Al Shamal, opóźniany dostawą
spotową z USA, zrealizowaną 03-04.04. przez GasLog Hong Kong, w oczekiwaniu dryfował
i krążył na Morzu Śródziemnym pomiędzy wybrzeżem Algierii i Balearów przez 9
dób - od 29.03. do przedpołudnia 07.04. Do naszego gazoportu zawinął 16.04.
(zacumował po h1000) tj. 12 dni po wypłynięciu GasLog Hong Kong i 10 dób przed
planowanym przypłynięciem Arctic
Aurora*. Po rozładunku wypłynął dobę później (po h1430).
43. dostawa katarska (liczone
wraz z jednym spotem) poza wymuszonym ustąpieniem w kolejności rozładunku - Al
Shamal powinien zacumować w gazoporcie pod koniec pierwszego tygodnia kwietnia
- i mimo, że była największą spośród ostatnich 19-tu dostarczonych ładunków (od
połowy VII 2018), nie była w niczym szczególna. Wielkościowo (1419 GW/h, 213 tys.m3LNG)
jest ósmą historycznie w świnoujskim terminalu (pierwsza nieujęta w zestawieniu
Ładunki
LNG wg. wielkości).
Od sześciu miesięcy terminal w
Świnoujściu przyjmuje po jednej dostawie z Kataru, pomimo zawartych dwóch
kontraktów długoterminowych opiewających po jednym ładunku w miesiącu. Od
początku trwania drugiej z tych umów, tj. od początku 2018 roku, manko w dostawach liczy 10 ładunków. Brak
ich w I-II, V, IX, XI-XII 2018 oraz w I-III i IV 2019 r.
Natomiast GasLog Hong Kong po (poprzedzającym katarską dostawę) rozładunku w
Świnoujściu amerykańskiego LNG z Sabine Pass (sprzedanego nam przez francuski
Total), popłynął do Montoir, gdzie zacumował 09.04. o h0700. Pół doby później
(h1900) do sąsiedniego stanowiska przeładunkowego zacumował CORCOVADO LNG, przypływając z ładunkiem
rosyjskiego LNG z Sabetty (projekt Yamal LNG), przejętym w przeładunku
statek-statek w Sarnesfjorden, od Yamalmaxa Vladimir Vize w dniach 01-03.04.
Obie jednostki (GL HK i C LNG)
wypłynęły z Montoir wspólnie, w odstępie ½ h, 11.04. (h0430-0500).
Jamalski LNG po dwóch
przeładunkach VV>C LNG> GasLog
Hong Kong dowiózł do Fos-sur-Mer (15-16.04.).
To ukazuje jak duża jest presja
na tempo wywózek jamalskiego LNG, ograniczanego flotą** 10 Yamalmax-ów i 13
jednostek rozwożących do europejskich portów.
Światowy handel LNG ma swoje
skrajności, od wożenia ładunków przez pół świata, np. USA > Daleki Wschód,
Norwegia > Japonia lub Norwegia > ZEA (dookoła Afryki!), po
realizację dostawy krótkodystansowej: Sabetta > Fos-sur-Mer na …3 raty!
Przez lód (I etap), wzdłuż
północnej Europy (wg. teorii, że rozciąga się na północ od Brestu) i III etap
dookoła …Hiszpanii! :-)
Wacław Sałaban, kwiecień 2019 r.
* po
wypłynięciu od wyspy Melkøya wlecze się z prędkością +/- 5 węzłów wzdłuż
norweskiego wybrzeża - ma czas.
** Yamalmaxy: Boris
Davydov, Boris Vilkitsky, Christophe de Margerie, Eduard Toll, Fedor Litke,
Georgiy Brusilov, Nikolay Zubov, Rudolf Samoylovich, Vladimir Rusanov, Vladimir
Vize (każdy po 172 tys.m3).
Rozwozowce konwencjonalne: BRITISH DIAMOND (152 tys.m3/bud.
2008), BRITISH SAPPHIRE (155/2008), BW TULIP (174/2018), CLEAN HORIZON
(162/2015), CLEAN PLANET (162/2014), CLEAN VISION (162/2016), CORCOVADO LNG
(160/2014), FLEX ENDEAVOR (173/2018), PATRIS (174/2018), PSKOV (170/2014), SCF
MELAMPUS (170/2015), SK RESOLUTE (180/2018) i najmłodszy YAMAL SPIRIT
(2019/174).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,