czwartek, 23 maja 2019

Q-Max Mekaines

Redagując wpis o Q-Max Al Ghuwairiya nie spodziewałem się szybkiego pretekstu do powrotu tematyki o największych metanowcach w światowej flocie, w kontekście ich operowania na akwenie europejskim.

Ów wpis zakończyłem stwierdzeniem: „Jest jeszcze jeden Q-Max tak wykluczony, Mekaines…”. Określenie „wykluczony” zredagowałem 05.05. i odnosiło się do kilkuletniej nieobecności na wodach europejskich. Tydzień później, Q-Max Mekaines, po powrocie do Ras Laffan z Korei (Pyeongtaek) i po załadunku w dniach 12-13.05., obrał kurs na Suez, ale port docelowy ogłosił dopiero wpływając 22.05. do Kanału Sueskiego. Tym portem jest Barcelona (!) z ETA 30.05.
Podobnie jak dla Al Ghuwairiya, dla Mekaines jest to pierwsza podróż na wody Europy od ponad 3 lat! Podobnie nie znalazłem w zasobach internetu zdjęć Mekaines w terminalach europejskich, datowanych po roku 2013! W przypadku Al Ghuwairiya granicznym rokiem jest 2014.
Natomiast w Barcelonie, rzadko przejmującej ładunki katarskie, ostatnie odwiedziny Q-Max były 2 lata temu - ładunek dowiózł Zarga w dniach 25-26.08.2017 r.

Rzadki gość na wodach europejskich i terminal bardzo rzadko odwiedzany przez jednostki Q-Max, razem jest to kolejna gratka dla shipspottingu, po latach posuchy na Mekaines na akwenach Europy.

Wśród europejskich terminali importowych (ponad 26), osiem w swojej historii przyjmowało jednostki Q-Max (Dunkierka, Fos-sur-Mer/Fos Cavaou, Rotterdam, Barcelona, Bilbao, Sagunto, Isle of Grain, Milford Haven/South Hook), a kolejne 4 mają potencjalnie taką możliwość, ale dotychczas nie praktykowaną. Wśród tych gazoportów nie ma Świnoujścia.

Kilkuletnią specyfikę (statystykę) zawinięć największych metanowców na wody europejskie szczegółowo opisałem w Q-Max Al Ghuwairiya. Od tego czasu, po Al Ghuwairiya który właśnie zakończył rozładunek (20-22.05.) w Milford Haven (South Hook), a przed opisywaną podróżą Mekaines do Barcelony, na wody europejskie wpłynął Umm Slal - właśnie minął Gibraltar i podąża do walijskiego Milford Haven, ETA 24.05. Natomiast 13-tą podróż Q-Max do Europy w tym roku, rozpoczął 22.05. Rasheeda, port docelowy nie jest podany. Trwające rejsy Umm Slal i Rasheeda są czwartymi ich podróżami do Europy od początku 2017 roku.

Milford Haven, lipiec 2013 r. (foto. Ian Thomas). Półmiskowy kształt pawęzy to jednoznaczny wyróżnik stoczni Samsung Heavy Industries.
Smuklejszy kształt komina, a także rozmieszczenie otworów wentylacyjnych w tylnej ścianie nadbudówki maszynowni,
 są cechami charakterystycznymi (wyróżnikami) dla 11 Q-Max z SHI i dla ostatniego Q-Flex powstałego w SHI: Al Ghashamiya.

Mekaines powstał w stoczni Samsung (SHI) i został przekazany do eksploatacji w marcu 2009 roku, jako 5 z 11 wybudowanych w SHI, w całej serii Q-Max liczącej 14* jednostek (3 powstały w stoczni Daewoo/DSME). Nominalnie jest w grupie 6 najbardziej objętościowych jednostek z wspólnym nominałem pojemności wynoszącym 267 335 m3. Pozostałe 5 jednostek Q-Max z SHI mają nominały pojemności określone w przedziale 266 236-266 433 m3. Te 5 mniej pojemnych gazowców LNG powstało, o dziwo, po tych sześciu najbardziej pakownych. Mimo prób wyjaśnienia przyczyn tych różnic, nie udało mi się znaleźć informacji na ten temat.
Podsumowując, Mekaines jest w grupie 6 nominalnie największych metanowców w światowej flocie, ich nazwy wymienię w kolejności powstawania i przekazywania do eksploatacji: protoplasta całej serii Mozah (IX 2008), Umm Slal (XI 2008), Bu Samra (XII 2008), Al Mayeda (II 2009), Mekaines (III 2009) i Al Mafyar (V 2009). Podobno chińska stocznia szykuje się do budowy metanowca o poj. 270 tys.m3.

Mekaines ma wymiary 345,28 × 53,83 m, tym samym jest za szeroki o 2,58 m dla przejścia nowych śluz Kanału Panamskiego.

Wacław Sałaban, maj 2019 r.

* przy wyliczaniu największych obecnie metanowców w światowej flocie, serie Q-Max (14 jednostek) i Q-Flex (31), nie należy zapominać o MOL FSRU Challenger powstałym, na konstrukcji Q-Max, w Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (X 2017). Jest zdecydowanie największym FSRU. Obecnie jest zacumowany w terminalu Botas w porcie Dörtyol w prowincji Hatay w południowej Turcji. Więcej o: MOL FSRU Challenger.
Oczywiście jest pojemniejszy od każdego Q-Flex, ale w porównaniu z jednostkami Q-Max ustępuje tym z rodowodem SHI, a wśród trzech z DSME, dorównuje Al Ghuwairiya, tym samym nominalnie jest bardziej pakowny tylko od pozostałych dwóch metanowców z DSME.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,