Do opublikowania owego
zestawienia zainspirowała mnie oczekiwana katarska decyzja o rozbudowie floty
Nakilat o kolejne 100 jednostek. Obserwując rozmach inwestycyjny tego państwa w
XXI wieku, nie oczekuję budowy standardowych jednostek o pojemnościach 170-180
tyś. m3.
Nieprzypadkowo
Al Safliya udał się w nietypową
dookólną podróż* wraz z debiutującym dla klasy Q-Flex przejściem
Kanału Panamskiego.
Oceniam, że powstaną głównie jednostki
ciut pojemniejsze od Q-Flex, a czy też powstaną metanowce detronizujące Q-Max,
trudno jest to oszacować. Ale raczej tak - w mniejszej grupie. Przypomnę, Q-Max,
z uwagi na gabaryty, nie wpływa do wielu terminali na Świecie, omija wiele
portów w Japonii: z ponad 32 terminali 3 przyjmują i 2 są potencjalnie gotowe
na zawinięcie Q-Maxa. Dla Europy (+Turcja) te proporcje mają się ciut lepiej: na
ponad 22 terminale 9 przyjmuje i 3 mają potencjał. Ostatnio Kartagena
zamieniła potencjał w zawinięcie Q-Max Mekaines.
Link do zestawienia: 6.Największe metanowce Q-Flex/Q-Max, tradycyjnie jest w lewej szpalcie, w
zakładce: [strony i
zestawienia]. Zapraszam.
Wacław Sałaban, czerwiec 2019 r.
* Al
Safliya po tygodniu trawersowania Atlantyku (na E), objawił się popołudniem 05.06.
po europejskiej stronie oceanu na szerokości geograficznej Gibraltaru, z kursem
na Skałę. Tym samym potwierdziło się przypuszczenie
o kursie na południe Europy.
„W samo
południe” w Wielkim Gdańsku 04.06.2019 r.
proklamowano
„Deklarację Wolności i Solidarności”.
… „Dumni z Sierpnia 1980 roku, który zaczął się w Gdańsku, jak i
wierni dokonaniom Solidarności pod przywództwem Lecha Wałęsy, nawiązujemy do
tego dziedzictwa, by wartości, które nas jednoczyły, były na powrót
urzeczywistniane.
Nadzieję na odnowę pokładamy w wolności, solidarności i
samorządności, które uznajemy za fundamenty nowego początku.” …
[cdn]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,