Al Oraiq to sporadyczny gość w Gazoporcie
Świnoujście. Zawinie po raz drugi, a jego debiut [42.] w dniu 26.10.2018 roku
miał szczególne okoliczności :-)
Stewa i
gruszka dziobowa Al Oraiq po zatopieniu frachtowca Flinterstar - 06.10.2015 r.*
Pierwsze wejście tego Q-Flex
(DSME, oddany do eksploatacji I 2008) było planowane na 23.10.2018, był to
wtorek, w owym czasie regularnie pomijany dzień tygodnia dla zawinięć
metanowców do Świnoujścia. Na 41 zawinięć poprzedzających debiut Al Oraiq,
tylko 1 raz wpłynięcie odbyło się we wtorek!
Była to wtedy szczególna
dostawa [18.]. W dniu 04.07.2017 roku Al Nuaman, w 6 swoim zawinięciu, przypłynął
z 16 ładunkiem katarskim, do dzisiaj jedynym spotem z Ras Laffan,
będącym dostawą interwencyjną i pośpieszną z uwagi na zakręcenie kurka na
gazrurce ze wschodu (od 20.06.2017), w wyniku znacznego zawilgocenia gazu (w
rurze było pół na pół gazu i pary!).
W tym przypadku dzień tygodnia dla zawinięcia nie był kluczowy, a pilny
rozładunek bardzo istotny!
W pierwszych latach
eksploatacji terminala (2016-2018) różnice w liczbie zawinięć w poszczególnych
dniach tygodnia były bardzo jaskrawe, obrazuje tu proporcja na 47 dostaw: 1x wtorek,
środa/czwartek po 6, sobota/niedziela po 7 oraz piątek i poniedziałek po 10.
Przyczyną omijania wtorków w
zawinięciach była konieczność dopływania 1-2 holowników FairPlay z Gdyni i/lub
niemieckich portów do asystowania zawinięciu metanowców, z częstotliwością1-2
dostawy w miesiącu. To był czas bazowania w Świnoujściu nielicznej i nie mocnej
floty Fairplay Towage. Aby zoptymalizować pracę tych dopływających holowników
(doba na dopłynięcie, dwie doby asysty i doba na powrót), ich zajętość
rozplanowywano częściowo na weekendy :-)
Po doposażeniu świnoujskiej floty
w nowy i najmocniejszy holownik FAIRPLAY-34, oraz skierowanie na stałe
bazowanie w Świnoujściu jednostek FAIRPLAY XVI i CENTAUR II, nastąpiła istotna
zmiana. Oczywiście wszystko to następowało od jesieni 2018 roku, gdy
częstotliwość zawinięć sukcesywnie rosła od 1-2 na miesiąc, przez 2-3 (do
jesieni 2019) i do obecnych 3-4 w miesiącu. O tym jak wzrost liczby
przyjmowanych ładunków wpłynął na obciążenie poszczególnych dni tygodnia od początku
2019 roku napiszę innym razem. :-)
Wracając do debiutu
Al Oraiq ([42.], 26.10.2018), zawinięcie nastąpiło z 3 dobowym opóźnieniem
w wyniku lawinowo zachodzących utrudnień hydro-meteorologicznych. Początkowo wstrzymane
z powodu niskiego poziomu morza w wyniku poprzedzającego wystąpienia silnego
wiatru odlądowego, a później nastania
trudnych warunków pogodowych (sztormowy wiatr), na poprawę których
metanowiec oczekiwał na odległej redzie Świnoujścia.
Zaplanowano ETA 23.10.2018 -
jedyne planowe zawinięcie we wtorek w tych latach i …nastąpiła największa, do
dzisiaj, obsuwa terminowa wpłynięcia/wypłynięcia metanowca do/z Świnoujścia :-)
Al Oraiq dotrze 07.06. z 97 dostawą ogółem, zarazem
65 katarską i 19 (!) w 2020 roku. Debiutu Al Oraiq nie obserwowałem przed
kamerą internetową i prawdopodobnie obecnego zawinięcia też nie będę śledził :-)
- - -
ENERGY
LIBERTY & INDEPENDENCE 24.05.2020 r. [foto. Gena Anfimov].
Po wpłynięciu Energy Liberty na Bałtyk z 76 dostawą
do Kłajpedy nastąpił wysyp zdjęć w ramach
shipspotting. Przed wpłynięciem były dostępne jedynie 4 zdjęcia tego
metanowca na dwóch popularnych portalach shipspotting-u. Obecnie jest ponad 20
ujęć z przepływania Cieśnin Duńskich i z pobytu w Kłajpedzie:-)
Wacław Sałaban, maj 2020 roku.
* niebawem
powtórnie opublikuję wpis „Al Oraiq zatopił frachtowiec Flinterstar”,
zamieszczony w MORSKOŚCI! w dniu 12.08.2017 roku.
Jest więcej ludzi dobrej
woli, niż z dojącej „dobrej zmiany”.
Bardzo ciekawe zdjęcie Energy Liberty + Independence. Całkiem wyraźnie widać że ten pierwszy nie ma klasycznych zbiorników membranowych wg technologii francuskiej firmy Gaz Transport-Technigaz (GTT), jakie są dziś na potęgę stosowane w metanowcach...
OdpowiedzUsuńZmieniając temat: dobrze że ZMPSiŚ dokupi trzeci statek pożarniczy w związku z rozbudową gazoportu i zwiększeniem dostaw LNG (http://www.port.szczecin.pl/pl/aktualnosci/nowy-statek-pozarniczy-w-portach-szczecina-i-swinoujscia-coraz-blizej/ ) - info z 25.05. Obecnie bazujący Strażak-26 już teraz ma sporo roboty przy LNG (za jakiś czas to praktycznie non-stop będzie tym zajęty), więc resztę ruchu portowego musi obsłużyć Strażak-24. A jak się przyjrzeć i pomyśleć co się przeładowuje, to jest co obsługiwać... Trzeci statek pożarniczy jest naprawdę niezbędny.