niedziela, 26 maja 2019

Zwózka LNG przed brexitem

Od początku marca prawie połowa katarskiej floty Nakilat, reprezentowanej przez konstrukcje Q-Flex i Q-Max, jest zatrudniona w realizacji dostaw do Europy. Intensyfikacja dostaw na rynek europejski wiosną i latem jest typowym zjawiskiem, gdyż obniżona cena posezonowa zachęca Europejczyków do odtwarzania zapasów gazu ziemnego na kolejny sezon grzewczy. Zapasów gromadzonych w podziemnych magazynach.

Ale tegoroczne zakupy posezonowe są zdecydowanie intensywniejsze i jest to spowodowane, szczególnie wcześnie w tym roku, bardzo niską ceną LNG na Dalekim Wschodzie i bardzo dużymi zakupami dokonywanymi przez Wielką Brytanię przed zbliżającym się brexitem.

Chyba nie przypadkowo (?) w maju do świnoujskiego terminala dotrą trzy katarskie dostawy w ramach obu długotrwałych kontraktów z Qatargas. Czyżby cena na Dalekim wschodzie była niższa nawet od naszej kontraktowej i nie było chętnych na odkupienie ładunków? A tak prawdopodobnie stało się w miesiącach XI 2018 - IV 2019, z drugim ładunkiem w tych miesiącach.  

Skalę intensywności ruchu Katar - EU obrazują poniższe zestawienia ładunków dowiezionych przez jednostki Q-Flex do Europy, w tym z przeznaczeniem dla Wielkiej Brytanii.

Rok: miesiąc - ilość odprawionych ład. w Ras Laffan / liczba ład. do Milford Haven i Isle of Grain.
2018:   w I/II/III/IV po 5-7/0-1 szczegółowe zestawienie prowadzę od 19.04.2018, po wyraźnej intensyfikacji dostaw do Europy,
                                                         V-12/2; VI-10/0; VII-10/1; VIII-6/1; IX-4/0; X-7/2; XI-6/2,5; XII-8/2.
2019:  I-9/4; II-8/3; III-13/6IV-13/9; V-8?/3? (na dzień 25.05.).

Podobnie znaczny wzrost intensywności widać w dostawach realizowanych przez największe na Świecie metanowce Q-Max*.

Rok:  miesiąc - liczba zawinięć do Milford Haven i Isle of Grain.
2018:  I-0;  II-1;  III-1;  IV-2;  V-1;  VI-1;  VII-2;  VIII-0;  IX-0;  X-2;  XI-0;  XII-0      - (tylko 10 ładunków)
2019:  I-0;  II-0;  III-2;  IV-4;  V-5                                                                            - (już 11 ładunków!)
W latach 2018-2019 jedynymi ładunkami Q-Max z innym przeznaczeniem od terminali brytyjskich, była dostawa w IV 2018 roku do Dunkierki oraz obecnie płynący ładunek w Mekaines do Barcelony, ETA 30.05.

Oba zestawienia ukazują tegoroczne o dwa miesiące przyspieszenie sezonu europejskiego i jego znaczniejszą obfitość.

Dodatkowo brytyjski rynek obecnie intensywnie zasysa ładunki amerykańskie z Sabine Pass oraz rosyjskie z Sabetty w ramach projektu Yamal LNG.

Wacław Sałaban, maj 2019 r.

dane wykorzystane z rejestrów ruchu jednostek typu Q-Flex i Q-Max na europejskim akwenie z uwagi na różne cele ich prowadzenia są zdeterminowane różnymi datami:
- dla jednostek Q-Flex są to momenty wypłynięcia z Ras Laffan lub z redy portu-terminala eksportowego,
- dla jednostek Q-Max są to momenty zawinięć do terminali rozładunkowych w Europie.
Ale te różnice nie są istotne w prezentowanej tematyce.


Ja NIGDY na nich NIE GŁOSOWAŁEM!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,