czwartek, 9 maja 2019

Al Safliya testerem?

Widok katarskiego metanowca na zachodnim Pacyfiku (lub wschodnim Atlantyku), od czasu opanowania technologii masowego pozyskania gazu łupkowego w USA, jest znaczną osobliwością. W czasach przed, okazjonalnie ładunki katarskie docierały do Chile (Argentyny, Brazylii, Meksyku). Były realizowane przez spółkę RasGas, obecnie połączoną z Qatargas. Czy dostawy do Chile były realizowane wtedy przez Q-Flex? Nie wiem.

Na Pacyfiku, na wysokości granicy USA-Meksyk, w nocy 03.05. o h0139 CEST, objawił się sygnał AIS z Al Safliya (Q-Flex) płynącego pod balastem w kierunku Kanału Panamskiego!!!
Al Safliya 05.04. odpłynął z Ras Laffan z ładunkiem do Singapuru. Obecnie ogłasza Panamę jako port docelowy, ETA 10.05. Czyżby próba przejścia nowego Kanału Panamskiego? Po co? Czyżby test?


Odpowiedzią na te pytania może być potrzeba posiadania rzeczywistych danych o technologiach kanałowych, zmienionych modernizacją Kanału Panamskiego, a niezbędnych przy opracowywaniu założeń projektowych 100 nowych jednostek dla katarskiej floty Nakilat. Al Safliya ma 50,04 m szerokości! Jest pierwszym Q-Flex z rodowodem Daewoo (DSME), jest z czwórki pierwszych Q-Flex oddanych jesienią 2007 roku. Jest jedynym z nich niegoszczącym jeszcze w świnoujskim terminalu.

Potwierdzają się przypuszczenia, że nowa flota Nakilat, poza obsługą zwiększonej produkcji z 77 mln ton rocznie LNG do 110 mln ton (do 2024 roku), w wyniku uruchomienia czterech nowych linii technologicznych skraplania gazu ziemnego w rodzimym Ras Laffan (dla floty), ma obsługiwać wywozowo projekt Golden Pass LNG w USA, o nominalnej mocy 16 mln ton - planowane uruchomienie również do 2024 roku. Zwłaszcza ta druga lokalizacja ściśle wiąże z panamskim monopolem transferowym Atlantyk-Pacyfik i to bardziej od „monopolu” egipskiego :-)
Oba te koncepty mają wygenerować zapotrzebowanie na 60 nowych metanowców. Natomiast uzupełniająca setkę grupa jednostek, z realizacją ich budowy w drugiej części dekady, ma stanowić naturalne zastępowanie starzejącej się obecnej floty, zwłaszcza poprzez wycofanie jednostek z napędem turbinowym, np. 10-ciojednostkowej, klasycznej floty metanowców z pięcioma sferycznymi zbiornikami, jednostek konstrukcji Q-Fleet, powstałych w japońskich stoczniach Ichihara, Nagasaki i Kawasaki, w latach 1996-2000 i w kolejności: Al Zubarah, Al Khor, Al Rayyan, Al Wajbah, Broog, Al Wakrah, Zekreet, Doha, Al Bidda, Al Jasra. Dla osób zainteresowanych szczegółowa prezentacja*.

Ulokowanie w najbliższej dekadzie, w sensownej stoczni (nie tej gdzie leży „stępka”), zlecenia na budowę nowego gazowca LNG, będzie mało możliwe i wysoce kosztowne. Nie wspominam już o wciśnięciu zlecenia na wykonanie kriogenicznych zbiorników w systemie membranowym Mark III Flex we francuskim GTT.

Al Safliya, pomimo sugerującego zewidencjonowania tej jednostki na Liście statków, posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu, nie zawijał na Bałtyk (do Świnoujścia), podobnie jaki Al Sahla. Oba umieszczone zostały na liście w drugiej połowie 2018 roku. Prawdopodobnie miały realizować drugie dostawy w miesiącach X i XI - oba popłynęły wtedy do Zeebrugge.
Z drugiej strony, na liście brakuje aż 9 jednostek będących po debiucie w świnoujskim gazoporcie, w tym trzech, które odwiedziły Zatokę Pomorską jeszcze w I połowie 2018 (Onaiza, Al Ghashamiya, Arctic Voyager - był już dwukrotnie), oraz floty tegorocznych debiutantów: Al Utouriya, i okazjonalni wg. kolejności zawinięć: Iberica Knutsen, Flex Rainbow, GasLog Hong Kong, Arctic Aurora, no i płynący przez Atlantyk Maran Gas Sparta. Czyli norwesko-grecki mariaż armatorsko-właścicielsko-operatorski.
Jakiś czas temu zwróciłem się z oficjalnym zapytaniem do trzech firm (Intertek, Saybolt, SGS) dopuszczonych do sprawowania roli Rzeczoznawcy (Surveyor) na Terminalu LNG, z pytaniem, jakie jednostki nie wymienione na liście mają aktualną autoryzację do zawinięcia? Reakcja trójki była identyczna i typowa dla roli podwykonawcy, który zrealizował zlecenia, oczekuje kolejnych, ale za uprzednie nie otrzymał zapłaty.

100 jednostek, przez 10 lat, czyli średnio 10 w roku - będzie co prezentować na blogu … :-)

Wacław Sałaban, maj 2019 r.

PS Tymczasem zgodnie z szacunkami, wczesnym popołudniem 09.05. powracający Al Khattiya mijał się na kontrkursie z nieśpiesznie nadpływającym Tembek, na granicy Europy południowej i północnej - na trawersie Bretanii.

* Al Zubarah (XII 1996), Al Bidda (1999), Al Jasra (2000), we wpisie Q-Fleet. Al Khor (1997),  Broog (1998), Doha (1999) w: Stopień wykorzystania floty Nakilat cz.III. Al Rayyan (1997), Al Wajbah (1997), Al Wakrah (1998), Zekreet (1998) w: Reszta Q-Fleet.


„… pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie,
a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność,
w poczuciu odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem,
ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa
oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości,
współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości
umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot. …”
cdn.

5 komentarzy:

  1. 12 maj 2019 godzina 13:00 Al Safliya wchodzi do Kanału Panamskiego (od strony Pacyfiku) w asyście czterech holowników.

    OdpowiedzUsuń
  2. O godzinie 20:30 opływa wyspę Barro Colorado. Jeszcze trochę i wypłynie na Morze Karaibskie.

    OdpowiedzUsuń
  3. 22:30 jest w śluzie atlantyckiej.

    OdpowiedzUsuń
  4. W ten sposób -FLEX stał się MAX'em. PanaMax'em.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiście obserwowałem przejście i mam kilka zachowanych skanów śladu w VesselFinder. Tym razem port docelowy: ATLANTIC FOR ORDERS, to raczej Sabine Pass lub Corpus Christi (?). :-)

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,