niedziela, 8 grudnia 2019

Co testują katarskie Q-Flex?

Co testują jesienią, w szczycie zamówień (!), swoimi nietypowymi podróżami jednostki Q-Flex?


Szczegółowy początek intrygującej podróży Al Kharsaah przedstawiłem poprzednio. Przypomnę, z Ras Laffan wypłynął (19.09.2019) do walijskiego Milford Haven (rozładunek 07-08.10.). Następnie, już nietypowo, metanowiec popłynął na drugą stronę Atlantyku, do Sabine Pass w Zatoce Meksykańskiej.  Zakotwiczył na redzie 22.10. Po 4,5 dobach oczekiwania, zacumował na załadunek w terminalu LNG (27-28.10.). Po załadunku wypłynął bez podania celu żeglugi. Jednak wbrew moim przypuszczeniom ten O-Flex nie popłynął do Kanału Panamskiego (z celem Daleki Wschód przez Pacyfik), obrał generalny kurs na E. Po opuszczeniu Sabine Pass zostało potwierdzone, że było to drugie zawinięcie Q-Flex po debiutującym Al Safliya w maju 2019 roku. Ale małe zanurzenie (około 11m) wskazywało na niepełne załadowanie.
Po strawersowaniu Atlantyku Al Kharsaah dopłynął do Sardynii, gdzie kotwiczył na redzie Cagliari (12-16.11.), następnie przestawił się na redę Malty (postój 17-24.11.) i ostatecznie na redę Port Saidu (27.11.). Tu zakomunikował w AIS port docelowy Dahej i wpłynął do niego na rozładunek 07-08.12. Po rozładunku obrał kurs oczywiście na Ras Laffan, ETA 11.12. Powrotna cześć okrężnej podróży (dookoła Azorów :-) ) była wybitnie nieśpieszną, cała podróż trwała 83 dni.
Czy to stała współpraca? Przypomnę, że Al Safliya w swojej okrężnej podróży dookoła świata (na E) dowiózł ładunek z Sabine Pass do hinduskiej Haziry.

Al Gharrafa to kolejny Q-Flex, który zapomniał się i po planowym rozładunku w Europie (Zeebrugge 04-05.11.) popłynął do Sabine Pass. Zakotwiczył na redzie 18.11. Załadunek trzeciego historycznie Q-Flex w tym amerykańskim terminalu odbył się 20-21.11. Po strawersowaniu Atlantyku i Morza Śródziemnego wpłynął do Kanału Sueskiego i zadeklarował terminal docelowy, pakistański Port Qasim, ETA 15.12.

W USA większość budowanych terminali eksportowych LNG będzie wyposażona w stanowiska załadunkowe dla metanowców o gabarytach górnej wielkości, jak klasa metanowców Q-Flex.
Czy PGNiG rozważa* możliwość porozumienia się z katarskim Nakilat w celu zwózki amerykańskiego LNG w formule FOB na Bałtyk?


Jednostki Q-Flex są metanowcami:
- o średniej ekonomice eksploatacyjnej, gdyż mają silniki na jednorodzajowe paliwo, tzn. wyłącznie olej napędowy,
- mają średni poziom izolacyjności zbiorników ale mają system ponownej regazyfikacji,
- natomiast skalą swojej pojemności dominują nad obecnie najnowszymi budowanymi jednostkami o 20% (210:175 tys.m3). Co przy masowej zwózce daje 5 zawinięć (Q-Flex) zamiast 6-ciu jednostek konwencjonalnych.

Wacław Sałaban, listopad 2019 r.

* Podobno firma będąca w zarządzie komisarycznym (PŻM), przystąpiła do przetargu (PGNiG) na transport gazu skroplonego do Świnoujścia, posiadając …atrakcyjną ofertę na 6 jednostek od koreańskiej stoczni (DSME v HHI v HSHI v SHI). Tego nie da się skomentować.

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,