Po 23,5 (!) dobach kotwiczenia
w Zatoce Pomorskiej (od 14.05. h1800), na odległym kotwicowisku na redzie
Świnoujścia, Maran Gas Sparta 07.06.
o h0743 wpłynął (!!!) do gazoportu na rozładunek. Nastąpiło to i tak o jedną
dobę wcześniej od początkowych planów, których anonsowanie również było
rekordowo wczesne, prawie 50 dni (18/19.04.) przed faktycznym
zawinięciem do terminala. Było to po przejściu Kanału Panamskiego przez
metanowiec (powrót z Jokohamy) i ponad 10 dób przed jego zawinięciem do Cove
Point na załadunek.
Zestawienie istotnych szczegółów
tej dostawy:
- amerykański producent LNG (ładunek
z Cove Point), sprzedawca nieokreślony,
dostawę zrealizował metanowiec Maran Gas
Sparta (debiut w Świnoujściu), pływający pod grecką banderą,
- rekordowo wczesny anons o
ładunku opublikował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście - prawie 50 dni przed realizacją!
- rekordowo długie oczekiwanie metanowca
na rozładunek w Świnoujściu - 23,5 doby!
Dotychczas zdarzało się kotwiczenie przez 1-3 doby z uwagi na wcześniejsze
przybycie, lub w oczekiwaniu na poprawę warunków hydrometeorologicznych (Al
Oraiq - 3 doby).
- w momencie wpłynięcia Maran
Gas Sparta na kotwicowisko, od kilku godzin trwał rozładunek Q-Flex Tembek, po
dwóch tygodniach oczekiwania zawinął kolejny Q-Flex Al Ghashamiya, a po
kolejnych 9 dobach nastąpiło wyczekiwane zawinięcie Maran Gas Sparta.
- historycznie: 61. dostawa, 15. ładunek niekatarski, 7. dostawa
amerykańska, druga z Cove Point,
- w tym roku: 14. dostawa, 7. ładunek niekatarski, 5. dostawa
amerykańska, jedyna z Cove Point.
- wielkościowo ładunek jest
typowo niepozorny :-)
- - -
W jednym z wcześniejszych
wpisów, zapowiadających długotrwałe
zawijanie Maran Gas Sparta,
podałem błędnie stocznię, która wybudowała ten metanowiec w 2015. Nie
zweryfikowałem wtedy pobieżnej tabelarycznej informacji w jednym z poważanych
wydawnictw o LNG i przyjąłem bezkrytycznie określenie „Hyundai” jako HHI
(Hyundai Heavy Industries) zapominając, że jest podmiot/stocznia HSHI (Hyundai
Samho Heavy Industries). Słabym usprawiedliwieniem jest fakt, że HHI w HSHI ma
ponad 94,92% udziałów :-)
Świeżo napisana analiza o szczególnych kształtach
pawęży, charakterystycznych dla macierzystych stoczni metanowców,
uwrażliwia wzrokową ocenę.
Maran Gas Sparta swoją pawężą
ukazuje brak rodowodu ze stoczni: DSME (zdecydowanie), z HHI (jednoznacznie)
i z SHI (również).
Ma pawęż i charakterystyczną dupkę (rufę), podkreślającą jednośrubowy
napęd i jednopłetwowy ster ściśle reprezentujące jednostki z rodowodem Hyundai Samho Heavy Industries.
Wszystkie jednostki Q-Flex/Max
są dwuśrubowe i mają po dwie płetwy sterowe.
Wacław
Sałaban, czerwiec 2019 r.
PS Więcej zdjęć z wypływania Maran Gas Sparta w dniu 08.06. zamieszczę
w kolejnym wpisie :-)
„W samo
południe” w Wielkim Gdańsku 04.06.2019 r.
proklamowano
„Deklarację Wolności i Solidarności”.
… „Chcemy, aby wolni obywatele, równi w prawach i powinnościach,
mogli nie tylko solidarnie wspierać jedni drugich, ale też samorządnie
kształtować przyszłość zarówno lokalnych wspólnot, jak i całego kraju.
Poszanowanie i upowszechnianie tych wartości będzie najlepszą praktyką polskiej
demokracji i obywatelskości, a także rękojmią pomyślności Rzeczpospolitej,
która jest wspólnym domem wszystkich obywateli.
Chcemy demokracji bez sporów pełnych nienawiści.
Chcemy sfery publicznej wolnej od kłamstwa.
Chcemy budować naszą wspólną przyszłość w duchu dialogu.
Chcemy lepszej polityki.”
Mogli na końcu dodać taki znaczek :) lub dopisać "Dupa, Jasiu, karuzela"
OdpowiedzUsuńwtedy deklaracja była by pełna.
Pomocne hasła "Łapać złodzieja" "Kopulowała z Pani mężem za pieniądze ale nie jestem prostytutką tylko potrzebowałam na kosmetyki"
Monarchi, nie licz na to, że usunę ten post!
OdpowiedzUsuń"... Chcemy demokracji bez sporów pełnych nienawiści.
Chcemy sfery publicznej wolnej od kłamstwa.
Chcemy budować naszą wspólną przyszłość w duchu dialogu. ..."
I masz jeszcze wybór - MOŻESZ SIĘ CZUĆ nie zapraszanym na MORSKOŚCI!!