poniedziałek, 27 maja 2019

Intrygująca podróż Al Safliya

Po ujawnieniu się metanowca we wschodniej części Pacyfiku, z portem docelowym Panama City, po przejściu Kanału Panamskiego i objęciu tytułu panaMax-a wśród gazowców LNG, kolejnym etapem ekscytującej podróży Q-Flex Al Safliya jest Zatoka Meksykańska i zawinięcie pod załadunek do amerykańskiego terminala eksportowego Sabine Pass.

12 maja 2019 roku, finisz przejścia Kanału Panamskiego - wejście do śluzy Gatún, w Colón.

Al Safliya początkowo, przepływając Zatokę Meksykańską, kierował się pomiędzy porty-terminale Sabine Pass i Corpus Christi, oba amerykańskiego eksportera LNG Cheniere Marketing International. Dopiero w nocy 19/20.05. jednoznacznie obrał kurs na Sabine Pass, gdzie zakotwiczył na redzie 20.05. po h1300 CEST.
Po prawie pięciu dobach oczekiwania, 25.05. o h0600 zacumował w terminalu Sabine Pass, jako największy metanowiec w historii tego gazoportu. Po historycznym załadunku największego jednostkowego ładunku w Sabine Pass, Al Safliya wypłynął 26.05. o h1530 i zadeklarował port docelowy …TBC (to be confirmed) z ETA 12.06.


Jaki obierze kierunek w kolejnym etapie swojej podróży? Czy zawróci na zachód, przez Kanał Panamski z dostawą na …Daleki Wschód (do Azji)? Czy będzie kontynuował podróż na wschód z dostawą do Europy?*
17 dób pomiędzy momentem wypłynięcia (26.05.) i deklarowanym czasem dopłynięcia (12.06.):
- raczej wyklucza przejście Kanału Panamskiego (zbyt długi odstęp czasu) i ewentualną podróż do Azji (zdecydowanie za krótko),
- natomiast około 2,5 tygodnia optymalnie pasuje dla każdego terminala europejskiego. Przykładowo: 14 dób dla Sines, Mugardos, Bilbao, Montoir, Milford Haven, 15 dób dla Dunkierki, Zeebrugge, Isle of Grain i Rotterdamu lub 17 dób dla Świnoujścia oraz terminali zlokalizowanych w zachodniej części Morza Śródziemnego - po Barcelonę lub Fos-sur-Mer.

Podsumowanie dotychczasowej historii omawianego rejsu:
- pierwsze przejście Kanału Panamskiego przez jednostkę Q-Flex (12.05.2019),
- debiut Q-Flex w Sabine Pass i rekordowy wielkościowo załadunek w tym terminalu (25-26.05.2019),
- pierwsza realizacja dostawy amerykańskiego LNG katarskim metanowcem,
i jeszcze w sferze przypuszczeń:
- pierwsza okrężna podróż Q-Flex dookoła świata przez Kanał Panamski. Wypłynięcie z Ras Laffan nastąpiło 05.04. a powrót __.07(?).2019.
Czy były kiedyś zrealizowane przez Q-Flex inne dookólne marszruty dookoła Hornu? Nie wiem. Raczej mało prawdopodobne, nawet w sytuacji dostaw katarskiego LNG do Chile (w czasie przedłupkowym w USA).

Obserwujmy tę intrygującą i ekscytującą podróż Al Safliya!

Wacław Sałaban, koniec maja 2019 r.

PS Al Kharaitiyat, który wczoraj przepłynął Kanał Sueski, deklaruje Świnoujście z ETA 15.06. Tym samym fantazjowanie o zawinięciu Al Safliya do polskiego gazoportu, z amerykańskim ładunkiem w ramach historycznej podróży, staje się urojeniem :-)

* np. z inaugurującym ładunkiem długoterminowego (20 lat) kontraktu PGNiG SA - Cheniere Marketing International. Byłaby to gratka! Fakt, byłaby do utrata szansy na zawinięcie jakiegoś nowego metanowca, a sam debiut Al Safliya wcześniej czy później też by nastąpił :-). Ale w mojej ocenie atrakcyjności, ewentualny udział Świnoujścia w historycznej podróży Al Safliya jest istotniejszy.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,