Po czterech miesiącach 2019,
istotniej, po pierwszym kwartale i 1/3 kolejnego, można napisać, że zapowiedź
28 tegorocznych dostaw LNG do świnoujskiego terminala jest precyzyjnie
realizowana.
Potwierdza się również
zapowiedź dużej liczby spotów. I tak w I kwartale dotarło 7 ładunków, czyli ¼
zapowiadanych na cały rok. Były to dostawy:
- w styczniu: 1 kontraktowa - katarska,
2 spotowe (obie amerykańskie),
- w lutym: 1 kontraktowa -
katarska, 1 spotowa - amerykańska,
- w marcu: 1 kontraktowa -
katarska, 1 spotowa - norweska,
i w kwietniu 3 dostawy tj. po
jednej: k-k, s-a i s-n. Czyżby standardowy początek drugiego kwartału tj. w
pierwszym miesiącu 3 ładunki w tym 2 spotowe?
Prawdopodobnie w obecnym roku miesiące
z dwoma dostawami katarskimi będą sporadyczne, co potwierdza tezę, że pierwszy
kontrakt z Qatargas opiewa na nieodstępowaną realizację dostaw, natomiast druga
umowa katarska umożliwia rezygnację z
ładunku w sytuacji, gdy jego cena dla trzeciej, przejmującej strony jest nie
mniejsza od naszej kontraktowej. Przy zwyżce cen światowych na LNG, rezygnacja
z odbioru jest notorycznie możliwa. Ale jak w kontekście powyższego kształtują
się ceny zakupywanych ładunków spotowych, jest najskrytszą tajemnicą PGNiG. :-)
To powyżej jest moim
przypuszczeniem, ale jest kompatybilne z brakiem oficjalnego komentarza PGNiG,
mimo braku już 10 ładunków kontraktowych od początku 2018 roku. Przypomnę,
ostatnim miesiącem z dwoma odebranymi ładunkami katarskimi był październik 2018
z dwoma debiutantami: Al Sadd i Al Oraiq.
W kolejnych ośmiu miesiącach
(2/3 roku) pewnikiem jest odbiór jeszcze minimum
siedmiu, pojedynczych w miesiącu, katarskich ładunków, w ramach realizacji
początkowego kontraktu. Tu stosowne wyjaśnienie/przypomnienie: pierwszy
kontrakt z Qatargas na 1 mln ton rocznie, to 11 (nie 12!) dostaw jednostkami
Q-Flex w roku. Natomiast drugi kontrakt, w pierwszych trzech latach (2018-2020)
opiewa na 1,17 mln ton tzn. 13 zawinięć Q-Flex.
Kontynuując, tegorocznym pewnikiem
są też 1-2 dostawy w ramach umowy średnioterminowej z pośrednikiem Centica oraz inauguracja kontraktu z Cheniere Marketing International, z
możliwymi dwoma dostawami amerykańskiego LNG z Sabine Pass lub Corpus Christi, na
łącznie 0,13 mln ton.
Zapowiedzią inauguracji tej
umowy może być informacja o debiutującym zawinięciu Maran Gas Sparta do Świnoujścia 08.06.2019 r., zamieszczona przez
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. [www.port.szczecin.pl/dyspozytor/].
Jest to komunikat z olbrzymim wyprzedzeniem - ponad siedmiotygodniowym!*
Obecnie Maran Gas Sparta wraca po rozładunku w Jokohamie (25-26.03.), Kanał
Panamski przepłynął 18.04. oraz, bez podawania portu, zasygnalizował ETA
27.04., co sugeruje terminale w Zatoce Meksykańskiej lub na Trynidadzie (?). Analizując
dalej, stamtąd metanowiec na 08.06. jest w stanie dopłynąć …wszędzie. :-)
Dotychczasowe, tegorocznie odebrane spoty,
nie pretendują do bycia dostawami w ramach powyższych dwóch zobowiązań. Ale nie
jest wyjaśniony spot dowożony przez Arctic Aurora na 26.04., tzn. przez kogo
jest realizowany sprzedażowo(?). Arctic Aurora powoli, z prędkością tylko około
5 węzłów, płynie po Morzu Norweskim na Bałtyk.
Wacław Sałaban, kwiecień 2019 r.
* czyżby
zapowiedź hucznie pompatycznego eventu w gazoporcie z okazji inauguracji dostaw
w ramach 24-toletniego kontraktu z USA?
Jedni wybrali błazna, drudzy komika!
Lepszy profesjonalny komik od błazna amatora :)
OdpowiedzUsuń