Metanowiec konstrukcji Q-Flex, w
wersji ze stoczni DSME, o szerokości 50,04 m, jest nowym panamax-em. Tym samym
ograniczenie 49 m szerokości w nowych śluzach Kanału Panamskiego jest nieaktualne!
Zarządca Kanału zwiększył ograniczenie szerokościowe do 51,25 m. Czyli wszystkie
31 jednostek Q-Flex, drugiej największej grupy metanowców w światowej flocie,
może realizować dostawy przez Panamę.
12 maja 2019 roku po h1100 CEST
(h0400 UTC-5), na redzie Panama City i Balboa, Al Safliya rozpoczął przepływanie Kanału Panamskiego.
Pomiędzy h13-14 (h06-07 UTC-5)
wciskał się do pierwszej śluzy Cocoli, południowego systemu śluz od strony
Pacyfiku.
Szerokość
Al Safliya 50,04 m.
Po h2200 (h1500 UTC-5)
rozpychał się w śluzie Gatún, w Colón - w północnej śluzie, od strony Atlantyku.
Na otwarte wody wypłynął 13.05.
przed h0200 CEST (12.05. przed h1900 UTC-5). Obrał północny kurs, z komunikatem
w AIS: ATLANTIC FOR ORDERS oraz ETA 20.05. Czyżby miał zawinąć (płynie pod
balastem z Singapuru) do któregoś z terminali w Zatoce Meksykańskiej: Sabine
Pass lub Corpus Christi?
A po załadunku dokąd popłynie?
Na wschód, do Europy? Czy może zawróci na zachód z celem na …Dalekim Wschodzie,
czyli ponownie przez Kanał Panamski i Pacyfik?
Sytuacja, że jedna z katarskich jednostek konstrukcji Q-Flex
pływa w roli trampa jest intrygująca :-)
Wacław Sałaban, maj 2019 r.
Operacja zakończona niewątpliwym sukcesem. Można przypuszczać, że jest to inwestycja w przyszłość, kiedy aktualna flota Nakilat będzie sukcesywnie zmieniać właścicieli. Właśnie cena używanego Q-Flexa mocno wzrosła.
OdpowiedzUsuńPrzy okazji, patrząc na prezentowane zdjęcia, przetestowano nowy sposób walcowania żyletek :).
Dziękuję za celny komentarz :-)
OdpowiedzUsuń