Od początku marca prawie połowa katarskiej floty Nakilat, reprezentowanej przez konstrukcje Q-Flex i Q-Max, jest zatrudniona w realizacji dostaw do Europy. Intensyfikacja dostaw na rynek europejski wiosną i latem jest typowym zjawiskiem, gdyż obniżona cena posezonowa zachęca Europejczyków do odtwarzania zapasów gazu ziemnego na kolejny sezon grzewczy. Zapasów gromadzonych w podziemnych magazynach.
Ale tegoroczne zakupy posezonowe są zdecydowanie intensywniejsze i jest to spowodowane, szczególnie wcześnie w tym roku, bardzo niską ceną LNG na Dalekim Wschodzie i bardzo dużymi zakupami dokonywanymi przez Wielką Brytanię przed zbliżającym się brexitem.
Chyba nie przypadkowo (?) w maju do świnoujskiego terminala dotrą trzy katarskie dostawy w ramach obu długotrwałych kontraktów z Qatargas. Czyżby cena na Dalekim wschodzie była niższa nawet od naszej kontraktowej i nie było chętnych na odkupienie ładunków? A tak prawdopodobnie stało się w miesiącach XI 2018 - IV 2019, z drugim ładunkiem w tych miesiącach.
Skalę intensywności ruchu Katar - EU obrazują poniższe zestawienia ładunków dowiezionych przez jednostki Q-Flex do Europy, w tym z przeznaczeniem dla Wielkiej Brytanii.
Rok: miesiąc - ilość odprawionych ład. w Ras Laffan / liczba ład. do Milford Haven i Isle of Grain.
2018: w I/II/III/IV po 5-7/0-1 szczegółowe zestawienie prowadzę od 19.04.2018, po wyraźnej intensyfikacji dostaw do Europy,
V-12/2; VI-10/0; VII-10/1; VIII-6/1; IX-4/0; X-7/2; XI-6/2,5; XII-8/2.
2019: I-9/4; II-8/3; III-13/6; IV-13/9; V-8?/3? (na dzień 25.05.).
Podobnie znaczny wzrost intensywności widać w dostawach realizowanych przez największe na Świecie metanowce Q-Max*.
Rok: miesiąc - liczba zawinięć do Milford Haven i Isle of Grain.
2018: I-0; II-1; III-1; IV-2; V-1; VI-1; VII-2; VIII-0; IX-0; X-2; XI-0; XII-0 - (tylko 10 ładunków)
2019: I-0; II-0; III-2; IV-4; V-5 - (już 11 ładunków!)
W latach 2018-2019 jedynymi ładunkami Q-Max z innym przeznaczeniem od terminali brytyjskich, była dostawa w IV 2018 roku do Dunkierki oraz obecnie płynący ładunek w Mekaines do Barcelony, ETA 30.05.
Oba zestawienia ukazują tegoroczne o dwa miesiące przyspieszenie sezonu europejskiego i jego znaczniejszą obfitość.
Dodatkowo brytyjski rynek obecnie intensywnie zasysa ładunki amerykańskie z Sabine Pass oraz rosyjskie z Sabetty w ramach projektu Yamal LNG.
Wacław Sałaban, maj 2019 r.
* dane wykorzystane z rejestrów ruchu jednostek typu Q-Flex i Q-Max na europejskim akwenie z uwagi na różne cele ich prowadzenia są zdeterminowane różnymi datami:
- dla jednostek Q-Flex są to momenty wypłynięcia z Ras Laffan lub z redy portu-terminala eksportowego,
- dla jednostek Q-Max są to momenty zawinięć do terminali rozładunkowych w Europie.
Ale te różnice nie są istotne w prezentowanej tematyce.
Ja NIGDY na nich NIE GŁOSOWAŁEM!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,