Obie jednostki realizują (w
różnych fazach) dostawę na Bałtyk dla terminalu w Świnoujściu.
Al Khattiya (76. dostawa ogółem / 56. katarska),
wypłynął z Ras Laffan 13.11.
h0500, zawinął do Świnoujścia po 21 dobach (04.12.). Po rozładunku wypłynął
05.12. i, po drodze bunkrując pod Skagen, dopłynął do Malty (14.12. h1200)
będąc w drodze do Ras Laffan.
Duhail (w fazie realizacji 78. / 57.),
wypłynął z Ras Laffan 5 dób
później, tj. 18.11. h1100. Po niespiesznej żegludze na redę Malty (ok. +2 doby
dłużej), 30.11. zakotwiczył i przez 2 tygodnie łukował na kotwicy, czyli do 14.12.
h1200 - ten moment jest uchwycony na mapce. Teraz płynie do Świnoujścia,
ETA 26.12.
Realizacja dostawy przez Al
Kahttiya jest marszrutą czasowo typową, podróż okrężna Zatoka Perska ↔ Zatoka
Pomorska potrwa 43-44 doby. Natomiast oszacowanie czasowe podróży Duhail, wraz z
powrotem do Ras Laffan, to min. 60 dób. O co chodzi w logistyce drugiej
grudniowej, katarskiej dostawy LNG do Świnoujścia?
Przypomnę, katarskie
dostawy są realizowane w ramach dwóch kontraktów. Pierwszy (Qatargas-1)
został zawarty sporo przed uruchomieniem terminalu i jest to 11 ładunków Q-Flex
w roku (1 mln ton LNG). Natomiast Qatargas-2 (od początku 2018 roku) obecnie
opiewa na 13 takich dostaw, tj. odbiór po 1,17 mln ton w latach 2018-2020 (później
po 1 mln).
Q-1 jest kontraktem twardym, bez możliwości rezygnacji z
dostawy. Q-2 prawdopodobnie umożliwia rezygnację, ale pod warunkiem
ewentualnego wyrównania ceny po sprzedaży ładunku przez Qatargas stronie
trzeciej. PGNiG nie ma praw do odsprzedaży tych dostaw. W 2018 roku PGNiG
odebrało 18 dostaw na 24 nominalnych. Identycznie będzie w 2019.
Analizując tegoroczny grudzień,
pierwsza katarska dostawa w tym miesiącu to realizacja Q-1. Druga grudniowa to ładunek
z kontraktu Q-2, z którego PGNiG próbowało zrezygnować, maksymalnie opóźniając
odbiór w oczekiwaniu na innego kupca w Europie.
Europa podobno ma całkowicie zapełnione
magazyny gazu ziemnego, gdyż tegoroczna jesień nie zaowocowała znacznymi
zwyżkami cen LNG na Dalekim Wschodzie, jak w ubiegłych latach. Obecnie Chiny
oferują odsprzedaż kilku swoich ładunków z uwagi na spore zapasy i mniejsze
zapotrzebowanie. Ocieplenie klimatu!
Wyczekiwanie, opóźnianie
odbioru i w końcu wyznaczenie rozładunku drugiej dostawy grudniowej w
świąteczny czas (26-27.12.), może być spowodowane nadpływającą pierwszą dostawą
katarską w 2020 - na początku stycznia. Obecnie dwa Q-Flex, bez ujawnionego
celu, są na Morzu Czerwonym (Al Sadd i Umm Al Amad).
Natomiast przedświąteczna
dostawa spotowa z USA, z planowanym rozładunkiem w dniach 18-19.12., dowożona
przez metanowiec GasLog Greece, o której oficjalnie jedynie wiadomo skąd i czym
(nie wiadomo od koga i dla kogo), może być cichym (tym razem bez triumfalizmu),
kolejnym zakupem LNG przez Ukrainę.
Wszystkie zawarte w tym wpisie
wnioski są jedynie przypuszczeniami autora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,