Al Ghashamiya zrealizuje trzecią dostawę katarską w maju 2019. Zawinie
29.05. Zarazem będzie to 60. dostawa
historycznie, 46. katarska i 13. tegoroczna. Dla metanowca będzie to drugie
zawinięcie do Świnoujścia, debiutował prawie równo rok temu w dniach 01-02.06.2018 r.
Trzy dostawy w miesiącu nie są
już wyjątkiem, powoli stają się normą. Maj w 2019 roku to trzeci intensywny
miesiąc odbioru dostaw (x3), po styczniu i kwietniu. Uprzednio tak było w VI i
XII 2018 roku. Pytanie: to kiedy gazoport przyjął trzy katarskie dostawy w
miesiącu kalendarzowym?
Ciekawostką jest to, że
wszystkie 3 Q-Flex, zawijające do świnoujskiego gazoportu w obecnym miesiącu, zrobiły
(Al Khattiya, Tembek) i zrobi (Al Ghashamiya) to po raz drugi, zarazem swoje
debiuty zrealizowały rok temu, w podobnym okresie czasu (wiosną) – szczegóły
tych zawinięć są tutaj: poz.
29/33/34 i obecne jako poz. 58-60.
Al Ghashamiya wypłynął z Ras Laffan 07.05., czyli
dopłynięcie będzie typowe czasowo i trwające 22 doby. Metanowiec wypłynął w
towarzystwie drugiego (Al Ghariya), podążającego do walijskiego Milford Haven i
obie jednostki non-stop płyną razem w odstępie kilku mil.
Al Ghashamiya jest wersją
Q-Flex z rodowodem ze stoczni Samsung (SHI), czyli jest w najbardziej pakownej
grupie, dodatkowo jest szczególnym egzemplarzem kończącym serię Q-Flex w SHI i budowany
był w trakcie realizacji połowy zamówienia na 11 Q-Max*. W konsekwencji zastosowania pewnych rozwiązań z tych
większych jednostek, stał się największym w nominalnej pojemności wśród
jednostek Q-Flex, wynoszącej 217 330 m3.
To oznacza, że wraz z
zawinięciem Al Ghashamiya może zostać dostarczony szczególnie duży ładunek.
Obecnie, w wielkości dostaw w świnoujskim terminalu, ubiegłoroczny, debiutujący
ładunek Al Gashamiya jest trzecim
w kolejności.
Tymczasem Maram Gas Sparta kotwiczy 22 Mm od wejścia do gazoportu (poza
zasięgiem z lądu nawet uzbrojonego oka) i cierpliwie czeka na zawinięcie Al
Ghashamiya, rozładunek katarskiej dostawy oraz na regazyfikacyjne opróżnienie
zbiorników lądowych w terminalu. Czy
będzie trwało to do 08.06.?
Wacław Sałaban, maj 2019 r.
PS Maj 2019
to pierwszy miesiąc w historii gazoportu z trzema dostawami katarskimi. :-)
* Stocznia
SHI zbudowała 7 z 31 Q-Flex i 11 z 14 Q-Max. Przypominam te liczby w kontekście
planowanej budowy 100 jednostek dla katarskiej floty Nakilat.
Obstawiał bym ,że jest to przyspieszona 1 dostawa czerwcowa jednak jest jeszcze opcja spotu lub opóźnionej 2 dostawy z któryś z poprzednich miesięcy(może w 2 kontrakcie Katarskim jest zapis ,że jakąś część z 13 dostaw musimy odebrać MY)
OdpowiedzUsuńTeż uważam dostawę przez Al Ghashamiya za przyśpieszoną czerwcową. Tylko dlaczego na 3 tygodnie odstawia się Maran Gas Sparta a o tydzień przyśpiesza Al Ghashamiya? Zamiast zachować kolejność rozładunku w kolejności przypływania? Generalnie od połowy czerwca terminal będzie pustawy.
OdpowiedzUsuńNatomiast intryguje mnie panaMax LNG. Fantazjując (?), dostrzegam mariaż katarsko-amerykańsko-polski (?) :-)
Jedyne co mi przychodzi do głowy to to ,że PGNIG ma coś do powiedzenia w temacie terminu dopłynięcia statku i zlecił wypłynięcie Al Ghashamiya przed trafieniem spotu "ze Sparty" ale żeby moje przypuszczenia były trafne Sparta powinna wypływać z USA bez portu docelowego jako spot.
OdpowiedzUsuńSparta mogła też wypłynąć do kogoś innego i została odkupiona
OdpowiedzUsuńObserwujemy dość kuriozalną sytuację. Amerykański gaz stoi na redzie gazoportu, katarski gaz dryfuje po Morzu Śródziemnym w drodze do Świnoujścia a instalacja regazyfikacji jest ograniczana, żeby zbiorniki nie były całkiem puste przed 29 maja. Jak to u nas bywa, organizatorzy dostaw dostaną pewnie nagrodę za trudną do rozwiązania zagadkę.
OdpowiedzUsuńZanim uporają się z nadpodażą do rozładunku, obserwujmy Al Safliya w podróży dookoła Świata:
OdpowiedzUsuńRas Laffan > Singapur (dostawa) > Kanał Panamski (test) > Sabine Pass (deal?) > Świnoujście (inaugurująca dostawa?) > Kanał Sueski (powrót) > Ras Laffan.
W ramach dealu katarsko-amerykańsko-polskiego realizacja inaugurującej dostawy z długoletniego kontraktu z Cheniere Marketing International, z zawinięciem w drugiej połowie czerwca, czyli zgodnie z niemrawymi zapowiedziami inauguracji kontraktu z Cheniere w połowie roku.