niedziela, 10 maja 2020

Potrójna kwarantanna w ramach 25 Niebieskiej Szkoły na brygu Fryderyk Chopin

Niepostrzeżenie i bezpośrednio z Saint Martin do Szczecina, bezwypadkowo, bez incydentów, bezurazowo, bezchorobowo, bezawaryjnie, bezportowo, bezlądowo, z wiatrem, pod wiatr, okresowo na bezanie, czasowo w wymiarze potrójnej dwutygodniowej kwarantanny, to opis …25 Niebieskiej Szkoły! Odbytej na pokładzie brygu STS Fryderyk Chopin.

08.03.2020 roku w Pointe a Pitre (Gwadelupa) na STS Fryderyk Chopin zaokrętowała załoga 25 Niebieskiej Szkoły. Po odwiedzeniu wysp Montserrat, Aruba i Saint Barthélemy, żaglowiec 16.03. zawinął do zatoki przy Marigot (Saint-Martin). Po planowym postoju, zaprowiantowaniu i bunkrowaniu na przelot Atlantyku do Europy, 18.03. (h2000 CET) zszedł z kotwicy z zamiarem zawinięcia na Bermudy.

16.03.2020 r. - bryg opływający od południa Sint Maarten, w drodze na kotwicowisko przy Marigot.

19.03. na Karaibach, z uwagi na zagrożenie epidemią koronawirusa, zaczęło się sukcesywne ograniczanie możliwości zawijania i wypływania z poszczególnych wysp. Bryg wypłynął w ostatnim możliwym momencie z kotwicowiska przy Marigot.
20.03. dotarła na pokład brygu informacja o epidemiologicznym zamknięciu portów na Bermudach, o ich blokadzie. Mimo tego, zmiana kursu (na E) nie była możliwa – stały wyżowy wiatr z ENE wymuszał kurs brygu na N w kierunku Bermudów.

W tych samych dniach w Europie nadchodził szczyt epidemii koronawirusa, wraz z nią m.in. nastąpiło zawieszanie lotów (14/15.03.), zamykanie granic w całej Europie (17/18.03.), blokowanie portów, obowiązkowa 14-dniowa kwarantanna itd. Znamiennie, 19.03. norweski Hurtigruten zawiesił żeglugę całej swojej floty wzdłuż norweskiego wybrzeża.
Wcześniej, od 11.03., w Polsce została zawieszona nauka w szkołach, a 20.03. ogłoszono prolongatę zakończenia koronaferii do końca ferii wielkanocnych (połowa IV). W kolejnych dniach przedłużono okres „nauki” w domach. Jest to istotne przypomnienie, gdyż na pokładzie żaglowca nauka nie została zawieszona. To był dodatkowy bonus dla załogi szkoleniowej 25 Niebieskiej Szkoły :-)


Przeczuwająco/zapobiegawczo/taktycznie, od momentu zejścia z kotwicy przy Marigot, w sygnale AIS z żaglowca edytowano port docelowy Szczecin (nie Świnoujście!), ETA 22.04.2020 (h1200) ↑ - wbrew armatorskiemu planowi rejsów, głoszącemu zawinięcie, w tej samej dacie, do Scheveningen - do portu planowego, oficjalnego zakończenia 25 Niebieskiej Szkoły i planowanego wyokrętowania załogi :-)

Pierwszy etap powrotu - w okolice Bermudów, odbył się w optymalnej żegludze pasatowej, w średnich warunkach wiatrowych (ENE 8-11m/s). Przed Bermudami, klasycznie odkręcający w prawo wiatr umożliwił generalną zmianę kursu z N na ENE.

Po 20 dobach od wypłynięcia z Karaibów, po żegludze w korzystnych warunkach pogodowych z wiatrem baksztagowo-fordewindowym, bryg dopłynął do Azorów, gdzie przez dobę przestał na kotwicy (07.04. h1600 -08.04. h1500). W tym czasie Załoga ponawiązywała łączność tel./sms/internet (bardzo istotną w owej sytuacji), oprała się i bryg …odłożył się na zarażoną Europę kontynentalną. Odległą o kolejne ponad 20 dób żeglugi.

Perfidne ominięcie sektora kamery internetowej w Horcie.
Tak wyglądało wejście FryChopa do Horty rok wcześniej w dniu 27.03.2019 rok.  


Po żegludze baksztagowej (do Azorów), nastał czas (od Azorów) żeglugi bajdewindowej.

Po kolejnych 13 dobach bryg szerokim łukiem dopłynął do …Hebryd Zewnętrznych i zakotwiczył na redzie Stornoway - w zatoce. Było to pod koniec 34 doby żeglugi bezlądowej - w szóstej dobie trzeciego okresu kwarantanny dwutygodniowej. Postój trwał 21.04. h1730 - 22.04. h1900 (osobista łączność + pranie).


Rano 24.04.2020 roku, FryChop przepłynął Pentland Firth. Ponownie - po 7 latach! Uprzednio zrobił to w nocy 04.04.2013 roku - w tym samym kierunku (W→E).
Kolejny tydzień żeglugi (szósty), przez Morze Północne odbył się w spowalniających powrót warunkach pogodowych - słaby i przeciwny wiatr oraz długie okresy flauty.


Łącznie 43,5 dni, ponad 6 tygodni, 3 okresy dwutygodniowych kwarantann, ok.5400* przebytych Mm.

Mimo zawiłego śladu marszruty, żegluga była optymalna dla panujących warunków wiatrowych (Karaiby > Bermudy > Azory), w europejskiej części Atlantyku była nietypowa z potrzeby uniknięcia kolizji z przemieszczającym się na S niżem znad Morza Celtyckiego oraz w celu ominięcia długotrwałego, kilka dób trwającego przeciwnego wiatru w La Manche.


Północna część Morza Północnego pogodowo była o tyle korzystna dla żeglugi brygu, że nie dała silnego wiatru przeciwnego. Skagerrak/Kattegat łatwo przepuściły żaglowiec, a rodzimy Zachodni Bałtyk powitał solidnym wiatrem z E i przeciwnym z SE. Pewnie w celu ograniczania szoku od widoku nowej rzeczywistości, wejście do Świnoujścia (h0230) i jego trawersowanie odbyło się w nocy 01.05.

Wejście do Świnoujścia, 01.05.2020 r. h0232 CEST + deszcz :-)

Pierwszą keją, po Karaibach, było Nabrzeże Rosyjskie (inspekcja sanitarna) na terenie portu handlowego w Szczecinie, do którego bryg zacumował o h0900 CEST, 01.05.2020 r. Czyli dokładnie 43,5 doby bez schodzenia na ląd. Kwarantanna na cumach w macierzystym porcie została zażegnana – uniknięta (!) i tego samego dnia po południu, po przecumowaniu się do Nabrzeża Bułgarskiego (z flagą Q)**, Załoga STS Fryderyk Chopin została wyokrętowana - liczyła >40 osób.
A kto witał powracający Bryg i jego Załogę? Wyłącznie stęsknieni :-)


Tych szczególnie stęsknionych (Szkielet! Za BRYGIEM!), STS Fryderyk Chopin uraczył swoim … zwrotem przy Wałach Chrobrego :-)
Niestety, autorowi nie było dane uchwycić ten manewr kamerą internetową zlokalizowaną przy Wałach :-(

Uzupełnienie:
Dziękuję za przysłanie zdjęcia. Autor uchwycenia nieznany.
Czas na zdjęciu CET (niepoprawiony na CEST).


Gratulacje dla Załogi, Kapitana, Armatora i dla … Brygu - FryChop-a!

Wacław Sałaban, 9 maja 2020 roku.

PS Oczywiście lipcowe TTSR 2020 zostały odwołane i przełożone na sezon 2021. Czyżby kulminacja sezonu 2020, to rejsy promowo-kabotażowe: Szczecin ↔ Gdynia z okrążaniem Bornholmu LB v PB? Sezon 2021, to TTSR2!

* raczej niedoszacowane.
** Q - Mój statek jest zdrowy i proszę o prawo poruszania się - oznacza, że na statku nie ma osób chorych na choroby zakaźne.

2 komentarze:

  1. W morzu jednak najlepiej. Zdrowo, pracowicie i w ogóle! A na lądzie porażka polskiej biurwokracji pokonanej przez racjonalizm. Szacunek! Yann Quenet na swoim 4-metrowym s/y Baluchon pokonał kawał Pacyfiku i dopłynął po 44 dniach z Panamy do Hiva Oa na Markizach, gdzie czekała go 14 dniowa kwarantanna. Może nie miał flagi Q?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dominique Ray10 maja, 2020 14:35

    Cudny rejs, prawdziwe zmagania, szacunek i gratulacje dla tych, którzy przekroczyli swoje słabości i zeszli w na ląd mocniejsi, dojrzalsi, dodający iskry innym. W tym miejscu pozdrowienia dla osoby, która, swoją postawą, pokazała, że nie tylko każdy ma swoją falę, przy której dopada go choroba morska, ale także taką, przy której choroba od człowieka ucieka :) Iście Harcerska postawa!

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,