niedziela, 19 maja 2019

Al Ghashamiya z trzecią dostawą katarską w maju

Al Ghashamiya zrealizuje trzecią dostawę katarską w maju 2019. Zawinie 29.05. Zarazem będzie to 60. dostawa historycznie, 46. katarska i 13. tegoroczna. Dla metanowca będzie to drugie zawinięcie do Świnoujścia, debiutował prawie równo rok temu  w dniach 01-02.06.2018 r.

Trzy dostawy w miesiącu nie są już wyjątkiem, powoli stają się normą. Maj w 2019 roku to trzeci intensywny miesiąc odbioru dostaw (x3), po styczniu i kwietniu. Uprzednio tak było w VI i XII 2018 roku. Pytanie: to kiedy gazoport przyjął trzy katarskie dostawy w miesiącu kalendarzowym?  

Ciekawostką jest to, że wszystkie 3 Q-Flex, zawijające do świnoujskiego gazoportu w obecnym miesiącu, zrobiły (Al Khattiya, Tembek) i zrobi (Al Ghashamiya) to po raz drugi, zarazem swoje debiuty zrealizowały rok temu, w podobnym okresie czasu (wiosną) – szczegóły tych zawinięć są tutaj: poz. 29/33/34 i obecne jako poz. 58-60.

Al Ghashamiya wypłynął z Ras Laffan 07.05., czyli dopłynięcie będzie typowe czasowo i trwające 22 doby. Metanowiec wypłynął w towarzystwie drugiego (Al Ghariya), podążającego do walijskiego Milford Haven i obie jednostki non-stop płyną razem w odstępie kilku mil.
Al Ghashamiya jest wersją Q-Flex z rodowodem ze stoczni Samsung (SHI), czyli jest w najbardziej pakownej grupie, dodatkowo jest szczególnym egzemplarzem kończącym serię Q-Flex w SHI i budowany był w trakcie realizacji połowy zamówienia na 11 Q-Max*. W konsekwencji  zastosowania pewnych rozwiązań z tych większych jednostek, stał się największym w nominalnej pojemności wśród jednostek Q-Flex, wynoszącej 217 330 m3.
To oznacza, że wraz z zawinięciem Al Ghashamiya może zostać dostarczony szczególnie duży ładunek. Obecnie, w wielkości dostaw w świnoujskim terminalu, ubiegłoroczny, debiutujący ładunek Al Gashamiya jest trzecim w kolejności.


Tymczasem Maram Gas Sparta kotwiczy 22 Mm od wejścia do gazoportu (poza zasięgiem z lądu nawet uzbrojonego oka) i cierpliwie czeka na zawinięcie Al Ghashamiya, rozładunek katarskiej dostawy oraz na regazyfikacyjne opróżnienie zbiorników lądowych w terminalu. Czy będzie trwało to do 08.06.?

Wacław Sałaban, maj 2019 r.

PS Maj 2019 to pierwszy miesiąc w historii gazoportu z trzema dostawami katarskimi. :-)

* Stocznia SHI zbudowała 7 z 31 Q-Flex i 11 z 14 Q-Max. Przypominam te liczby w kontekście planowanej budowy 100 jednostek dla katarskiej floty Nakilat.

6 komentarzy:

  1. Obstawiał bym ,że jest to przyspieszona 1 dostawa czerwcowa jednak jest jeszcze opcja spotu lub opóźnionej 2 dostawy z któryś z poprzednich miesięcy(może w 2 kontrakcie Katarskim jest zapis ,że jakąś część z 13 dostaw musimy odebrać MY)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też uważam dostawę przez Al Ghashamiya za przyśpieszoną czerwcową. Tylko dlaczego na 3 tygodnie odstawia się Maran Gas Sparta a o tydzień przyśpiesza Al Ghashamiya? Zamiast zachować kolejność rozładunku w kolejności przypływania? Generalnie od połowy czerwca terminal będzie pustawy.
    Natomiast intryguje mnie panaMax LNG. Fantazjując (?), dostrzegam mariaż katarsko-amerykańsko-polski (?) :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedyne co mi przychodzi do głowy to to ,że PGNIG ma coś do powiedzenia w temacie terminu dopłynięcia statku i zlecił wypłynięcie Al Ghashamiya przed trafieniem spotu "ze Sparty" ale żeby moje przypuszczenia były trafne Sparta powinna wypływać z USA bez portu docelowego jako spot.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sparta mogła też wypłynąć do kogoś innego i została odkupiona

    OdpowiedzUsuń
  5. Obserwujemy dość kuriozalną sytuację. Amerykański gaz stoi na redzie gazoportu, katarski gaz dryfuje po Morzu Śródziemnym w drodze do Świnoujścia a instalacja regazyfikacji jest ograniczana, żeby zbiorniki nie były całkiem puste przed 29 maja. Jak to u nas bywa, organizatorzy dostaw dostaną pewnie nagrodę za trudną do rozwiązania zagadkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zanim uporają się z nadpodażą do rozładunku, obserwujmy Al Safliya w podróży dookoła Świata:
    Ras Laffan > Singapur (dostawa) > Kanał Panamski (test) > Sabine Pass (deal?) > Świnoujście (inaugurująca dostawa?) > Kanał Sueski (powrót) > Ras Laffan.
    W ramach dealu katarsko-amerykańsko-polskiego realizacja inaugurującej dostawy z długoletniego kontraktu z Cheniere Marketing International, z zawinięciem w drugiej połowie czerwca, czyli zgodnie z niemrawymi zapowiedziami inauguracji kontraktu z Cheniere w połowie roku.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,