piątek, 3 maja 2019

Maran Gas Sparta

Będzie 31-szym różnym metanowcem w świnoujskim gazoporcie. Armatorem jest Maran Gas Maritime, wybudowała stocznia Hyundai Samho Heavy Industries, rok oddania 2015, pojemność 162 tys.m3.

Statystycznie, z tym przypłynięciem, prawie każda z jednostek zwijała do Świnoujścia dwukrotnie (60 dostaw/31 różnych jednostek). W ilości zawinięć bezwzględnie lideruje Al Nuaman z siedmioma, następnie Al Hamla x4, oraz Al Khuwair, Al Sheehaniya, Al Shamal i Arctic Discoverer po trzy razy. Jednostek bez ponownego zawinięcia po debiucie będzie trzynaście.

Dotychczasowi debiutanci reprezentują:
- konstrukcję Q-Flex w liczbie 21 jednostek (na 31), w tym powstałe w poszczególnych stoczniach: Daewoo 10 statków1 (na 16); Hyundai 52 (8); Samsung 63 (7). Brakującą dziesiątkę "zastąpiły" trzy grupy jednostek (poniżej).
- konstrukcję ze zbiornikami sferycznymi reprezentowały 3 jednostki4 o podobnej konstrukcji, z trzech japońskich stoczni: Mitsubishi, Mitsui i Kawasaki,
- greckich armatorów / właścicieli / operatorów (Dynagas x2, Maran Gas Maritime, GasLog)  reprezentowały 4 jednostki5 stanowiące kolejne generacje metanowców z lat 2013/2014/2015/2018, wszystkie z rodowodem z HHI (155/162x2/174 tys.m3),
- norweskich armatorów / właścicieli / operatorów (Knutsen OAS, Flex LNG, Höegh LNG) reprezentowały 3 jednostki6, w tym jedna specjalistyczna FSRU czasowo zatrudniona w charakterze wozigazu.7 Te jednostki powstały w trzech różnych stoczniach: DSME, HHI, SHI.

Najmłodszymi metanowcami odwiedzającymi świnoujski terminal były: Flex Rainbow oddany w połowie i GasLog Hong Kong pod koniec 2018 roku, a grupę najstarszych (z 2006) reprezentują: Arctic Princess, Arctic Discoverer, Arctic Voyager, oraz Iberica Knutsen – zarazem najmniejszy metanowiec odwiedzający Świnoujście.


O bardzo wczesnych zapowiedziach (19.04.) zawinięcia Maran Gas Sparta do świnoujskiego terminala (ETA 08.06.) pisałem wcześniej i szczegółowo, sugerując debiut długoterminowego kontraktu z Cheniere Marketing International - LNG z Sabine Pass lub Corpus Christi. Tymczasem metanowiec powracający z Jokohamy (25-26.03.), po przepłynięciu (18.04.) Kanału Panamskiego, znikł z ogólnodostępnych portali AIS, w ostatnim czasie sygnalizując ETA 27.04. w „basenie atlantyckim”.8
Planowo 27.04., po ponad tygodniu, objawił się w Zatoce Chesapeake, gdzie na krótko zakotwiczył. To umożliwiło mi postawienie kolejnej tezy o stronie sprzedającej lub pośredniczącej w sprzedaży tego ładunku (weź mój - dostarcz mi swój).
29.04. o h1330 zacumował przy stanowisku załadunkowym w Cove Point. 30.04. o h1530, po trwającym dobę załadunku, opuścił terminal w Cove Point, a wypływając z Zatoki  Chesapeake obrał kurs E, sygnalizując przewidywane ETA 08.06., ale jako port docelowy ogłosił …Lipawę!

Wiele jest z tą dostawą zamieszania:
- bardzo wczesne awizowanie w Świnoujściu (nie sądzę, aby Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście mylił się w tym kto zawinie 08.06. do gazoportu),
- już wiadomo skąd płynie ładunek, natomiast nie wiadomo kto go sprzedaje i w jakie formie (spot, umowa średnioterminowa),
- nie wiadomo jak traktować 2 porty docelowe z identycznymi ETA(?).
Czy prozaicznie: tak, nazwę Liepaja jest łatwiej wpisać do systemu AIS od nazwy Świnoujście i oba porty są nad Bałtykiem (sadzawką).
Może odbędzie się wymiana załogi o narodowości wschodnioeuropejskiej na redzie Lipawy, przecież metanowiec pływa pod grecką banderą? Ale przeczy temu ten sam ETA Lipawa /Świnoujście.

Maran Gas Sparta za kilka dni powinien objawić się po europejskiej stronie Atlantyku:
- jeśli na wysokości Gibraltaru, to w celu bunkrowania i wymiany załogi - jest to typowe miejsce dla takich operacji przez greckie jednostki,
- jeśli u wejścia do La Manche lub w okolicy Szkocji, to w zależności od wyboru opływania Wysp.

W tym wpisie zebrałem wszelkie pozyskane, a wcześniej rozproszone dane o tej dostawie.

Wacław Sałaban, 3 maja 2019 r.


1 Al Numan, Umm Al Amad, Al Ruwais, Al Sheehaniya, Al Ghariya, Onaiza, Al Khattiya, Murwab, Al Sadd, Al Oraiq.
2 Al Gattara, Al Gharrafa, Mesaimeer, Al Kharaitiyat, Al Utouriya.
3 Al Khuwair, Al Huwaila, Al Shamal, Al Hamla, Al Ghashamiya, Tembek.
4 w zachowanej kolejności: Arctic Princess, Arctic Discoverer, Arctic Voyager.
5 w zachowanej kolejności: Arctic Aurora, Clean Ocean, Maran Gas Sparta, GasLog Hong Kong.
6 w zachowanej kolejności: Iberica Knutsen (2006/135 tys.m3), FSRU Höegh Gallant (2014/170 tys.), Flex Rainbow (2018/174).
7 jeśli czynami potwierdzi się zapowiedziana realizacja postawienia FSRU w Zatoce Gdańskiej, to naturalnym kandydatem jest FSRU Höegh Gallant (2014/170 tys.).
8 Może przez analogię do określenia: Północna Europa, co oznacza wszystko powyżej Brestu, podobnie Zatoki Meksykańskiej nie wlicza się do basenu atlantyckiego?


„W trosce o byt i przyszłość naszej Ojczyzny,
odzyskawszy w 1989 roku możliwość suwerennego i demokratycznego stanowienia o Jej losie,
my, Naród Polski - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzący w Boga będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna,
jak i nie podzielający tej wiary, a te uniwersalne wartości wywodzący z innych źródeł, …”

cdn.

3 komentarze:

  1. Będąc już na Zachodnim Atlantyku Maran Gas Sparta zamienił w swoim sygnale Lipawę na Bałtyk. Łamigłówki ten fakt nie rozwiązuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Maran Gas Sparta objawił się w Kanale Angielskim z sygnałem Morze Bałtyk.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,