Po ujawnieniu się metanowca we wschodniej
części Pacyfiku, z portem docelowym Panama City, po przejściu
Kanału Panamskiego i objęciu tytułu panaMax-a wśród gazowców LNG, kolejnym
etapem ekscytującej podróży Q-Flex Al Safliya jest Zatoka Meksykańska i
zawinięcie pod załadunek do amerykańskiego terminala eksportowego Sabine Pass.
12 maja
2019 roku, finisz przejścia Kanału Panamskiego - wejście do śluzy Gatún, w Colón.
Al Safliya początkowo, przepływając Zatokę
Meksykańską, kierował się pomiędzy porty-terminale Sabine Pass i Corpus Christi,
oba amerykańskiego eksportera LNG Cheniere
Marketing International. Dopiero w nocy 19/20.05. jednoznacznie obrał kurs
na Sabine Pass, gdzie zakotwiczył na redzie 20.05. po h1300 CEST.
Po prawie pięciu dobach
oczekiwania, 25.05. o h0600 zacumował w terminalu Sabine Pass, jako największy metanowiec w historii tego
gazoportu. Po historycznym załadunku największego
jednostkowego ładunku w Sabine Pass, Al Safliya wypłynął 26.05. o h1530 i
zadeklarował port docelowy …TBC (to be
confirmed) z ETA 12.06.
Jaki obierze kierunek w
kolejnym etapie swojej podróży? Czy zawróci na zachód, przez Kanał Panamski z
dostawą na …Daleki Wschód (do Azji)? Czy będzie kontynuował podróż na wschód z
dostawą do Europy?*
17 dób pomiędzy momentem
wypłynięcia (26.05.) i deklarowanym czasem dopłynięcia (12.06.):
- raczej wyklucza przejście
Kanału Panamskiego (zbyt długi odstęp czasu) i ewentualną podróż do Azji
(zdecydowanie za krótko),
- natomiast około 2,5 tygodnia
optymalnie pasuje dla każdego terminala europejskiego. Przykładowo: 14 dób dla
Sines, Mugardos, Bilbao, Montoir, Milford Haven, 15 dób dla Dunkierki,
Zeebrugge, Isle of Grain i Rotterdamu lub 17 dób dla Świnoujścia oraz terminali
zlokalizowanych w zachodniej części Morza Śródziemnego - po Barcelonę lub Fos-sur-Mer.
Podsumowanie dotychczasowej historii
omawianego rejsu:
- pierwsze przejście Kanału
Panamskiego przez jednostkę Q-Flex (12.05.2019),
- debiut Q-Flex w Sabine Pass i
rekordowy wielkościowo załadunek w tym terminalu (25-26.05.2019),
- pierwsza realizacja dostawy
amerykańskiego LNG katarskim metanowcem,
i jeszcze w sferze
przypuszczeń:
- pierwsza okrężna podróż
Q-Flex dookoła świata przez Kanał Panamski. Wypłynięcie z Ras Laffan nastąpiło
05.04. a powrót __.07(?).2019.
Czy były kiedyś zrealizowane
przez Q-Flex inne dookólne marszruty dookoła Hornu? Nie wiem. Raczej mało
prawdopodobne, nawet w sytuacji dostaw katarskiego LNG do Chile (w czasie przedłupkowym w USA).
Obserwujmy tę intrygującą i
ekscytującą podróż Al Safliya!
Wacław Sałaban, koniec maja 2019 r.
PS Al
Kharaitiyat, który wczoraj przepłynął Kanał Sueski, deklaruje Świnoujście z ETA
15.06. Tym samym fantazjowanie o zawinięciu Al Safliya do polskiego gazoportu, z
amerykańskim ładunkiem w ramach historycznej podróży, staje
się urojeniem :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,