Będzie 31-szym różnym
metanowcem w świnoujskim gazoporcie. Armatorem jest Maran Gas Maritime, wybudowała
stocznia Hyundai Samho Heavy Industries, rok oddania 2015, pojemność 162 tys.m3.
Statystycznie, z tym
przypłynięciem, prawie każda z jednostek zwijała do Świnoujścia dwukrotnie (60 dostaw/31
różnych jednostek). W ilości zawinięć bezwzględnie lideruje Al Nuaman z
siedmioma, następnie Al Hamla x4, oraz Al Khuwair, Al Sheehaniya, Al Shamal i Arctic
Discoverer po trzy razy. Jednostek bez ponownego zawinięcia po debiucie będzie
trzynaście.
Dotychczasowi debiutanci
reprezentują:
- konstrukcję Q-Flex w liczbie
21 jednostek (na 31), w tym powstałe w poszczególnych stoczniach: Daewoo 10 statków1
(na 16); Hyundai 52 (8); Samsung 63 (7). Brakującą
dziesiątkę "zastąpiły" trzy grupy jednostek (poniżej).
- konstrukcję ze zbiornikami
sferycznymi reprezentowały 3 jednostki4 o podobnej konstrukcji, z
trzech japońskich stoczni: Mitsubishi, Mitsui i Kawasaki,
- greckich armatorów / właścicieli / operatorów (Dynagas x2, Maran Gas Maritime, GasLog) reprezentowały 4 jednostki5 stanowiące kolejne generacje metanowców
z lat 2013/2014/2015/2018, wszystkie z rodowodem z HHI (155/162x2/174 tys.m3),
- norweskich armatorów / właścicieli
/ operatorów (Knutsen OAS, Flex LNG, Höegh LNG) reprezentowały 3 jednostki6,
w tym jedna specjalistyczna FSRU czasowo zatrudniona w charakterze wozigazu.7 Te jednostki powstały
w trzech różnych stoczniach: DSME, HHI, SHI.
Najmłodszymi metanowcami
odwiedzającymi świnoujski terminal były: Flex
Rainbow oddany w połowie i GasLog
Hong Kong pod koniec 2018 roku, a grupę najstarszych (z 2006) reprezentują:
Arctic Princess, Arctic Discoverer, Arctic Voyager, oraz Iberica
Knutsen – zarazem najmniejszy metanowiec odwiedzający Świnoujście.
O bardzo wczesnych
zapowiedziach (19.04.) zawinięcia Maran Gas Sparta do świnoujskiego terminala
(ETA 08.06.) pisałem
wcześniej i szczegółowo, sugerując debiut długoterminowego kontraktu z
Cheniere Marketing International - LNG z Sabine Pass lub Corpus Christi.
Tymczasem metanowiec powracający z Jokohamy (25-26.03.), po przepłynięciu (18.04.)
Kanału Panamskiego, znikł z ogólnodostępnych portali AIS, w ostatnim czasie
sygnalizując ETA 27.04. w „basenie atlantyckim”.8
Planowo 27.04., po ponad
tygodniu, objawił się w Zatoce Chesapeake, gdzie na krótko zakotwiczył. To
umożliwiło mi postawienie kolejnej tezy o stronie sprzedającej lub
pośredniczącej w sprzedaży tego ładunku (weź
mój - dostarcz mi swój).
29.04. o h1330 zacumował przy
stanowisku załadunkowym w Cove Point. 30.04. o h1530, po trwającym dobę załadunku,
opuścił terminal w Cove Point, a wypływając z Zatoki Chesapeake obrał kurs E, sygnalizując
przewidywane ETA 08.06., ale jako port docelowy ogłosił …Lipawę!
Wiele jest z tą dostawą zamieszania:
- bardzo wczesne awizowanie w
Świnoujściu (nie sądzę, aby Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście mylił
się w tym kto zawinie 08.06. do gazoportu),
- już wiadomo skąd płynie
ładunek, natomiast nie wiadomo kto go sprzedaje i w jakie formie (spot, umowa
średnioterminowa),
- nie wiadomo jak traktować 2 porty
docelowe z identycznymi ETA(?).
Czy prozaicznie: tak, nazwę
Liepaja jest łatwiej wpisać do systemu AIS od nazwy Świnoujście i oba porty są
nad Bałtykiem (sadzawką).
Może odbędzie się wymiana
załogi o narodowości wschodnioeuropejskiej na redzie Lipawy, przecież
metanowiec pływa pod grecką banderą? Ale przeczy temu ten sam ETA Lipawa /Świnoujście.
Maran Gas Sparta za kilka dni
powinien objawić się po europejskiej stronie Atlantyku:
- jeśli na wysokości Gibraltaru,
to w celu bunkrowania i wymiany załogi - jest to typowe miejsce dla takich
operacji przez greckie jednostki,
- jeśli u wejścia do La Manche
lub w okolicy Szkocji, to w zależności od wyboru opływania Wysp.
W tym wpisie zebrałem wszelkie
pozyskane, a wcześniej rozproszone dane o tej dostawie.
Wacław Sałaban, 3 maja 2019 r.
1 Al
Numan, Umm Al Amad, Al Ruwais, Al Sheehaniya, Al Ghariya, Onaiza, Al Khattiya,
Murwab, Al Sadd, Al Oraiq.
2 Al Gattara,
Al Gharrafa, Mesaimeer, Al Kharaitiyat, Al Utouriya.
3 Al
Khuwair, Al Huwaila, Al Shamal, Al Hamla, Al Ghashamiya, Tembek.
4 w
zachowanej kolejności: Arctic Princess, Arctic Discoverer, Arctic Voyager.
5 w
zachowanej kolejności: Arctic Aurora, Clean Ocean, Maran Gas Sparta, GasLog Hong Kong.
6 w
zachowanej kolejności: Iberica Knutsen (2006/135 tys.m3), FSRU Höegh
Gallant (2014/170 tys.), Flex Rainbow (2018/174).
7 jeśli
czynami potwierdzi się zapowiedziana realizacja postawienia FSRU w Zatoce
Gdańskiej, to naturalnym kandydatem jest FSRU Höegh Gallant (2014/170 tys.).
8 Może
przez analogię do określenia: Północna
Europa, co oznacza wszystko powyżej Brestu, podobnie Zatoki Meksykańskiej
nie wlicza się do basenu atlantyckiego?
„W trosce o byt i
przyszłość naszej Ojczyzny,
odzyskawszy w 1989
roku możliwość suwerennego i demokratycznego stanowienia o Jej losie,
my, Naród Polski -
wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzący w
Boga będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna,
jak i nie
podzielający tej wiary, a te uniwersalne wartości wywodzący z innych źródeł, …”
cdn.
Będąc już na Zachodnim Atlantyku Maran Gas Sparta zamienił w swoim sygnale Lipawę na Bałtyk. Łamigłówki ten fakt nie rozwiązuje.
OdpowiedzUsuńMaran Gas Sparta objawił się w Kanale Angielskim z sygnałem Morze Bałtyk.
OdpowiedzUsuńZapraszam po północy na blog :-)
Usuń