W swoim piątym zawinięciu
(05-06.05.) statystycznie dostarczył dostawę 93 ogółem, 63 katarską, 65 z
kontraktów długoterminowych (trzech*). Wielkościowo typowy ładunek > 212
tys. m3 (1414 GWh).
↑ h1438
– h1439 ↓
Charakterystyczne
dla Al Hamla malowanie KLW w części dziobowej.
Al Hamla (stocznia SHI**), będąc w grupie
najczęściej goszczących metanowców***, w swoich dotychczasowych zawinięciach
dostarczał duże ładunki, ale nie ekstremalne (1413-1421 GWh). W zestawieniu
największych, figuruje na siódmym miejscu z ładunkiem dostarczonym w swoim
trzecim zawinięciu 23.04.2018 [30.].
Debiutował w Świnoujściu 21.04.2017 roku [14.].
Po rozładunku drugiej swojej dostawy do Polski (03.08.2017 - [19.]), drogę powrotną do Ras Laffan
odbył dookoła Afryki i był to chyba ostatni przypadek opływania Afryki w drodze
Europa ↔ Katar przez jednostkę Q-Flex/Max. Al Hamla swoim czwartym zawinięciem
(04.01.2019 - [48.]) zainaugurował
poprzedni rok, obfity w dostawy LNG.
Drugim przypadkiem dookólnej
marszruty, ale z ładunkiem, był debiut Al Sadd w Świnoujściu, w dniu 13.10.2018
- [41.]. Trudno wyjaśnić co było inspiracją dla tej wydłużonej żeglugi, było to
już po kulminacji (V-VIII 2017) konfliktu Egipt-Katar, zainspirowanego przez
Arabię Saudyjską.
Przypomnę, z grupy 31 jednostek
Q-Flex do Szczecina Świnoujścia nie zawijało 7 z nich. Charakterystyczne jest rzadkie ich
goszczenia na akwenach europejskich. Są grupą Q-Flex najrzadziej przekraczającą
Kanał Sueski w
okresie ostatnich dwóch lat wnikliwej obserwacji. Przy średniej statystycznej
>8 dowózek, tę grupę minimalistów tworzą: Al Thumama właśnie rozpoczął 6
podróż, 3 kolejne Q-Flex z x6 zawinięciami, oraz 3 po 7-8 odwiedzin – wśród nich
obecnie Al Safliya realizuje 7 raz. Ostatni debiut Q-Flex na Bałtyku odbył się
w X 2019 roku (Al Bahiya) - dawno! Terminowo płynące Al Thumama/Al Safliya mogą zawinąć na Bałtyk pod koniec maja. Po
przeciwnej stronie w liczbie pobytów na wodach Europy są Al Khuwair (wraca ze
Świnoujścia) i Al Shamal w drodze do Europy – oba x12 zawinięć.
Wacław Sałaban, maj 2020 roku.
PS Nie
udało mi się obserwować (uchwycić zdjęć) Al Hamla w Wielkim Bełcie i przy
wpływaniu do świnoujskiego gazoportu, również, mimo planów i bliskiego pobytu,
nie dotarłem do Świnoujścia. Podobnie było w 2017 roku - debiutującego
zawinięcia Al Hamla zdalnie nie obserwowałem (byłem w Morzu) :-)
* Qatargas
I + Qatargas II i Cheniere Marketing International.
** o
nietypowości tej jednostki szczegółowo napisałem w Minęła
olimpiada od 11.12.2015 r. - Metanowce Q-Flex, też w 6. Największe metanowce
Q-Flex/Q-Max (tu bez zdjęć).
*** Al Nuaman
x8, po x5: Al Khuwair, Al Hamla, oraz po
x4: Al Sheehaniya, Al Ruwais, Arctic Princess. Jednostek z 3 zawinięciami jest
7.
"Przypomnę, z grupy 31 jednostek Q-Flex do Szczecina nie zawijało 7 z nich..."
OdpowiedzUsuńDo Szczecina???
Dzięki. Poprawione.
UsuńTak to jest, gdy piszę kilka opracowań równocześnie... :-)
Nie ma problemu, Mylenie jest rzeczą ludzką. Ale podejrzewam że 80% nie zauważyło by tej różnicy (W końcu Szczecin leży nad morzem) :-)
Usuń"Mylenie jest rzeczą ludzką", to wytłumaczenie dla ...polityków! NIE jestem nim - mam wyżej postawioną poprzeczkę!
UsuńJeśli "Szczecin leży nad morzem", to Wrocław kategorycznie ŻĄDA dostępu do Morza!
:-)