czwartek, 28 maja 2020

Przypomnienie debiutu Al Oraiq i ponowne zawinięcie

Al Oraiq to sporadyczny gość w Gazoporcie Świnoujście. Zawinie po raz drugi, a jego debiut [42.] w dniu 26.10.2018 roku miał szczególne okoliczności :-)


Stewa i gruszka dziobowa Al Oraiq po zatopieniu frachtowca Flinterstar - 06.10.2015 r.*

Pierwsze wejście tego Q-Flex (DSME, oddany do eksploatacji I 2008) było planowane na 23.10.2018, był to wtorek, w owym czasie regularnie pomijany dzień tygodnia dla zawinięć metanowców do Świnoujścia. Na 41 zawinięć poprzedzających debiut Al Oraiq, tylko 1 raz wpłynięcie odbyło się we wtorek!
Była to wtedy szczególna dostawa [18.]. W dniu 04.07.2017 roku Al Nuaman, w 6 swoim zawinięciu, przypłynął z 16 ładunkiem katarskim, do dzisiaj jedynym spotem z Ras Laffan, będącym dostawą interwencyjną i pośpieszną z uwagi na zakręcenie kurka na gazrurce ze wschodu (od 20.06.2017), w wyniku znacznego zawilgocenia gazu (w rurze było pół na pół gazu i pary!). W tym przypadku dzień tygodnia dla zawinięcia nie był kluczowy, a pilny rozładunek bardzo istotny!

W pierwszych latach eksploatacji terminala (2016-2018) różnice w liczbie zawinięć w poszczególnych dniach tygodnia były bardzo jaskrawe, obrazuje tu proporcja na 47 dostaw: 1x wtorek, środa/czwartek po 6, sobota/niedziela po 7 oraz piątek i poniedziałek po 10.
Przyczyną omijania wtorków w zawinięciach była konieczność dopływania 1-2 holowników FairPlay z Gdyni i/lub niemieckich portów do asystowania zawinięciu metanowców, z częstotliwością1-2 dostawy w miesiącu. To był czas bazowania w Świnoujściu nielicznej i nie mocnej floty Fairplay Towage. Aby zoptymalizować pracę tych dopływających holowników (doba na dopłynięcie, dwie doby asysty i doba na powrót), ich zajętość rozplanowywano częściowo na weekendy :-)
Po doposażeniu świnoujskiej floty w nowy i najmocniejszy holownik FAIRPLAY-34, oraz skierowanie na stałe bazowanie w Świnoujściu jednostek FAIRPLAY XVI i CENTAUR II, nastąpiła istotna zmiana. Oczywiście wszystko to następowało od jesieni 2018 roku, gdy częstotliwość zawinięć sukcesywnie rosła od 1-2 na miesiąc, przez 2-3 (do jesieni 2019) i do obecnych 3-4 w miesiącu. O tym jak wzrost liczby przyjmowanych ładunków wpłynął na obciążenie poszczególnych dni tygodnia od początku 2019 roku napiszę innym razem. :-)

Wracając do debiutu Al Oraiq ([42.], 26.10.2018), zawinięcie nastąpiło z 3 dobowym opóźnieniem w wyniku lawinowo zachodzących utrudnień hydro-meteorologicznych. Początkowo wstrzymane z powodu niskiego poziomu morza w wyniku poprzedzającego wystąpienia silnego wiatru odlądowego, a później nastania trudnych warunków pogodowych (sztormowy wiatr), na poprawę których metanowiec oczekiwał na odległej redzie Świnoujścia.
Zaplanowano ETA 23.10.2018 - jedyne planowe zawinięcie we wtorek w tych latach i …nastąpiła największa, do dzisiaj, obsuwa terminowa wpłynięcia/wypłynięcia metanowca do/z Świnoujścia :-)

Al Oraiq dotrze 07.06. z 97 dostawą ogółem, zarazem 65 katarską i 19 (!) w 2020 roku. Debiutu Al Oraiq nie obserwowałem przed kamerą internetową i prawdopodobnie obecnego zawinięcia też nie będę śledził :-)
- - -

ENERGY LIBERTY & INDEPENDENCE 24.05.2020 r. [foto. Gena Anfimov].

Po wpłynięciu Energy Liberty na Bałtyk z 76 dostawą do Kłajpedy nastąpił wysyp zdjęć w ramach  shipspotting. Przed wpłynięciem były dostępne jedynie 4 zdjęcia tego metanowca na dwóch popularnych portalach shipspotting-u. Obecnie jest ponad 20 ujęć z przepływania Cieśnin Duńskich i z pobytu w Kłajpedzie:-)

Wacław Sałaban, maj 2020 roku.

* niebawem powtórnie opublikuję wpis „Al Oraiq zatopił frachtowiec Flinterstar”, zamieszczony w MORSKOŚCI! w dniu 12.08.2017 roku.



Jest więcej ludzi dobrej woli, niż z dojącej „dobrej zmiany”.

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawe zdjęcie Energy Liberty + Independence. Całkiem wyraźnie widać że ten pierwszy nie ma klasycznych zbiorników membranowych wg technologii francuskiej firmy Gaz Transport-Technigaz (GTT), jakie są dziś na potęgę stosowane w metanowcach...

    Zmieniając temat: dobrze że ZMPSiŚ dokupi trzeci statek pożarniczy w związku z rozbudową gazoportu i zwiększeniem dostaw LNG (http://www.port.szczecin.pl/pl/aktualnosci/nowy-statek-pozarniczy-w-portach-szczecina-i-swinoujscia-coraz-blizej/ ) - info z 25.05. Obecnie bazujący Strażak-26 już teraz ma sporo roboty przy LNG (za jakiś czas to praktycznie non-stop będzie tym zajęty), więc resztę ruchu portowego musi obsłużyć Strażak-24. A jak się przyjrzeć i pomyśleć co się przeładowuje, to jest co obsługiwać... Trzeci statek pożarniczy jest naprawdę niezbędny.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,