Co testują jesienią, w szczycie
zamówień (!), swoimi nietypowymi podróżami jednostki Q-Flex?
Szczegółowy początek
intrygującej podróży Al Kharsaah
przedstawiłem poprzednio.
Przypomnę, z Ras Laffan wypłynął (19.09.2019) do walijskiego Milford Haven (rozładunek
07-08.10.). Następnie, już nietypowo, metanowiec popłynął na drugą stronę
Atlantyku, do Sabine Pass w Zatoce Meksykańskiej. Zakotwiczył na redzie 22.10. Po 4,5 dobach
oczekiwania, zacumował na załadunek w terminalu LNG (27-28.10.). Po załadunku
wypłynął bez podania celu żeglugi. Jednak wbrew moim przypuszczeniom ten O-Flex
nie popłynął do Kanału Panamskiego (z celem Daleki Wschód przez Pacyfik), obrał
generalny kurs na E. Po opuszczeniu Sabine Pass zostało potwierdzone, że było
to drugie zawinięcie Q-Flex po debiutującym Al Safliya w maju 2019 roku. Ale małe zanurzenie (około 11m)
wskazywało na niepełne załadowanie.
Po strawersowaniu Atlantyku Al Kharsaah dopłynął do Sardynii, gdzie
kotwiczył na redzie Cagliari (12-16.11.), następnie przestawił się na redę
Malty (postój 17-24.11.) i ostatecznie na redę Port Saidu (27.11.). Tu
zakomunikował w AIS port docelowy Dahej
i wpłynął do niego na rozładunek 07-08.12. Po rozładunku obrał kurs oczywiście
na Ras Laffan, ETA 11.12. Powrotna cześć okrężnej podróży (dookoła Azorów :-) ) była wybitnie
nieśpieszną, cała podróż trwała 83 dni.
Czy to stała współpraca?
Przypomnę, że Al Safliya w
swojej okrężnej podróży dookoła świata (na E) dowiózł ładunek z Sabine Pass
do hinduskiej Haziry.
Al Gharrafa to kolejny Q-Flex, który zapomniał się i po planowym rozładunku w
Europie (Zeebrugge 04-05.11.) popłynął do Sabine Pass. Zakotwiczył na redzie
18.11. Załadunek trzeciego historycznie Q-Flex w tym amerykańskim terminalu
odbył się 20-21.11. Po strawersowaniu Atlantyku i Morza Śródziemnego wpłynął do
Kanału Sueskiego i zadeklarował terminal docelowy, pakistański Port
Qasim, ETA 15.12.
W USA większość budowanych
terminali eksportowych LNG będzie wyposażona w stanowiska załadunkowe dla
metanowców o gabarytach górnej wielkości, jak klasa metanowców Q-Flex.
Czy PGNiG rozważa* możliwość
porozumienia się z katarskim Nakilat w celu zwózki amerykańskiego LNG w formule
FOB na Bałtyk?
Jednostki Q-Flex są metanowcami:
- o średniej ekonomice
eksploatacyjnej, gdyż mają silniki na jednorodzajowe paliwo, tzn. wyłącznie
olej napędowy,
- mają średni poziom
izolacyjności zbiorników ale mają system ponownej regazyfikacji,
- natomiast skalą swojej
pojemności dominują nad obecnie najnowszymi budowanymi jednostkami o 20%
(210:175 tys.m3). Co przy masowej zwózce daje 5 zawinięć (Q-Flex)
zamiast 6-ciu jednostek konwencjonalnych.
Wacław Sałaban, listopad 2019 r.
* Podobno
firma będąca w zarządzie komisarycznym
(PŻM), przystąpiła do przetargu
(PGNiG) na transport gazu skroplonego do Świnoujścia, posiadając …atrakcyjną
ofertę na 6 jednostek od koreańskiej stoczni (DSME v HHI v HSHI v SHI). Tego nie da się
skomentować.
Duhail 26.12 w świnoujściu
OdpowiedzUsuńDzięki :-)
OdpowiedzUsuńAle, ale ...? O tym w kolejnym wpisie :-)