[komunikat
PGNiG z 22.05.2020 roku] Cytat:
„22.05.2020 PGNiG zarezerwowało
więcej mocy regazyfikacyjnych w terminalu w Świnoujściu
Od 2024 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo będzie mogło
sprowadzać przez Terminal … w Świnoujściu 8,3 mld m sześc. LNG po regazyfikacji
rocznie. To efekt rozstrzygnięcia procedury na rezerwację mocy
regazyfikacyjnych, które będą dostępne po rozbudowie terminala. …”. STOP!
Szanowny Panie Rafale Pazura* Rzeczniku Prasowy PGNiG Obrót Detaliczny,
- czy jest Pan świadom wielkości „8,3
mld m sześc. LNG”?
Przypomnę, obecnie roczny i światowy
potencjał skraplania gazu ziemnego oscyluje w okolicy 400 mln ton! [1 m3
LNG = 0,43 t LNG].
- czy jest Pan świadom, że stan LNG uzyskuje się po skropleniu (wcześniej
oczyszczeniu) gazu ziemnego, oraz tego, że LNG jest przed, a nie po
regazyfikacji?
[kolejność: oczyszczony gaz
ziemny > skraplanie > LNG > transport i regazyfikacja > gaz ziemny]
Zakładając, że chodziło o:
Od 2024 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo będzie mogło
sprowadzać przez Terminal w Świnoujściu 8,3 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji LNG rocznie. To efekt
rozstrzygnięcia procedury na rezerwację mocy regazyfikacyjnych, które będą
dostępne po rozbudowie terminala.
spróbuję wyjaśnić:
jak rozumieć wstępne
przydzielenie mocy (rezerwację jeszcze bez umowy) w Terminalu Świnoujście dla PGNiG na poziomie 8,3 mld m3
g.z./rok, po wcześniejszych stwierdzeniach/zapowiedziach o rozbudowie terminalu
do mocy regazyfikacyjnej o wielkości jedynie 7,5 mld m3?
Określenia zdolności rocznej
mocy regazyfikacyjnej terminalu na poziomach 5 / 7,5 / 10 mld m3g.z.
jest wymiarem wyłącznie nominalnym (orientacyjnym).
Obecna zdolność techniczna
regazyfikacji to; 162,75 GWh/d, a moc
zakontraktowana przez PGNiG to 152,90
GWh/d (obie dane oficjalne).
Przeliczając na ilość kubików gazu
ziemnego w roku [Ściąga o
przelicznikach]:
162,75 GWh/d
x 150,15 m3LNG x 600 m3g.z. x 365 dni = 5,35 mld m3g.z./rok - zdolność techniczna,
152,90 GWh/d
x 150,15 m3LNG x 600 m3g.z. x 365 dni = 5,03 mld m3g.z./rok-moc zakontraktowana,
której nie należy mylić z mocą
obecnie wykorzystywaną - dużo niższą i nie będzie przekraczać 4,15 mld m3g.z./rok - symulacja
dla obfitego w dostawy roku 2020, na podstawie pierwszych 5 miesięcy importu
LNG w tym roku. Czy to przypadek, że jest to ½ nowej kontraktacji? :-)
Ale:
- terminal nie jest w stanie
pracować z pełną mocą przez 365 dni (przeglądy techniczne, limit objętości
zapasu LNG w zbiornikach lądowych i opóźnione dostawy, awarie np. sfruwająca
suwnica ze zbiornika, jak w noc zmiany czasu CEST/CET, tzn. 28/29.10.2017 roku,
itd.),
- roczna zdolność regazyfikacji
terminala jest też ograniczona możliwością rurowego odbioru gazu ziemnego i chyba
to limituje możliwość pozyskania 10 mld kubików g.z. po rozbudowie o nowe
regazyfikatory i o nowy zbiornik lądowy, o kubaturze 180 tys.m3 LNG,
gdy obecnie to 2x 160 tys.m3. Zastanawiająca jest ta koncepcja
postawienia większego i nietypowego(!) zbiornika. Prawdopodobnie moc regazyfikatorów
ma być podwojona.
- nie wiadomo też, czy w nowej zarezerwowanej
mocy jest zawarte dystrybuowanie LNG przez sprzedaż autocysternami, wagonami i
kontenerami LNG? Obecna średnioroczna dobowa sprzedaż baniakowa - rozkurz
cysternowy, nie przekracza 2 GWh/d (= 300 m3 LNG lub 130 ton LNG).
Zakładając wzrost o 50%: 3,0 GWh/d x 150,15 m3LNG x
600 m3g.z. x 365 dni = 0,10 mld m3 g.z./rok.
Fakt, są to wielkości 100x
mniejsze ale… zbliżają te 7,5 mld do tych 8,3. :-)
- na koniec: 8,3 to tylko +10%
od 7,5!
Podsumowując, PGNiG porezerwowało w kolejnych etapach
rozbudowy po 100% możliwości mocowych Terminalu Świnoujście […6,2 mld m sześc. rocznie w latach 2022–2023
i 8,3 mld m sześc. rocznie począwszy od 2024 roku. Pierwszy etap to
rozbudowa regazyfikatorów, drugi etap to budowa trzeciego zbiornika lądowego].
Dalej nad treścią komunikatu
PGNiG pastwić się nie będę, a jest nad czym przy podanych liczbach** (nie tylko
nad PR), ale jeszcze jedno wytknę. W ostatnim akapicie jest stwierdzenie:
„Spółka kupuje gaz skroplony pochodzący z Kataru, Stanów
Zjednoczonych i Norwegii.”
- no cóż, tym razem kolejność
właściwa, ale co z dostawą [86.] z
05.03.2020 roku, dowiezioną przez Bilbao
Knutsen z terminalu Point Fortin
- od Trynidadu-Tobago? To nie San
Escobar!
W tym przypadku bezpośredni
sprzedawca - światowy podmiot energetyczny, to nie miejsce wytworzenia tego
ładunku! A może PGNiG nie wie skąd dopłynął ów ładunek?
Wacław Sałaban, maj 2020 roku.
* jeśli
nie jest Pan autorem komunikatu lub jego sprawdzającym/weryfikującym, to do
Pańskiego uznania pozostawiam co dalej :-)
** brak
konsekwencji w wyliczaniu miliardów,
umożliwia oszacowanie raty gazu zużytej w procesie regazyfikacji LNG, a jest to
dana poufna dla operatora terminalu :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,