niedziela, 5 maja 2019

Q-Max Al Ghuwairiya

Rzadko pisuję o największych metanowcach świata typu Q-Max. Przypomnę, te 14 jednostek powstałych w latach 2008-2010 stanowi część katarskiej floty Nakilat, z różnym udziałem właścicielskim w poszczególnych jednostkach. Q-Max mają pojemności w zakresie 261-267 tys.m3 LNG. Natomiast ich protoplaści, przy czym obie serii były budowane na zakładkę, jednostki Q-Flex, to 210-217 tys.m3Obecnie budowane metanowce (panamaxy) dochodzą do pojemności 180 tys.m3.
Może typowi Q-Max dorówna część jednostek z planowanej rozbudowy floty Nakilat*.

Al Ghuwairiya oddany został do eksploatacji w XII 2008 jako trzeci Q-Max, ale jako pierwszy (na 3) wybudowany przez stocznię Daewoo (DSME). W swojej grupie jest nominalnie największym (263 tys.m3), ale znacznie mniej pojemnym od pozostałych Q-Max, mających rodowód ze stoczni Samsung (SHI).


Jednostki Q-Max zasadniczo operują w marszrucie Ras Laffan > < Daleki Wschód (Singapur, Korea, Chiny). Kierunek europejski obsługują nieregularnie, z różną intensywnością w poszczególnych latach (10÷30 dostaw w roku) i raczej poza zasadniczym sezonem tj. wiosną-latem. Głównym terminalem odbiorczym jest walijski South Hook w Milford Haven, sporadycznym angielski Isle of Grain/Thamesport, oraz okazjonalnie - maksymalnie po jednym ładunku w roku: Dunkierka lub Barcelona.
Po drugim półroczu 2017 roku, gdy Q-Max „masowo” (1/3 z 30-tu dostaw**) pływały do/z Europy dookoła Afryki, w ramach sprzeciwu za poparcie przez Egipt Arabii Saudyjskiej w konflikcie z Katarem, kolejny rok (2018) był bardzo skromny w zawinięcia Q-Max do EU - jedynie 11 dostaw (8x MH/SH, 2x Isle of Grain i Dunkierka).
Na przełomie 2018/2019 przez 4 miesiące (XI-II) do Europy nie przypłynął żaden ładunek jednostką Q-Max. Jest to pierwsza taka sytuacja od ponad 3 lat moich obserwacji. Natomiast od marca 2019 zawinęło lub płynie do Europy łącznie 10 ładunków. Ta obecna, wiosenna intensyfikacja dostaw poza tradycyjnym okresem posezonowym na Dalekim Wschodzie, jest wzmożona przedbrexitowym robieniem zapasów przez będących w rozkroku Brytoli, którzy już intensywnie odbudowują zapasy i upychają gaz ziemny w podziemnych magazynach. Dotyczy to również dostaw katarskich jednostkami Q-Flex oraz dostaw z Yamal LNG i z USA.

Wracając do tytularnego metanowca tego wpisu, Al Ghuwairiya, wyjaśniam, że wypłynął on z redy Ras Laffan 02.05. i jest to jego pierwsza podróż na wody Europy od ponad 3 lat! W tym czasie Q-Maxy zawijały na wody europejskie 78 razy. Dodatkowo nie znalazłem w zasobach internetu zdjęć Al Ghuwairiya w terminalach europejskich, datowanych po roku 2014! Realizowana dostawa będzie gratką dla shipspottingu, przy czym nie określono w sygnale AIS dokąd zmierza. Na pewno nie na Bałtyk :-)
Jest jeszcze jeden Q-Max tak wykluczony, Mekaines (stocznia SHI, III 2009). Natomiast rekordzistą w liczbie zawinięć (x12) w ostatnich trzech latach jest Aamira (SHI, V 2010).

Wacław Sałaban, maj 2019 r.

* Katarski Nakilat zaprosił światowe stocznie do zarezerwowania mocy produkcyjnych na wybudowanie serii …100 nowych metanowców!
Przypomnę:
- obecna światowa flota metanowców liczy ciut ponad 500 jednostek,
- flota Nakilat liczy 67-70 gazowców LNG (różne źródła i różne udziały własnościowe),
- obie serie największych metanowców Q-Max/Flex, powstałych w latach 2007-2010 w trzech stoczniach koreańskich (SHI/HHI/DSME), liczą 45 jednostek (14+31).
** 2017: 26x Milford Haven /South Hook, 2x Isle of Grain, Dunkierka i Barcelona po jednym ładunku.

  
„… równi w prawach i w powinnościach wobec dobra wspólnego - Polski,
wdzięczni naszym przodkom za ich pracę, za walkę o niepodległość okupioną ogromnymi ofiarami,
za kulturę zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich wartościach,
nawiązując do najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej, …”

cdn.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,