Rzadko pisuję o największych metanowcach
świata typu Q-Max. Przypomnę, te 14 jednostek powstałych w latach 2008-2010 stanowi
część katarskiej floty Nakilat, z różnym udziałem właścicielskim w
poszczególnych jednostkach. Q-Max mają pojemności w zakresie 261-267 tys.m3
LNG. Natomiast ich protoplaści, przy czym obie serii były budowane na zakładkę,
jednostki Q-Flex, to 210-217 tys.m3. Obecnie budowane metanowce (panamaxy) dochodzą do pojemności 180 tys.m3.
Może typowi Q-Max dorówna część
jednostek z planowanej rozbudowy floty Nakilat*.
Al Ghuwairiya oddany został do eksploatacji
w XII 2008 jako trzeci Q-Max, ale jako pierwszy (na 3) wybudowany przez
stocznię Daewoo (DSME). W swojej grupie jest nominalnie największym (263 tys.m3),
ale znacznie mniej pojemnym od pozostałych Q-Max, mających rodowód ze stoczni Samsung
(SHI).
Jednostki Q-Max zasadniczo
operują w marszrucie Ras Laffan > < Daleki Wschód (Singapur, Korea,
Chiny). Kierunek europejski obsługują nieregularnie, z różną intensywnością w
poszczególnych latach (10÷30 dostaw w roku) i raczej poza zasadniczym sezonem
tj. wiosną-latem. Głównym terminalem odbiorczym jest walijski South Hook w
Milford Haven, sporadycznym angielski Isle of Grain/Thamesport, oraz
okazjonalnie - maksymalnie po jednym ładunku w roku: Dunkierka lub Barcelona.
Po drugim półroczu 2017 roku,
gdy Q-Max „masowo” (1/3 z 30-tu dostaw**) pływały do/z Europy dookoła Afryki, w
ramach sprzeciwu za poparcie przez Egipt Arabii Saudyjskiej w konflikcie z
Katarem, kolejny rok (2018) był bardzo skromny w zawinięcia Q-Max do EU -
jedynie 11 dostaw (8x MH/SH, 2x Isle of Grain i Dunkierka).
Na przełomie 2018/2019 przez 4
miesiące (XI-II) do Europy nie przypłynął żaden ładunek jednostką Q-Max. Jest
to pierwsza taka sytuacja od ponad 3 lat moich obserwacji. Natomiast od marca
2019 zawinęło lub płynie do Europy łącznie 10 ładunków. Ta obecna, wiosenna
intensyfikacja dostaw poza tradycyjnym okresem posezonowym na Dalekim Wschodzie,
jest wzmożona przedbrexitowym robieniem zapasów przez będących w rozkroku
Brytoli, którzy już intensywnie odbudowują zapasy i upychają gaz ziemny w
podziemnych magazynach. Dotyczy to również dostaw katarskich jednostkami Q-Flex
oraz dostaw z Yamal LNG i z USA.
Wracając do tytularnego
metanowca tego wpisu, Al
Ghuwairiya, wyjaśniam, że wypłynął on z redy Ras Laffan 02.05. i jest to
jego pierwsza podróż na wody Europy od ponad 3 lat! W tym czasie Q-Maxy
zawijały na wody europejskie 78 razy. Dodatkowo nie znalazłem w zasobach
internetu zdjęć Al Ghuwairiya w terminalach europejskich, datowanych po roku
2014! Realizowana dostawa będzie gratką dla shipspottingu, przy czym nie określono w sygnale AIS dokąd zmierza. Na pewno nie na Bałtyk :-)
Jest jeszcze jeden
Q-Max tak wykluczony, Mekaines (stocznia SHI, III 2009). Natomiast rekordzistą w liczbie
zawinięć (x12) w ostatnich trzech latach jest Aamira (SHI, V 2010).
Wacław Sałaban, maj 2019 r.
* Katarski
Nakilat zaprosił światowe stocznie do zarezerwowania mocy produkcyjnych na
wybudowanie serii …100 nowych metanowców!
Przypomnę:
- obecna światowa flota
metanowców liczy ciut ponad 500 jednostek,
- flota Nakilat liczy 67-70
gazowców LNG (różne źródła i różne udziały własnościowe),
- obie serie największych
metanowców Q-Max/Flex, powstałych w latach 2007-2010 w trzech stoczniach
koreańskich (SHI/HHI/DSME), liczą 45 jednostek (14+31).
** 2017: 26x
Milford Haven /South Hook, 2x Isle of Grain, Dunkierka i Barcelona po jednym
ładunku.
„… równi w prawach i
w powinnościach wobec dobra wspólnego - Polski,
wdzięczni naszym
przodkom za ich pracę, za walkę o niepodległość okupioną ogromnymi ofiarami,
za kulturę
zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich
wartościach,
nawiązując do
najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej, …”
cdn.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,