Obie instytucje na przełomie
marca/kwietnia wydały swoje raporty o światowym LNG. O jego wytwarzaniu,
regazyfikacji, o światowym handlu, eksporcie, imporcie, reeksporcie, o kontraktach,
cenie, przewozie, o światowej flocie metanowców, stawkach czarterowych, o
flotach FLNG, FSRU, itd.
Oba raporty nawzajem się
uzupełniają, klasycznym tego przykładem jest publikowanie światowej listy
metanowców w obu raportach. W jednym raporcie w ujęcie alfabetycznym (IGU), w
drugim wedle lat oddania do eksploatacji (GIIGNL).
Oba udostępniane zestawienia są
wysoce wiarygodnymi publikacjami. Polecam interesującym się flotą metanowców i
morskimi przewozami LNG.
Na podstawie IGU Release 2019
World LNG Report.
316,5 mln ton to wymiar handlu światowego w
2018 roku - wzrost o 28,2 mln ton (8,9%) od 2017 r.
- przyrost sprzedaży: Australia
+12,2 mln ton, USA +8,2 i Rosja +7,8.
- przyrost konsumpcji: Chiny +15,8;
Korea Południowa +6,4; Indie +4,0 (Polska
+0,7 mln ton).
- zmniejszenie konsumpcji w: Egipcie
-3,7; Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Hiszpanii po -1,4.
- nowi importerzy: Bangladesz i
Panama (łącznie 36 + Egipt i USA w dwóch rolach: import/eksport),
- nowy kraj/producent: 19. Kamerun
(bez Jemenu który zniszczył swoje moce produkcyjne).
- 6,4% to średni roczny wzrost popytu
na LNG od 2000 roku.
99 mln ton (31%) to sprzedaż poza kontraktami
długoterminowymi - wzrost +14,5 mln ton.
Generalnie rynek umów
długoterminowych nie rośnie, tzn. w bilansie potencjał kończących się długoterminowych
kontraktów zastępują nowe umowy o podobnym potencjale. Wzrost światowego handlu
generują umowy spotowe (krótkotrwałe do 2 lat i interwencyjne), natomiast rynek
umów średnioterminowych (2-5 lat) sukcesywnie z roku na rok zanika.
393 mln ton to obecny roczny potencjał skroplenia gazu
ziemnego. Faktyczna produkcja w 2018 w stosunku do mocy nominalnej (skrajne %):
Katar 102%, Russia 110%, Norwegia 110% i Jemen 0%.
843 mln ton to prognozowana światowa zdolność
skraplania w 2025 roku.
824 mln ton to obecna, nominalna, moc regazyfikacji
wszystkich działających terminali.
80,1 mln ton to globalna, nominalna, moc regazyfikacji obecnej
floty 33 FSRU (min. wykorzystana).
EKSPORTERZY w
2018:
1. Qatar 78.7 24.9%
2. Australia 68.6 21.7% -
w 2019 może objąć 1m.
3. Malezja 24.5 7.7%
4. USA 21.1 6.7% - w
2019 może zająć 3m.
5. Nigeria 20.5 6.5%
6. Rosja 18.9 6.0% - w 2019 może wspiąć się na 4m, przed Malezję.
7. Indonezja 15.2 4.8%
8. Trinidad 12.2 3.9%
9. Algieria 10.3
3.3%
---
14. Norwegia 4.6 1.5%
W 2018 roku nastąpił wzrost reeksportu (rok
do roku):
o 47% do 3,9 mln ton (>1%
handlu światowego), ale jest to ponad 2 mln ton mniej od szczytowego roku 2014.
Reeksport, będący europejską specjalnością, w 2018 głównie był napędzany przez
projekt Yamal LNG - poprzez przeładunki (w tym statek-statek) w portach
Rotterdam, Zeebrugge, Montoir.
Do grona tradycyjnych
reeksporterów: Francja, Belgia, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania (łącznie
2,9 mln t), dołączył Singapur (0,7).
IMPORTERZY w 2018:
1. Japonia 83.2 25.4%
2. Chiny 54.8 16.7%
3. Korea Południowa 44.5 13.6%
4. Indie 23.3 7.1%
5. Tajwan 17.1 5.2%
6. Hiszpania 10.8 3.3%
7. Turcja 8.5 2.6%
8. Francja 8.4 2.6%
9. Pakistan 7.1 2.2%
10. Włochy 6.3 1.9%
11. Meksyk 5.1 1.6%
12. Wielka Brytania 5.0 1.5%
- cała Europa 50.0 16.0%
23. Polska 2.0 0.6%
Wacław Sałaban, kwiecień 2019 r.
ARCTIC AURORA z Norwegii 26.04 wg.Szczecinpilot
OdpowiedzUsuńDzięki za szybkie info!
Usuń:-)