czwartek, 18 kwietnia 2019

Typowa dowózka Al Shamal

Al Shamal, opóźniany dostawą spotową z USA, zrealizowaną 03-04.04. przez GasLog Hong Kong, w oczekiwaniu dryfował i krążył na Morzu Śródziemnym pomiędzy wybrzeżem Algierii i Balearów przez 9 dób - od 29.03. do przedpołudnia 07.04. Do naszego gazoportu zawinął 16.04. (zacumował po h1000) tj. 12 dni po wypłynięciu GasLog Hong Kong i 10 dób przed planowanym przypłynięciem Arctic Aurora*. Po rozładunku wypłynął dobę później (po h1430).





43. dostawa katarska (liczone wraz z jednym spotem) poza wymuszonym ustąpieniem w kolejności rozładunku - Al Shamal powinien zacumować w gazoporcie pod koniec pierwszego tygodnia kwietnia - i mimo, że była największą spośród ostatnich 19-tu dostarczonych ładunków (od połowy VII 2018), nie była w niczym szczególna. Wielkościowo (1419 GW/h, 213 tys.m3LNG) jest ósmą historycznie w świnoujskim terminalu (pierwsza nieujęta w zestawieniu Ładunki LNG wg. wielkości).





Od sześciu miesięcy terminal w Świnoujściu przyjmuje po jednej dostawie z Kataru, pomimo zawartych dwóch kontraktów długoterminowych opiewających po jednym ładunku w miesiącu. Od początku trwania drugiej z tych umów, tj. od początku 2018 roku, manko w dostawach liczy 10 ładunków. Brak ich w I-II, V, IX, XI-XII 2018 oraz w I-III i IV 2019 r.

Natomiast GasLog Hong Kong po (poprzedzającym katarską dostawę) rozładunku w Świnoujściu amerykańskiego LNG z Sabine Pass (sprzedanego nam przez francuski Total), popłynął do Montoir, gdzie zacumował 09.04. o h0700. Pół doby później (h1900) do sąsiedniego stanowiska przeładunkowego zacumował CORCOVADO LNG, przypływając z ładunkiem rosyjskiego LNG z Sabetty (projekt Yamal LNG), przejętym w przeładunku statek-statek w Sarnesfjorden, od Yamalmaxa Vladimir Vize w dniach 01-03.04.
Obie jednostki (GL HK i C LNG) wypłynęły z Montoir wspólnie, w odstępie ½ h, 11.04. (h0430-0500).
Jamalski LNG po dwóch przeładunkach VV>C LNG> GasLog Hong Kong dowiózł do Fos-sur-Mer (15-16.04.).
To ukazuje jak duża jest presja na tempo wywózek jamalskiego LNG, ograniczanego flotą** 10 Yamalmax-ów i 13 jednostek rozwożących do europejskich portów.

Światowy handel LNG ma swoje skrajności, od wożenia ładunków przez pół świata, np. USA > Daleki Wschód, Norwegia > Japonia lub Norwegia > ZEA (dookoła Afryki!), po realizację dostawy krótkodystansowej: Sabetta > Fos-sur-Mer na …3 raty!
Przez lód (I etap), wzdłuż północnej Europy (wg. teorii, że rozciąga się na północ od Brestu) i III etap dookoła  …Hiszpanii! :-)

Wacław Sałaban, kwiecień 2019 r.

* po wypłynięciu od wyspy Melkøya wlecze się z prędkością +/- 5 węzłów wzdłuż norweskiego wybrzeża - ma czas.

** Yamalmaxy: Boris Davydov, Boris Vilkitsky, Christophe de Margerie, Eduard Toll, Fedor Litke, Georgiy Brusilov, Nikolay Zubov, Rudolf Samoylovich, Vladimir Rusanov, Vladimir Vize (każdy po 172 tys.m3).
Rozwozowce konwencjonalne: BRITISH DIAMOND (152 tys.m3/bud. 2008), BRITISH SAPPHIRE (155/2008), BW TULIP (174/2018), CLEAN HORIZON (162/2015), CLEAN PLANET (162/2014), CLEAN VISION (162/2016), CORCOVADO LNG (160/2014), FLEX ENDEAVOR (173/2018), PATRIS (174/2018), PSKOV (170/2014), SCF MELAMPUS (170/2015), SK RESOLUTE (180/2018) i najmłodszy YAMAL SPIRIT (2019/174).

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,