Al Safliya, płynąc po wodach
Zatoki Meksykańskiej (po załadunku w Sabine Pass), nadawał w AIS komunikat o
porcie docelowym: TBC (to be confirmed) z ETA 12.06. Przypuszczenie, po
wypłynięciu na Atlantyk, o kursie na południe Europy potwierdziło się,
ale tylko w zakresie …trawersowania całej Europy od południa.
Bilans:
13 700 Mm z ładunkiem, 13 500 Mm pod balastem - różnica znikoma i
nieistotna. W przypadku tej
podróży
dookoła Świata nie ma korzyści w skróceniu pustego przebiegu w odniesieniu do modelu tam/powrót.
Ale jest
korzyść na zredukowaniu liczby przejść kanałowych (K.Sueski+K.Panamski): z 2+2
na 1+1 :-)
Al Safliya 13.06. przepłynął
Kanał Sueski i nie skręcił do jordańskiej Akaby. Widok katarskiego metanowca
Q-Flex płynącego z ładunkiem przez
Kanał Sueski i przez Morze Czerwone, ALE w kierunku południowym, jest
zadziwiającą obserwacją.
Po wytrwałym niekomunikowaniu celu
podróży, Al Safliya dopłynął 22.06. do hinduskiej Haziry, tym samym ostatnia
istotna niewiadoma - komu katarski metanowiec dowiezie amerykański LNG? –
została ostatecznie wyjaśniona :-)
Prawdopodobnie 20.06 Al Safliya
przeciął swój początkowy kurs w tej dookólnej podróży wokół Świata via Kanały
Panamski i Sueski. Domknął tę marszrutę jako pierwsza jednostka Q-Flex!
Po rozładunku 23.06. w Hazira, Al
Safliya obrał kurs na Ras Laffan ETA 27.06. Przypomnę, w swoją podróż wypłynął z
rodzimego terminala 05.04.2019 r. Po 83 dobach ma zakotwiczyć na redzie Ras
Laffan :-)
[Ras Laffan 05.04. > Singapur ??.04. > Kanał Panamski 12.05.
> Sabine Pass 25-26.05. > Kanał
Sueski 13.06. > Hazira 22-23.06. > Ras Laffan 27.06.]
Wacław Sałaban, koniec czerwca 2019 r.
* spis
dotychczasowych pięciu wpisów o nietypowej podróży Al Safliya:
- inaugurujący wpis po
obserwacyjnym odkryciu metanowca na wschodnim Pacyfiku, wraz z analizą i
tezą: Al
Safliya testerem? [09.05.],
- potwierdzenie przypuszczeń
obserwacyjnych: Obserwacja [11.05.],
- obserwacyjny opis przejścia
Kanału Panamskiego: Konstrukcja
Q-Flex jest panaMax-em! [13.05.],
- podsumowanie dotychczasowej
marszruty i koncepcja co dalej: Intrygująca
podróż Al Safliya [27.05.].
- analiza logistyczna podróży
dookoła Świata jako modelu oszczędnościowego: Co
i w jakim celu testuje Al Safliya? [03.06.]
Nie ma wzmianki o bunkrowaniu paliwa. Czyżby silniki były przystosowane do spalania metanu? Nie znajduje innego wytłumaczenia.
OdpowiedzUsuńNie obserwowałem, pod kątem bunkrowania, pobytów Al Safliya na redach Singapuru, Panama City i Sabine Pass. W tych miejscach paliwa do bunkrowania jest multum :-)
UsuńWg. mojej wiedzy, jedynym (i to Q-Max), dwupaliwowym, jest Rasheeda.