Redagując wpis o Q-Max Al
Ghuwairiya nie spodziewałem się szybkiego pretekstu do powrotu tematyki o
największych metanowcach w światowej flocie, w kontekście ich operowania na
akwenie europejskim.
Ów wpis zakończyłem
stwierdzeniem: „Jest jeszcze jeden Q-Max
tak wykluczony, Mekaines…”. Określenie „wykluczony” zredagowałem 05.05. i odnosiło
się do kilkuletniej nieobecności na wodach europejskich. Tydzień później, Q-Max
Mekaines, po powrocie do Ras Laffan z
Korei (Pyeongtaek) i po załadunku w dniach 12-13.05., obrał kurs na Suez, ale
port docelowy ogłosił dopiero wpływając 22.05. do Kanału Sueskiego. Tym portem
jest Barcelona (!) z ETA 30.05.
Podobnie jak dla Al Ghuwairiya, dla Mekaines jest to pierwsza podróż na wody Europy od ponad 3 lat! Podobnie
nie znalazłem w zasobach internetu zdjęć Mekaines w terminalach europejskich,
datowanych po roku 2013! W przypadku Al Ghuwairiya granicznym rokiem jest 2014.
Natomiast w Barcelonie, rzadko
przejmującej ładunki katarskie, ostatnie odwiedziny Q-Max były 2 lata temu -
ładunek dowiózł Zarga w dniach
25-26.08.2017 r.
Rzadki gość na wodach
europejskich i terminal bardzo rzadko odwiedzany przez jednostki Q-Max, razem
jest to kolejna gratka dla shipspottingu, po latach posuchy na Mekaines na akwenach
Europy.
Wśród europejskich terminali
importowych (ponad 26), osiem w swojej historii przyjmowało jednostki Q-Max
(Dunkierka, Fos-sur-Mer/Fos Cavaou, Rotterdam, Barcelona, Bilbao, Sagunto, Isle
of Grain, Milford Haven/South Hook), a kolejne 4 mają potencjalnie taką
możliwość, ale dotychczas nie praktykowaną. Wśród tych gazoportów nie ma
Świnoujścia.
Kilkuletnią specyfikę
(statystykę) zawinięć największych metanowców na wody europejskie szczegółowo
opisałem w Q-Max
Al Ghuwairiya. Od tego czasu, po Al Ghuwairiya który właśnie zakończył
rozładunek (20-22.05.) w Milford Haven (South Hook), a przed opisywaną podróżą
Mekaines do Barcelony, na wody europejskie wpłynął Umm Slal - właśnie minął Gibraltar i podąża do walijskiego Milford
Haven, ETA 24.05. Natomiast 13-tą podróż Q-Max do Europy w tym roku, rozpoczął
22.05. Rasheeda, port docelowy nie
jest podany. Trwające rejsy Umm Slal i Rasheeda są czwartymi ich podróżami do
Europy od początku 2017 roku.
Milford
Haven, lipiec 2013 r. (foto. Ian Thomas). Półmiskowy kształt pawęzy to
jednoznaczny wyróżnik stoczni Samsung Heavy Industries.
Smuklejszy
kształt komina, a także rozmieszczenie otworów wentylacyjnych w tylnej ścianie
nadbudówki maszynowni,
są cechami charakterystycznymi (wyróżnikami)
dla 11 Q-Max z SHI i dla
ostatniego Q-Flex powstałego w SHI: Al Ghashamiya.
Mekaines powstał w stoczni Samsung (SHI) i został
przekazany do eksploatacji w marcu 2009 roku, jako 5 z 11 wybudowanych w SHI, w
całej serii Q-Max liczącej 14* jednostek (3 powstały w stoczni Daewoo/DSME). Nominalnie
jest w grupie 6 najbardziej objętościowych jednostek z wspólnym nominałem
pojemności wynoszącym 267 335 m3. Pozostałe 5 jednostek Q-Max z
SHI mają nominały pojemności określone w przedziale 266 236-266 433 m3.
Te 5 mniej pojemnych gazowców LNG powstało, o dziwo, po tych sześciu
najbardziej pakownych. Mimo prób wyjaśnienia przyczyn tych różnic, nie udało mi
się znaleźć informacji na ten temat.
Podsumowując, Mekaines jest w grupie 6 nominalnie największych
metanowców w światowej flocie, ich nazwy wymienię w kolejności powstawania i
przekazywania do eksploatacji: protoplasta całej serii Mozah (IX 2008), Umm
Slal (XI 2008), Bu Samra (XII 2008), Al Mayeda (II 2009), Mekaines (III 2009) i
Al Mafyar (V 2009). Podobno chińska stocznia szykuje się do budowy metanowca o
poj. 270 tys.m3.
Mekaines ma wymiary 345,28 × 53,83 m, tym samym
jest za szeroki o 2,58 m dla przejścia nowych śluz
Kanału Panamskiego.
Wacław Sałaban, maj 2019 r.
* przy
wyliczaniu największych obecnie metanowców w światowej flocie, serie Q-Max (14
jednostek) i Q-Flex (31), nie należy zapominać o MOL FSRU Challenger powstałym,
na konstrukcji Q-Max, w Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (X 2017).
Jest zdecydowanie największym FSRU. Obecnie jest zacumowany w terminalu Botas w
porcie Dörtyol w prowincji Hatay w południowej Turcji. Więcej o: MOL
FSRU Challenger.
Oczywiście jest pojemniejszy od każdego Q-Flex, ale w
porównaniu z jednostkami Q-Max ustępuje tym z rodowodem SHI, a wśród trzech z
DSME, dorównuje Al Ghuwairiya, tym samym nominalnie jest bardziej pakowny tylko
od pozostałych dwóch metanowców z DSME.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,