O niefortunnym niedochodzeniu
do zawinięć Al Khattiya na Bałtyk, wystarczająco obszernie napisałem przy zapowiedzi debiutu tego
Q-Flex. Natomiast sam debiut (09-12.04.2018) też był niefortunny i nietypowy w
wyniku przedłużenia postoju w porcie o prawie 2 doby, za sprawą złych warunków atmosferycznych,
uniemożliwiających wypłynięcie po typowym czasie rozładunku.
Z obecną dostawą do Świnoujścia
Al Khattiya wypłynął z Ras Laffan
13.04. ETA 04.05. Uprzednio była to 29. dostawa do świnoujskiego terminalu,
teraz będzie …58. Uprzednio była to 26. dostawa katarska w gazoporcie, obecnie
będzie 44.
Upublicznienie informacji o
zawinięciu tego metanowca nastąpiło bardzo późno, po 13 dobach od wypłynięcia,
przy wpływaniu na Morze Alborańskie i tylko 8 dni przed zawinięciem.
Przeciwną skrajnością jest
awizowana dostawa z dowózką przez Maran
Gas Sparta (ETA 08.06 > ostatni
akapit), który dopłynął 27.04. do Cove Point! Czyżby powtórka (? - debiut Hoegh
Gallant) i ponowne przejęcie hinduskiego ładunku na zasadzie: weź mój z USA (Cove Point), a dostarcz mi z
Kataru - zaoszczędzimy na transporcie. Stała praktyka inicjowana przez podmiot
hinduski importujący LNG w ramach kontraktu z Dominion Energy (20 lat), jako
współudziałowca przebudowy terminala w Cove Point (z terminala importowego-regazyfikacyjnego na terminal eksportowy-skraplający gazłupkowy). Zamiany są realizowane przez podmioty pośredniczące w
światowym handlu LNG.
- - -
Od czerwca ubiegłego roku, a
przypomnę, że od początku 2018 są realizowane przez Qatargas równolegle 2
kontrakty importowe do Polski, jest orientacyjnie sprecyzowany czas wypływania jednostek
Q-Flex z Ras Laffan, z przeznaczeniem ładunków na Bałtyk - do Świnoujścia, w
ramach comiesięcznych dostaw. Tymi dniami są 12./13./14. dzień miesiąca z
ilościowym rozkładem:
- w 12. dniu 2 przypadki (w
miesiącach 08./10.2018),
- w 13. x4 (w 07./09./11.2018 i
04.2019),
- w 14. x5 (w 06./12.2018 i 01./02./03.2019).
Ta regularność umożliwia
wytypowanie jednostki płynącej do świnoujskiego terminala na wczesnym etapie
realizacji dostawy.
W przeciwieństwie do pewnej
regularności wypłynięć, zawinięcia do świnoujskiego gazoportu są już znaczniej
rozrzucone (na dni 02.- 06., nawet 10.) i to nie uwzględniając nietypowości,
jak żeglugę na Bałtyk dookoła Afryki (!): Al Sadd 13.09-13.10.2018, lub znaczne
opóźnienie odbioru ostatniej dostawy (Al Shamal 13.03-16.04.2019) w wyniku
dania pierwszeństwa rozładunku, w dniach 03-04.04.2019 roku, amerykańskiemu
spotowi z Sabine Pass, który dowiózł GasLog Hong Kong.
Natomiast rozrzut trwania
typowej dowózki katarskiego ładunku jest sześciodobowy (20-25 dni), z
najczęstszą długością trwania 21-22 doby. Okresy po 20/23-25 dni są
sporadycznie.
Oczywiście, wczesne określenia
jednostki podążającej na Bałtyk na podstawie dnia wypłynięcia z Ras Laffan, lub
z kotwicowiska na redzie tego terminala, jest możliwe przy małym zagęszczeniu
odpłynięć w tych dniach (12.-14.) miesiąca.
W kwietniu (2019) odpłynęły w
tym czasie 4 jednostki: Fraiha i Al Ruwais (oba 12.), Al Khattiya (13.) i Al
Huwaila (14.). Dopiero osiągnięcie i przepłynięcie przez te jednostki Kanału
Sueskiego spowodowało aktualizację (w sygnale AIS) portów docelowych (z Suezu)
na kolejno: Zeebrugge, Milford Haven, Świnoujście (info w AIS tuż przez
Gibraltarem), Milford Haven.
Tu ciekawostką jest fakt, że
Fraiha realizuje drugą (po sobie) podróż do Zeebrugge, podobnie Al Huwaila, która ponownie zawinie do Milford
Haven. Są to sporadyczne sytuacje we flocie Nakilat, w której operatorzy ruchu
zasadniczo naprzemiennie zmieniają kierunki dostaw poszczególnym jednostkom i
załogom: Daleki Wschód/Europa, oraz naprzemiennie zlecają dowózki według czasu
ich trwania: odległa podróż (na DW lub do EU) lub krótka (Kuwejt, Pakistan, Indie,
Jordania, Turcja i uprzednio Zjednoczone Emiraty Arabskie, do momentu zerwania
stosunków dyplomatycznych).
Obecne dublowanie dostaw jest
spowodowane znacznym spadkiem kierowania ładunków na Daleki Wschód i znacznym
odbudowywaniem zapasów przez Europę Zachodnią – efekt znacznego posezonowego
spadku cen światowych LNG (i stawek czarterowych za metanowce). :-)
Wacław Sałaban, koniec kwietnia 2019 r.
PPS Podsumowanie dostawy spotowej, dostarczonej prze Arctic Aurorę (26-27.04.), zamieszczę po publikacji danych o wielkości ładunku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,