Widok katarskiego metanowca na
zachodnim Pacyfiku (lub wschodnim Atlantyku), od czasu opanowania technologii
masowego pozyskania gazu łupkowego w USA, jest znaczną osobliwością. W czasach
przed, okazjonalnie ładunki katarskie docierały do Chile (Argentyny, Brazylii,
Meksyku). Były realizowane przez spółkę RasGas, obecnie połączoną z Qatargas.
Czy dostawy do Chile były realizowane wtedy przez Q-Flex? Nie wiem.
Na Pacyfiku, na wysokości
granicy USA-Meksyk, w nocy 03.05. o h0139 CEST, objawił się sygnał AIS z Al Safliya (Q-Flex) płynącego pod
balastem w kierunku Kanału Panamskiego!!!
Al Safliya 05.04. odpłynął z
Ras Laffan z ładunkiem do Singapuru. Obecnie ogłasza Panamę jako port docelowy,
ETA 10.05. Czyżby próba przejścia nowego Kanału Panamskiego? Po co? Czyżby
test?
Odpowiedzią na te pytania może
być potrzeba posiadania rzeczywistych danych o technologiach kanałowych, zmienionych modernizacją Kanału
Panamskiego, a niezbędnych przy
opracowywaniu założeń projektowych 100 nowych jednostek dla katarskiej floty
Nakilat. Al Safliya ma 50,04 m szerokości! Jest pierwszym Q-Flex z rodowodem
Daewoo (DSME), jest z czwórki pierwszych Q-Flex oddanych jesienią 2007 roku.
Jest jedynym z nich niegoszczącym jeszcze w świnoujskim terminalu.
Potwierdzają się przypuszczenia,
że nowa flota Nakilat, poza obsługą zwiększonej produkcji z 77 mln ton rocznie LNG
do 110 mln ton (do 2024 roku), w wyniku uruchomienia czterech nowych linii
technologicznych skraplania gazu ziemnego w rodzimym Ras Laffan (dla floty), ma
obsługiwać wywozowo projekt Golden Pass LNG w USA, o nominalnej mocy 16 mln ton
- planowane uruchomienie również do 2024 roku. Zwłaszcza ta druga lokalizacja
ściśle wiąże z panamskim monopolem transferowym Atlantyk-Pacyfik i to bardziej
od „monopolu” egipskiego :-)
Oba te koncepty mają
wygenerować zapotrzebowanie na 60 nowych metanowców. Natomiast uzupełniająca
setkę grupa jednostek, z realizacją ich budowy w drugiej części dekady, ma
stanowić naturalne zastępowanie starzejącej się obecnej floty, zwłaszcza
poprzez wycofanie jednostek z napędem turbinowym, np. 10-ciojednostkowej, klasycznej
floty metanowców z pięcioma sferycznymi zbiornikami, jednostek konstrukcji
Q-Fleet, powstałych w japońskich stoczniach Ichihara, Nagasaki i Kawasaki, w
latach 1996-2000 i w kolejności: Al Zubarah, Al Khor, Al Rayyan, Al Wajbah,
Broog, Al Wakrah, Zekreet, Doha, Al Bidda, Al Jasra. Dla osób zainteresowanych szczegółowa
prezentacja*.
Ulokowanie w najbliższej
dekadzie, w sensownej stoczni (nie tej gdzie leży „stępka”), zlecenia na budowę
nowego gazowca LNG, będzie mało możliwe i wysoce kosztowne. Nie wspominam już o
wciśnięciu zlecenia na wykonanie kriogenicznych zbiorników w systemie membranowym
Mark III Flex we francuskim GTT.
Al Safliya, pomimo sugerującego zewidencjonowania tej
jednostki na Liście statków,
posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu,
nie zawijał na Bałtyk (do Świnoujścia), podobnie jaki Al Sahla. Oba umieszczone zostały na liście w drugiej połowie 2018
roku. Prawdopodobnie miały realizować drugie dostawy w miesiącach X i XI - oba
popłynęły wtedy do Zeebrugge.
Z drugiej strony, na liście
brakuje aż 9 jednostek będących po debiucie w świnoujskim gazoporcie, w tym
trzech, które odwiedziły Zatokę Pomorską jeszcze w I połowie 2018 (Onaiza, Al Ghashamiya, Arctic
Voyager - był już dwukrotnie), oraz floty tegorocznych debiutantów: Al Utouriya, i okazjonalni wg.
kolejności zawinięć: Iberica Knutsen,
Flex Rainbow, GasLog Hong Kong, Arctic
Aurora, no i płynący przez Atlantyk Maran
Gas Sparta. Czyli norwesko-grecki mariaż
armatorsko-właścicielsko-operatorski.
Jakiś czas temu zwróciłem się z
oficjalnym zapytaniem do trzech firm (Intertek, Saybolt, SGS) dopuszczonych do
sprawowania roli Rzeczoznawcy (Surveyor) na Terminalu LNG, z pytaniem, jakie
jednostki nie wymienione na liście mają aktualną autoryzację do zawinięcia? Reakcja trójki była identyczna
i typowa dla roli podwykonawcy, który zrealizował zlecenia, oczekuje kolejnych,
ale za uprzednie nie otrzymał zapłaty.
100 jednostek, przez 10 lat, czyli średnio 10 w roku - będzie co
prezentować na blogu … :-)
Wacław Sałaban, maj 2019 r.
PS Tymczasem
zgodnie z szacunkami, wczesnym popołudniem 09.05. powracający Al Khattiya mijał
się na kontrkursie z nieśpiesznie nadpływającym Tembek, na granicy Europy
południowej i północnej - na trawersie Bretanii.
* Al
Zubarah (XII 1996), Al Bidda (1999), Al Jasra (2000), we wpisie Q-Fleet. Al Khor
(1997), Broog (1998), Doha (1999) w: Stopień
wykorzystania floty Nakilat cz.III. Al Rayyan (1997), Al Wajbah (1997), Al
Wakrah (1998), Zekreet (1998) w: Reszta
Q-Fleet.
„… pragnąc na zawsze
zagwarantować prawa obywatelskie,
a działaniu
instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność,
w poczuciu
odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem,
ustanawiamy
Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa
oparte na
poszanowaniu wolności i sprawiedliwości,
współdziałaniu władz,
dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości
umacniającej
uprawnienia obywateli i ich wspólnot. …”
cdn.
12 maj 2019 godzina 13:00 Al Safliya wchodzi do Kanału Panamskiego (od strony Pacyfiku) w asyście czterech holowników.
OdpowiedzUsuńO godzinie 20:30 opływa wyspę Barro Colorado. Jeszcze trochę i wypłynie na Morze Karaibskie.
OdpowiedzUsuń22:30 jest w śluzie atlantyckiej.
OdpowiedzUsuńW ten sposób -FLEX stał się MAX'em. PanaMax'em.
OdpowiedzUsuńOczywiście obserwowałem przejście i mam kilka zachowanych skanów śladu w VesselFinder. Tym razem port docelowy: ATLANTIC FOR ORDERS, to raczej Sabine Pass lub Corpus Christi (?). :-)
OdpowiedzUsuń