sobota, 27 kwietnia 2019

Al Khattiya powtórnie i debiut Maran Gas Sparta?

O niefortunnym niedochodzeniu do zawinięć Al Khattiya na Bałtyk, wystarczająco obszernie napisałem przy zapowiedzi debiutu tego Q-Flex. Natomiast sam debiut (09-12.04.2018) też był niefortunny i nietypowy w wyniku przedłużenia postoju w porcie o prawie 2 doby, za sprawą złych warunków atmosferycznych, uniemożliwiających wypłynięcie po typowym czasie rozładunku.


Z obecną dostawą do Świnoujścia Al Khattiya wypłynął z Ras Laffan 13.04. ETA 04.05. Uprzednio była to 29. dostawa do świnoujskiego terminalu, teraz będzie …58. Uprzednio była to 26. dostawa katarska w gazoporcie, obecnie będzie 44.
Upublicznienie informacji o zawinięciu tego metanowca nastąpiło bardzo późno, po 13 dobach od wypłynięcia, przy wpływaniu na Morze Alborańskie i tylko 8 dni przed zawinięciem.

Przeciwną skrajnością jest awizowana dostawa z dowózką przez Maran Gas Sparta (ETA 08.06 > ostatni akapit), który dopłynął 27.04. do Cove Point! Czyżby powtórka (? - debiut Hoegh Gallant) i ponowne przejęcie hinduskiego ładunku na zasadzie: weź mój z USA (Cove Point), a dostarcz mi z Kataru - zaoszczędzimy na transporcie. Stała praktyka inicjowana przez podmiot hinduski importujący LNG w ramach kontraktu z Dominion Energy (20 lat), jako współudziałowca przebudowy terminala w Cove Point (z terminala importowego-regazyfikacyjnego na terminal eksportowy-skraplający gazłupkowy). Zamiany są realizowane przez podmioty pośredniczące w światowym handlu LNG.
- - -

Od czerwca ubiegłego roku, a przypomnę, że od początku 2018 są realizowane przez Qatargas równolegle 2 kontrakty importowe do Polski, jest orientacyjnie sprecyzowany czas wypływania jednostek Q-Flex z Ras Laffan, z przeznaczeniem ładunków na Bałtyk - do Świnoujścia, w ramach comiesięcznych dostaw. Tymi dniami są 12./13./14. dzień miesiąca z ilościowym rozkładem:
- w 12. dniu 2 przypadki (w miesiącach 08./10.2018),
- w 13. x4 (w 07./09./11.2018 i 04.2019),
- w 14. x5 (w 06./12.2018 i 01./02./03.2019).
Ta regularność umożliwia wytypowanie jednostki płynącej do świnoujskiego terminala na wczesnym etapie realizacji dostawy.

W przeciwieństwie do pewnej regularności wypłynięć, zawinięcia do świnoujskiego gazoportu są już znaczniej rozrzucone (na dni 02.- 06., nawet 10.) i to nie uwzględniając nietypowości, jak żeglugę na Bałtyk dookoła Afryki (!): Al Sadd 13.09-13.10.2018, lub znaczne opóźnienie odbioru ostatniej dostawy (Al Shamal 13.03-16.04.2019) w wyniku dania pierwszeństwa rozładunku, w dniach 03-04.04.2019 roku, amerykańskiemu spotowi z Sabine Pass, który dowiózł GasLog Hong Kong.
Natomiast rozrzut trwania typowej dowózki katarskiego ładunku jest sześciodobowy (20-25 dni), z najczęstszą długością trwania 21-22 doby. Okresy po 20/23-25 dni są sporadycznie.


Oczywiście, wczesne określenia jednostki podążającej na Bałtyk na podstawie dnia wypłynięcia z Ras Laffan, lub z kotwicowiska na redzie tego terminala, jest możliwe przy małym zagęszczeniu odpłynięć w tych dniach (12.-14.) miesiąca.
W kwietniu (2019) odpłynęły w tym czasie 4 jednostki: Fraiha i Al Ruwais (oba 12.), Al Khattiya (13.) i Al Huwaila (14.). Dopiero osiągnięcie i przepłynięcie przez te jednostki Kanału Sueskiego spowodowało aktualizację (w sygnale AIS) portów docelowych (z Suezu) na kolejno: Zeebrugge, Milford Haven, Świnoujście (info w AIS tuż przez Gibraltarem), Milford Haven.
Tu ciekawostką jest fakt, że Fraiha realizuje drugą (po sobie) podróż do Zeebrugge, podobnie Al  Huwaila, która ponownie zawinie do Milford Haven. Są to sporadyczne sytuacje we flocie Nakilat, w której operatorzy ruchu zasadniczo naprzemiennie zmieniają kierunki dostaw poszczególnym jednostkom i załogom: Daleki Wschód/Europa, oraz naprzemiennie zlecają dowózki według czasu ich trwania: odległa podróż (na DW lub do EU) lub krótka (Kuwejt, Pakistan, Indie, Jordania, Turcja i uprzednio Zjednoczone Emiraty Arabskie, do momentu zerwania stosunków dyplomatycznych).
Obecne dublowanie dostaw jest spowodowane znacznym spadkiem kierowania ładunków na Daleki Wschód i znacznym odbudowywaniem zapasów przez Europę Zachodnią – efekt znacznego posezonowego spadku cen światowych LNG (i stawek czarterowych za metanowce). :-)

Wacław Sałaban, koniec kwietnia 2019 r.

PS 300. wpis o LNG na morzu.
PPS Podsumowanie dostawy spotowej, dostarczonej prze Arctic Aurorę (26-27.04.), zamieszczę po publikacji danych o wielkości ładunku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,