych manewrujących metanowców (+ ich znaczenia!). :-)
      Co do jednostek SG, to jej aktywność w asystowaniu jest bardzo zróżnicowana. W sezonie żeglarskim intensywnie i ostro płoszą jachty - na podstawie własnych obserwacji :-)
      Natomiast w odniesieniu do chemikaliowców, sądzę, że skala wielkości jednostek ma znaczenie w podejmowaniu decyzji o …chronieniu.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,